{"id":4893,"date":"2022-08-03T09:36:25","date_gmt":"2022-08-03T09:36:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4893"},"modified":"2022-08-03T09:36:27","modified_gmt":"2022-08-03T09:36:27","slug":"mercedes-c280-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-c280-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes C280 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes C280 \u00e4r en mellanstadiemodell av Mercedes premiumkompakta 4-d\u00f6rrars lyxsedan. C280 introducerades f\u00f6rst med W202-modellen men finns \u00e4ven med W203 och W204. Alla tre \u00e4r popul\u00e4ra p\u00e5 begagnatmarknaden, s\u00e4rskilt W204.<\/p>\n\n\n\n

W203 C280 f\u00e5r en 2,8L V6 medan de andra tv\u00e5 f\u00e5r samma 3,0L V6 med ganska mycket mer effekt. Dessa motorer anses allm\u00e4nt vara p\u00e5litliga, sofistikerade och perfekta f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken. Designen p\u00e5 dessa tre skiljer sig ganska mycket \u00e5t och de flesta anser att W204 \u00e4r den snyggaste medan de andra tv\u00e5 inte ligger l\u00e5ngt efter.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r alla tre likadana, s\u00e4rskilt W203 och W204 eftersom de \u00e4r likadana underifr\u00e5n. De vanligaste C280-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med balansaxeln, de elektroniska ledningarna, EGR-ventilen, spj\u00e4llventilen och transmissionen.<\/p>\n\n\n\n

Alla tre kan nu f\u00e5s till uppn\u00e5bara priser men W202 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset billigaste. Praktiken \u00e4r hyfsad i alla tre modellerna men W204 \u00e4r betydligt st\u00f6rre \u00e4n b\u00e5de W202 och W203.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C280 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

W202 C280 f\u00e5r en 2,8L V6 med 197 hk, W203 f\u00e5r en 3,0L V6 med 231 hk medan W204 f\u00e5r en identisk motor till W203. Anledningen till att Mercedes tog med den \u00e4r att motorn var f\u00f6re sin tid. 231 hk \u00e4r mycket kraft f\u00f6r en kompakt lyxsedan \u00e4ven i dag.<\/p>\n\n\n\n

Alla tre motorerna \u00e4r mjuka, sofistikerade och ganska tysta. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa motorer \u00e4r kopplade till en 5-v\u00e4xlad eller en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da f\u00f6r de nyare modellerna. W202 kommer ocks\u00e5 med en automat, men de flesta v\u00e4ljer den manuella eftersom den \u00e4r ett mer p\u00e5litligt och f\u00f6rmodligen bekv\u00e4mare alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r inte s\u00e5 bra f\u00f6r en modern kompakt sedan eftersom alla tre av dessa vanligtvis f\u00e5r runt 20-25MPG. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa tre bilar tillr\u00e4ckligt kraftfulla och sofistikerade, men de brister n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C280 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W202 utnyttjar en modern-klassisk Mercedes C280-design som har st\u00e5tt sig v\u00e4l genom tiderna. Interi\u00f6ren i W202 \u00e4r inte samma historia eftersom den \u00e4r ganska gammal att se p\u00e5. W203 ser tvekl\u00f6st s\u00e4mst ut eftersom den \u00e4r lite f\u00f6r rundad. Bakdelen \u00e4r riktigt h\u00f6g och det f\u00e5r bilen att se mindre ut \u00e4n vad den faktiskt \u00e4r. W204 ser b\u00e4st ut, b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen i alla tre \u00e4r bekv\u00e4m och ganska f\u00f6rf\u00f6risk. Chassiet och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r mest balanserad i W204 medan W202 k\u00e4nns vinglig. C280 \u00e4r inte en AMG-modell vilket g\u00f6r att den k\u00e4nns mer som en bekv\u00e4m sedan och inte som en sportladda.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C280 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Alla tre \u00e4r p\u00e5litliga, men det finns stora skillnader mellan olika \u00e5rsmodeller. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att alltid satsa p\u00e5 en modell efter facelift eftersom dessa \u00e4r mycket mer p\u00e5litliga. W202 anses av m\u00e5nga vara en av de mest tillf\u00f6rlitliga 90-talssedanerna. W203 \u00e4r mer eller mindre likadan.<\/p>\n\n\n\n

W204 \u00e4r ocks\u00e5 p\u00e5litlig, men det verkar som om W202 och W203 \u00e4r b\u00e4ttre. Hur som helst \u00e4r de vanligaste problemen f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage, EGR-ventiler, spj\u00e4llventiler och balansaxeln. W202 och W203 lider ibland ocks\u00e5 av elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C280 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 W202 f\u00f6r s\u00e5 lite som 3000 dollar, W203 kostar n\u00e5gra tusen dollar mer medan W204 \u00e4r betydligt dyrare. Den dyraste modellen av alla dessa \u00e4r post-facelift W204 som fortfarande \u00e4r en n\u00e5gorlunda modern bil. Hur som helst \u00e4r alla tre fynd f\u00f6r vad de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W204 b\u00e4st eftersom den erbjuder mest utrymme av alla. Kofferutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4st med W204. Sikten \u00e4r s\u00e4mst med W203 tack vare den h\u00f6ga bakdelen som f\u00f6rsv\u00e5rar parkering och man\u00f6vrering av bilen i tr\u00e5nga utrymmen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W202, W203 eller W204?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W204 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta av alla tre att k\u00f6pa eftersom den \u00e4r den nyaste och har m\u00e5nga funktioner som f\u00f6rv\u00e4ntas av en modern bil. Den f\u00e5r inte alla, men den ligger inte l\u00e5ngt efter. W203 ligger n\u00e5gonstans i mitten eftersom den k\u00e4nns mycket nyare \u00e4n W202 \u00e4ven om den egentligen inte \u00e4r det. W202 \u00e4r f\u00f6r gammal f\u00f6r att vara en daglig f\u00f6rare f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilken av dessa tre du f\u00f6redrar \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa dem. Men om du \u00e4r van vid att k\u00f6ra moderna bilar kommer du troligen att bli besviken p\u00e5 dem alla, utom kanske W204-modellen efter faceliftet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Mercedes C280 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

W202 C280 kan h\u00e5lla i \u00e5rtionden. Det inneb\u00e4r att den b\u00f6r kunna h\u00e5lla n\u00e5gra hundra tusen mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner. W203 C280 \u00e4r mer eller mindre likadan, men vissa h\u00e4vdar att C280 beh\u00f6ver ett grundligare underh\u00e5ll f\u00f6r att h\u00e5lla lika l\u00e4nge som W202.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r W204 m\u00e4staren h\u00e4r eftersom det verkar som om folk k\u00f6r dessa \u00e4ven efter 300 000 miles p\u00e5 klockan. Anledningen till detta \u00e4r f\u00f6rmodligen att W204 \u00e4r tillr\u00e4ckligt ny f\u00f6r att kunna dra nytta av all modern tillverkningsteknik samtidigt som den fortfarande \u00e4r en verkligt of\u00f6rst\u00f6rbar Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C280 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Om s\u00e4kerhet \u00e4r din h\u00f6gsta prioritet \u00e4r W204 C280 den s\u00e4kraste hittills. Den \u00e4r n\u00e4stan lika s\u00e4ker som den helt nya Mercedes C-klass. W203 \u00e4r inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som W204, men den anses s\u00e4ker \u00e4ven \u00e5r 2022. W202 \u00e4r \u00e5 andra sidan inte den s\u00e4kraste bilen p\u00e5 v\u00e4gen, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r ett riktigt bra alternativ f\u00f6r familjen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget, om du vill ha den s\u00e4kraste bilen p\u00e5 tomten ska du satsa p\u00e5 W204 C280 efter faceliftet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes C280 \u00e4r en mellanstadiemodell av Mercedes premiumkompakta 4-d\u00f6rrars lyxsedan. C280 introducerades f\u00f6rst med W202-modellen men finns \u00e4ven med W203 och W204. Alla tre \u00e4r popul\u00e4ra p\u00e5 begagnatmarknaden, s\u00e4rskilt W204.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4894,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4893"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4893"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4893\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4895,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4893\/revisions\/4895"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4894"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4893"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4893"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4893"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}