{"id":4988,"date":"2022-08-17T07:13:17","date_gmt":"2022-08-17T07:13:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4988"},"modified":"2022-08-17T07:13:20","modified_gmt":"2022-08-17T07:13:20","slug":"ar-hyundai-equus-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-equus-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Equus en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Equus \u00e4r en fyrd\u00f6rrars stor lyxsedan som tillverkades mellan 1999 och 2016 innan den lades ned. Under den tiden s\u00e5lde Hyundai inte s\u00e4rskilt m\u00e5nga av dessa eftersom de var extremt dyra f\u00f6r ett Hyundai-m\u00e4rke, vissa av dem kostade till och med upp\u00e5t 70 000 dollar. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Equus en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Equus \u00e4r inte bara en bra bil, det \u00e4r en fantastisk bil av en m\u00e4ngd olika anledningar. Till att b\u00f6rja med f\u00e5r den bra motorer som ger tillr\u00e4ckligt med kraft, \u00e4r smidiga och riktigt p\u00e5litliga. Designen p\u00e5 Equus verkar vara en blandning av m\u00e5nga andra etablerade fullstora sedans, men med en tydlig Hyundai-identitet som g\u00f6r bilen stilren b\u00e5de inifr\u00e5n och ut.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ett stycke lugn d\u00e5 bilen \u00e5ker otroligt bra \u00f6ver gupp. Den \u00e4r ocks\u00e5 tyst, d\u00e4mpad och perfekt f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga cruising. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r Equus riktigt bra, mycket b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar i segmentet f\u00f6r fullstora lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

Equus har lyckats skriva av ganska mycket fram till nu vilket inneb\u00e4r att dessa kan f\u00e5s till ett riktigt l\u00e5gt pris. Detta g\u00f6r dem till fantastiska 2nd hand lyxlimousiner, b\u00e5de f\u00f6r att de \u00e4r s\u00e4llsynta och f\u00f6r att de \u00e4r riktigt bra p\u00e5 det de g\u00f6r. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 utm\u00e4rkt eftersom Equus \u00e4r en riktigt stor bil.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Equus – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Equus motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med JL 380 som kommer med en 3,8L V6 med 266 hk och 260 b-ft vridmoment. N\u00e4sta i raden \u00e4r JL 450 med sin 4,5L V8-motor och 266hk och 260lb-ft vridmoment. 3,4L V6 JS330 och 3,8l v6 JS 380 f\u00e5r 247hk och 227l-ft vridmoment. Toppmodellerna \u00e4r 2016 \u00e5rs modeller med en 5,0L V8-motor med 430 hk och 376 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Alla modeller f\u00e5r den 6-v\u00e4xlade automatl\u00e5dan som passar bilens karakt\u00e4r riktigt bra. Dessa \u00e4r alla kopplade till ett permanent RWD-system vilket inneb\u00e4r att Equus tar det goda gamla bepr\u00f6vade receptet f\u00f6r fullstor sedan med en stor V8, en smidig automat och RWD.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Equus inte \u00e4r v\u00e4rldens mest effektiva bil, s\u00e4rskilt inte n\u00e4r det g\u00e4ller Hyundais standarder, men det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r man f\u00e5r med en fullstor lyxsedan d\u00e4r lyx, komfort och smidighet prioriteras framf\u00f6r effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Equus – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Equus kanske inte ser \u00f6verdrivet sl\u00e5ende ut f\u00f6r de flesta, men Hyundai gjorde det med flit eftersom Equus \u00e4r t\u00e4nkt att vara en lyxk\u00e4rra som ligger under radarn. Hyundai har till och med tagit bort m\u00e4rkningen av Equus s\u00e5 att de flesta m\u00e4nniskor inte ens kommer att veta att det \u00e4r en Hyundai. Interi\u00f6ren \u00e4r inte i niv\u00e5 med tyska lyxbilar fr\u00e5n den tiden, men den \u00e4r \u00e4nd\u00e5 otroligt plyschig och ibland till och med b\u00e4ttre utrustad.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r d\u00e4r Equus tar det st\u00f6rsta spr\u00e5nget \u00f6ver sina Hyundai-br\u00f6der och systrar. Bilen glider \u00f6ver gupp och isolerar dig otroligt bra fr\u00e5n v\u00e4gen. Det \u00e4r en riktigt lyxig och bekv\u00e4m bil att f\u00e4rdas i, men det inneb\u00e4r ocks\u00e5 att den inte gillar kurvor eftersom den rullar in i dem ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Equus – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Equus \u00e4r en otroligt p\u00e5litlig bil med tanke p\u00e5 vad den \u00e4r. En fullstor sedan tenderar att vara en av de minst p\u00e5litliga biltyperna som finns eftersom den \u00e4r enorm, tung och packad med allt. Equus \u00e4r dock mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4n alla sina tyska, amerikanska och brittiska motsvarigheter, de kommer inte ens i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

Det finns dock n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om. F\u00f6rst och fr\u00e4mst lider bilen av vissa fj\u00e4dringsproblem d\u00e4r bilen kan halta. Andra problem \u00e4r sojatillverkade ledningar som blir upp\u00e4tna av gnagare, problem med bilens elektriska delar som infotainmentsystemet och bilens bromsar.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Equus – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r den f\u00f6rst kom ut kostade den senaste toppmodellen Equus \u00f6ver 70 000 dollar, vilket \u00e4r l\u00f6jligt f\u00f6r en bil med Hyundai-m\u00e4rke, men n\u00e4stan alla som k\u00f6pt den har sagt att bilen \u00e4r v\u00e4l v\u00e4rd priset. Numera, n\u00e4r bilen har skrivits ned till s\u00e5 lite som 15 0000 – 20 000 dollar, \u00e4r den ett otroligt lyxbilsfynd eftersom driftskostnaderna ocks\u00e5 \u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med andra bilar fr\u00e5n detta segment vilket inneb\u00e4r att Equus \u00e4r en stor bil med mycket sittplatser och stort bagageutrymme. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 bra, men bilen kan vara lite f\u00f6r stor f\u00f6r dem som vanligtvis k\u00f6r p\u00e5 trafikerade stadsgator.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Hyundai Equus?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en fullstor lyxsedan med alla klockor och visselpipor finns det absolut ingen anledning till varf\u00f6r du inte skulle \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa Equus. Ja, det \u00e4r en Hyundai, och en Hyundai \u00e4r inte det fr\u00e4msta lyxm\u00e4rket, men med tanke p\u00e5 hur mycket Equus kostar och hur bra den \u00e4r, \u00e4r det en oerh\u00f6rt bra aff\u00e4r just nu.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en mer lyxig upplevelse med tyska fullstora sedans fr\u00e5n den tiden, men du kommer att betala mycket mer pengar f\u00f6r dem samtidigt som du spenderar en massa mer pengar p\u00e5 reparationer och underh\u00e5ll. Equus kommer att h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som du vill om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Hyundai med Equus?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att Hyundai lade ned Equus beror p\u00e5 att f\u00f6rs\u00e4ljningen av fullstora sedaner har minskat \u00f6ver hela linjen under de senaste tv\u00e5 decennierna. Equus \u00e4r en riktigt dyr bil att utveckla, men dessa kostnader kan helt enkelt inte t\u00e4ckas med bara n\u00e5gra tusen modeller som s\u00e4ljs varje \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r det nu Hyundais systerm\u00e4rke Genesis som har f\u00e5tt uppdraget att tillverka fullstora lyxbilar under Hyundais paraply. Genesis G90 \u00e4r allts\u00e5 den andliga efterf\u00f6ljaren till Hyundai Equus.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Equus en lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, Hyundai Equus \u00e4r en genomg\u00e5ende lyxbil med hela sin sj\u00e4l. Det \u00e4r en bil som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med v\u00e4rldens mest illustra lyxbilar eftersom den har funktioner som inte ens syns p\u00e5 S-klasser, eller till och med p\u00e5 vissa Rolls Royce-modeller och Bentleys.<\/p>\n\n\n\n

Equus visar att Hyundai, ett ekonomim\u00e4rke, vet hur man tillverkar en riktig lyxbil, en bil som inte bara erbjuder en extremt lyxig upplevelse utan ocks\u00e5 lyckas vara p\u00e5litlig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Equus \u00e4r en fyrd\u00f6rrars stor lyxsedan som tillverkades mellan 1999 och 2016 innan den lades ned. Under den tiden s\u00e5lde Hyundai inte s\u00e4rskilt m\u00e5nga av dessa eftersom de var<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4989,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4988"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4988"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4988\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4990,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4988\/revisions\/4990"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4989"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4988"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4988"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4988"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}