{"id":5018,"date":"2022-08-19T09:45:01","date_gmt":"2022-08-19T09:45:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5018"},"modified":"2022-08-19T09:45:04","modified_gmt":"2022-08-19T09:45:04","slug":"ar-citroen-c5-aircross-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-c5-aircross-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn C5 Aircross en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C5 Aircross lanserades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen under modell\u00e5ret 2016\/2017 och blev genast en av de mest popul\u00e4ra Citro\u00ebn-modellerna. Det \u00e4r en kompakt crossover\/SUV som prioriterar utrymme, ergonomi och \u00e4r riktigt l\u00e4tt att k\u00f6ra och leva med. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn C5 Aircross en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en crossover\/SUV f\u00f6r familjen som inte kostar mycket, men som ocks\u00e5 erbjuder allt du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en modern familjebil, \u00e4r C5 Aircross verkligen en riktigt bra bil. Den kommer med ett urval av ett par diesel- och bensinmotorer, inklusive en hybrid f\u00f6r dem som vill spara milj\u00f6n och dra nytta av b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

C5 Aircross ser verkligen intressant ut med sin design, s\u00e4rskilt modellen efter facelift 2022 som till och med ser ganska i\u00f6gonfallande ut. Interi\u00f6ren i C5 Aircross \u00e4r ocks\u00e5 intressant, men det \u00e4r s\u00e4kert ingen lyxbil. Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r den okej, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata mer ing\u00e5ende om.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rdet f\u00e5r du mycket bil f\u00f6r pengarna, s\u00e4rskilt om du k\u00f6per en begagnad. En av de b\u00e4sta aspekterna av C5 Aircross \u00e4r dess praktiska egenskaper eftersom bilen erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av sitt- och bagageutrymme. Den har m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner och \u00e4r l\u00e4tt att se ut ur.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross motorpalett best\u00e5r av fyra olika motoralternativ. Om du vill ha en bensindriven C5 Aircross f\u00e5r du v\u00e4lja den trecylindriga 1,2 liters linjemotorn med tre cylindrar och 130 hk och 169 lb-punkts vridmoment. Den h\u00e4r motorn kan ge upp till 35MPG om du v\u00e4ljer den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan eller 40MPG om du v\u00e4ljer den manuella v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

C5 Aircross kan ocks\u00e5 f\u00e5s med en 1,3 liters fyrcylindrig dieselmotor i rad med 130 hk och ett vridmoment p\u00e5 221 lbft. Anledningen till att du b\u00f6r v\u00e4lja dieseln \u00e4r att den ger upp till 45MPG. Den mest effektiva C5 Aircross-modellen \u00e4r dock hybridmodellen, C5 Aircross 225.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r modellen har en fyrcylindrig 1,6 liters bensinmotor som \u00e4r parat med en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 181 hk och 221 lb-ft vridmoment. Den f\u00e5r en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och ger upp till 168MPG, vilket g\u00f6r 225 till den b\u00e4sta C5 Aircross-modellen som finns. Alla versioner av C5 Aircross har framdrivning.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design \u00e4r C5 Aircross riktigt intressant, s\u00e4rskilt efter uppdateringen 2022 som gav bilen nya futuristiskt utformade str\u00e5lkastare och mer futuristiska detaljer. Interi\u00f6ren i C5 Aircross \u00e4r ocks\u00e5 intressant, s\u00e4rskilt med alla moderna sk\u00e4rmar. C5 \u00e4r dock ingen lyxbil och det \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort man kliver in i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r enbart inriktad p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet, vilket inneb\u00e4r att bilen k\u00e4nns mjuk och ganska v\u00e4ld\u00e4mpad. Du k\u00e4nner visserligen av mycket karosserirullning n\u00e4r du g\u00e5r snabbt genom kurvorna, men C5 Aircross var \u00e4nd\u00e5 aldrig t\u00e4nkt att vara en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r C5 Aircross okej, men det finns n\u00e5gra problem som vi kommer att diskutera mer i detalj. Till att b\u00f6rja med upplever bilen olika elektriska problem med system som ECU, lampor, elektriska f\u00f6nster, infotainmentsystemet och bilens anslutningssvit.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r problem med utrustningen som soltaket och vissa trimdelar, problem med br\u00e4nslel\u00e4ckage, problem med DPF (dieselpartikelfilter) och problem med bilens utsl\u00e4pp. C5 Aircross \u00e4r inte s\u00e5 dyr att underh\u00e5lla, men den beh\u00f6ver underh\u00e5ll ganska ofta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross \u00e4r inte den dyraste crossover\/SUV:n som finns, vilket \u00e4r anledningen till att s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa den. Begagnade modeller har ett riktigt \u00f6verkomligt pris vilket g\u00f6r dem till utm\u00e4rkta begagnatk\u00f6p. Ur ett v\u00e4rdeperspektiv \u00e4r C5 Aircross riktigt bra, men inte lika bra som ur ett praktiskt perspektiv.<\/p>\n\n\n\n

Med fem d\u00f6rrar, stora s\u00e4ten och stort bagageutrymme \u00e4r C5 Aircross en perfekt bil f\u00f6r l\u00e4ngre resor eftersom den rymmer 4\/5 vuxna utan problem. Det \u00e4r ocks\u00e5 en bil som \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur och som erbjuder ett g\u00e4ng familjev\u00e4nliga funktioner.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Citro\u00ebn C5 Aircross h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r oerh\u00f6rt sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla, men vi kan s\u00e4kert s\u00e4ga att m\u00e5nga saker du g\u00f6r kan p\u00e5verka det. S\u00e5 om du underh\u00e5ller din C5 Aircross n\u00e4rhelst det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt kommer du sannolikt att f\u00e5 ut mycket liv av den. Dessa bilar b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 100 000 till 200 000 mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock viktigare att g\u00f6ra det du m\u00e5ste g\u00f6ra \u00e4n hur bra en bil ”skulle kunna” potentiellt vara efter 10 \u00e5rs kontinuerlig anv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn C5 Aircross en lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Under det senaste decenniet eller s\u00e5 ser vi st\u00e4ndigt bilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 med teknik som tidigare endast var f\u00f6rbeh\u00e5llen riktiga lyxbilar. C5 Aircross \u00e4r en av de bilar du kan f\u00e5 med massor av fantastiska underh\u00e5llnings- och s\u00e4kerhetsfunktioner som verkligen f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas mer lyxig \u00e4n vad den egentligen \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r inte C5 Aircross till en lyxbil, men den \u00f6verbryggar i viss m\u00e5n klyftan mellan prisv\u00e4rda lyxiga crossover- och SUV-bilar och de h\u00e4r mer avancerade ekonomibilarna p\u00e5 mellanniv\u00e5. Om tekniken forts\u00e4tter att sippra ner till mer prisv\u00e4rda bilar kan saker och ting bli mycket mer f\u00f6rvirrande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn C5 Aircross en SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C5 Aircross har en form som liknar en SUV n\u00e4r man tittar p\u00e5 den och m\u00e5nga medier tenderar att kalla C5 f\u00f6r en SUV, men s\u00e5 \u00e4r inte fallet. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r C5 Aircross mer en crossover \u00e4n en SUV. F\u00f6r det andra f\u00e5r den inte AWD och inte heller n\u00e5gon utrustning som vi \u00e4r vana att se p\u00e5 riktiga SUV:er.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C5 Aircross lanserades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen under modell\u00e5ret 2016\/2017 och blev genast en av de mest popul\u00e4ra Citro\u00ebn-modellerna. Det \u00e4r en kompakt crossover\/SUV som prioriterar utrymme, ergonomi och \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5019,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5018"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5018"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5018\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5020,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5018\/revisions\/5020"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5019"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5018"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5018"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5018"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}