{"id":4832,"date":"2022-06-28T08:25:48","date_gmt":"2022-06-28T08:25:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4832"},"modified":"2022-06-28T08:25:52","modified_gmt":"2022-06-28T08:25:52","slug":"ar-porsche-718-boxster-t-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-boxster-t-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Boxster T en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Boxster T \u00e4r en tv\u00e5sitsig cabrioletsportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som vill njuta av vinden i h\u00e5ret och samtidigt uppleva vad en \u00e4kta Porsche-sportbil kan g\u00f6ra. Boxster T skiljer sig fr\u00e5n den vanliga Boxstern tack vare n\u00e5gra uppgraderingar som ska g\u00f6ra bilen smidigare och mer f\u00f6rarfokuserad.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att Boxster T bara \u00e4r en vanlig Boxster och att det inte finns n\u00e5gra sk\u00e4l att uppgradera. Andra anser att 718 Boxster T \u00e4r den b\u00e4sta fyrcylindriga Boxstern som finns eftersom den \u00e4r m\u00e4rkbart mer fokuserad och rolig att k\u00f6ra. S\u00e5 \u00e4r Porsche 718 Boxster T en bra bil? Ja, 718 Boxster T \u00e4r verkligen en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

Boxster T kommer med en mindre 4-cylindrig motor som ger samma effekt som i den vanliga Boxstern, men designen \u00e4r n\u00e5got mer tilltalande och bilen k\u00f6r b\u00e4ttre. T-modellen \u00e4r l\u00e4gre till marken och f\u00e5r Porsches aktiva fj\u00e4dringsstyrningssystem fr\u00e5n fabriken vilket g\u00f6r bilen mycket mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r lika bra som i den vanliga Boxstern, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdet \u00e4r ocks\u00e5 hyfsat eftersom du f\u00e5r mer f\u00f6r pengarna och T beh\u00e5ller v\u00e4rdet n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Boxstern. Praktiken \u00e4r hyfsad f\u00f6r bilens storlek, vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r tv\u00e5 f\u00f6rvaringsutrymmen, men det inv\u00e4ndiga sittutrymmet \u00e4r begr\u00e4nsat.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T f\u00e5r en 2,0 l turbomotor med turboladdning som utvecklar 299 hk och 280 lb-ft vridmoment. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att Boxster T ska n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 5,1 sekunder. Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 171mph vilket \u00e4r en ganska rej\u00e4l siffra f\u00f6r en bil med en 2,0L fyrcylindrig motor. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kanske inte den mest sp\u00e4nnande Porsche-motorn som finns, men den g\u00f6r verkligen susen.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Porsche-entusiaster kommer alltid att v\u00e4lja en platt 6-cylindrig motor framf\u00f6r en 4-cylindrig eftersom en platt 6-cylindrig motor \u00e4r vad Porsches \u00e4r gjorda av. Men den 4-cylindriga 2,0L-motorn h\u00e4r kan erbjuda tillr\u00e4ckligt med kraft samtidigt som den \u00e4r sofistikerad, responsiv och relativt effektiv, d\u00e4rav de 30MPG kombinerade.<\/p>\n\n\n\n

Alla Porsche 718 Boxster-modeller har bakhjulsdrift, men du kan v\u00e4lja mellan en Porsche kortv\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 7-v\u00e4xlad PDK-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling beroende p\u00e5 vad du f\u00f6redrar. Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r bra, men den \u00e4r verkligen inte lika sp\u00e4nnande som en platt 6-cylindrig.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen ser 718 Boxster T n\u00e5got annorlunda ut \u00e4n en vanlig Boxster-modell och endast Porsche-entusiaster kan dell skillnaden. Snyggare hjul, mer utrustning som standard och n\u00e5gra m\u00e4rken h\u00e4r och d\u00e4r signalerar att du inte tittar p\u00e5 en vanlig 718 Boxster. Interi\u00f6ren b\u00f6rjar se lite gammal ut, men \u00e4r packad med de finaste materialen du kan hitta.<\/p>\n\n\n\n

718 Boxster T \u00e4r l\u00e4gre till marken \u00e4n den vanliga Boxstern och den levereras med Porsches aktiva fj\u00e4dringsstyrningssystem fr\u00e5n fabriken vilket g\u00f6r att bilen k\u00f6rs mycket mer fokuserat. Den \u00e4r styv, men inte \u00f6verdrivet straffande medan chassibalansen \u00e4r p\u00e5 topp. T f\u00e5r ocks\u00e5 bredare hjul baktill som hj\u00e4lper till att ge mer kraft.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

718 Boxster T \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den kostar lite mer pengar att underh\u00e5lla \u00e4n andra bilar i det h\u00e4r segmentet. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom Boxster trots allt \u00e4r en Porsche. De vanligaste problemen som drabbar Boxster T \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, luftkonditioneringen, utrustningen, br\u00e4nslesystemet och krockkuddarna.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Boxster T en p\u00e5litlig bil, men se till att underh\u00e5lla den, annars kommer den att orsaka alla m\u00f6jliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den vanliga 718 Boxster kostar cirka 64 000 dollar medan Boxster T kostar cirka 6 000 dollar mer. F\u00f6r det priset f\u00e5r du extra saker fr\u00e5n fabriken och n\u00e5gra detaljer som \u00e4r exklusiva f\u00f6r T-modellen. Den goda nyheten \u00e4r att Boxster T, \u00e4ven om den \u00e4r dyr, beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde riktigt bra vilket ofta \u00e4r fallet med Porsche-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken, vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r tv\u00e5 separata f\u00f6rvaringsutrymmen fram till bak. Det inv\u00e4ndiga sittutrymmet \u00e4r begr\u00e4nsat f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare, men f\u00f6rare av genomsnittlig storlek kan ganska l\u00e4tt f\u00e5 det bekv\u00e4mt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Boxster T en prestandabil?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster T \u00e4r en prestandabil, men den \u00e4r inte lika fokuserad som Cayman 718 T. Boxster T levereras med en vikbar soft-top vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r lika styv som Cayman. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Cayman \u00e4nnu smidigare och n\u00e5got l\u00e4ttare vilket underl\u00e4ttar vid kurvtagning.<\/p>\n\n\n\n

Om du menar allvar med prestanda \u00e4r det vettigare att satsa p\u00e5 Cayman T, men om du vill ha en cruiser som kan h\u00e4vda sig p\u00e5 en racerbana r\u00e4cker 718 Boxster T mer \u00e4n v\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att uppgradera fr\u00e5n Porsche Boxster till Boxster T?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest, att ha en Porsche Boxster eller att ha en Porsche Boxster som \u00e4r n\u00e5got mer inst\u00e4lld p\u00e5 f\u00f6rarens engagemang. Verkligheten \u00e4r att dessa inte skiljer sig s\u00e5 mycket \u00e5t och det b\u00e4sta s\u00e4ttet att se p\u00e5 detta \u00e4r att fr\u00e5ga dig sj\u00e4lv om du tycker att de extra grejerna du f\u00e5r med T \u00e4r vettiga.<\/p>\n\n\n\n

I huvudsak \u00e4r T-modellen bara en vanlig Boxster med extra utrustning, och om du tror att dessa extra funktioner \u00e4r n\u00e5got som du skulle v\u00e4lja \u00e4nd\u00e5, s\u00e5 \u00e4r det vettigt att uppgradera.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Porsche 718 Boxster T?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan sagt att Boxster T g\u00f6r 0-60mph p\u00e5 5,1 sekunder, men n\u00e5gra oberoende journalister lyckades klara 60mph p\u00e5 mindre \u00e4n 5 sekunder. Topphastigheten p\u00e5 171mph \u00e4r verkligen snabb medan en kvarts-milstid p\u00e5 13 sekunder ocks\u00e5 \u00e4r ganska snabb.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Boxster T \u00e4r en tv\u00e5sitsig cabrioletsportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som vill njuta av vinden i h\u00e5ret och samtidigt uppleva vad en \u00e4kta Porsche-sportbil kan g\u00f6ra. Boxster<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4833,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4832"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4832"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4832\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4834,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4832\/revisions\/4834"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4833"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4832"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4832"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4832"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}