{"id":4826,"date":"2022-06-27T14:31:49","date_gmt":"2022-06-27T14:31:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4826"},"modified":"2022-06-27T14:31:51","modified_gmt":"2022-06-27T14:31:51","slug":"ar-audi-rs7-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-rs7-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi RS7 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi RS7 \u00e4r Audis toppmodell med 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 som bygger p\u00e5 Audi A6\/A7-plattformen. RS7 delar m\u00e5nga av sina delar med andra h\u00f6gpresterande VAG-modeller som Porsche Panamera, Bentley Continental GT och m\u00e5nga SUV:er som RS Q8, Porsche Cayenne och till och med Lamborghini Urus. S\u00e5 \u00e4r Audi RS7 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, RS7 \u00e4r en riktigt bra bil eftersom den har en hel del kraft i en mellanstor familjebil. RS7 f\u00e5r en 4.0L V8-motor med dubbelturbo med 605 hk, Audis ikoniska Quattro AWD-system och en s\u00f6ml\u00f6s 8-v\u00e4xlad vridmomentomvandlartransmission. Denna motor- och transmissionskombination finns ocks\u00e5 i m\u00e5nga av de bilar som n\u00e4mns ovan.<\/p>\n\n\n\n

RS7 ser fantastisk ut eftersom den inneh\u00e5ller m\u00e5nga prestandadetaljer b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Den f\u00e5r mer utrustning fr\u00e5n fabriken och \u00e4r packad med praktiskt taget allt du n\u00e5gonsin skulle vilja ha fr\u00e5n en toppmodern lyxbil. RS7 k\u00f6rs mycket mer fokuserat \u00e4n vad den vanliga A7 g\u00f6r, men den lyckas \u00e4nd\u00e5 vara relativt bekv\u00e4m ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Den kostar upp\u00e5t 115 000 dollar f\u00f6r en basmodell vilket inneb\u00e4r att RS7 ocks\u00e5 \u00e4r en relativt s\u00e4llsynt bil. \u00c4ldre RS7-modeller \u00e4r mycket mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga men \u00e4nd\u00e5 n\u00e4stan lika kapabla. Praktiken \u00e4r densamma som i den vanliga A7 vilket inneb\u00e4r att RS7 har plats f\u00f6r fyra vuxna med ett rej\u00e4lt hatchbackbaklucka ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS7 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS7 f\u00e5r en 4.0L twin-turboladdad V8 med 603hk och 590lb-ft vridmoment som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r RS6 att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 under 3,5 sekunder vilket \u00e4r absolut snabbt. RS7 kan n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 155mph, men om du betalar Audi, kommer de att g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att n\u00e5 en obegr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 mer \u00e4n 190mph.<\/p>\n\n\n\n

4,0L V8 finns i ett g\u00e4ng VAG-produkter som Lamborghini Urus, Panamera Turbo, Bentley Continental GT och m\u00e5nga andra Audi-produkter som RS6 och RSQ8. Denna motor har visat sig vara extremt responsiv med ett relativt linj\u00e4rt effektband trots att det \u00e4r en turboladdad motor.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 8-v\u00e4xlad Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare som v\u00e4xlar s\u00f6ml\u00f6st, men den kan ibland k\u00e4nnas lite l\u00e5ngsam f\u00f6r en bil med 600 h\u00e4stkrafter, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med Porsches PDK som finns i Panamera och Continental GT. Alla RS7-modeller har Quattro AWD, men kraften skickas fr\u00e4mst till bakhjulen f\u00f6r en sportig upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS7 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS7 ser ganska annorlunda ut \u00e4n den vanliga A7 eftersom den sitter l\u00e4gre till marken, den f\u00e5r 22-tums l\u00e5gprofilhjul, st\u00f6rre bromsar, ett aggressivt karosserikit, stora ovala avgassystem, en mer fokuserad grill och n\u00e5gra RS7-m\u00e4rken. P\u00e5 insidan f\u00e5r RS7 sportstolar med quiltat l\u00e4der, en sportratt och en hel del h\u00f6gkvalitativa material som Alcantara, kol eller aluminium.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning \u00e4r RS7 mycket mer fokuserad \u00e4n den vanliga A7 eftersom den sitter l\u00e4gre och upplever mindre kroppsrullning. Bilen \u00e4r planterad mot marken och den sv\u00e4nger som om den hade klor. Fj\u00e4dringen \u00e4r styvare men \u00e4r \u00e4nd\u00e5 tillr\u00e4ckligt d\u00e4mpad.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS7 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS7 \u00e4r en komplex bil med en m\u00e4ngd funktioner som g\u00f6r din vardag mycket roligare och s\u00e4krare. M\u00e5nga av dessa funktioner \u00e4r dock ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket \u00e4r anledningen till att elektriska problem som inte r\u00f6r motorn spelar en roll f\u00f6r den totala RS7-\u00e4gandeupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom lider RS7 ocks\u00e5 av transmissionsrelaterade problem, motorrelaterade problem, upph\u00e4ngningsrelaterade problem och problem med \u00f6kad niv\u00e5 av broms- och d\u00e4ckslitage.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS7 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS7 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 115 000 dollar vilket \u00e4r mycket pengar. Men toppspec-exemplar med alla tillval kan till och med g\u00e5 f\u00f6r dubbelt s\u00e5 mycket pengar vilket \u00e4r ganska vansinnigt. F\u00f6r 230 000 dollar f\u00e5r du en v\u00e4lutrustad Audi R8, en v\u00e4lutrustad Porsche Turbo S eller en v\u00e4lutrustad Mercedes AMG GT R. Dessa priser \u00e4r verkligen sv\u00e5ra att sv\u00e4lja, s\u00e4rskilt eftersom RS7 kommer att skrivas av mycket snabbare \u00e4n n\u00e5gon av dessa.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r lika bra som med den vanliga Audi A7, vilket inneb\u00e4r att RS7 har plats f\u00f6r upp till fyra vuxna med ett rej\u00e4lt hatchbackbaklucka.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Audi RS7?<\/h3>\n\n\n\n

Audi RS7 \u00e4r en riktigt snabb bil, s\u00e5 mycket att den f\u00f6rst\u00f6r m\u00e5nga ikoniska sportbilar fr\u00e5n linjen. RS7 klarar den st\u00e5ende kvartsmilen p\u00e5 cirka 11 sekunder, vilket \u00e4r lika snabbt som den tidigare n\u00e4mnda AMG GT R. F\u00f6r att ge en liten fingervisning om sammanhanget \u00e4r Ferrari 488 Spyder bara en liten bit snabbare \u00e4n RS7 p\u00e5 dragstrippen.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r Audi R8 lika snabb medan 991 GT3 RS, en bil som alla anser vara en verkligt ikonisk sportbil, till och med \u00e4r l\u00e5ngsammare \u00e4n den nya RS7. Det g\u00e5r absolut inte att bestrida att RS7 \u00e4r en snabb bil och att den kan sl\u00e5 m\u00e5nga bilar fr\u00e5n linjen, \u00e4ven de med 800 hk-motorer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS e-Tron GT b\u00e4ttre \u00e4n RS7?<\/h4>\n\n\n\n

Sedan Mercedes slutade tillverka CLS 63 AMG och sedan BMW pensionerade 6-serien saknar RS7 p\u00e5 s\u00e4tt och vis konkurrens. Audi kom dock nyligen ut med e-Tron RS GT som kostar 10 000 dollar mer och den \u00e4r en av de st\u00f6rsta konkurrenterna till RS7, b\u00e5de utseendem\u00e4ssigt och prestandam\u00e4ssigt.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 \u00e4r verkligen lika, men RS7 kommer alltid att vara valet f\u00f6r praktiskt taget alla bilentusiaster d\u00e4r ute eftersom den \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande. RS e-Tron \u00e4r en cool bil, men den \u00e4r helt enkelt inte lika anv\u00e4ndbar eller lika sp\u00e4nnande som RS7 \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS7 effektiv?<\/h3>\n\n\n\n

Audi RS7s EPA-v\u00e4rden f\u00f6r RS7 \u00e4r 15MPG i staden och 22MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen och det verkar som om RS7 kan n\u00e5 dessa siffror. M\u00e4nniskor som k\u00f6per bilar som RS7 k\u00f6per dem dock inte f\u00f6r effektivitetens skull, de k\u00f6per dem f\u00f6r att njuta av dem s\u00e5 det spelar inte ens n\u00e5gon roll hur ineffektiv bilen kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r h\u00e5rdf\u00f6r \u00f6ver att RS7 f\u00e5r f\u00e4rre mil per gallon \u00e4n en vanlig A7 \u00e4r du inte riktigt medveten om vad som g\u00f6r RS7 s\u00e5 speciell. En V8-motor i en 2022-bil \u00e4r en s\u00e4llsynt syn nuf\u00f6rtiden, och de m\u00e4nniskor som inser det kommer inte att ha n\u00e5gra problem med att betala f\u00f6r en bil med 15 miles per minut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi RS7 \u00e4r Audis toppmodell med 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 som bygger p\u00e5 Audi A6\/A7-plattformen. RS7 delar m\u00e5nga av sina delar med andra h\u00f6gpresterande VAG-modeller som Porsche Panamera, Bentley Continental GT och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4827,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4826"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4826"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4826\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4828,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4826\/revisions\/4828"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4827"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4826"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4826"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4826"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}