{"id":4976,"date":"2022-08-15T09:46:25","date_gmt":"2022-08-15T09:46:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4976"},"modified":"2022-08-15T09:46:29","modified_gmt":"2022-08-15T09:46:29","slug":"vanliga-problem-med-audi-tt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-tt\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi TT"},"content":{"rendered":"\n

Audi TT \u00e4r en lyxig 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 f\u00f6r dig som vill njuta av en premium Audi-upplevelse med ett st\u00e4nk av sportighet och stil. En del anser att TT \u00e4r en kvinnobil eller en fris\u00f6rbil, men det \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sanningen eftersom TT \u00e4r en riktigt bra bil \u00f6verlag. Den kommer med bra motorval inklusive en snabb 5-cylindrig motor, AWD och m\u00e5nga lyxiga funktioner \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r TT mer eller mindre som alla andra Audi d\u00e4r ute. Det inneb\u00e4r att den kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla, men om du underh\u00e5ller den kommer den att h\u00e5lla l\u00e4nge. Om du misslyckas med ditt regelbundna underh\u00e5ll kommer bilen att f\u00e5 problem som potentiellt kan f\u00f6rst\u00f6ra hela \u00e4garupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi TT-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med styrsystemet, elektroniken, motorn, fj\u00e4dringen och bromsarna. De flesta av dessa \u00e4r relaterade till bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll, men vissa av dem kommer sannolikt att intr\u00e4ffa \u00e4ven om du underh\u00e5ller bilen p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer med territoriet eftersom bilar som denna \u00e4r packade med massor av funktioner som tyv\u00e4rr kan f\u00f6rbrukas. Hur som helst betyder detta inte att Audi TT \u00e4r en d\u00e5lig bil, tv\u00e4rtom, TT kan vara en perfekt bil om du \u00e4r ute efter en 2-d\u00f6rrars snygg coup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Enligt olika Audi-specialister har TT ibland problem med styrsystemet, till exempel olika knackande ljud. Detta knackande ljud blir vanligtvis mer \u00f6verdrivet n\u00e4r man sv\u00e4nger, och ju skarpare man sv\u00e4nger, desto mer p\u00e5tagligt blir det.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en av dem som upplevt detta \u00e4r du troligen medveten om att dina bussningar \u00e4r slitna. Ibland m\u00e5ste du ocks\u00e5 kontrollera dina styrarmar, armbussningar och stabilisatorer eftersom de ocks\u00e5 kan orsaka dessa problem. Tack och lov \u00e4r detta en enkel l\u00f6sning och alla Audi-specialister b\u00f6r kunna g\u00f6ra det p\u00e5 nolltid.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att Audi TT \u00e4r fullmatad med massor av lyxiga funktioner \u00f6verallt. Det betyder att din dagliga k\u00f6rning \u00e4r bekv\u00e4m, s\u00e4ker och riktigt underh\u00e5llande. Dessa funktioner \u00e4r dock inte gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla f\u00f6r evigt, vilket inneb\u00e4r att TT ofta drabbas av olika mjukvaru- och h\u00e5rdvaruproblem.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6nstren kan sluta fungera, infotainmentsystemet kan kr\u00e5ngla eller frysa, instrumentklustret kan ge dig felaktig information och telefonanslutningen kan misslyckas helt och h\u00e5llet. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa m\u00e5ste du oftast g\u00f6ra en programuppdatering, \u00e5terst\u00e4lla eller ibland till och med byta ut en h\u00e5rdvarukomponent.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT finns med n\u00e5gra olika motoralternativ och de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra \u00e4r den 4-cylindriga 2,0-litersmotorn och den 5-cylindriga turbo-motorn i topputbudet. Dessa motorer kan ibland drabbas av felst\u00f6tningar som vanligtvis \u00e4r relaterade till t\u00e4ndspolar. VAG \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha motorer som ofta har problem med motorspolar som beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Andra motorrelaterade problem \u00e4r f\u00f6rknippade med luftm\u00e4tarna som ocks\u00e5 beh\u00f6ver bytas ut n\u00e5gon g\u00e5ng. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa motorer relativt p\u00e5litliga men inte helt fria fr\u00e5n fel.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ofta ha problem med anti-rollbussningarna, och det enklaste s\u00e4ttet som man kan m\u00e4rka detta p\u00e5 \u00e4r genom att \u00e5ka \u00f6ver branta gupp och h\u00f6ra knackande ljud. Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att byta ut bussningarna helt och h\u00e5llet och det borde l\u00f6sa problemet f\u00f6r en l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Om du f\u00f6redrar att k\u00f6ra dynamiskt kommer du sannolikt att st\u00f6ta p\u00e5 problem med fj\u00e4dringen eftersom dynamisk k\u00f6rning ut\u00f6var en hel del stress p\u00e5 fj\u00e4dringskomponenterna. Detta \u00e4r fallet med m\u00e5nga prestandainriktade bilar eftersom de inte \u00e4r gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla f\u00f6r evigt.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga Audi TT-\u00e4gare \u00e4r bromsarna p\u00e5 TT ben\u00e4gna att gnissla, s\u00e4rskilt n\u00e4r de \u00e4r kalla. Detta p\u00e5verkar inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis bromsprestanda, men det f\u00f6rsv\u00e5rar komforten ganska mycket. Det \u00e4r inte det roligaste i v\u00e4rlden att k\u00f6ra genom stan och h\u00f6ra bromsarna gnissla som galningar.
Det enklaste s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att byta ut bel\u00e4ggen i tid eftersom dessa vanligtvis f\u00f6rekommer n\u00e4r bel\u00e4ggen n\u00e4rmar sig slutet av sin livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TT ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT \u00e4r ett bra k\u00f6p om du \u00e4r den typ av person som f\u00f6redrar 2-d\u00f6rrars kompaktkup\u00e9er. Audi TT RS \u00e4r otroligt rolig att k\u00f6ra eftersom den har en sp\u00e4nnande 5-cylindrig turbomotor som f\u00e5r TT RS att k\u00e4nnas som en liten Audi R8. Den \u00e4r snabb, sp\u00e4nnande, snygg och fullmatad med massor av lyxiga funktioner \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte \u00e4r den typen av kille som f\u00f6redrar den h\u00e4r typen av bilar kommer TT inte att vara ett v\u00e4rt att k\u00f6pa. Om du \u00e4r en l\u00e5ng f\u00f6rare kommer du inte heller att \u00e4lska TT eftersom den \u00e4r kompakt och har relativt lite utrymme.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Audi att upph\u00f6ra med Audi TT?<\/h4>\n\n\n\n

Audi har officiellt bekr\u00e4ftat att de kommer att upph\u00f6ra med TT \u00e5r 2023. Audi s\u00e4ger att TT helt enkelt inte \u00e4r vad en modern k\u00f6pare vill ha och att de kommer att ers\u00e4tta den med n\u00e5got lite mer k\u00e4nslom\u00e4ssigt och st\u00f6rre, eventuellt med fyra d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

TT kommer alltid att vara en av Audis mest k\u00e4nda bilar eftersom folk antingen \u00e4lskar eller hatar den. Ingen kan dock f\u00f6rneka att TT RS inte \u00e4r en riktigt cool bil och att k\u00f6rupplevelsen inte \u00e4r sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TT en tjejbil?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor som har sv\u00e5rt att s\u00e4ga att bilar som Audi TT, VW Beetle och Fiat 500 \u00e4r bilar som \u00e4r gjorda f\u00f6r kvinnor. Det kommer som en liten \u00f6verraskning eftersom TT RS kan f\u00e5s med en baby Audi R8-motor som g\u00f6r uppemot 400 hk och klarar 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rmed inte sagt att kvinnor inte gillar sportbilar, men att kalla Audi TT f\u00f6r en tjejbil \u00e4r n\u00e5got som bara personer som aldrig k\u00f6rt TT brukar s\u00e4ga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TT \u00e4r en lyxig 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 f\u00f6r dig som vill njuta av en premium Audi-upplevelse med ett st\u00e4nk av sportighet och stil. En del anser att TT \u00e4r en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4977,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4976"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4976"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4976\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4978,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4976\/revisions\/4978"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4977"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4976"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4976"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4976"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}