{"id":4861,"date":"2022-06-30T09:35:28","date_gmt":"2022-06-30T09:35:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4861"},"modified":"2022-06-30T09:35:32","modified_gmt":"2022-06-30T09:35:32","slug":"vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-s","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-s\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 718 Cayman S"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman S \u00e4r en 2-sitsig kompakt sportbil som ligger mellan de 4-cylindriga 2,0L Cayman-modellerna och de sexcylindriga Cayman-modellerna i det h\u00f6gre segmentet. Cayman S f\u00e5r en unik motor som ger mer effekt och vridmoment f\u00f6r att skilja S fr\u00e5n Cayman i instegsmodellen. Det kanske inte \u00e4r en flat-6:a som de flesta hoppades p\u00e5, men prestandan kompenserar verkligen f\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r den 4-cylindriga 2,5L-motorn n\u00e5got annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med den 4-cylindriga 2,0L-motorn i instegsmodellen och framf\u00f6r allt de st\u00f6rre 6-cylindriga motorerna. Det verkar som om det enda n\u00e4mnv\u00e4rda problemet med 2,5L Turbo \u00e4r det som \u00e4r f\u00f6rknippat med turboladdaren och som skickar bilen i halt l\u00e4ge, vilket \u00e4r riktigt frustrerande.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa motorproblem \u00e4r Cayman S k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem med luftkonditioneringssystemet, problem med \u00f6verhettning, problem med utrustningen och problem med v\u00e4xell\u00e5dan. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Cayman S verkar vara en riktigt p\u00e5litlig bil och att det inte finns m\u00e5nga vanliga problem som vi kan tala om.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att de h\u00e4r bilarna kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla och att det inte \u00e4r vanligt i det h\u00e4r segmentet, men en Porsche \u00e4r en Porsche och det inneb\u00e4r h\u00f6ga driftskostnader, men stor v\u00e4rdebevarelse som j\u00e4mnar ut det lite grann.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

I b\u00f6rjan har vi sagt att Cayman S f\u00e5r en annan motor \u00e4n resten av Cayman-serien. Den 2,5L turbomotor som finns i Cayman S \u00e4r kraftfullare och har en st\u00f6rre turboladdare. Vissa \u00e4gare har dock klagat p\u00e5 att turbov\u00e4rmeledningen g\u00f6r att bilen g\u00e5r in i halt l\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Dessa motorer har relativt sm\u00e5 felprocent, men problem med turboladdaren \u00e4r de som tar kronan p\u00e5 verket n\u00e4r det g\u00e4ller motorn. Sammantaget b\u00f6r du se till att alltid inspektera turboladdaren om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad 718 Cayman S eftersom det kostar mycket pengar att byta ut en om det n\u00e5gonsin h\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – problem med luftkonditioneringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Problem med luftkonditioneringen \u00e4r tyv\u00e4rr ett vanligt drag bland i stort sett alla 718-modeller, men det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att nyare modeller \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n \u00e4ldre modeller. De vanligaste problemen med A\/C \u00e4r f\u00f6rknippade med A\/C-kondensatorn, kondensatorledningar och att bilen f\u00f6rlorar f\u00f6rm\u00e5gan att kyla ner\/v\u00e4rma upp insidan av bilens kup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att inspektera A\/C-systemet innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa bilen, och om du m\u00e4rker n\u00e5gra problem kommer en kvalificerad Porsche-tekniker sannolikt att l\u00f6sa dem p\u00e5 nolltid. Som s\u00e5dana \u00e4r dessa problem sm\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller att \u00e5tg\u00e4rda dem, men en felaktig A\/C \u00e4r extremt obekv\u00e4m, s\u00e4rskilt under sommaren.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – \u00d6verhettningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om \u00f6verhettningsproblem ocks\u00e5 ofta f\u00f6rekommer inom Porsches 718-modellutbud och att Cayman S inte heller \u00e4r helt fri fr\u00e5n \u00f6verhettningsproblem. N\u00e5gra \u00e4gare har klagat p\u00e5 att bilen beh\u00f6vde byta vattenpump eller byta termostat eftersom bilen n\u00e5dde extrema temperaturer \u00e4ven utan att k\u00f6ra fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att dessa l\u00f6ste deras problem, men andra s\u00e4ger att bytet av vattenpumpen och termostaten inte l\u00f6ste problemet helt och h\u00e5llet. Efter ett tag ins\u00e5g Porsche att vissa modeller var ben\u00e4gna att ha kylv\u00e4tska som l\u00e4ckte ut och som bara var synliga n\u00e4r bilen k\u00f6rde vid temperatur.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ibland drabbas av utrustningsrelaterade problem ocks\u00e5, och dessa \u00e4r fr\u00e4mst f\u00f6rknippade med bakspoilern som inte g\u00e5r ner i j\u00e4mnh\u00f6jd med resten av bilens kaross. Problem som dessa \u00e4r inte riktigt m\u00e4rkbara f\u00f6r alla, men de f\u00f6rekommer verkligen p\u00e5 m\u00e5nga 718 Cayman-modeller.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa verkar Cayman S vara relativt fri fr\u00e5n utrustningsproblem, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r fallet med m\u00e5nga andra 718-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga anser att Porsches dubbelkopplade PDK-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r den b\u00e4sta dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dan i branschen eftersom den \u00e4r skotts\u00e4ker och eftersom den \u00e4r otroligt snabb och relativt smidig. Detta \u00e4r fallet med de flesta nyare Porsche PDK-l\u00e5dor, men \u00e4ldre PDK:er var k\u00e4nda f\u00f6r att ibland vara nerv\u00f6sa, lata eller till och med tveksamma till en punkt d\u00e4r bilen kan stanna.<\/p>\n\n\n\n

Modeller med manuell v\u00e4xell\u00e5da 718 Cayman S \u00e4r de mest popul\u00e4ra bland dem som v\u00e4rnar om f\u00f6rarens engagemang framf\u00f6r toppfart och acceleration. Dessa v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara skotts\u00e4kra ocks\u00e5, men bara om du vet hur du ska hantera dem p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Cayman S en prestandabil?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S \u00e4r en riktig prestandabil eftersom den prioriterar k\u00f6rupplevelsen framf\u00f6r allt annat. De l\u00e4gre Cayman-modellerna \u00e4r ocks\u00e5 prestandabilar, men de utformades ocks\u00e5 f\u00f6r att vara bekv\u00e4ma cruisers medan S:et i Cayman-namnet st\u00e5r f\u00f6r Sport eftersom det \u00e4r det prim\u00e4ra m\u00e5let f\u00f6r Cayman S.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga anser att Cayman S \u00e4r den b\u00e4sta delen av Cayman-serien medan andra helt enkelt inte kan t\u00e4nka sig att k\u00f6pa en Porsche sportbil som inte har en platt 6-cylindrig sugmotor som de som finns i modellerna GTS, GT4 och GT4 RS.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Porsche 718 Cayman S h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet kan 718 Cayman h\u00e5lla minst 100 000 mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner, men en Porsche \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra bilar som l\u00e4tt kan h\u00e5lla dubbelt eller tre g\u00e5nger s\u00e5 l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att n\u00e4stan ingen k\u00f6r en bil som Cayman S till s\u00e5 m\u00e5nga mil eftersom den inte precis \u00e4r en daglig f\u00f6rare p\u00e5 grund av sin storlek och sitt tillg\u00e4ngliga utrymme.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Porsche 718 Cayman S?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om Porsche 718 Cayman S kostar ungef\u00e4r 500-1 000 dollar i underh\u00e5llskostnader varje \u00e5r, s\u00e4rskilt efter att den n\u00e5tt slutet av sin garantiskydd. 718 Cayman S \u00e4r en Porsche-sportbil, och om du vill att den ska kunna leverera sp\u00e4nnande k\u00f6rningar under l\u00e4ngst tid m\u00e5ste du betala den typen av pengar f\u00f6r att underh\u00e5lla den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman S \u00e4r en 2-sitsig kompakt sportbil som ligger mellan de 4-cylindriga 2,0L Cayman-modellerna och de sexcylindriga Cayman-modellerna i det h\u00f6gre segmentet. Cayman S f\u00e5r en unik motor<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4863,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4861"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4861"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4861\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4864,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4861\/revisions\/4864"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4863"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4861"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4861"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4861"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}