{"id":4952,"date":"2022-08-10T09:46:43","date_gmt":"2022-08-10T09:46:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4952"},"modified":"2022-08-10T09:46:46","modified_gmt":"2022-08-10T09:46:46","slug":"vanliga-problem-med-hyundai-azera","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-hyundai-azera\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Hyundai Azera"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Azera \u00e4r en av de mest intressanta bilarna i hela Hyundais sortiment. Det \u00e4r en toppklassig sedan som inte kommer med ett toppklassigt m\u00e4rke, men det betyder ocks\u00e5 att den inte kommer med ett toppklassigt pris. Som s\u00e5dan erbjuder Hyundai Azera mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna eftersom inte m\u00e5nga bilar i den h\u00e4r prisklassen ens kan komma i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Azera inte lika bra som de flesta Hyundai-erbjudanden, men det \u00e4r v\u00e4ntat med tanke p\u00e5 att Azera \u00e4r en mer komplicerad bil med mer av allt. Azera s\u00e4ljs \u00e4ven under namnet Grandeur och finns nu endast i Kina, Sydkorea, Mellan\u00f6stern och Amerika.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Hyundai Azera-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med ABS-problem, gnagare som gnager p\u00e5 Hyundais konstiga sojakablar, problem med infotainmentsystemet, ett exploderande panoramasoltak samt olika trim- och utrustningsproblem. En del av dessa kan bli ganska allvarliga ganska snabbt medan andra mest \u00e4r sm\u00e5 gnistor.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Azera\/Grandeur en riktigt intressant bil eftersom den lovar att konkurrera med betydligt dyrare bilar. Det \u00e4r en bil som ser bra ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och som s\u00e4kert kommer att tillfredsst\u00e4lla en genomsnittlig Hyundaif\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – ABS-problem<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Azera, och m\u00e5nga andra Hyundai-modeller, lider av tv\u00e5 allvarliga ABS-relaterade problem d\u00e4r l\u00e5gkvalitativa t\u00e4tningar kan orsaka alla m\u00f6jliga typer av l\u00e4ckor och s\u00e5 sm\u00e5ningom leda till en katastrofal brand. Dessa br\u00e4nder orsakas av kortslutningar och v\u00e4tskef\u00f6roreningar och korrosion. Det f\u00f6rsta problemet orsakas av att v\u00e4tska l\u00e4cker in i ABS-systemet och orsakar en brand.<\/p>\n\n\n\n

Det andra problemet orsakas av att bromsv\u00e4tska l\u00e4cker fr\u00e5n ABS-systemets insida. B\u00e5da dessa kan sluta katastrofalt, med en bil som g\u00e5r upp i r\u00f6k. Se d\u00e4rf\u00f6r till att alltid kontrollera dessa system p\u00e5 alla nyare bilar fr\u00e5n Hyundai, och s\u00e4rskilt Azera\/Grandeur, eftersom det verkar vara dessa som har dessa problem mest.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Gnagare tuggar s\u00f6nder ledningar av soja<\/h2>\n\n\n\n

Ja, du l\u00e4ste r\u00e4tt. Hyundai anv\u00e4nde faktiskt sojamaterial f\u00f6r att isolera en massa ledningar p\u00e5 m\u00e5nga Hyundaimodeller, inklusive Azera. Problemet h\u00e4r \u00e4r att Hyundai anv\u00e4nde detta material f\u00f6r att t\u00e4cka en massa ledningar runt om i bilen vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga potentiella problem kan komma fr\u00e5n detta. Om gnagare b\u00f6rjar hugga p\u00e5 din bil kan du snart se fram emot n\u00e5gra tusenlappar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare har rapporterat att gnagare s\u00e4rskilt gillar att tugga p\u00e5 motorhuvens isolering, batteriets ledningar, motorns filteraggregat, batteriets avst\u00e4mningsbrickor och m\u00e5nga andra omgivande ledningar. Detta orsakade till och med en stor grupptalan mot Hyundai, s\u00e4rskilt eftersom dessa ledningar senare ers\u00e4tts med samma ledningar tillverkade av soja.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – problem med infotainmentsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Azera levereras med ett ”avancerat” Blue Link-infotainmentsystem fr\u00e5n Hyundai som erbjuder en massa funktioner som en del av olika abonnemang. \u00c4gare har rapporterat att hela infotainmentsystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att st\u00e4nga av om du inte betalar Hyundai en viss avgift. Detta \u00e4r inte lika illa som det faktum att systemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att forts\u00e4tta g\u00f6ra detta \u00e4ven efter att du betalat avgiften.<\/p>\n\n\n\n

I huvudsak m\u00e5ste du betala 500 dollar om du vill prenumerera p\u00e5 Blue Link-systemet igen eftersom prenumeration kr\u00e4ver \u00e4ven vissa h\u00e5rdvaruers\u00e4ttningsdelar. Detta orsakade ocks\u00e5 en ganska stor grupptalan mot Hyundai som fortfarande inte \u00e4r avslutad.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Exploderande panoramasoltak<\/h2>\n\n\n\n

Soltak \u00e4r otroligt popul\u00e4rt nuf\u00f6rtiden p\u00e5 alla bilar, inte bara lyxbilar. Hyundai erbjuder ett stort panoramasoltak med Azera, men det verkar som om panelen ibland kan explodera utan f\u00f6reg\u00e5ende varningar. Detta \u00e4r inte s\u00e5 ovanligt som man kan tro eftersom exploderande soltak kan ses inom hela bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai erk\u00e4nde f\u00f6rst\u00e5s inte detta som ett problem till en b\u00f6rjan, men \u00e5terigen, en stor grupptalan bel\u00f6nade kompensation f\u00f6r \u00e4garna om detta verkligen n\u00e5gonsin skulle h\u00e4nda. P\u00e5 det hela taget kan detta vara b\u00e5de farligt och extremt obehagligt.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Utrustningsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Azera lider ocks\u00e5 av alla m\u00f6jliga utrustningsrelaterade problem, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre modeller. Det \u00e4r k\u00e4nt att instrumentbr\u00e4dans kl\u00e4dsel spricker, h\u00f6gtalarna kan sluta fungera, s\u00e4tet v\u00e4grar att sitta p\u00e5 plats och vissa interi\u00f6rbrytare och knappar f\u00f6rs\u00e4mras riktigt snabbt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r de flesta av dessa saker sm\u00e5saker, men detta \u00e4r inte n\u00e5got som passar en ”lyxig” bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Hyundai Azera?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, om du bor i USA har du ingen tur eftersom Hyundai slutade s\u00e4lja Azera i USA 2017. Detta inneb\u00e4r dock att du kan hitta begagnade exemplar till ett relativt \u00f6verkomligt pris eftersom 2017 \u00e5rs Azera nu \u00e4r en fem \u00e5r gammal bil. Det inneb\u00e4r att avskrivningskurvan sannolikt mjuknar upp lite nu och att bilen kan f\u00e5s till ett riktigt uppn\u00e5eligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Men om du \u00e4r van att k\u00f6ra riktiga lyxbilar kommer du f\u00f6rmodligen inte att gilla Azera eftersom den inte \u00e4r en riktig lyxbil. Hur som helst \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 en bil som kan tillfredsst\u00e4lla de flesta kunder eftersom den erbjuder mycket utrymme, m\u00e5nga funktioner och mycket av allt annat.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Hyundai s\u00e4lja Azera i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Konsumenterna \u00e4r inte riktigt intresserade av att k\u00f6pa fullstora sedans l\u00e4ngre, vilket \u00e4r anledningen till att ett m\u00e4rke som inte riktigt \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka dem (Hyundai) beslutade att upph\u00f6ra med dem. Dessutom har Azera varit p\u00e5 en kontinuerlig ned\u00e5tg\u00e5ende spiral n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljningen varje \u00e5r i rad.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00f6verlappar Azera m\u00e5nga andra Hyundai-modeller som Sonata eller G80 Genesis.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai Azera?<\/h4>\n\n\n\n

De interna rivalerna till Azera \u00e4r Hyundai Sonata och G80 Genesis som \u00e4r n\u00e5got dyrare och lyxigare. Andra konkurrenter \u00e4r Ford Taurus, Chrysler 300, Toyota Avalon och Buick LaCrosse. Alla dessa \u00f6vertrumfas nu av SUV:er och crossovers vilket inneb\u00e4r att de flesta biltillverkare kommer att v\u00e4lja att g\u00f6ra SUV:er och crossovers framf\u00f6r dessa sedans.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Azera \u00e4r en av de mest intressanta bilarna i hela Hyundais sortiment. Det \u00e4r en toppklassig sedan som inte kommer med ett toppklassigt m\u00e4rke, men det betyder ocks\u00e5 att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4953,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4952"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4952"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4952\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4954,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4952\/revisions\/4954"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4953"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4952"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4952"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4952"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}