{"id":4973,"date":"2022-08-15T09:45:39","date_gmt":"2022-08-15T09:45:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4973"},"modified":"2022-08-15T09:45:43","modified_gmt":"2022-08-15T09:45:43","slug":"ar-audi-tt-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-tt-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi TT en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi TT \u00e4r en tv\u00e5d\u00f6rrars sportcoup\u00e9 f\u00f6r dig som vill njuta av en dynamisk k\u00f6rupplevelse i en kompakt formfaktor. TT har funnits ute ett bra tag nu, men det verkar som om Audi troligen kommer att dumpa den snart nog. \u00c4r Audi TT en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du vill ha av en bil. Om du \u00e4lskar kompakta, snygga, dynamiska bilar med mycket h\u00f6gteknologi \u00e4r TT bra f\u00f6r dig. Men om du inte gillar kompakta sportbilar \u00e4r TT inte en bil f\u00f6r dig. Hur som helst \u00e4r det en riktigt v\u00e4l sammansatt produkt som utlovar sp\u00e4nning, lyx och en k\u00e4nsla av att vara med.<\/p>\n\n\n\n

Motorerna som erbjuds \u00e4r m\u00e5nga, TT finns i n\u00e5gra olika karossvarianter och interi\u00f6ren \u00e4r kl\u00e4dd med h\u00f6gklassiga material och skarpa designdetaljer. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r TT hyfsad, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt v\u00e4l. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r inte s\u00e4rskilt stabila eftersom 2-d\u00f6rrars kompaktbilar l\u00e5ngsamt \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att g\u00e5 under.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 en \u00f6m punkt f\u00f6r TT eftersom den bara erbjuder 2 d\u00f6rrar, endast 2 sittplatser och ett ganska oansenligt bagageutrymme. Hur som helst, om du vill veta mer om TT ska du se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

TT finns i n\u00e5gra olika 4-cylindriga turboladdade bensindrivna varianter och en snabb 5-cylindrig baby Audi R8-motor som b\u00e5de l\u00e5ter och k\u00f6rs fantastiskt bra. Instegsmodellen TT kommer med en 2,0 l 4-cylindrig turboladdad motor med 4 cylindrar som ger mellan 200 hk och 320 hk f\u00f6r den mest kraftfulla 4-cylindriga TT S-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Toppmodellen Audi TT RS har en 2,5 liters 5-cylindrig motor med 400 hk, som verkligen \u00e4r klassledande i m\u00e5nga avseenden. TT RS kan n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 3,5 sekunder och n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 155 mph. TT RS klarar ocks\u00e5 kvartsmetern p\u00e5 under 12 sekunder, vilket verkligen \u00e4r ber\u00f6mv\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa motorer \u00e4r kopplade till en 7-v\u00e4xlad S-Tronic dubbelkopplingsl\u00e5da och Audis egenutvecklade Quattro AWD-system. N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet ligger TT p\u00e5 max runt 30MPG, medan den h\u00f6gsta RS-modellen \u00e4r betydligt s\u00e4mre.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT introducerades f\u00f6rst i slutet av 1990-talet och den f\u00f6rsta generationens TT s\u00e5g aldrig s\u00e4rskilt attraktiv ut. Den nyaste TT har ett mycket skarpare formspr\u00e5k som g\u00f6r att bilen k\u00e4nns mer sp\u00e4nnande och uppseendev\u00e4ckande. Interi\u00f6ren \u00e4r riktigt bra utformad, s\u00e4rskilt Virtual Cockpit som fortfarande \u00e4r det b\u00e4sta digitala m\u00e4tarklustret i branschen.<\/p>\n\n\n\n

TT RS \u00e4r den du ska k\u00f6pa om du \u00e4lskar att k\u00f6ra eftersom den \u00e4r l\u00e4gre till marken och fj\u00e4dringen \u00e4r styv, men inte alls straffande. TT \u00e4r en liten bil med ett sportigt chassi s\u00e5 den k\u00e4nns upp p\u00e5 t\u00e5rna \u00e4ven n\u00e4r den st\u00e5r stilla.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r TT mer eller mindre som alla andra Audi, vilket inneb\u00e4r att den kan h\u00e5lla l\u00e4nge om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De h\u00e4r bilarna \u00e4r verkligen mycket underh\u00e5llsintensiva, men det h\u00f6r till vanligheterna eftersom det trots allt \u00e4r lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste TT-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, fj\u00e4dringen, styrsystemet, elen och bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

TT b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 50 000 dollar f\u00f6r en barbent instegsmodell medan en toppmodell med v\u00e4lutrustad RS-modell kostar cirka 80 000 dollar. F\u00f6r den h\u00e4r typen av pengar f\u00e5r du en \u00e4kta Audi-lyxupplevelse, men det hindrar inte att bilen deprecierar som en galning.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r TT riktigt d\u00e5lig eftersom den bara har 2-d\u00f6rrar, 2-sitsar och litet bagageutrymme. Inredningsutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 relativt tr\u00e5ngt, s\u00e4rskilt f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare som s\u00e4kert kommer att k\u00e4nna sig klaustrofobiska. Som daglig f\u00f6rare kan TT duga f\u00f6r n\u00e5gon som vanligtvis reser sj\u00e4lv eller n\u00e5gon som \u00e4r villig att kompromissa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi TT?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, efter att ha l\u00e4st den h\u00e4r artikeln b\u00f6r du ha en r\u00e4ttvis bed\u00f6mning om bilen \u00e4r r\u00e4tt f\u00f6r dig eller inte. Men eftersom den viktigaste aspekten vid k\u00f6p av n\u00e5got \u00e4r priset m\u00e5ste du t\u00e4nka p\u00e5 att du betalar rej\u00e4lt med pengar f\u00f6r en bil som inte kan erbjuda s\u00e5 mycket. Utom om du \u00e4r ett stort Audi 5-cylinder-fan och v\u00e4rderar prestanda h\u00f6gre \u00e4n sunt f\u00f6rnuft.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r det din personliga \u00e5sikt som ska v\u00e4gleda dig n\u00e4r du best\u00e4mmer om du ska k\u00f6pa bilen eller inte. Vi kan bara s\u00e4ga att TT \u00e4r ett v\u00e4l avrundat paket f\u00f6r dem som \u00e4r villiga att kompromissa med v\u00e4rdet och framf\u00f6r allt med det praktiska.<\/p>\n\n\n\n

Finns Audi TT som cabriolet?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT finns som cabriolet och vissa marknader f\u00f6redrar cabriolet framf\u00f6r coup\u00e9. Den konvertibla TT \u00e4r \u00e4nnu mer kompromissl\u00f6s n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r mycket sv\u00e5rare att s\u00e4lja. Men om du har plats och gillar bilen \u00f6verlag finns det ingen anledning att inte ta en provk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Cabrioletmodellen kommer vanligtvis med en premie p\u00e5 4 000-5 000 dollar j\u00e4mf\u00f6rt med coup\u00e9modellen, vilket verkligen \u00e4r en vandring. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att TT RS kommer i cabrioletform, vilket bara visar att cabrioleten \u00e4r lika popul\u00e4r som coup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Audi att upph\u00f6ra med TT?<\/h4>\n\n\n\n

Audi har b\u00f6rjat omv\u00e4rdera sin modellmarknadsstrategi helt och h\u00e5llet och det verkar som om de kommer att dumpa en hel del modeller inom en inte alltf\u00f6r avl\u00e4gsen framtid samtidigt som de l\u00e4gger till fler elbilar, SUV:er och crossovers. Detta \u00e4r en p\u00e5g\u00e5ende trend i hela branschen, s\u00e5 Audi spelar bara rollen.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan har Audi nyligen sagt att de kommer att avveckla TT och f\u00f6rmodligen ers\u00e4tta den med n\u00e5got mer ”emotionellt” och st\u00f6rre. Vi \u00e4r inte s\u00e4kra p\u00e5 om efterf\u00f6ljaren till TT kommer att vara elektrisk eller inte, men vi \u00e4lskar verkligen fler sportbilar p\u00e5 v\u00e4garna. TT:s tid har tyv\u00e4rr passerat, och det \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort man tittar p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4ljningsstatistikerna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TT \u00e4r en tv\u00e5d\u00f6rrars sportcoup\u00e9 f\u00f6r dig som vill njuta av en dynamisk k\u00f6rupplevelse i en kompakt formfaktor. TT har funnits ute ett bra tag nu, men det verkar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4974,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4973"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4973"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4973\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4975,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4973\/revisions\/4975"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4974"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4973"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4973"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4973"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}