{"id":4865,"date":"2022-07-04T09:45:09","date_gmt":"2022-07-04T09:45:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4865"},"modified":"2022-07-04T09:45:12","modified_gmt":"2022-07-04T09:45:12","slug":"ar-audi-a8-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-a8-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi A8 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi A8 \u00e4r en fullstor 4-d\u00f6rrars lyxsedan f\u00f6r dem som tycker att mellanstora A6 \u00e4r lite f\u00f6r liten och inte tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m. En A8 \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r m\u00e5nga VIP:s och majoriteten av A8-\u00e4garna gillar att bli k\u00f6rda mer \u00e4n att k\u00f6ra sj\u00e4lva. S\u00e5 \u00e4r Audi A8 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 \u00e4r en riktigt bra bil eftersom den erbjuder de allra h\u00f6gsta komfortniv\u00e5erna du kan f\u00e5 fr\u00e5n en Audi. Detta \u00e4r verkligen speciellt eftersom alla Audi-modeller, inklusive de allra minsta, \u00e4r utformade med komfort i \u00e5tanke. Att vara flaggskeppsljusbil fr\u00e5n ett flaggskeppsm\u00e4rke inneb\u00e4r vanligtvis \u00f6verl\u00e4gsenhet, och A8 erbjuder mycket av det.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r de motorer som finns tillg\u00e4ngliga i A8 kraftfulla, smidiga och relativt effektiva. A8 ser enormt stor och diskret ut, vilket vissa m\u00e4nniskor \u00e4lskar medan andra inte g\u00f6r det. Interi\u00f6ren i A8 liknar A6 s\u00e5 den \u00e4r inte i niv\u00e5 med de senaste fullstora lyxlimousinerna, men A8 kostar ocks\u00e5 mindre \u00e4n de flesta av sina rivaler.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. A8 \u00e4r ocks\u00e5 en praktisk bil eftersom den erbjuder massor av interi\u00f6rutrymme och \u00e4ven ett rej\u00e4lt bagageutrymme. Den kan vara lite f\u00f6r stor f\u00f6r tr\u00e5nga stadsgator, men en erfaren f\u00f6rare kan l\u00e4tt hantera det.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi A8:s motorpalett best\u00e5r av n\u00e5gra bensinmotorer, n\u00e5gra dieselmotorer och \u00e4ven en hybridmotor. Utbudet startar som 3.0L V6 bensinmotor med 340 hk och 3.0L TDI V6 dieselmotor med 286 hk. A8 finns \u00e4ven i en 4,0L V8 dieselvariant med 435 hk och \u00e4r den mest kraftfulla diesel A8-modellen du kan f\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla Audi A8 i allm\u00e4nhet \u00e4r toppmodellen S8 med en 4,0L V8 med dubbelturboaggregat som ger 571 hk. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 A8 60 TFSI e om du vill ha en hybrid som erbjuder 450 hk och \u00e4nd\u00e5 lyckas vara relativt effektiv. Alla dessa kommer med Audis ikoniska Quattro AWD-system som standard.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa motorer \u00e4r ocks\u00e5 kopplade till Audis 8-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare som v\u00e4xlar s\u00f6ml\u00f6st och som passar bra till Audi A8:s karakt\u00e4r. A8 brukade finnas tillg\u00e4nglig med en W12-motor f\u00f6r dem som ville ha den allra h\u00f6gsta lyxupplevelsen, men tyv\u00e4rr \u00e4r denna motor inte l\u00e4ngre tillg\u00e4nglig p\u00e5 grund av utsl\u00e4ppsreglerna.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt f\u00f6ljer A8 en traditionell Audi A8-silhuett vilket inneb\u00e4r att den ser diskret ut. A8 \u00e4r en riktigt l\u00e5ng bil och vilken specifikation du v\u00e4ljer spelar en stor roll f\u00f6r hur lyxig A8 ser ut. A8 finns antingen som vanlig sedan eller med l\u00e5ng hjulbas f\u00f6r dem som vill ha maximalt utrymme p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i A8 \u00e4r kl\u00e4dd i de finaste materialen och \u00e4r ocks\u00e5 fullmatad med h\u00f6gklassig teknik f\u00f6r att du ska k\u00e4nna dig speciell inuti A8. Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen \u00e4r enbart inriktad p\u00e5 komfort, vilket inneb\u00e4r att alla A8-modeller inklusive S8 g\u00e4rna cruiserar i p\u00e5 l\u00e4ngre resor. A8 erbjuder ett otroligt avancerat luftfj\u00e4dringssystem som suger upp st\u00f6tar otroligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r A8 hyfsad, men den beh\u00f6ver konstant och grundligt underh\u00e5ll f\u00f6r att h\u00e5lla i l\u00e4ngden under n\u00e5gra st\u00f6rre antal mil. Bilar som dessa \u00e4r verkligen komplexa och erbjuder i stort sett allt du kan f\u00e5 fr\u00e5n en modern Audi. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste den alltid h\u00e5llas i adekvat skick.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste A8-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med elektriska delar utanf\u00f6r motorn, styrsystemet, motorn, fj\u00e4dringen och eventuellt till och med v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 – V\u00e4rde och funktionalitet<\/h2>\n\n\n\n

Nya Audi A8 underskrider sina rivaler n\u00e4r det g\u00e4ller priset, men A8 erbjuder inte direkt en s\u00e4mre upplevelse. Vi \u00e4r alla medvetna om att bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet st\u00e4ndigt \u00f6vertr\u00e4ffar varandra med nya modeller, vilket inneb\u00e4r att den kommande nya A8 borde t\u00e4ppa till klyftan mellan S-klass och BMW 7-serien.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r A8 fantastisk eftersom den erbjuder massor av utrymme b\u00e5de i sittbrunnen och i bagageluckan. Ingen kan s\u00e4ga att A8 inte \u00e4r en praktisk bil eftersom den erbjuder mer utrymme \u00e4n du n\u00e5gonsin kommer att beh\u00f6va.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A8 b\u00e4ttre \u00e4n BMW 7-serien?<\/h4>\n\n\n\n

BMW kom just ut med den helt nya 7-serien och det verkar som om den nya sjuan representerar det st\u00f6rsta avsteget i BMW 7-seriens historia, b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Den nya 7-serien \u00e4r verkligen den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r tillf\u00e4llet, men om du tycker att BMW ser lite f\u00f6r kinkig ut \u00e4r A8 fortfarande en fantastisk bil.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget f\u00e5r vi v\u00e4nta och se tills den nya 7-serien kommer ut p\u00e5 v\u00e4garna innan vi helt och h\u00e5llet kan avg\u00f6ra vilken som \u00e4r b\u00e4st. F\u00f6r nu \u00e4r A8 mot riktigt tuff konkurrens i det h\u00e4r segmentet, f\u00f6rmodligen mer nu \u00e4n n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver jag A8 L eller r\u00e4cker det med den vanliga A8?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att A8 kan f\u00e5s med antingen normal hjulbasl\u00e4ngd eller l\u00e4ngre hjulbas f\u00f6r att \u00f6ka sittplatserna p\u00e5 andra raden rej\u00e4lt. Om du planerar att k\u00f6ra bilen sj\u00e4lv beh\u00f6ver du inte L-versionen.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot f\u00f6redrar att bli k\u00f6rd eller om du vill k\u00f6pa en A8 f\u00f6r att k\u00f6ra med chauff\u00f6r \u00e4r A8L det b\u00e4ttre valet. Dessutom kan ingen s\u00e4ga att den normala A8 \u00e4r liten, inte ens NBA-spelare.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi A8?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha diskret lyx som inneb\u00e4r att du kan ta dig till platser med extrem komfort utan att n\u00f6dv\u00e4ndigtvis dra till dig all uppm\u00e4rksamhet, \u00e4r A8 ett perfekt val. Bilar som A8 briljerar n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngk\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att A8 inte \u00e4r en vettig stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du ofta tillbringar l\u00e5ng tid bakom ratten b\u00f6r du definitivt k\u00f6pa Audi A8 eftersom den har ett riktigt bra pris f\u00f6r vad den i huvudsak \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A8 \u00e4r en fullstor 4-d\u00f6rrars lyxsedan f\u00f6r dem som tycker att mellanstora A6 \u00e4r lite f\u00f6r liten och inte tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m. En A8 \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r m\u00e5nga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4867,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4865"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4865"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4865\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4868,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4865\/revisions\/4868"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4867"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4865"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4865"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4865"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}