{"id":4840,"date":"2022-06-28T12:57:00","date_gmt":"2022-06-28T12:57:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4840"},"modified":"2022-06-28T12:57:04","modified_gmt":"2022-06-28T12:57:04","slug":"bmw-650i-problem-med-vaxelladan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-650i-problem-med-vaxelladan\/","title":{"rendered":"BMW 650i problem med v\u00e4xell\u00e5dan"},"content":{"rendered":"\n

BMW 650i \u00e4r en subkompakt bil med m\u00e5nga enast\u00e5ende egenskaper. Bilen ing\u00e5r i den tredje generationen av BMW 6-serien och tillverkaren erbjuder den som 2-d\u00f6rrars coup\u00e9, 2-d\u00f6rrars cabriolet och 4-d\u00f6rrars gran coup\u00e9. Den \u00e4r snygg, bekv\u00e4m, s\u00e4ker, avancerad och presterar exceptionellt bra.<\/p>\n\n\n\n

Men som de flesta BMW-modeller har BMW 650i ocks\u00e5 flera problem. Ett av de vanligaste problemen som BMW 650i-\u00e4gare b\u00f6r vara beredda att hantera \u00e4r transmissionsproblem. S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste transmissionsproblemen med BMW 650i?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga transmissionsproblem med BMW 650i \u00e4r v\u00e4xlingsf\u00f6rdr\u00f6jningar, br\u00e4nnlukt, gnissel vid acceleration, l\u00e5g transmissionsv\u00e4tska, visslande ljud, skakningar vid alla hastigheter, d\u00e5lig sp\u00e4nningsregulator och att bilen g\u00e5r in i halt l\u00e4ge. Icke desto mindre kan de flesta av dessa problem \u00e5tg\u00e4rdas och f\u00e5 din bil att fungera smidigt.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 650i:s v\u00e4xell\u00e5da?<\/h2>\n\n\n\n

Slipning vid acceleration<\/h4>\n\n\n\n

Ett vanligt transmissionsproblem med BMW 650i \u00e4r slipande ljud vid acceleration. Detta problem orsakas normalt av felande hjul- eller navlager. Dessutom beror det p\u00e5 ett problem med differentialen eller en sliten motor eller en skadad CV-koppling.<\/p>\n\n\n\n

Observera att hjullager g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r hjulet och d\u00e4cket att rotera och \u00e4r skapade f\u00f6r l\u00e5g friktion, medan navaggregaten har den extra uppgiften att f\u00e4sta hjulet och d\u00e4cket p\u00e5 bilen. Om hjullagret eller navenheten \u00e4r d\u00e5lig b\u00f6r du byta ut den.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5g v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska<\/h4>\n\n\n\n

Ett av de mest f\u00f6rbisedda v\u00e4xell\u00e5dsproblemen \u00e4r l\u00e5g v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska. Transmissionssystemet kr\u00e4ver v\u00e4tska f\u00f6r att h\u00e5lla det ordentligt sm\u00f6rjt och f\u00f6r att hj\u00e4lpa till att minska de h\u00f6ga temperaturer som skapas n\u00e4r man v\u00e4xlar. Med tiden kan dock v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tskan bli l\u00e5g p\u00e5 grund av l\u00e4ckage eller slitage.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du fylla p\u00e5 v\u00e4tskan till den rekommenderade niv\u00e5n. Dessutom \u00e4r det viktigt att se till att r\u00e4tt transmissionsv\u00e4tska anv\u00e4nds. Det rekommenderas att byta transmissionsv\u00e4tska var 30 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rseningar i v\u00e4xlingarna<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW 650i-transmissionen \u00e4r sv\u00e5righeter eller f\u00f6rdr\u00f6jningar vid v\u00e4xling av v\u00e4xlar. Tecken p\u00e5 d\u00e5lig v\u00e4xel \u00e4r bland annat ryckningar vid v\u00e4xling, tvekan vid v\u00e4xling, gnissel fr\u00e5n kopplingen och mycket mer. Det h\u00e4r problemet kan ocks\u00e5 leda till att bilen stannar eller l\u00e4mnar dig vid h\u00f6ga eller l\u00e5ga varvtal.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de saker som orsakar f\u00f6rdr\u00f6jning eller sv\u00e5righeter vid v\u00e4xling av v\u00e4xlar \u00e4r ineffektiv v\u00e4tska, br\u00e4nda kopplingsskivor, slitna v\u00e4xlar och d\u00e5liga solenoider. \u00c5tg\u00e4rda dessa problem f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda f\u00f6rdr\u00f6jningar i v\u00e4xlingarna.<\/p>\n\n\n\n

Ratten skakar vid alla hastigheter.<\/h3>\n\n\n\n

Om dina BMW 650i-d\u00e4ck \u00e4r ur balans kommer bilens ratt att b\u00f6rja skaka. Detta h\u00e4nder normalt n\u00e4r bilen n\u00e5r \u00f6ver 55 miles per timme och det blir v\u00e4rre vid 60 miles per timme. Du kan \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet genom att se till att hjulen \u00e4r balanserade.<\/p>\n\n\n\n

Brinnande lukt<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att ha r\u00e4tt niv\u00e5 p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska beh\u00f6ver du ocks\u00e5 r\u00e4tt typ av v\u00e4tska och den ska vara i gott skick. Det \u00e4r viktigt att byta transmissionsv\u00e4tska efter den rekommenderade perioden eftersom den blir br\u00e4nd och ineffektiv. Dessutom kan den bli f\u00f6rorenad. S\u00e5 byt den vid behov.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5lig sp\u00e4nningsregulator<\/h4>\n\n\n\n

Sp\u00e4nningsregulatorns uppgift \u00e4r att s\u00e4kerst\u00e4lla en j\u00e4mn och p\u00e5litlig sp\u00e4nningstillf\u00f6rsel till din bil och andra elektriska delar. Den h\u00e4r delen blir dock ocks\u00e5 d\u00e5lig efter 100 000 mil. Symtom p\u00e5 en d\u00e5lig sp\u00e4nningsregulator \u00e4r ett d\u00f6tt batteri, \u00f6versp\u00e4nning i batteriet, pulserande lampor och att fordonet d\u00f6r vid k\u00f6rning. Byt ut den d\u00e5liga sp\u00e4nningsregulatorn mot en bra f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Bilen g\u00e5r in i halt l\u00e4ge<\/h4>\n\n\n\n

Om din BMW 650i transmissionsstyrenhet identifierar ett fel i systemet kommer den att g\u00e5 in i halt l\u00e4ge. Som ett resultat av detta p\u00e5verkas prestandan hos mindre vitala delar som bilens hastighet och luftkonditionering. N\u00e5gra av de saker som g\u00f6r att BMW 650i g\u00e5r in i halt l\u00e4ge \u00e4r ineffektiva ledningar och felaktiga sensorer. Fixa de felaktiga ledningarna och sensorerna f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil ska man byta v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska i BMW 650i?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r viktigt att ta hand om din BMW 650i om du vill att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge. BMW rekommenderar att du kontrollerar eller byter ut 650i:s transmissionsv\u00e4tska mellan 30 000 och 60 000 mil. Om du anv\u00e4nder din BMW 650i ofta b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r byta den redan vid 30 000 mil. Men om du inte anv\u00e4nder bilen regelbundet kan du byta den vid 50 000 eller 60 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW:s v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 650i har m\u00e5nga problem med v\u00e4xell\u00e5dan kan den h\u00e5lla l\u00e4nge om den tas v\u00e4l om hand. En BMW 650i som \u00e4r v\u00e4lsk\u00f6tt b\u00f6r f\u00e5 sin v\u00e4xell\u00e5da att h\u00e5lla \u00f6ver 300 000 mil. Men om bilen \u00e4r d\u00e5ligt underh\u00e5llen kanske den inte klockar \u00f6ver 100 000 miles och leder till kostsamma reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att bygga om en BMW-transmission?<\/h4>\n\n\n\n

Att bygga om en BMW-transmission \u00e4r mycket billigare \u00e4n att byta ut den. Det \u00e4r dock fortfarande kostsamt eftersom du m\u00e5ste spendera mellan 1 800 och 5 000 dollar. Om din bil fortfarande \u00e4r under garanti kommer det dessutom att bli \u00e4nnu billigare att bygga om v\u00e4xell\u00e5dan.
Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att notera att det kan vara dyrare eller billigare att bygga om en v\u00e4xell\u00e5da beroende p\u00e5 vilka delar som byggs om. Dessutom inkluderar kostnaden som vi har presenterat ovan kostnaden f\u00f6r arbete och delar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det att bygga om en BMW-transmission?<\/h4>\n\n\n\n

Att bygga om en v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 en vanlig bil tar minst 6 timmar. \u00c5 andra sidan tar ombyggnaden av en BMW-transmission flera timmar upp till 3 dagar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det mycket dyrare att bygga om en BMW-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4n att bygga om en v\u00e4xell\u00e5da i en vanlig bil. Dessutom \u00e4r BMW:s transmissionsdelar ocks\u00e5 dyrare \u00e4n de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

Hur vet jag om jag har problem med v\u00e4xell\u00e5dan i BMW 650i?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig v\u00e4xell\u00e5da i BMW 650i \u00e4r att v\u00e4xell\u00e5dan sitter fast i en v\u00e4xel, v\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4xlar h\u00e5rt, en f\u00f6rdr\u00f6jning mellan v\u00e4xlarna, v\u00e4xell\u00e5dan fungerar d\u00e5ligt k\u00f6r m\u00e5ttligt meddelande och motorn g\u00e5r upp i varv men v\u00e4xell\u00e5dan misslyckas med att v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW 650i m\u00e5 vara en trevlig, bekv\u00e4m och h\u00f6gpresterande coup\u00e9, men den har ocks\u00e5 problem med v\u00e4xell\u00e5dan. Om du vill undvika s\u00e5dana problem \u00e4r r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll viktigt. BMW 650is v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ganska dyr att laga n\u00e4r den g\u00e5r s\u00f6nder, s\u00e5 att underh\u00e5lla den \u00e4r billigare i l\u00e4ngden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 650i \u00e4r en subkompakt bil med m\u00e5nga enast\u00e5ende egenskaper. Bilen ing\u00e5r i den tredje generationen av BMW 6-serien och tillverkaren erbjuder den som 2-d\u00f6rrars coup\u00e9, 2-d\u00f6rrars cabriolet och 4-d\u00f6rrars<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4841,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4840"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4840"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4840\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4842,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4840\/revisions\/4842"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4841"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4840"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4840"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4840"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}