{"id":4915,"date":"2022-08-05T07:33:32","date_gmt":"2022-08-05T07:33:32","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4915"},"modified":"2022-08-05T07:33:35","modified_gmt":"2022-08-05T07:33:35","slug":"ar-ford-mustang-mach-e-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-mustang-mach-e-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford Mustang Mach-E en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Ford Mustang Mach-E \u00e4r en kompakt crossover elektrisk SUV som b\u00f6rjade s\u00e4ljas i december 2020. Ford Mustang Mach-E representerar Fords allra f\u00f6rsta EV-satsning som satte standarden f\u00f6r m\u00e5nga Ford EV:er fram\u00f6ver. Mustang Mach-E \u00e4r verkligen ett intressant perspektiv f\u00f6r framtida EV-\u00e4gare, men \u00e4r Ford Mustang Mach-E en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E \u00e4r en riktigt bra bil eftersom den tar ett ikoniskt namn och f\u00f6r in det i framtiden. Ford ins\u00e5g att varum\u00e4rket Mustang har ett ganska gott rykte i bilv\u00e4rlden s\u00e5 de best\u00e4mde sig f\u00f6r att blanda det med de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra segmenten i det nuvarande bilklimatet, crossover\/SUV:er och elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Mustang Mach-E kommer med tv\u00e5 olika batteristorlekar och tre olika kraftkonfigurationer. Designen \u00e4r uppenbarligen inspirerad av den ikoniska muskelbilen Ford Mustang tack vare starka axellinjer, en igenk\u00e4nnbar grill och en upps\u00e4ttning bakre trippelbakljus som \u00e4r de definierande aspekterna av Mustangs formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

Mach-E \u00e4r ocks\u00e5 en relativt p\u00e5litlig bil, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad tack vare en stor andra s\u00e4tesrad och ett ganska stort bagageutrymme ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i b\u00f6rjan f\u00e5r Mach-E tv\u00e5 olika batteristorlekar och tre olika kraftkonfigurationer. Sortimentet b\u00f6rjar med 75,7 kWh-batteriet som ger 258 hk och 416 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r versionen av Mach-E klarar 261 miles p\u00e5 en full laddning och batteriet kan fyllas p\u00e5 med en snabb 115kW DC-laddare p\u00e5 cirka 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Mellanmodellen \u00e4r den med 98,8 kWh-batteriet med 337 hk och 416 lb-ft vridmoment. Detta r\u00e4cker till 270 mils r\u00e4ckvidd och snabbladdningstiderna \u00e4r ocks\u00e5 runt 30 minuter eftersom den h\u00e4r versionen kan anv\u00e4nda en 150kW DC-snabbladdare. Toppmodellen Mach-E \u00e4r Mach-E GT med 490 hk\/612 lbft Mach-E GT med sitt 98,8 kWh-batteri och en snabbladdningstid p\u00e5 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 Mach-E med antingen ett RWD- eller AWD-system beroende p\u00e5 vilken modell du v\u00e4ljer och om du f\u00e5r batteripaketet med ut\u00f6kad r\u00e4ckvidd p\u00e5 98,8 kWh. GT klarar 0-60mph p\u00e5 cirka 3,8 sekunder och \u00e4r den snabbaste Mach-E du kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E:s formspr\u00e5k bygger p\u00e5 att det \u00e4r en elektrisk crossover\/SUV-version av Ford Mustang. Det inneb\u00e4r att bilen anv\u00e4nder sig av en coup\u00e9liknande siluett med starka axellinjer, en igenk\u00e4nnbar Mustang-grill och ett par trippelbakljus. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 modellerad efter Mustang GT vilket g\u00f6r att bilen k\u00e4nns sportig och relativt lyxig ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte alls lik Mustang GT, men den f\u00e5r ett ryck fram\u00e5t. Tack vare en l\u00e5g tyngdpunkt h\u00e5ller sig Mach-E f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt platt i kurvorna och den k\u00e4nns b\u00e4ttre att k\u00f6ra \u00e4n de flesta crossover\/SUV:er med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet hade Mach-E f\u00f6rvisso en tuff start, men saker och ting stryks ut ganska mycket under produktionen. Eftersom elbilar i sig \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor kan Mach-E nu betraktas som en relativt tillf\u00f6rlitlig bil.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Ford Mustang Mach-E-problemen \u00e4r relaterade till batterierna, utrustningen, f\u00f6rarassistanss\u00e4kerhetssystemen, laddningssystemet och appen som f\u00f6ljer med bilen. Den goda nyheten \u00e4r att Ford aktivt f\u00f6rs\u00f6ker \u00e5tg\u00e4rda m\u00e5nga av dessa problem eftersom de \u00e4r mjukvarurelaterade, dock inte alla.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Instegsmodellen Select b\u00f6rjar p\u00e5 44 000 dollar, Premium-modellen b\u00f6rjar p\u00e5 49 000 dollar, California RT.1 b\u00f6rjar p\u00e5 53 000 dollar och Mach-E GT b\u00f6rjar p\u00e5 62 000 dollar. Premium-modellen verkar vara det b\u00e4sta valet i g\u00e4nget enligt f\u00f6rs\u00e4ljningstabellerna eftersom den kommer med allt du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Mach-E riktigt bra eftersom den har mycket sittplats, s\u00e4rskilt i baks\u00e4tet. Huvudutrymmet kan vara lite begr\u00e4nsat p\u00e5 grund av den sluttande taklinjen, men benutrymmet \u00e4r klassledande. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 rymligt tack vare en baklucka.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Ford Mustang Mach-E?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Mustang Mach-E levereras med allt du beh\u00f6ver f\u00f6r att starta din EV-resa. Batteriet p\u00e5 98 kWh ger stor r\u00e4ckvidd, bilen \u00e4r tillr\u00e4ckligt stark, den \u00e4r otroligt s\u00e4ker, den k\u00f6rs bra och den \u00e4r ganska praktisk. Dessutom f\u00e5r bilen alla de funktioner du kan \u00f6nska dig av en toppmodern elbil, vilket inneb\u00e4r att Mach-E verkligen \u00e4r en bra bil att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Modeller med standardbatteri kan vara lite kort om den direkta r\u00e4ckvidden, men snabba laddningstider b\u00f6r l\u00e4tt kunna tillfredsst\u00e4lla dina pendlingsbehov. L\u00e4ngre resor \u00e4r lite knepigare, men s\u00e5 \u00e4r fallet med alla elbilar nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r gjorde Ford Mustang Mach-E?<\/h4>\n\n\n\n

Ford \u00e4r en av de mest dominerande biltillverkarna d\u00e4r ute, s\u00e4rskilt i USA. Varum\u00e4rket Mustang \u00e4r lika starkt som Ford-m\u00e4rket sj\u00e4lvt och Ford tyckte att kombinationen av den ikoniska Mustang med en EV-drivlina skulle introducera Ford i EV-eran.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kombinerade de de mest popul\u00e4ra aspekterna av bilindustrin genom att utveckla en crossover\/SUV med en elektrisk drivlina. De satte ett Mustang-m\u00e4rke p\u00e5 den och den blev omedelbart en av de mest omtalade bilarna n\u00e4r den kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Ford Mustang Mach-E GT?<\/h3>\n\n\n\n

Mach-E GT \u00e4r den snabbaste och mest kapabla Mach-E-modellen eftersom den f\u00e5r ett st\u00f6rre batteri och 490 hk. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att GT ska klara 0-60mph p\u00e5 3,8 sekunder och n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 124mph. Mach-E GT kan klara kvarts-milen p\u00e5 mindre \u00e4n 13 sekunder, n\u00e4rmare best\u00e4mt 12,5 sekunder, vilket verkligen \u00e4r en riktigt bra siffra.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att Mach-E GT \u00e4r en elbil kan den helt enkelt inte m\u00e4ta sig med Tesla Performance-modeller och m\u00e5nga europeiska lyxiga elbilar, men ingen kan s\u00e4ga att en 0-60mph-tid p\u00e5 3,8 sekunder inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt. F\u00f6r att f\u00e5 en liten kontext kan 2022 \u00e5rs V8 Mustang GT g\u00f6ra 0-60mph p\u00e5 4,2 sekunder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Mustang Mach-E \u00e4r en kompakt crossover elektrisk SUV som b\u00f6rjade s\u00e4ljas i december 2020. Ford Mustang Mach-E representerar Fords allra f\u00f6rsta EV-satsning som satte standarden f\u00f6r m\u00e5nga Ford EV:er<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4916,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4915"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4915"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4915\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4917,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4915\/revisions\/4917"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4916"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4915"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4915"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4915"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}