{"id":4949,"date":"2022-08-10T09:46:00","date_gmt":"2022-08-10T09:46:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4949"},"modified":"2022-08-10T09:46:04","modified_gmt":"2022-08-10T09:46:04","slug":"ar-hyundai-azera-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-azera-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Azera en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Azera \u00e4r en av de mest intressanta bilarna som Hyundai erbjuder i dag eftersom Azera f\u00f6rs\u00f6ker vara lyxig, men utan lyxbilspris. Det \u00e4r en mellanstor familjebil som erbjuder en bra motor och en bra helhetsupplevelse som \u00e4gare. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Azera en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Vi kan l\u00e4tt s\u00e4ga att Hyundai Azera \u00e4r en bra bil eftersom den kombinerar olika aspekter av vad som g\u00f6r en bra bil till en enda. Till att b\u00f6rja med \u00e4r den motor som erbjuds kraftfull, smidig och raffinerad, mycket mer \u00e4n de flesta motorer fr\u00e5n Hyundai. Bilen ser ocks\u00e5 snygg ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt utan att dra till sig f\u00f6r mycket uppm\u00e4rksamhet eller kr\u00e4nka n\u00e5gon.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r uppenbarligen inst\u00e4lld p\u00e5 komfort eftersom bilen \u00e5ker \u00f6ver gupp p\u00e5 ett v\u00e4rdigt s\u00e4tt. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom bilen lyckas h\u00e5lla sig fri fr\u00e5n de flesta problem. Visst finns det n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om, men \u00f6verlag \u00e4r Azera lika bra som alla andra Hyundai fr\u00e5n det \u00f6vre segmentet.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdet \u00e4r riktigt bra eftersom Azera nu kan hittas f\u00f6r ett riktigt l\u00e5gt pris. Du kan inte k\u00f6pa dessa i USA l\u00e4ngre eftersom de slutade s\u00e4lja dem 2017. Praktiskt \u00e4r riktigt bra eftersom Azera erbjuder fyra d\u00f6rrar, mycket utrymme inuti och ett riktigt stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Azera drivs av en V6-motor p\u00e5 3,3 liter som ger 293 hk och 255 lb-ft i vridmoment. Det \u00e4r en motor med dubbla \u00f6verliggande kammar som f\u00f6rs\u00f6ker vara b\u00e5de smidig och responsiv s\u00e5 att du alltid kan f\u00e5 kraft n\u00e4r du beh\u00f6ver den. V\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da kopplad till ett permanent framhjulsdrivningssystem.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r verkligen smidig och kraftfull, men den \u00e4r inte den mest ekonomiska. F\u00f6r en Hyundai 2017 skulle du f\u00f6rv\u00e4nta dig b\u00e4ttre MPG-resultat eftersom Azera ger cirka 20MPG i staden och cirka 28MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen. Hyundai kunde dock ha gett Azera en mindre 4-cylindrig motor som inte \u00e4r lika br\u00e4nslet\u00f6rstig, men d\u00e5 skulle bilen inte k\u00e4nnas som den g\u00f6r nu.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r motorn, v\u00e4xell\u00e5dan och resten av drivlinan i Azera riktigt bra och passande f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken. Vi kan s\u00e4kert s\u00e4ga att de flesta lyxbilsk\u00f6pare kommer att uppskatta en st\u00f6rre motor, men de som vill ha mer effektivitet kommer inte att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Azera slutade s\u00e4ljas i USA f\u00f6r modell\u00e5ret 2018 vilket inneb\u00e4r att 2017 \u00e5rs modell \u00e4r den sista du kan k\u00f6pa i USA. Azera fr\u00e5n den tiden ser inte ut att vara n\u00e5got speciellt, det \u00e4r bara en Hyundai med fyra d\u00f6rrar. Azera finns dock p\u00e5 andra marknader v\u00e4rlden \u00f6ver och den ser riktigt bra ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort och enkelhet, vilket inneb\u00e4r att bilen \u00e5ker riktigt bra \u00f6ver gupp. Azera \u00e4r inte en sportbil och f\u00f6rs\u00f6ker inte heller omfamna en dubbel komfort\/sportig personlighet, utan \u00e4r bara en bekv\u00e4m fyrad\u00f6rrars familjebil.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra p\u00e5litliga bilar, vilket inneb\u00e4r att alla deras produkter tenderar att vara p\u00e5litliga. Azera \u00e4r en h\u00f6gre modell, \u00e5tminstone vad g\u00e4ller Hyundai, vilket oundvikligen inneb\u00e4r att den \u00e4r mer komplex. Som s\u00e5dan \u00e4r den inte lika p\u00e5litlig som de flesta Hyundai-modeller, men den \u00e4r inte heller s\u00e4rskilt annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Azera \u00e4r f\u00f6rknippade med ABS-systemet som kan brinna upp, sojatillverkade ledningar som tenderar att bli upp\u00e4tna av gnagare, infotainmentsystemet, krockkuddarna och olika delar av utrustningen och inredningsdetaljerna.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Azera – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r nu riktigt bra eftersom Azera lades ned i USA efter modell\u00e5ret 2017. Det inneb\u00e4r att de nyaste tillg\u00e4ngliga Azera-modellerna i USA nu \u00e4r fem \u00e5r gamla. D\u00e4rmed \u00e4r det troligt att avskrivningskurvan nu mjuknar upp lite grann, vilket inneb\u00e4r att Azera \u00e4r ett riktigt bra begagnatf\u00f6rslag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med andra bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet vilket inneb\u00e4r bekv\u00e4ma sittplatser f\u00f6r fyra eller till och med fem personer. Bakluckan \u00e4r relativt stor och rymlig vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r plats med i stort sett allt i den. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra och det finns en hel del familjev\u00e4nliga funktioner i hela bilen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Hyundai s\u00e4lja Azera i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra sk\u00e4l till varf\u00f6r Hyundai beslutade att sluta s\u00e4lja Azera i USA. F\u00f6r det f\u00f6rsta tar SUV:er och crossovers ledningen i USA n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljningen. Detta inneb\u00e4r att alla biltillverkare, inklusive Hyundai, \u00e4r villiga att koncentrera sig mer p\u00e5 SUV:er och crossovers \u00e4n p\u00e5 mellanstora sedans.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00e4ljningen av Azera minskade \u00e5r efter \u00e5r, och det faktum att Hyundai \u00e4ven erbjuder Sonata och Genesis G80 innebar att det helt enkelt finns f\u00f6r mycket \u00f6verlappning i sortimentet. Hyundai beslutar d\u00e4rf\u00f6r att Azera inte l\u00e4ngre beh\u00f6vs.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Hyundai Sonata och Hyundai Azera?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Sonata \u00e4r den mindre bilen av de tv\u00e5 vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 hamnar i en l\u00e4gre prisklass. Det kr\u00e4vdes en h\u00f6jning p\u00e5 10 000 dollar f\u00f6r att uppgradera fr\u00e5n Sonata till Azera 2017, vilket inneb\u00e4r att dessa bilar \u00e4r ganska olika. Azera \u00e4r st\u00f6rre, b\u00e4ttre utrustad och den kommer med en mycket mer raffinerad och kraftfullare 6-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

Azera \u00e4r en mellanstor sedan vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e4ngre och bredare \u00e4n Sonata som faller i segmentet kompakt till mellanstorlek.<\/p>\n\n\n\n

Finns Hyundai Azera fortfarande tillg\u00e4nglig?<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts ovan \u00e4r Azera inte l\u00e4ngre tillg\u00e4nglig i USA. Azera s\u00e4ljs dock fortfarande p\u00e5 m\u00e5nga andra marknader, s\u00e4rskilt i Mellan\u00f6stern, Kina och Sydkorea. Hyundai erbjuder nu en helt ny Azera-modell som ser ut och k\u00e4nns som en riktigt fin bil. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Azera \u00e4ven \u00e4r k\u00e4nd som Grandeur p\u00e5 vissa marknader.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Azera \u00e4r en av de mest intressanta bilarna som Hyundai erbjuder i dag eftersom Azera f\u00f6rs\u00f6ker vara lyxig, men utan lyxbilspris. Det \u00e4r en mellanstor familjebil som erbjuder en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4950,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4949"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4949"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4949\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4951,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4949\/revisions\/4951"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4950"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4949"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4949"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4949"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}