{"id":4858,"date":"2022-06-30T09:34:28","date_gmt":"2022-06-30T09:34:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4858"},"modified":"2022-06-30T09:34:32","modified_gmt":"2022-06-30T09:34:32","slug":"ar-porsche-718-cayman-s-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-cayman-s-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Cayman S en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman S \u00e4r en mellanspecifik version av 718 Cayman-generationen som nu l\u00e5ngsamt n\u00e4rmar sig sitt slut. Porsche kommer att erbjuda en ny Cayman om ett \u00e5r eller tv\u00e5 vilket inneb\u00e4r att 718 Boxster ocks\u00e5 snart kommer att upph\u00f6ra. Innan 718 Cayman S f\u00f6rsvinner m\u00e5ste vi st\u00e4lla oss fr\u00e5gan: \u00c4r Porsche Cayman S en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S \u00e4r definitivt en riktigt bra bil eftersom m\u00e5nga anser att den \u00e4r den b\u00e4sta bilen i hela 718 Cayman-serien. Den kanske inte kommer med en platt 6-cylindrig sugmotor, men den 4-cylindriga 2,5 liter Turbo 4-cylindriga kan g\u00f6ra jobbet utan problem. Cayman S ser ocks\u00e5 mer tilltalande ut j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Cayman och Cayman T.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, vilket \u00e4r fallet med alla 718-modeller, s\u00e4rskilt de nyare. 718 Cayman S k\u00f6rs p\u00e5 ett mycket mer fokuserat s\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Cayman vilket verkligen \u00e4r sp\u00e4nnande. Det finns dock n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdef\u00f6rslaget \u00e4r ganska bra eftersom Cayman S \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att beh\u00e5lla v\u00e4rdet riktigt bra, b\u00e4ttre \u00e4n n\u00e4stan alla bilar i sitt segment. Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara f\u00f6r en bil av den storleken, vilket inneb\u00e4r tv\u00e5 separata f\u00f6rvaringsutrymmen, men begr\u00e4nsat inredningsutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman S f\u00e5r en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar som ger 350 hk och 109 lb-ft vridmoment. Detta \u00e4r 50 hk och cirka 30 lb-ft vridmoment mer \u00e4n f\u00f6r instegsmodellerna Cayman och Cayman T. Cayman S kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 bara 4,5 sekunder och n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 177mph vilket \u00e4r imponerande med tanke p\u00e5 bilens motorstorlek.<\/p>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r monterad l\u00e4ngsg\u00e5ende i mitten av bilens chassi vilket g\u00f6r att viktbalansen \u00e4r perfekt. Cayman S \u00e4r en bil med fyrhjulsdrift, vilket \u00e4r fallet med alla 718-modeller. N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4xell\u00e5dan kan du v\u00e4lja mellan en kortv\u00e4xlad Porsche-manuell eller en 7-v\u00e4xlad PDK dubbelkoppling som passar Cayman S:s karakt\u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r drivlinan kan ge upp till 30MPG kombinerad vilket \u00e4r en riktigt bra siffra med tanke p\u00e5 bilens 0-60mph-tid. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det kanske inte en platt 6-cylindrig motor, men 2,5L-turbomotorn i Cayman S kan definitivt h\u00e5lla m\u00e5ttet.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S ser n\u00e5got b\u00e4ttre ut \u00e4n den vanliga Cayman-modellen tack vare subtila stylinguppgraderingar som inkluderar b\u00e4ttre hjul, st\u00f6rre bromsar och mer accentuerade karosseripaneler. Interi\u00f6ren i Cayman S \u00e4r fokuserad, men inneh\u00e5ller fortfarande n\u00e5gra av de b\u00e4sta materialvalen och en \u00f6vergripande betoning p\u00e5 den byggkvalitet som Porsche \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Cayman S erbjuder en styv fj\u00e4dring, men inte alltf\u00f6r styv s\u00e5 att det k\u00e4nns som om du \u00e5ker p\u00e5 stenar. Chassiavst\u00e4mningen \u00e4r vacker eftersom Cayman S erbjuder en perfekt viktf\u00f6rdelning som g\u00f6r att den kan k\u00f6ra s\u00e5 bra som den g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r 718 Cayman S lika bra som alla andra 718-modeller \u00e4r. Det \u00e4r dock v\u00e4rt att n\u00e4mna att nyare 718-generationer, s\u00e4rskilt de efter uppdateringen i mitten av cykeln, \u00e4r mycket b\u00e4ttre. Cayman S kan kosta mer i underh\u00e5ll \u00e4n de flesta bilar i detta segment, men en Porsche kommer alltid att kosta mer \u00e4n en j\u00e4mf\u00f6rbar Mazda eller Toyota.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens turboladdare, v\u00e4xell\u00e5dan, utrustningen, luftkonditioneringssystemet och olika \u00f6verhettningsproblem. Det \u00e4r sant att dessa inte \u00e4r extremt vanliga p\u00e5 718 Cayman S-modeller, men det beror p\u00e5 att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga Cayman S-modeller och att m\u00e5nga som \u00e4ger dem inte k\u00f6r dem s\u00e4rskilt ofta.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman S b\u00f6rjar p\u00e5 72 500 dollar, vilket \u00e4r cirka 12 000 dollar mer \u00e4n instegsmodellen 718 Cayman. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att endast Porsche-entusiaster kommer att kunna se skillnaden mellan den vanliga Cayman och Cayman S, men den goda nyheten \u00e4r att Cayman S beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r tveksam eftersom Cayman \u00e4r en riktigt kompakt bil. Den erbjuder visserligen tv\u00e5 f\u00f6rvaringsutrymmen fram och bak, men det inre utrymmet \u00e4r minst sagt begr\u00e4nsat. St\u00f6rre f\u00f6rare kommer troligen att k\u00e4mpa d\u00e4r inne medan vuxna av genomsnittlig storlek inte kommer att ha n\u00e5gra som helst problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Porsche 718 Cayman S?<\/h4>\n\n\n\n

Om du letar efter en tv\u00e5sitsig sportbil med ett premiumm\u00e4rke och som \u00e4r p\u00e5 den mindre sidan, \u00e4r Cayman S ett utm\u00e4rkt val. Om du d\u00e4remot \u00e4r h\u00e5rt inst\u00e4lld p\u00e5 att ha en platt 6-cylindrig sugmotor m\u00e5ste du uppgradera till 718 Cayman GTS f\u00f6r 88 150 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Om du bara vill ha en sportbil med ett premiumm\u00e4rke som inte g\u00f6r dig besviken n\u00e4r det g\u00e4ller prestandak\u00f6rning \u00e4r Cayman S ett utm\u00e4rkt val. Vi kan verkligen s\u00e4ga att 718 Cayman \u00e4r en bra bil, men fr\u00e5gan h\u00e4r \u00e4r om du \u00e4r beredd att kompromissa med motorstorlek och inredningsutrymme.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman S en mindre Porsche 911 S?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. Porsche 911 \u00e4r en helt annan bil som beter sig helt annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med Cayman- och Boxster-modellerna. 911 \u00e4r en bil med bakre motor medan Cayman \u00e4r en bil med mittmotor.<\/p>\n\n\n\n

911 \u00e4r bredare, l\u00e4ngre, h\u00f6gre och har en l\u00e4ngre hjulbas. 911 \u00e4r ocks\u00e5 kraftfullare, tyngre och dyrare. T\u00e4nk inte p\u00e5 Cayman som en fattigmans 911, f\u00f6r det \u00e4r den inte. Cayman \u00e4r en helt annan upplevelse \u00e4n 911.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman S b\u00e4ttre \u00e4n Porsche Boxster S?<\/h3>\n\n\n\n

Boxster S kostar bara en aning mer, men den v\u00e4ger ocks\u00e5 mer \u00e4n Cayman. Cayman \u00e4r mer strukturellt sund, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 har n\u00e5got b\u00e4ttre kurvtagning. Svaret p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4lskar en upplevelse med toppstyrning och vinden i h\u00e5ret \u00e4r Boxster det b\u00e4ttre valet. Om du d\u00e4remot \u00e4r intresserad av prestanda \u00e4r Cayman den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman S \u00e4r en mellanspecifik version av 718 Cayman-generationen som nu l\u00e5ngsamt n\u00e4rmar sig sitt slut. Porsche kommer att erbjuda en ny Cayman om ett \u00e5r eller tv\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4859,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4858"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4858"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4858\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4860,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4858\/revisions\/4860"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4859"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4858"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4858"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4858"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}