{"id":4927,"date":"2022-08-08T06:44:48","date_gmt":"2022-08-08T06:44:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4927"},"modified":"2022-08-08T06:44:52","modified_gmt":"2022-08-08T06:44:52","slug":"ar-audi-s8-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-s8-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi S8 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi S8 \u00e4r Audis flaggskeppssedan i full storlek. Denna 4-d\u00f6rrars koloss \u00e4r utformad f\u00f6r dem som vill ha h\u00f6gsta m\u00f6jliga komfort och teknik, men som \u00e4nd\u00e5 vill att bilen ska vara dynamisk och rolig att k\u00f6ra. Dessa bilar \u00e4r utformade f\u00f6r att krossa motorv\u00e4gsmiljoner i stil, komfort och s\u00e4kerhet. S\u00e5 \u00e4r Audi S8 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Vi kan helhj\u00e4rtat s\u00e4ga att Audi S8 verkligen \u00e4r en riktigt bra bil eftersom den kombinerar allt du vill ha fr\u00e5n en premium-sedan. Den har en kraftfull motor, den \u00e4r fullmatad med teknik och den \u00e4r rymlig, s\u00e4ker och riktigt bekv\u00e4m. Dessa bilar \u00e4r fantastiska att k\u00f6ra och fantastiska att bli k\u00f6rd i.<\/p>\n\n\n\n

S8 har en turboladdad V8-motor som ger rej\u00e4lt med kraft, s\u00e5 mycket att den till och med konkurrerar med vissa sportbilar. Designen \u00e4r diskret vilket inneb\u00e4r att du kommer att flyga under radarn och bara de som vet vad de ska titta efter kommer att veta att du inte k\u00f6r en vanlig Audi A8.<\/p>\n\n\n\n

S8 har ett otroligt sofistikerat luftfj\u00e4dringssystem med antiroulllst\u00e4nger som g\u00f6r den bekv\u00e4m men \u00e4nd\u00e5 styv n\u00e4r du vill ha den. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men bara om du tar v\u00e4l hand om den. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r h\u00f6ga och de skrivs av ganska mycket, men S8 underskrider S63 AMG och BMW 7-serien med en hel del.<\/p>\n\n\n\n

Audi S8 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi S8 har en 4,0 l turboladdad V8 med 571 hk och 590 lb-ft vridmoment. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att driva S8 fr\u00e5n 0-60mph p\u00e5 bara 3,7 sekunder. Bilen kan ocks\u00e5 n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 155mph, men om du betalar Audi mer l\u00e5ter de dig k\u00f6ra 191mph. Dessutom kan den nya S8 klara kvartsmetern p\u00e5 bara 11,5 sekunder, vilket verkligen \u00e4r imponerande f\u00f6r en s\u00e5 stor bil.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r kopplad till en Tiptronic 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som passar S8:s karakt\u00e4r riktigt bra. Kraften skickas till alla fyra hjulen hela tiden tack vare Audis ikoniska Quattro AWD-system. Effektiviteten \u00e4r inte perfekt, vilket inneb\u00e4r att S8 endast klarar cirka 20-23MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r S8:s drivlina perfekt f\u00f6r vad bilen \u00e4r eftersom den \u00e4r smidig, stark och ganska tyst n\u00e4r du vill att den ska vara det. Den matchar Mercedes S63 AMG, men S63 kostar ganska mycket mer pengar \u00e4n S8.<\/p>\n\n\n\n

Audi S8 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi S8 skiljer sig fr\u00e5n en vanlig A8 genom att anv\u00e4nda sig av speciella Audi Sport-touch som en mer aggressiv frontgrill, en subtil karossutrustning, en upps\u00e4ttning stora hjul, st\u00f6rre bromsar och en fyrf\u00e4ltig avgasupps\u00e4ttning. Bilen f\u00e5r ocks\u00e5 n\u00e5gra diskreta S8-m\u00e4rken, en sportig interi\u00f6r och kolfiber om du \u00e4r villig att betala f\u00f6r det. Interi\u00f6ren i S8 \u00e4r fantastisk som h\u00f6gkvalitativa material \u00f6verallt d\u00e4r du tittar p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringstekniken i S8 \u00e4r verkligen imponerande eftersom bilen har ett justerbart luftfj\u00e4dringssystem och aktiva anti-rollbars. Detta g\u00f6r att du kan skr\u00e4ddarsy S8:s k\u00f6rupplevelse p\u00e5 \u00f6gonblick vilket understryker hur flexibel S8 kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Audi S8 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Med en s\u00e5 komplex bil f\u00f6ljer ett komplext underh\u00e5ll som antingen kan g\u00f6ra eller stj\u00e4lpa S8:s tillf\u00f6rlitlighetsresultat. De h\u00e4r bilarna beh\u00f6ver ett konsekvent och l\u00e4gligt underh\u00e5ll, annars kommer de att misslyckas. De vanligaste Audi S8-problemen \u00e4r relaterade till motorn, fj\u00e4dringen och utrustningen.<\/p>\n\n\n\n

De elektriska komponenterna som finns i S8 \u00e4r rikliga, och m\u00e5nga av dessa kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder efter ett tag. Slutligen kanske v\u00e4xell\u00e5dan inte faller alla i smaken eftersom den inte \u00e4r en dubbelkopplingsl\u00e5da och eftersom den ibland kan k\u00e4nnas lite f\u00f6r l\u00e5ngsam och tveksam.<\/p>\n\n\n\n

Audi S8 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi S8 fr\u00e5n 2022 kostar 117 000 dollar vilket \u00e4r en enorm summa pengar, men det \u00e4r trots allt en flaggskeppssedan fr\u00e5n Audi. F\u00f6r att ge en liten bild av sammanhanget: Mercedes S-klass b\u00f6rjar p\u00e5 112 000 dollar och S63 AMG, som konkurrerar med S8, b\u00f6rjar troligen p\u00e5 \u00f6ver 180 000 dollar. Hur som helst s\u00e5 v\u00e4rderas b\u00e5da dessa ganska illa vilket g\u00f6r dem tveksamma n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r stor med S8 eftersom det \u00e4r en fullstor sedan. Det inneb\u00e4r att interi\u00f6ren i S8 \u00e4r extremt rymlig. Bilen \u00e4r l\u00e4tt att ta sig in och ut ur och \u00e4r sannolikt den b\u00e4sta Audi familjesedan du kan k\u00f6pa. P\u00e5 det hela taget kan den vara lite f\u00f6r stor f\u00f6r tr\u00e5nga stadsgator, men om du f\u00e5r tillvalet bakhjulsstyrning \u00e4r bilen ett l\u00e4tt spel att k\u00f6ra i staden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S8 ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Ur ekonomisk synvinkel \u00e4r den det inte eftersom den avskrivs sannolikt galet. Men ur komfort- och prestandasynpunkt \u00e4r S8 ett bra k\u00f6p. Dessa stora prestandasedaner \u00e4r f\u00f6rvisso en marknadsnisch vilket inneb\u00e4r att efterfr\u00e5gan p\u00e5 dessa inte \u00e4r s\u00e5 stor.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder att de v\u00e4rderas riktigt illa och att det inte finns m\u00e5nga andra bilsegment som v\u00e4rderas lika mycket som lyxsedaner g\u00f6r. Det kan vara en bra id\u00e9 att v\u00e4nta ett \u00e5r eller tv\u00e5 innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa S8 eftersom den kommer att bli mycket billigare, s\u00e4rskilt p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Audi att upph\u00f6ra med S8?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S8 s\u00e4ljer inte lika bra som Mercedes S-klass eller BMW 760Li. Audi har aldrig riktigt klarat av uppgiften n\u00e4r det g\u00e4ller S8 eftersom de aldrig erbj\u00f6d en Audi RS8 som potentiellt skulle kunna konkurrera med BMW:s och Mercedes b\u00e4sta erbjudanden.<\/p>\n\n\n\n

Det finns en stor chans att Audi kommer att avveckla S8 snart eftersom den egentligen inte s\u00e4ljer s\u00e5 bra, samtidigt som den kostar mycket pengar att utveckla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S8 den mest bekv\u00e4ma Audi?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S8 \u00e4r en av de mest bekv\u00e4ma Audi-modellerna, men den vanliga A8L med luftfj\u00e4dring \u00e4r den mest bekv\u00e4ma Audi eftersom den inte \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 prestandak\u00f6rning. S8 \u00e4r f\u00f6rvisso bekv\u00e4m, men inte alls lika bekv\u00e4m som den vanliga A8.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S8 \u00e4r Audis flaggskeppssedan i full storlek. Denna 4-d\u00f6rrars koloss \u00e4r utformad f\u00f6r dem som vill ha h\u00f6gsta m\u00f6jliga komfort och teknik, men som \u00e4nd\u00e5 vill att bilen ska<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4928,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4927"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4927"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4927\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4929,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4927\/revisions\/4929"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4928"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4927"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4927"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4927"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}