{"id":4994,"date":"2022-08-17T09:47:36","date_gmt":"2022-08-17T09:47:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4994"},"modified":"2022-08-17T09:47:39","modified_gmt":"2022-08-17T09:47:39","slug":"ar-citroen-c4-cactus-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-c4-cactus-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn C4 Cactus en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C4 Cactus \u00e4r en fransktillverkad subkompakt SUV\/crossover-familjebil som b\u00f6rjade tillverkas redan 2014. C4 Cactus \u00e4r en relativt popul\u00e4r bil eftersom den befinner sig i ett ganska popul\u00e4rt segment. Crossovers och SUV:er har varit p\u00e5 en stadig uppg\u00e5ng den senaste tiden och det verkar inte som om det kommer att f\u00f6r\u00e4ndras inom kort. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn C4 Cactus en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Citro\u00ebn C4 Cactus \u00e4r en bra bil om det \u00e4r den h\u00e4r typen av bil du \u00e4r ute efter. Det inneb\u00e4r att C4 Cactus \u00e4r utformad fr\u00e4mst f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning. Det \u00e4r en bil som sannolikt inte kommer att v\u00e4cka alltf\u00f6r mycket uppm\u00e4rksamhet, men den kommer l\u00e4tt att g\u00f6ra allt du beg\u00e4r av den. Den f\u00e5r ocks\u00e5 sofistikerade, effektiva och ganska p\u00e5litliga motorer ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 C4 Cactus \u00e4r sannolikt den mest kontroversiella aspekten av bilen eftersom m\u00e5nga anser att den \u00e4r lite f\u00f6r \u00f6verstylad. Interi\u00f6ren \u00e4r inte heller mycket b\u00e4ttre, men den f\u00e5r \u00e5tminstone hyfsad utrustning. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska karakt\u00e4rsl\u00f6s, men det \u00e4r n\u00e5got som kommer med territoriet eftersom alla bilar som denna \u00e4r likadana.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns \u00e4nd\u00e5 n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata mer ing\u00e5ende om. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 ganska bra eftersom bilen rymmer fyra vuxna utan problem. Sikten \u00e4r riktigt bra och bilen f\u00e5r ett rej\u00e4lt bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med den 1,2 liter stora 3-cylindriga radmotorn med 110 hk och 151 lb-ft vridmoment. N\u00e4sta i raden \u00e4r den kraftfullare versionen av denna motor som ger 130 hk och 169 lb-ft vridmoment. Detta \u00e4r ocks\u00e5 den mest popul\u00e4ra bensinmotorn med C4 Cactus och \u00e4ven en av de allra b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

Dieselupps\u00e4ttningen b\u00f6rjar med den fyrcylindriga 1,5 liters motorn som ger 99 hk och 184 lb-ft vridmoment eller 120 hk\/221 lb-ft vridmoment f\u00f6r en kraftfullare version av den motorn. Om du gillar dieselmotorer b\u00f6r du dock rikta din uppm\u00e4rksamhet mot den fyrcylindriga 1,6L-motorn med 100 hk och 187 lb-ft vridmoment som toppmodell, eftersom den motorn balanserar kraft och effektivitet b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 C4 Cactus med antingen manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da beroende p\u00e5 dina personliga preferenser. Alla versioner \u00e4r FWD och AWD \u00e4r inget alternativ. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig upp till 65MPG med 1,6L-dieseln eller omkring 45MPG med den mest effektiva bensinmotorn i instegsutf\u00f6rande.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus \u00e4r inte direkt en vacker bil och det \u00e4r alla medvetna om. Den ser helt enkelt lite f\u00f6r kinkig och \u00f6verstylad ut, s\u00e4rskilt n\u00e4r man tar en titt p\u00e5 de d\u00e4r konstiga plastdelarna som f\u00e4sts direkt p\u00e5 bilens d\u00f6rrar. Interi\u00f6ren i C4 Cactus \u00e4r inte heller mycket b\u00e4ttre eftersom den anv\u00e4nder sig av konstiga former och ingenting verkar sammanh\u00e4ngande alls.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r standard f\u00f6r den h\u00e4r typen av bil vilket inneb\u00e4r att bilen fokuserar p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Chassit \u00e4r balanserat okej-ish medan fj\u00e4dringssystemet klarar de flesta v\u00e4gb\u00f6ljor riktigt bra. Bilen rullar dock en hel del vilket inneb\u00e4r att kurvtagning i h\u00f6g hastighet inte \u00e4r n\u00e5got alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r C4 Cactus okej, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Till att b\u00f6rja med lider C4 av olika automatl\u00e5dorelaterade problem som till exempel problem med st\u00e4lldonet eller helt enkelt p\u00e5 grund av att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r lat. Andra problem \u00e4r problem med bilens el och andra delar av utrustningen som st\u00f6tf\u00e5ngare och motorhuvens l\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage kan vara ett potentiellt katastrofalt problem varf\u00f6r dessa m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt om de uppst\u00e5r. Dieselmodeller drabbas ibland av problem med DPF (dieselpartikelfilter) som ibland kan repareras, men de kan ocks\u00e5 beh\u00f6va bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6pa Citro\u00ebn C4 Cactus f\u00f6r ett ganska \u00f6verkomligt pris p\u00e5 andrahandsmarknaden, medan nya C4 Cactus-modeller inte heller \u00e4r s\u00e4rskilt dyra, \u00e5tminstone inte som vissa andra bilar i detta segment. Detta inneb\u00e4r att C4 kan vara ett bra k\u00f6p om det \u00e4r den h\u00e4r typen av bil du beh\u00f6ver och du kan sv\u00e4lja bilens formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom bilen l\u00e4tt kan sitta upp till fem vuxna utan n\u00e5gra kompromisser med bagageutrymmet. Bilen \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur och den \u00f6vergripande sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra. Det finns tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r att f\u00e5 plats med en barnstol i C4 Cactus och den \u00f6vergripande anv\u00e4ndarv\u00e4nligheten \u00e4r en av de b\u00e4sta sakerna med den h\u00e4r bilen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn C4 Cactus en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Cactus \u00e4r inte en lyxbil p\u00e5 samma s\u00e4tt som Citro\u00ebn-m\u00e4rket inte \u00e4r ett lyxbilsm\u00e4rke. Det \u00e4r en bil som erbjuder vissa lyxiga bekv\u00e4mligheter som \u00e4r utformade f\u00f6r att h\u00e5lla dig s\u00e4ker, underh\u00e5llen och bekv\u00e4m, men dessa \u00e4r inte tillr\u00e4ckliga f\u00f6r att g\u00f6ra bilen till en riktig lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan du se C4 Cactus som en mer exklusiv bil p\u00e5 ekonominiv\u00e5 eftersom den v\u00e5gar se lite annorlunda ut och eftersom den f\u00e5r h\u00f6gklassig utrustning i h\u00f6gklassiga trimniv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn C4 en effektiv bil?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 \u00e4r en riktigt effektiv bil, sannolikt en av de mest effektiva bilarna i detta segment. Anledningen till att C4 \u00e4r s\u00e5 effektiv \u00e4r att den f\u00e5r motorer med liten slagvolym som konstruerats enbart f\u00f6r effektivitetens skull.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att det ocks\u00e5 \u00e4r riktigt prisv\u00e4rt att \u00e4ga C4 eftersom br\u00e4nsle-, registrerings och skattekostnader \u00e4r l\u00e4gre tack vare bilens l\u00e5ga Co2- och br\u00e4nsleutgifter.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r gav Citro\u00ebn C4 namnet ”Cactus”?<\/h4>\n\n\n\n

Namngivningen \u00e4r direkt kopplad till det som Citro\u00ebn tidigare var k\u00e4nt f\u00f6r, n\u00e4mligen att designa och tillverka roliga och intressanta bilar som sticker ut fr\u00e5n resten av kronan med coola designdrag, ljusa detaljer och funkiga designelement. Detta gjorde C4 Cactus till n\u00e5got av en marmite eftersom man antingen \u00e4lskar eller hatar den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C4 Cactus \u00e4r en fransktillverkad subkompakt SUV\/crossover-familjebil som b\u00f6rjade tillverkas redan 2014. C4 Cactus \u00e4r en relativt popul\u00e4r bil eftersom den befinner sig i ett ganska popul\u00e4rt segment. Crossovers<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4995,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4994"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4994"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4994\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4996,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4994\/revisions\/4996"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4995"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4994"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4994"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4994"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}