{"id":5000,"date":"2022-08-18T07:38:06","date_gmt":"2022-08-18T07:38:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5000"},"modified":"2022-08-18T07:38:10","modified_gmt":"2022-08-18T07:38:10","slug":"ar-ford-escape-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-escape-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford Escape en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Ford Escape \u00e4r en kompakt crossover SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e5r 2000 och har funnits till f\u00f6rs\u00e4ljning sedan dess. Ford Escape utvecklades f\u00f6rst i samarbete med Mazda, men modellerna fr\u00e5n 2012 och fram\u00e5t utformades helt under Fords paraply. S\u00e5 \u00e4r Ford Escape en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en hygglig, prisv\u00e4rd, s\u00e4ker och rymlig familjecrossover\/SUV finns det inte s\u00e5 m\u00e5nga bilar som kan konkurrera med Ford Escape. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Ford Escape en riktigt bra bil f\u00f6r detta segment och det \u00e4r ocks\u00e5 d\u00e4rf\u00f6r som Escape \u00e4r en s\u00e5dan succ\u00e9 f\u00f6r Ford. Escape erbjuder en omfattande motorpalett med b\u00e5de FWD- och AWD-konfigurationer.<\/p>\n\n\n\n

Escape ser ocks\u00e5 snygg ut, s\u00e4rskilt den senaste modellen som uppenbarligen l\u00e5nar en del designdrag fr\u00e5n Aston Martin. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra utformad med m\u00e5nga komfort-, bekv\u00e4mlighets- och s\u00e4kerhetsfunktioner. Escape k\u00f6rs som alla crossover\/SUV-bilar g\u00f6r, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r bekv\u00e4m och l\u00e4tt att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Praktiskt sett verkar Escape tillfredsst\u00e4lla de flesta kundernas behov tack vare sitt stora bagageutrymme och en hel del utrymme i b\u00e5da s\u00e4tesraderna. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 bra och Escape \u00e4r verkligen l\u00e4tt att kliva in och ut ur.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Nya Ford Escape f\u00e5r n\u00e5gra olika motorkonfigurationer som b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 1,5L EcoBoost-motorn som ger 184 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r 2.0L EcoBoost-motorn med 254 hk som \u00e4r den mest kraftfulla Ford Escape-motorn du kan f\u00e5 och som endast finns med ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en konventionell hybrid Escape-modell som kombinerar en 2,5L-motor med en hybriddrivlina f\u00f6r att erbjuda antingen 163 hk eller 203 hk beroende p\u00e5 inst\u00e4llningstillst\u00e5nd. Slutligen erbjuds Escape \u00e4ven som plug-in-hybrid med en 2,5 liters 4-cylindrig motor som \u00e4r kopplad till en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 210 hk.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts i b\u00f6rjan finns Escape tillg\u00e4nglig som antingen en FWD- eller AWD-bil beroende p\u00e5 vilken modell och konfiguration du v\u00e4ljer. Escape levereras endast med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da, och de tv\u00e5 tillg\u00e4ngliga v\u00e4xlingsalternativen \u00e4r antingen en CVT-l\u00e5da f\u00f6r 2,5L Hybrid eller en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r \u00f6vriga Escape-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Ford Escape \u00e4r en snygg bil och den delar en del av sin likhet med Aston Martin som allm\u00e4nt anses vara ett m\u00e4rke som bara g\u00f6r snygga bilar. Detta inneb\u00e4r att Escape f\u00e5r en stor oval frontgrill och en relativt slank profil. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med allt du beh\u00f6ver. Kontrollerna \u00e4r l\u00e4tta att f\u00f6rst\u00e5 och allt finns d\u00e4r det ska vara.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller fj\u00e4dring och chassiinst\u00e4llning verkar Escape k\u00f6ra utan s\u00e4rskild betoning p\u00e5 n\u00e5got. Den k\u00f6rs som vilken annan kompakt familjecrossover\/SUV som helst, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r bekv\u00e4m, l\u00e4tt att k\u00f6ra och l\u00e4tt att leva med.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Ford Escape-modeller var k\u00e4nda f\u00f6r att ha en massa problem, s\u00e4rskilt modellerna 2005-2014 som \u00e4r de mest problematiska av alla utom en handfull modell\u00e5r under den tiden. Den nya Escape \u00e4r mycket b\u00e4ttre, men det finns fortfarande n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

Escape lider av motorrelaterade problem som spolfel och fel p\u00e5 spolen och fel p\u00e5 eldning\/hesitation. AWD-systemets \u00f6verf\u00f6ringsl\u00e5da \u00e4r ofta ett problem, liksom v\u00e4xell\u00e5dan och servostyrningen. Slutligen b\u00f6r du ocks\u00e5 \u00e4gna stor uppm\u00e4rksamhet \u00e5t bromsarna som ibland kan k\u00e4nnas onaturliga och sv\u00e5ra att koppla in.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Ford Escape 2022 b\u00f6rjar p\u00e5 27 025 dollar f\u00f6r S-trim-modellen, 28 360 dollar f\u00f6r SE-trim-modellen, SEL kostar 30 735 dollar och toppmodellen Titanium b\u00f6rjar p\u00e5 37 145 dollar. Dessa priser \u00e4r ganska attraktiva f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa en Ford Escape.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Escape ett riktigt bra k\u00f6p eftersom den erbjuder mycket utrymme i b\u00e5da s\u00e4tesraderna och den har \u00e4ven ett relativt stort bagageutrymme. Den har m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner i hela bilens kup\u00e9, den \u00f6kade markfrig\u00e5ngen g\u00f6r den l\u00e4tt att ta sig in och ut ur och den \u00f6vergripande sikten \u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur effektiv \u00e4r Ford Escape?<\/h4>\n\n\n\n

Om du tar en titt p\u00e5 motorerna som erbjuds i Ford Escape kan du direkt konstatera att de ska vara effektiva, s\u00e4rskilt den 4-cylindriga 1,5 l-motorn. Totalt sett kan alla Ford Escape-modeller ge en total avkastning p\u00e5 mellan 30MPG-35MPG kombinerat, vilket verkligen \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r en s\u00e5 stor bil som Escape.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha den mest effektiva Ford Escape-modellen m\u00e5ste du dock satsa p\u00e5 Ford Escape PHEV-modellen som kan ge upp till p\u00e5st\u00e5dda 150MPGe och ett resultat f\u00f6r enbart bensin p\u00e5 40MPG. Detta g\u00f6r den till den mest effektiva Ford Escape-modellen genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Escape ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Escape \u00e4r definitivt ett bra k\u00f6p eftersom den kombinerar ganska m\u00e5nga f\u00f6rdelar i en enda bil. Escape \u00e4r rymlig, effektiv, s\u00e4ker, bekv\u00e4m, relativt lyxig och beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde riktigt bra. Anledningen till att s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa en Escape \u00e4r att den befinner sig i det mest popul\u00e4ra bilsegmentet nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Den konkurrerar med bilar som Toyota RAV4 och Honda CR-V som b\u00e5da \u00e4r n\u00e5gra av de mest s\u00e5lda bilarna i USA just nu. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Ford Escape ett bra k\u00f6p och b\u00f6r \u00f6verv\u00e4gas av alla som vill k\u00f6pa en crossover\/SUV.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Escape b\u00e4ttre \u00e4n Honda CR-V eller Toyota RAV4?<\/h4>\n\n\n\n

De h\u00e4r tre \u00e4r riktigt t\u00e4tt matchade, men Escape erbjuder fler h\u00e4stkrafter och mer utrymme \u00e4n b\u00e5de CR-V och RAV4. Oavsett vilken av dessa tre du v\u00e4ljer kommer du sannolikt att bli n\u00f6jd. Det ser ut som om Escape erbjuder en hel del uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med de andra tv\u00e5, men de \u00e4r verkligen t\u00e4tt matchade \u00f6verlag.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Escape \u00e4r en kompakt crossover SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e5r 2000 och har funnits till f\u00f6rs\u00e4ljning sedan dess. Ford Escape utvecklades f\u00f6rst i samarbete med Mazda, men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5001,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5000"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5000"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5000\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5002,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5000\/revisions\/5002"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5001"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5000"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5000"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5000"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}