{"id":5012,"date":"2022-08-19T07:37:09","date_gmt":"2022-08-19T07:37:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5012"},"modified":"2022-08-19T07:37:12","modified_gmt":"2022-08-19T07:37:12","slug":"ar-audi-tts-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-tts-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi TTS en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi TTS \u00e4r en tv\u00e5sitsig kompakt lyxbil\/roadster f\u00f6r dem som gillar Audi TT, men vill ha den lite mer sp\u00e4nnande. TTS placerar sig mellan instegsmodellen Audi TT och toppmodellen Audi TT RS med sin fantastiska femcylindriga motor. \u00c4r Audi TTS en bra bil? Kort sagt, ja, Audi TTS \u00e4r en bra bil. Om du vill ha ett l\u00e5ngt svar kan du l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med f\u00e5r TTS en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar och tillr\u00e4ckligt med dragkraft. Denna motor \u00e4r kopplad till en DCT-transmission och ett AWD-system som g\u00f6r bilen ganska snabb. TTS ser ocks\u00e5 mer sp\u00e4nnande ut \u00e4n den vanliga TT eftersom den f\u00e5r m\u00e5nga designuppgraderingar b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan som skiljer den fr\u00e5n den vanliga TT.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen f\u00f6r TTS ligger n\u00e5gonstans mellan prestanda och komfort, vilket inneb\u00e4r att den kan k\u00f6ra riktigt bra i kurvor samtidigt som den har en relativt bekv\u00e4m k\u00f6rning. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r inte helt stabila, men det \u00e4r fallet med i stort sett alla TT-modeller. Praktiken \u00e4r inte heller den b\u00e4sta eftersom TT bara erbjuder 2 sittplatser, 2 d\u00f6rrar och ett ganska f\u00f6rtroligt bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi TTS f\u00e5r en 2,0 l turboladdad 4-cylindrig motor med 320 hk och 295 lb-ft vridmoment. Det r\u00e4cker f\u00f6r att driva bilen fr\u00e5n 0 till 60 km\/h p\u00e5 bara 4,5 sekunder. Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 155mph, kvarts-milstiden ligger i mitten av 13 sekunder, vilket ocks\u00e5 \u00e4r ganska lovv\u00e4rt f\u00f6r en kompakt sportbil p\u00e5 instegsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling och Audis ber\u00f6mda Quattro AWD-system som lyckas h\u00e5lla dig s\u00e4ker i praktiskt taget alla f\u00f6rh\u00e5llanden. Br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r inte perfekt eftersom TTS bara klarar ungef\u00e4r 20-25MPG vilket inte \u00e4r det b\u00e4sta eftersom de nyaste 2,0L 4-cylindriga enheterna fr\u00e5n konkurrenterna presterar b\u00e4ttre samtidigt som de ger b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitetsresultat.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi TTS finns i antingen coup\u00e9- eller cabrioletform beroende p\u00e5 vad du f\u00f6redrar. B\u00e5da dessa f\u00e5r en aggressivare yttre styling, snyggare hjul, st\u00f6rre bromsar och en l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd som skiljer dem fr\u00e5n vanliga TT-modeller. Interi\u00f6ren i TT \u00e4r ocks\u00e5 riktigt fin eftersom den \u00e4r kl\u00e4dd med Alcantara, aluminium och kolfiber om du \u00e4r villig att betala f\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Chassit p\u00e5 TTS \u00e4r v\u00e4lbalanserat vilket inneb\u00e4r att TTS beter sig bra i kurvorna. Fj\u00e4dringen \u00e4r styv, men inte \u00f6verdrivet styv vilket inneb\u00e4r att bilen inte \u00e4r straffande. Den \u00f6verbryggar gapet mellan bekv\u00e4ma TT-modeller och TT RS riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi s\u00e4ga att TT S klarar sig riktigt bra. Nyare TT S-modeller \u00e4r miltals b\u00e4ttre \u00e4n \u00e4ldre men \u00e4r inte helt fria fr\u00e5n problem. De vanligaste TT S-problemen \u00e4r relaterade till bilens elektronik, utrustningen, styrsystemet, vattenpumpen och h\u00f6gre niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas med f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll medan andra helt enkelt inte kan undvikas. Hur som helst b\u00f6r TT S h\u00e5lla l\u00e4nge om du tar v\u00e4l hand om den. Om inte kommer bilen att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom, vilket \u00e4r fallet med alla bilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Audi TTS – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den vanliga Audi TT b\u00f6rjar p\u00e5 omkring 50 000 dollar vilket f\u00f6rvisso \u00e4r mycket pengar. N\u00e4sta i raden \u00e4r Audi TT S som b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 60 000 dollar medan den h\u00f6gsta modellen TT RS b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 75 000 dollar. Detta f\u00e5r TTS att framst\u00e5 som ett riktigt bra k\u00f6p, men dessa bilar v\u00e4rderas ned notoriskt och det \u00e4r b\u00e4ttre att k\u00f6pa dem p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r TTS lika bra som alla andra TT-modeller. Det inneb\u00e4r att den endast erbjuder 2 sittplatser, endast 2 d\u00f6rrar och ett relativt begr\u00e4nsat bagageutrymme. Bilen \u00e4r kompakt, men kan \u00e4nd\u00e5 rymma f\u00f6rare p\u00e5 upp till 1,80 meter vid den yttersta gr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi TTS?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av kompakta 2-sitsiga sportbilar som inte \u00e4r alltf\u00f6r kr\u00e4vande f\u00f6r din rygg, dina \u00f6ron och ditt bankkonto kan TTS vara ett mycket bra val. TTS ser riktigt bra ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt tack vare h\u00e4rliga designdetaljer \u00f6verallt. Vissa anser till och med att den \u00e4r en baby R8, vilket definitivt \u00e4r en komplimang f\u00f6r TT och inte tv\u00e4rtom.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan, om du ogillar sm\u00e5 bilar och inte bryr dig om tv\u00e5sitsiga bilar b\u00f6r TTS undvikas till varje pris. TTS kompromissas i prestandans namn och det \u00e4r n\u00e5got som inte kan g\u00e5 obem\u00e4rkt f\u00f6rbi, s\u00e4rskilt inte f\u00f6r dem som inte ens bryr sig om prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Audi TTS att l\u00e4ggas ned?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om Audi TTS kommer att upph\u00f6ra med produktionen snart nog eftersom Audi beslutat att ers\u00e4tta den med n\u00e5got mer k\u00e4nslom\u00e4ssigt och m\u00f6jligen med fyra d\u00f6rrar. D\u00e4rf\u00f6r kommer TTS att upph\u00f6ra i \u00e5r eller n\u00e4sta \u00e5r och det finns inga indikationer p\u00e5 att Audi n\u00e5gonsin kommer att ta tillbaka den.<\/p>\n\n\n\n

Tv\u00e5sitsiga kompakta sportbilar var det som g\u00e4llde p\u00e5 90- och 2000-talen men det \u00e4r helt enkelt inte l\u00e4ngre s\u00e5 eftersom SUV:er och crossovers dominerar marknaderna \u00f6ver hela v\u00e4rlden. Om man dessutom l\u00e4gger till elbilar i spelet har Audi helt enkelt ingen anledning att forts\u00e4tta att tillverka TTS eftersom det finns mer angel\u00e4gna bilar som borde sl\u00e4ppas och byggas.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TTS b\u00e4ttre \u00e4n TTRS?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. Audi TTRS \u00e4r ett helt annat djur tack vare sin femcylindriga motor som k\u00e4nns och l\u00e5ter som en V10 fr\u00e5n R8. TTRS \u00e4r mycket snabbare och mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra eftersom den \u00e4r mer fokuserad, ser mer aggressiv ut och har mycket mer utrustning fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Det kan kosta cirka 15 000 dollar mer att f\u00e5 TTRS, men det \u00e4r v\u00e4rt det tack vare den h\u00e4rliga 2,5 liters turbo 5-cylindriga motorn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TTS \u00e4r en tv\u00e5sitsig kompakt lyxbil\/roadster f\u00f6r dem som gillar Audi TT, men vill ha den lite mer sp\u00e4nnande. TTS placerar sig mellan instegsmodellen Audi TT och toppmodellen Audi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5013,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5012"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5012"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5012\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5014,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5012\/revisions\/5014"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5013"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5012"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5012"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5012"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}