{"id":4838,"date":"2022-06-28T12:11:24","date_gmt":"2022-06-28T12:11:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4838"},"modified":"2022-06-28T12:11:26","modified_gmt":"2022-06-28T12:11:26","slug":"bmw-e60-problem-med-vaxelladan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-e60-problem-med-vaxelladan\/","title":{"rendered":"BMW E60 problem med v\u00e4xell\u00e5dan"},"content":{"rendered":"\n

BMW E60 \u00e4r en del av BMW 5-serien. Denna bil tillverkades mellan 2004 och 2010. E60 \u00e4r rymlig, elegant, avancerad, kraftfull, s\u00e4ker och praktisk. Dessutom har den ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Oavsett, vilka \u00e4r BMW E60:s transmissionsproblem?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga BMW E60-transmissionsproblem \u00e4r glidande v\u00e4xlar, felande mekatronikaggregat, slipning i v\u00e4xlar, brinnande lukt, l\u00e5g niv\u00e5 p\u00e5 transmissionsv\u00e4tska, gn\u00e4llande eller klunkande ljud och felaktig MAF-luftfl\u00f6dessensor. Trots alla dessa transmissionsproblem kan E60 h\u00e5lla l\u00e4ngre om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW E60:s v\u00e4xell\u00e5da?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktig mekatronisk montering<\/h4>\n\n\n\n

Den mekatroniska enheten \u00e4r v\u00e4xell\u00e5dans kontrollcentral. Den hj\u00e4lper till att styra v\u00e4xell\u00e5dans momentomvandlare och kopplingsdyna genom transmissionsv\u00e4tskan under ett visst tryck. Dessutom kan den utf\u00f6ra v\u00e4xlingsoperationer p\u00e5 en sekund.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4ndare av BMW E60 har rapporterat att de har haft fel p\u00e5 mekatroniken som orsakas av felande ventilhylsor som l\u00e4cker v\u00e4tska. Eftersom transmissionssk\u00e5len \u00e4r tillverkad av plast f\u00f6rs\u00e4mras denna del snabbare, och den kan spricka vid l\u00e5ngvarig anv\u00e4ndning. Om den mekatroniska enheten \u00e4r skadad, d\u00e5lig eller sliten b\u00f6r du byta ut hela enheten.<\/p>\n\n\n\n

Glidande kugghjul<\/h4>\n\n\n\n

Din BMW E60:s dator \u00e4r skapad f\u00f6r att styra v\u00e4xell\u00e5dan n\u00e4r den ska v\u00e4xla fr\u00e5n en v\u00e4xel till en annan. Men om v\u00e4xelv\u00e4tskeniv\u00e5n \u00e4r l\u00e5g eller om det finns ett l\u00e4ckage av v\u00e4xelv\u00e4tska kan v\u00e4xeln glida eller v\u00e4xlingen kan vara sv\u00e5r och inkonsekvent.<\/p>\n\n\n\n

Om v\u00e4xlarna p\u00e5 din BMW E60 v\u00e4xlar b\u00f6r du kontrollera packningarna och l\u00e5ta byta ut dem om de \u00e4r skadade eller i d\u00e5ligt skick. Om detta inte l\u00f6ser problemet ska du l\u00e5ta spola ut v\u00e4xell\u00e5dan och fylla p\u00e5 r\u00e4tt m\u00e4ngd v\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

Slipning i v\u00e4xlar<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt transmissionsproblem som BMW E60-anv\u00e4ndare upplever \u00e4r slipning i v\u00e4xlar. \u00c4ven om v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r byggd f\u00f6r att v\u00e4xla fr\u00e5n en v\u00e4xel till en annan p\u00e5 ett smidigt s\u00e4tt kan den utveckla ett problem d\u00e4r anv\u00e4ndarna k\u00e4nner slipning eller skakningar i v\u00e4xlarna. Detta \u00e4r en indikation p\u00e5 att transmissionen h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Slipning och skakningar i v\u00e4xeln \u00e4r ett resultat av en missanpassning av hastigheten. Det \u00e4r ocks\u00e5 en indikation p\u00e5 att kopplingen inte helt kopplar loss fr\u00e5n motorn medan v\u00e4xlarna fortfarande \u00e4r i rotation. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem tar du bilen till en professionell mekaniker f\u00f6r att peka ut de d\u00e5liga delarna, s\u00e5som kopplingen och l\u00e5g transmissionsv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5g v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts ovan kan l\u00e5g transmissionsv\u00e4tska orsaka slipning i v\u00e4xlar, men det kan ocks\u00e5 orsaka mycket mer. Till skillnad fr\u00e5n de flesta v\u00e4tskor i bilen ska inte transmissionsv\u00e4tska vara l\u00e5g. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att inspektera din transmissionsv\u00e4tska f\u00f6r att transmissionssystemet ska fungera effektivt.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ga niv\u00e5er av v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska eller gammal eller f\u00f6rorenad v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska kan ocks\u00e5 p\u00e5verka hur din bil fungerar. L\u00e5t d\u00e4rf\u00f6r byta den och fylla p\u00e5 r\u00e4tt v\u00e4tskeniv\u00e5 i din bil.<\/p>\n\n\n\n

Brinnande lukt<\/h4>\n\n\n\n

Ett vanligt transmissionsproblem som BMW E60-\u00e4gare st\u00f6ter p\u00e5 \u00e4r brinnande lukt fr\u00e5n transmissionen. Den brinnande lukten \u00e4r ett resultat av \u00f6verhettad transmissionsv\u00e4tska. Eftersom v\u00e4tskan hj\u00e4lper till att h\u00e5lla r\u00f6rliga delar v\u00e4lsmorda och svala kan den sluta med skr\u00e4p och slam. I slut\u00e4ndan kommer detta inte bara att orsaka en brinnande lukt utan \u00e4ven en nedbrytning av delar.<\/p>\n\n\n\n

Byt v\u00e4tskan enligt tillverkarens rekommendationer. Ytterligare, korrekt underh\u00e5llstj\u00e4nst beh\u00f6vs f\u00f6r att h\u00e5lla de flesta av bilens delar i skick och fungera optimalt.<\/p>\n\n\n\n

Gn\u00e4llande eller kluckande ljud fr\u00e5n v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningslederna \u00e4r en del av transmissionssystemet och de hj\u00e4lper till att ge sv\u00e4ngande r\u00f6relse mellan styrskivorna och styrarmarna f\u00f6r att ge en j\u00e4mn och s\u00e4ker k\u00f6rning som g\u00f6r att du kan styra din bil exakt. N\u00e4r fj\u00e4dringsleden \u00e4r d\u00e5lig kommer v\u00e4xell\u00e5dan att ge ifr\u00e5n sig ett gn\u00e4llande, klunkande eller knackande ljud.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att ge upphov till ett klunkande eller gn\u00e4llande ljud kan d\u00e5liga upph\u00e4ngningsleder ocks\u00e5 leda till att bilen driver \u00e5t ena sidan, f\u00f6r tidigt eller oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage och skakig ratt. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem b\u00f6rjar du med att reng\u00f6ra lederna och sm\u00f6rja dem. Men f\u00f6r b\u00e4sta resultat ska du byta ut fj\u00e4dringsledarna.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig MAF-sensor<\/h4>\n\n\n\n

En MAF-luftfl\u00f6dessensor \u00e4r kanske inte en del av transmissionssystemet, men om den g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5verkar den transmissionssystemet. Om MAF-luftfl\u00f6dessensorn g\u00e5r s\u00f6nder leder det till transmissionsproblem som tidiga mjuka v\u00e4xlingar, sena h\u00e5rda v\u00e4xlingar och mycket mer. S\u00e5 om MAF-sensorn \u00e4r defekt b\u00f6r den bytas ut s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att undvika ytterligare problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur kan jag se om min BMW-transmission \u00e4r d\u00e5lig?<\/h4>\n\n\n\n

Om din BMW-transmission \u00e4r d\u00e5lig kommer du att m\u00e4rka saker som frekventa v\u00e4xlingar, h\u00e5rda v\u00e4xlingar, buller i neutrall\u00e4ge, transmissionen fastnar i en v\u00e4xel, v\u00e4xlingarna \u00e4r oregelbundna, frekventa v\u00e4xlingsf\u00f6rluster och meddelande om att transmissionen fungerar d\u00e5ligt. Observera att olika tecken kan betyda att olika transmissionsdelar har ett problem. Bes\u00f6k d\u00e4rf\u00f6r mekanikern f\u00f6r att lokalisera och \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW:s v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller v\u00e4xell\u00e5dan. Om v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen kan den h\u00e5lla \u00f6ver 300 000 mil. Men om v\u00e4xell\u00e5dan inte \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen blir det en stor utmaning att klara \u00f6ver 100 000 mil. Dessutom \u00e4r det ganska dyrt att reparera en v\u00e4xell\u00e5da eller bygga om den.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r problem med v\u00e4xell\u00e5dan vanliga p\u00e5 BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, m\u00e5nga BMW-modeller har problem med v\u00e4xell\u00e5dan. Andra vanliga problem med BMW \u00e4r oljel\u00e4ckage, \u00f6verhettning av motorn och problem med br\u00e4nslepumpen. \u00c4ven om alla dessa problem \u00e4r vanliga \u00e4r transmissionsproblem de mest kostsamma att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW E60-modellen var en av de mest kraftfulla BMW 5-serie-modellerna. Dessutom var den rymlig, s\u00e4ker, avancerad och praktisk. Men som de flesta BMW-modeller har \u00e4ven denna bil olika transmissionsproblem som diskuterats ovan. Icke desto mindre kan de flesta av dessa problem undvikas med r\u00e4tt v\u00e5rd och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW E60 en trevlig executive kompaktbil med ett h\u00f6gt utg\u00e5ngspris och en h\u00f6g underh\u00e5llskostnad. Den \u00e4r ocks\u00e5 en br\u00e4nsleslukare men erbjuder stor komfort och enast\u00e5ende prestanda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E60 \u00e4r en del av BMW 5-serien. Denna bil tillverkades mellan 2004 och 2010. E60 \u00e4r rymlig, elegant, avancerad, kraftfull, s\u00e4ker och praktisk. Dessutom har den ocks\u00e5 flera problem<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4267,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4838"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4838"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4838\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4839,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4838\/revisions\/4839"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4267"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4838"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4838"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4838"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}