{"id":5015,"date":"2022-08-19T07:37:47","date_gmt":"2022-08-19T07:37:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5015"},"modified":"2022-08-19T07:37:50","modified_gmt":"2022-08-19T07:37:50","slug":"vanliga-problem-med-audi-tts","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-tts\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi TTS"},"content":{"rendered":"\n

Audi TTS \u00e4r en mellanstadieversion av Audi TT och ligger d\u00e4rmed mellan TT-bilen p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 och toppmodellen TT RS. TTS \u00e4r gjord f\u00f6r personer som gillar TT som helhet, men som ocks\u00e5 vill ha en upplevelse som inte bara handlar om utseendet. De vill ha substans men kan eller vill inte betala Audi TT RS-pengar.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan uppfyller TTS en marknadsnisch som finns tillg\u00e4nglig med i stort sett alla Audi-modeller. Audi S Sport-modeller \u00e4r i princip vanliga Audi-modeller men \u00e4r oftast lite mer prestandainriktade. Det inneb\u00e4r att bilar som dessa kan g\u00f6ra alla vanliga Audi-grejer samtidigt som de kan konkurrera med vissa sportbilar och till och med \u00e4ldre superbilar.<\/p>\n\n\n\n

TTS \u00e4r en relativt p\u00e5litlig modell nuf\u00f6rtiden eftersom Audi tillverkar TT i mer \u00e4n tv\u00e5 decennier. De vanligaste Audi TTS-problemen \u00e4r dock relaterade till elektroniken, \u00f6kade niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning, problem med utrustningen, problem med vattenpumpen och problem med styrsystemet.<\/p>\n\n\n\n

En del av dessa kan tas om hand med regelbundet och l\u00e4gligt underh\u00e5ll medan andra sannolikt kommer att orsaka problem oavsett vad du g\u00f6r. Hur som helst \u00e4r TTS en h\u00e4ftig bil, men den \u00e4r verkligen inte perfekt.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem f\u00f6rekommer p\u00e5 b\u00e5de den nyare och den \u00e4ldre TTS. Instrumentklustret kan ibland frysa eller st\u00f6ra p\u00e5 nyare Virtual Cockpit TT-modeller medan \u00e4ldre klassiska m\u00e4tarklustermodeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ofta ge felaktig information. Andra elektriska problem \u00e4r problem med den yttre belysningen som kan slockna efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

De elektroniska f\u00f6nsteromkopplingarna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att regelbundet g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 \u00e4ldre TT-modeller och TTS \u00e4r i stort sett likadan. En del av de inv\u00e4ndiga v\u00e4xlarna kan g\u00e5 s\u00f6nder, backljusen kan g\u00e5 s\u00f6nder och inredningsbelysningen kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder. \u00c4ldre TT-modeller \u00e4r betydligt v\u00e4rre i detta avseende, men nya TTS-modeller \u00e4r fortfarande inte fr\u00e4mmande f\u00f6r elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – problem med oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Audi TTS f\u00e5r en 2,0 l fyrcylindrig motor med cirka 320 hk och 295 lb-of vridmoment. Den h\u00e4r motorn \u00e4r mer eller mindre en f\u00f6rst\u00e4rkt version av den 4-cylindriga instegsmotorn, vilket inneb\u00e4r att de tv\u00e5 delar de flesta av sina delar tillsammans. Denna motor, och m\u00e5nga andra Audi-motorer, \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rbr\u00e4nna motorolja i en alarmerande takt.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att detta \u00e4r helt normalt, men s\u00e5 \u00e4r inte fallet eftersom m\u00e5nga h\u00f6gklassiga prestandabilar med tre g\u00e5nger h\u00f6gre effekt \u00e4n TTS inte lider av oljebristning. Se d\u00e4rf\u00f6r till att alltid fylla p\u00e5 motorolja n\u00e4r det beh\u00f6vs eftersom brist p\u00e5 motorolja bokstavligen kan f\u00f6rst\u00f6ra hela motorn p\u00e5 nolltid.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

TTS finns i antingen en coup\u00e9 eller en cabrioletform, och b\u00e5da dessa har sina egna problem. Kup\u00e9n kan ofta drabbas av problem relaterade till den bakre spoilern medan cabriolet kan ha allvarliga problem med takmekanismen. Vissa \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat att bilen lider av att spaken f\u00f6r \u00f6ppning av bagageluckan framtill har g\u00e5tt s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem med TTS-utrustningen \u00e4r bland annat slappa s\u00e4ten som kan se 20 \u00e5r gamla ut bara efter n\u00e5gra tusen mil. Detta problem verkar irritera m\u00e5nga TTS-\u00e4gare p\u00e5 n\u00e4tet eftersom en s\u00e5dan premiumbil inte borde ha problem som f\u00e5r bilen att verka som om den kostar tre g\u00e5nger mindre \u00e4n vad den verkligen g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

VAG-bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha problem med defekta vattenpumpar och TTS \u00e4r i stort sett samma sak. Vissa s\u00e4ger att vattenpumpen p\u00e5 TTS har en livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 60 000 mil, vilket inneb\u00e4r att en \u00e4gare sannolikt kommer att byta ut pumpen 2-4 g\u00e5nger under bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r detta en historia f\u00f6r m\u00e5nga Audi-modeller och en defekt vattenpump \u00e4r inte ett litet problem. Din motor kan \u00f6verhettas och det kan leda till katastrofala konsekvenser. Vissa \u00e4gare har rapporterat att bilen till och med fattat eld p\u00e5 grund av vattenpumpsrelaterade problem.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r n\u00e5gra knackande ljud n\u00e4r du styr, \u00e4r det troligen din styrst\u00e5ng som b\u00e4r skulden. Dessa \u00e4r mest m\u00e4rkbara n\u00e4r du sv\u00e4nger skarpt och kan ibland till och med g\u00e5 s\u00f6nder och f\u00e5 dig att tappa kontrollen. Tack och lov kan dessa problem uppm\u00e4rksammas ganska tidigt och repareras i god tid vilket g\u00f6r att allt \u00e5terg\u00e5r till det normala igen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TTS en sportbil?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4r tveksamma till att kalla Audi TT f\u00f6r en sportbil och det kan jag h\u00e5lla med om. TTS \u00e4r dock utformad just f\u00f6r de personer som vill ha en sportbil men som anser att den vanliga TT inte \u00e4r en sportbil. TTS \u00e4r mycket mer fokuserad \u00e4n vad TT-modellerna i instegsutf\u00f6rande \u00e4r, vilket \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du s\u00e4tter dig bakom ratten i TTS.<\/p>\n\n\n\n

Den toppmodellen TT RS \u00e4r en helt annan historia, eftersom den bilen \u00e4r s\u00e5 snabb som den bara kan bli. Men om du inte vill spendera enorma summor p\u00e5 TT RS kan du v\u00e4lja TTS och trimma den till 400 hk f\u00f6r inte s\u00e5 mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TTS bra f\u00f6r l\u00e5nga personer?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT \u00e4r en tv\u00e5sitsig bil vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven om den ser kompakt ut \u00e4r den egentligen inte s\u00e5 kompakt f\u00f6r en tv\u00e5sitsig bil. Som s\u00e5dan kan TTS rymma st\u00f6rre personer, men det \u00e4r ofta en str\u00e4cka om du \u00e4r n\u00e5gon som \u00e4r \u00f6ver 6 fot och 5 tum.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r kortare \u00e4n s\u00e5 b\u00f6r du inte ha n\u00e5gra problem. Om du \u00e4r lika l\u00e5ng som det eller mer \u00e4r TT inte en bil f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Audi TTS?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TTS kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 4,5 sekunder och n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 155mph. Roadstern \u00e4r cirka 0,3 sekunder l\u00e5ngsammare \u00e4n s\u00e5. Kvartsmilstiden f\u00f6r Audi TTS \u00e4r cirka 13,5 sekunder, vilket \u00e4r okej f\u00f6r en sportbil p\u00e5 instegsniv\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TTS \u00e4r en mellanstadieversion av Audi TT och ligger d\u00e4rmed mellan TT-bilen p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 och toppmodellen TT RS. TTS \u00e4r gjord f\u00f6r personer som gillar TT som helhet, men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5016,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5015"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5015"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5015\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5017,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5015\/revisions\/5017"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5016"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5015"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5015"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5015"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}