{"id":4872,"date":"2022-07-05T09:17:06","date_gmt":"2022-07-05T09:17:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4872"},"modified":"2022-07-05T09:17:08","modified_gmt":"2022-07-05T09:17:08","slug":"bmw-750li-problem-med-vaxelladan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-750li-problem-med-vaxelladan\/","title":{"rendered":"BMW 750Li problem med v\u00e4xell\u00e5dan"},"content":{"rendered":"\n

BMW 750Li \u00e4r en av de finaste lyxsedanerna p\u00e5 marknaden. Den \u00e4r bekv\u00e4m, lyxig, avancerad, s\u00e4ker, rymlig och har enast\u00e5ende prestanda. Men som de flesta BMW har \u00e4ven den h\u00e4r modellen flera problem att hantera. Men vad \u00e4r det f\u00f6r \u00f6verf\u00f6ringsproblem med BMW 750Li?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga transmissionsproblem med BMW 750Li \u00e4r v\u00e4xlingsf\u00f6rdr\u00f6jningar, visslande ljud, hopp vid acceleration, brinnande lukt fr\u00e5n huven, bilen skakar p\u00e5 v\u00e4gen, l\u00e4ckage av transmissionsv\u00e4tska och att kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste transmissionsproblemen med BMW 750Li?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rsenad v\u00e4xling<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rseningar i v\u00e4xlingarna \u00e4r mycket vanliga i BMW-modeller. BMW 750Li \u00e4r inget undantag. S\u00e5 om du har sv\u00e5rt att v\u00e4xla eller m\u00e4rker intensiva ryckningar \u00e4r detta ett tecken p\u00e5 att du har problem med v\u00e4xell\u00e5dan. Du kan ocks\u00e5 h\u00f6ra kopplings gnissel eller uppleva v\u00e4xlingsvakanser, vilket kan l\u00e4mna dig vid h\u00f6ga eller l\u00e5ga varvtal.<\/p>\n\n\n\n

I v\u00e4rsta fall kan v\u00e4xlingsf\u00f6rdr\u00f6jningar leda till att BMW 750Li g\u00e5r in i halt l\u00e4ge och stannar. Om du upplever s\u00e5dana problem b\u00f6r du sluta k\u00f6ra eftersom du kan skada transmissionen och motorn ytterligare. L\u00e5t bilen bogseras till din bilverkstad och f\u00e5 problemet \u00e5tg\u00e4rdat.<\/p>\n\n\n\n

Hoppar vid acceleration<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt \u00f6verf\u00f6ringsproblem med BMW 750Li \u00e4r att acceleratorn blir ryckig. Detta orsakas vanligtvis av smutsiga br\u00e4nsleinjektorer. Det leder till att bilen tappar kraft n\u00e4r du f\u00f6rs\u00f6ker accelerera n\u00e4r du st\u00e5r stilla eller f\u00f6rs\u00f6ker k\u00f6ra i en viss hastighet. Se till att reng\u00f6ra de smutsiga br\u00e4nsleinsprutorna eller byt ut insprutarna om de \u00e4r skadade.<\/p>\n\n\n\n

Visslande ljud<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din BMW 750Li blir \u00e4ldre kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att h\u00f6ra ett visslande ljud. N\u00e5gra av orsakerna till ett visslande ljud \u00e4r sprickor i vakuumgummi- eller plastvakuumledningen, sprucken ventilk\u00e5pa eller en d\u00e5lig CCV. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet l\u00e5ter du mekanikern utf\u00f6ra ett diagnostiskt test f\u00f6r att identifiera vad som orsakar problemet och byta ut den ber\u00f6rda delen.<\/p>\n\n\n\n

Bilen skakar p\u00e5 v\u00e4gen<\/h4>\n\n\n\n

Om din bil skakar eller vibrerar p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4r detta ett annat tecken p\u00e5 att din v\u00e4xell\u00e5da beh\u00f6ver uppm\u00e4rksamhet. Dessutom kan du l\u00e4tt se n\u00e4r problemet \u00e4r direkt kopplat till transmissionen n\u00e4r bilen skakar eller vibrerar n\u00e4r du k\u00f6r l\u00e5ngsamt eller snabbare.<\/p>\n\n\n\n

Om du har ett s\u00e5dant problem \u00e4r det viktigt att f\u00e5 din BMW 750Li kontrollerad innan problemet f\u00f6rv\u00e4rras. I de flesta fall \u00e4r skakningar ett resultat av skador fr\u00e5n planetv\u00e4xelsystemet eller ett lagerproblem. L\u00e5t en professionell tekniker diagnostisera din bil och \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

En brinnande lukt som kommer fr\u00e5n huven.<\/h4>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker en brinnande lukt fr\u00e5n din bil under k\u00f6rning \u00e4r detta en indikation p\u00e5 att du har ett l\u00e4ckage i v\u00e4xell\u00e5dan. Den brinnande lukten kommer normalt fr\u00e5n extremt varm eller l\u00e4ckande transmissionsv\u00e4tska. Andra tecken p\u00e5 l\u00e4ckande transmissionsv\u00e4tska \u00e4r l\u00e5ga niv\u00e5er av transmissionsv\u00e4tska och transmissionsl\u00e4ckage p\u00e5 marken under bilen.<\/p>\n\n\n\n

Att ha l\u00e5ga v\u00e4tskeniv\u00e5er i bilen kan leda till allvarliga problem. Se till att f\u00e5 problemet \u00e5tg\u00e4rdat s\u00e5 att v\u00e4tskan inte l\u00e4cker l\u00e4ngre. Dessutom b\u00f6r du fylla p\u00e5 transmissionsv\u00e4tska s\u00e5 att bilen kan fungera optimalt.<\/p>\n\n\n\n

Kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds<\/h4>\n\n\n\n

Om din v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r felaktig eller har problem kommer bilens dator att t\u00e4nda kontrollampan. Till skillnad fr\u00e5n allm\u00e4nna motorproblem kommer kontrollampan att t\u00e4nda varningslampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan. Trots att lampan lyser \u00e4r det viktigt att bes\u00f6ka en professionell mekaniker med r\u00e4tt diagnostiskt skanningsverktyg f\u00f6r att kontrollera felkoderna. Detta kommer att lokalisera problemet och f\u00e5 mekanikern att \u00e5tg\u00e4rda det vid behov.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckage av v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om v\u00e4xell\u00e5del\u00e4ckage inte \u00e4r lika vanligt som olje- och kylv\u00e4tskel\u00e4ckage kan de ocks\u00e5 dyka upp om din v\u00e4xell\u00e5da har problem eller \u00e4r d\u00e5lig. N\u00e5gra av de fr\u00e4msta orsakerna till l\u00e4ckage i v\u00e4xell\u00e5dan i BMW 750Li \u00e4r felaktiga v\u00e4tskeledningar, ett utrymme i en panelpacka, trasiga eller slitna t\u00e4tningar och en felaktig vridmomentomvandlare.<\/p>\n\n\n\n

De viktigaste tecknen p\u00e5 v\u00e4xell\u00e4ckage \u00e4r en r\u00f6dbrun eller livligt r\u00f6d v\u00e4tska under bilen. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du identifiera orsaken och \u00e5tg\u00e4rda den. D\u00e4refter m\u00e5ste du ocks\u00e5 byta ut v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW N63-motorn tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

BMW N63-motorn var BMW:s f\u00f6rsta turboladdade V8-motor. Den var kraftfull men kom med m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsproblem. BMW har dock f\u00f6rb\u00e4ttrat de senaste N63-motorerna eftersom de inte har s\u00e5 m\u00e5nga problem som de f\u00f6rsta versionerna. P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW N63-motorn bland de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-motorerna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det l\u00e4tt att laga en BMW-transmission?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r inte l\u00e4tt. Att laga en BMW-transmission \u00e4r inte bara kostsamt utan ocks\u00e5 dyrt. Det tar timmar att laga v\u00e4xell\u00e5dan eller bygga om den. Du kommer att beh\u00f6va \u00e5dra dig en kostnad p\u00e5 mellan 1 800 och 5 000 dollar f\u00f6r att laga transmissionen p\u00e5 din BMW 750Li. Kostnaden kan till och med bli h\u00f6gre beroende p\u00e5 vilken BMW 750Li-variant du har.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur l\u00e5ng tid b\u00f6rjar BMW f\u00e5 problem med v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt b\u00f6r en BMW-transmission h\u00e5lla \u00f6ver 100 000 mil. Trots detta kan den h\u00e4r delen b\u00f6rja f\u00e5 problem redan vid 50 000 miles om den inte underh\u00e5lls v\u00e4l. BMW rekommenderar att man byter ut v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska var 30 000 till 50 000 mil. Dessutom b\u00f6r du byta ut v\u00e4tskan mot en kvalitetsv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

Har BMW 750Li m\u00e5nga problem?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 750Li \u00e4r en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Detta beror p\u00e5 att den \u00e4r utrustad med BMW N63-motorn som kommer med en massa problem. N\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW 750Li \u00e4r fel p\u00e5 styrkedjan, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, snabb batteridr\u00e4nering, fel p\u00e5 br\u00e4nsleinsprutare och l\u00e4ckande ventilstamt\u00e4tningar.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

BMW 750Li \u00e4r inte bara en lyxig, bekv\u00e4m, avancerad och prestigefylld bil, utan den \u00e4r ocks\u00e5 rolig att k\u00f6ra och l\u00e4tt att hantera. Icke desto mindre har den ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Naturligtvis \u00e4r transmissionsproblem en del av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av de problem som BMW 750Li kommer med kan dock undvikas eller minskas genom r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 750Li \u00e4r en av de finaste lyxsedanerna p\u00e5 marknaden. Den \u00e4r bekv\u00e4m, lyxig, avancerad, s\u00e4ker, rymlig och har enast\u00e5ende prestanda. Men som de flesta BMW har \u00e4ven den h\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4873,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4872"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4872"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4872\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4874,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4872\/revisions\/4874"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4873"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4872"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4872"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4872"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}