{"id":4905,"date":"2022-08-04T08:44:26","date_gmt":"2022-08-04T08:44:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4905"},"modified":"2022-08-04T08:44:29","modified_gmt":"2022-08-04T08:44:29","slug":"vanliga-problem-med-citroen-c3-picasso","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-c3-picasso\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn C3 Picasso"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C3 Picasso \u00e4r en femd\u00f6rrars MPV som f\u00f6rst presenterades 2008. Bilen var i kontinuerlig produktion fram till 2017 d\u00e5 den lades ned. C3 Picasso kommer med en konfiguration med frontmotor och framhjulsdrift vilket inneb\u00e4r att den fr\u00e4mst \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera familjer \u00f6ver l\u00e4ngre str\u00e4ckor.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r bilen rymlig, s\u00e4ker och fylld med massor av familjev\u00e4nliga funktioner. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar C3 Picasso vara okej. Citroen-modeller \u00e4r inte de mest p\u00e5litliga bilarna p\u00e5 marknaden och de flesta \u00e4r medvetna om det. Men om du tar v\u00e4l hand om dessa bilar b\u00f6r de g\u00f6ra susen ett bra tag.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att det inte kostar s\u00e5 mycket pengar att underh\u00e5lla en bil som C3 Picasso, men den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att den beh\u00f6ver underh\u00e5ll ofta. Hur som helst \u00e4r de vanligaste C3 Picasso-problemen f\u00f6rknippade med fj\u00e4dringen, v\u00e4xell\u00e5dan, bilens elsystem, motorproblem och bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

Vissa av dessa problem \u00e4r v\u00e4rre \u00e4n andra, vilket inneb\u00e4r att de kr\u00e4ver lagning s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Annars kan reparationskostnaderna l\u00e4tt stiga vilket till slut kommer att pensionera C3 Picasso eftersom begagnade modeller deprecierar som en galning.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso – problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso \u00e4r en relativt stor och tung bil. Den har ocks\u00e5 en ganska h\u00f6g tyngdpunkt, vilket inneb\u00e4r att vikt\u00f6verf\u00f6ringen som C3 vanligtvis uts\u00e4tts f\u00f6r \u00e4r ganska betydande, s\u00e4rskilt om du tenderar att sv\u00e4nga i kurvor p\u00e5 ett mer aggressivt s\u00e4tt. Som s\u00e5dan kan detta s\u00e4tta mycket stress p\u00e5 ditt fj\u00e4dringssystem som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ge upp, s\u00e4rskilt p\u00e5 tidigare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan m\u00e5ste transmissionen repareras, vilket kan kosta en hel del pengar. Du vill dock inte k\u00f6ra en bil med ett felaktigt fj\u00e4dringssystem eftersom detta kan g\u00f6ra bilen ganska farlig att k\u00f6ra och leva med.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso levereras med en Citroen egenutvecklad Sensodrive-v\u00e4xell\u00e5da. Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r en k\u00e4nd \u00f6m punkt f\u00f6r C3 och m\u00e5nga andra Citroen-modeller eftersom den tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder ofta. De vanligaste Citroen Sensodrive-problemen \u00e4r relaterade till att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r riktigt lat och ibland till och med riktigt grov.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan s\u00e4tta ytterligare p\u00e5frestningar p\u00e5 transmissionen vilket kan orsaka allvarligare problem l\u00e4ngre fram. Om du reagerar tillr\u00e4ckligt snabbt kan dock en enkel omprogrammering av systemet l\u00f6sa problemet. Om inte m\u00e5ste du byta ut vissa h\u00e5rdvarukomponenter, vilket ocks\u00e5 kan ge en dyr slutr\u00e4kning.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso – elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso \u00e4r ingen lyxbil, men den har massor av funktioner f\u00f6r att du och din familj ska kunna vara bekv\u00e4ma, s\u00e4kra och underh\u00e5llna under en l\u00e5ng resa. Det \u00e4r till exempel k\u00e4nt att v\u00e4rmarenheten kan sluta fungera och sluta bl\u00e5sa ut varm eller\/och kall luft n\u00e4r den \u00e4r inkopplad. Detta problem beror vanligtvis p\u00e5 en trasig f\u00f6rdelarklaff.<\/p>\n\n\n\n

Centrall\u00e5set \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder och det g\u00f6r \u00e4ven lamporna. De flesta av dessa problem beror p\u00e5 problem med styrmodulen, vilket inneb\u00e4r att dessa m\u00e5ste bytas ut om du vill l\u00f6sa dessa problem p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso kommer med n\u00e5gra olika motoralternativ, som alla prioriterar effektivitet och smidighet. Om du k\u00e4nner att n\u00e5gon av dessa motorer har fel t\u00e4ndning eller saknar effekt har du sannolikt problem med dina insprutningssensorer som m\u00e5ste bytas ut f\u00f6r att l\u00f6sa problemet. De flesta motorproblem \u00e4r relaterade till injektorerna i C3.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e5tg\u00e4rda dessa problem inneb\u00e4r d\u00e4rf\u00f6r vanligtvis att man byter ut injektorsensorerna eller ibland till och med alla injektorer.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C3 Picasso – Bromsarproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att C3 Picasso \u00e4r en ganska tung och otymplig bil, vilket inneb\u00e4r att den beh\u00f6ver ordentliga bromsar f\u00f6r att kunna stanna helt. Om du k\u00e4nner att din C3 Picasso lider av d\u00e5ligt bromstryck, vilket oundvikligen leder till l\u00e4ngre stoppstr\u00e4ckor, \u00e4r chansen stor att det \u00e4r din vakuumpump som b\u00e4r skulden.
F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du antingen reparera vakuumpumpen eller ibland till och med byta ut den helt och h\u00e5llet. Ibland \u00e4r det tandremmen som \u00e4r boven i dramat, och ibland kan bromsledningarna l\u00e4cka vilket till och med kan leda till helt f\u00f6rlorad bromskraft, vilket verkligen kan vara en stor s\u00e4kerhetsrisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citroen C3 Picasso?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en familje-MPV som inte kostar mycket pengar och som kan g\u00f6ra allt du beh\u00f6ver \u00e4r C3 Picasso faktiskt ett riktigt bra val. Den \u00e4r rymlig vilket inneb\u00e4r att du och din familj inte kommer att sakna sitt- eller bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r MPV-marknaden verkligen enorm, vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga alternativ som du ocks\u00e5 b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga. Om du har chansen, se till att provk\u00f6ra alla dina alternativ s\u00e5 att du kan best\u00e4mma dig ordentligt f\u00f6r vilken bil som fungerar b\u00e4st f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Citroen C3 Picasso h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Att svara korrekt p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r ganska knepigt eftersom m\u00e5nga variabler p\u00e5verkar hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla. F\u00f6r det f\u00f6rsta, om du v\u00e4ljer en helt ny C3 kan du sannolikt anv\u00e4nda den i flera decennier om du tar v\u00e4l hand om den. Om du \u00e5 andra sidan v\u00e4ljer ett begagnat exemplar b\u00f6r du noggrant v\u00e4lja en som h\u00e5llits i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst b\u00f6r du kunna f\u00e5 ut minst 100 000 mil av en s\u00e5dan. Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att g\u00e5 den andrahandsv\u00e4gen m\u00e5ste du g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet f\u00f6r att vara helt medveten om bilens skick.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa en Citroen C3 Picasso i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen l\u00e4mnade den amerikanska marknaden p\u00e5 1970-talet och det verkar som om de inte kommer tillbaka i n\u00e4rtid. Fransktillverkade bilar s\u00e4ljs till ett h\u00f6gt pris i USA, men de \u00e4r inte lika bra som m\u00e5nga inhemska produkter eller till och med japansktillverkade konkurrenter fr\u00e5n Toyota, Honda och Nissan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C3 Picasso \u00e4r en femd\u00f6rrars MPV som f\u00f6rst presenterades 2008. Bilen var i kontinuerlig produktion fram till 2017 d\u00e5 den lades ned. C3 Picasso kommer med en konfiguration med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4906,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4905"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4905"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4905\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4907,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4905\/revisions\/4907"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4906"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4905"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4905"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4905"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}