{"id":4961,"date":"2022-08-11T07:20:16","date_gmt":"2022-08-11T07:20:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4961"},"modified":"2022-08-11T07:20:19","modified_gmt":"2022-08-11T07:20:19","slug":"vanliga-problem-med-citroen-c4-picasso","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-c4-picasso\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn C4 Picasso"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C4 Picasso \u00e4r en MPV femd\u00f6rrars familjebil som betonar utrymme, komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Den var i produktion mellan 2006 och 2018 d\u00e5 den ersattes av C4 Space Tourer. Citro\u00ebn C4 Picasso \u00e4r fortfarande en riktigt popul\u00e4r bil i Europa eftersom den erbjuder m\u00e5nga moderna familjev\u00e4nliga funktioner som f\u00e5r dig att k\u00e4nna dig trygg och bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r C4 Picasso \u00f6verallt eftersom vissa modeller tenderar att vara b\u00e4ttre \u00e4n andra. Hur som helst kan vi s\u00e4ga att om du vill njuta av en s\u00e5dan m\u00e5ste du h\u00e5lla den i gott skick eftersom problem p\u00e5 dessa kan adderas med tiden vilket l\u00e4tt kan resultera i en massa allvarligare problem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Citro\u00ebn C4 Picasso-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bromsarna, utrustningen, elen, l\u00e4ckage och v\u00e4xell\u00e5dan. Vissa av dessa problem \u00e4r v\u00e4rre \u00e4n andra, till exempel br\u00e4nslel\u00e4ckage och problem med bromsarna. Om dessa inte repareras tillr\u00e4ckligt tidigt kan de g\u00f6ra bilen p\u00e5 gr\u00e4nsen till ok\u00f6rbar och extremt os\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt finns det ingen anledning till varf\u00f6r du inte b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en av dessa som din begagnade familjetransportbil eftersom det finns m\u00e5nga bra egenskaper som du kan dra nytta av. Se i s\u00e5 fall till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet eftersom du inte vill riskera problem som du inte ens \u00e4r medveten om finns.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso – Bromsarproblem<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00e4r ett av de m\u00e4rken som ofta lider av liknande problem oavsett modell eller \u00e5rsmodell. M\u00e5nga Citro\u00ebn-modeller har lidit, lider och kommer sannolikt att lida av bromsrelaterade problem, varav vissa till och med fick Citro\u00ebn att \u00e5terkalla C4 Picasso helt och h\u00e5llet. Det v\u00e4rsta potentiella problemet \u00e4r relaterat till den bakre bromskl\u00e4mman som kan sl\u00e4ppa efter att du dragit \u00e5t parkeringsbromsen och f\u00e5 bilen att rulla.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan sluta katastrofalt om bilen av uppenbara sk\u00e4l befinner sig p\u00e5 en sluttning eller en backe. M\u00e5nga \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat att C4 Picasso tenderar att drabbas av problem med bromstrycket efter n\u00e5gra \u00e5rs anv\u00e4ndning, vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt f\u00f6r bilen att stanna p\u00e5 ett logiskt avst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso – Utrustningsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso \u00e4r ingen lyxbil, men den f\u00e5r en \u00f6verraskande m\u00e4ngd avancerade funktioner som g\u00f6r den l\u00e4ttare att leva med. Ett bra exempel p\u00e5 det \u00e4r det stora soltaket som borde g\u00f6ra ditt liv enklare, men det verkar som om det ocks\u00e5 kan g\u00f6ra ditt liv mycket sv\u00e5rare eftersom glaspanelen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att lossna p\u00e5 grund av felaktig gjutning.
S\u00e4kerhetsb\u00e4ltena \u00e4r ocks\u00e5 en \u00f6m punkt f\u00f6r m\u00e5nga Citro\u00ebn-modeller och C4 Picasso \u00e4r ingen skillnad. Vissa klagar p\u00e5 att s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena slits lite f\u00f6r snabbt medan andra har rapporterat problem med b\u00e4ltessp\u00e4nnet som inte vill l\u00e5sa sig med s\u00e4kerhetsstolens mekanism.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att C4 Picasso lider av en m\u00e4ngd olika problem som finns i m\u00e5nga andra Citro\u00ebn-modeller. Elektriska problem \u00e4r ocks\u00e5 mer eller mindre desamma eftersom alla Citro\u00ebn-modeller fr\u00e5n den h\u00e4r eran lider av elektriska problem, s\u00e4rskilt efter n\u00e5gra \u00e5rs anv\u00e4ndning. De vanligaste elektriska problemen \u00e4r relaterade till torkarna, blixtsystemet och batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Startmotorn \u00e4r ocks\u00e5 ett k\u00e4nt problem f\u00f6r C4 Picasso eftersom den ofta misslyckas med att starta bilen. De flesta k\u00e4llor uppger att detta problem beror p\u00e5 ett problem med ledningsn\u00e4tet. Sammantaget finns det m\u00e5nga andra potentiella elektriska problem, men dessa \u00e4r de vanligaste.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso – l\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de v\u00e4rsta problemen med Citro\u00ebn C4 Picasso \u00e4r de problem som har att g\u00f6ra med br\u00e4nslel\u00e4ckage. Det \u00e4r ganska uppenbart att br\u00e4nslel\u00e4ckor kan orsaka en massa o\u00f6nskade problem, d\u00e4r det v\u00e4rsta av dem \u00e4r att bilen g\u00e5r upp i l\u00e5gor. Dessa problem \u00e4r oftast f\u00f6rknippade med C4 Picasso-modeller med dieselmotor, s\u00e4rskilt de som byggdes mellan juli och oktober 2010.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r k\u00e4nt att br\u00e4nslekanalen kopplar loss sig sj\u00e4lv och orsakar en massiv br\u00e4nslel\u00e4cka. Om din bil \u00e4r byggd under den h\u00e4r perioden b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 br\u00e4nslespj\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

C4 Picasso levereras med en ganska kontroversiell EGS automatl\u00e5da som verkligen inte \u00e4r till allas gillande \u00e4ven n\u00e4r den fungerar utan problem. M\u00e5nga \u00e4gare har rapporterat att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r l\u00e5ngsam, ryckig, h\u00e5rd och tveksam.<\/p>\n\n\n\n

Men m\u00e5nga \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat problem med kopplingen som kan beh\u00f6va bytas ut redan innan bilen n\u00e5tt ett betydande antal mil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn C4 Picasso ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en ganska stor familjebil som kommer att g\u00f6ra sitt jobb utan kr\u00e5ngel och samtidigt vara riktigt diskret och under radarn, d\u00e5 \u00e4r C4 Picasso den perfekta bilen f\u00f6r dig. Eftersom den erbjuder s\u00e5 mycket utrymme och eftersom den kostar s\u00e5 lite som den g\u00f6r \u00e4r C4 Picasso en riktigt popul\u00e4r familjebil p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte gillar MPV:er kommer du inte heller att gilla C4 Picasso. Det \u00e4r en bil som inte g\u00f6r n\u00e5got speciellt, den g\u00e5r bara p\u00e5 som om den vore ingenting. Den \u00e4r inte rolig att k\u00f6ra, inte rolig att titta p\u00e5 och den \u00e4r inte lyxig p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Citro\u00ebn C4 Picasso h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att bed\u00f6ma hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla, men vi kan s\u00e4kert s\u00e4ga att C4 Picasso b\u00f6r h\u00e5lla minst 100 000 till 200 000 mil utan att beh\u00f6va en st\u00f6rre \u00f6versyn om du h\u00e5ller den i gott skick. Den h\u00e4r bilen beh\u00f6ver st\u00e4ndigt underh\u00e5ll, men det positiva med det \u00e4r att bilen kommer att tj\u00e4na dig l\u00e4ngst samtidigt som den inte alls \u00e4r dyr.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Citro\u00ebn med C4 Picasso?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C4 Picasso kom till slutet av sin livsl\u00e4ngd s\u00e5 Citro\u00ebn avvecklade den egentligen inte s\u00e5 mycket som att bilen b\u00f6rjade bli lite \u00e4ldre. Citro\u00ebn ersatte C4 Picasso med C4 Space Tourer som i princip \u00e4r samma bil, men med en hel del uppdateringar f\u00f6r att modernisera den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C4 Picasso \u00e4r en MPV femd\u00f6rrars familjebil som betonar utrymme, komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Den var i produktion mellan 2006 och 2018 d\u00e5 den ersattes av C4 Space Tourer. Citro\u00ebn<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4962,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4961"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4961"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4961\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4963,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4961\/revisions\/4963"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4962"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4961"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4961"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4961"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}