{"id":4822,"date":"2022-06-24T08:15:11","date_gmt":"2022-06-24T08:15:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4822"},"modified":"2022-06-24T08:15:14","modified_gmt":"2022-06-24T08:15:14","slug":"ar-porsche-718-cayman-t-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-cayman-t-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Cayman T en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman T \u00e4r en n\u00e5got omarbetad version av den vanliga 718 Cayman, vilket inneb\u00e4r att den tar den vanliga 718 Cayman och l\u00e4gger till ytterligare speciella detaljer f\u00f6r att g\u00f6ra den till ett mer f\u00f6rarv\u00e4nligt paket. Detta inneb\u00e4r att den vanliga 718 och 718 T \u00e4r n\u00e4stan identiska. S\u00e5 \u00e4r Porsche 718 Cayman T en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Vi har redan pratat om den vanliga 718 Cayman och sagt att det verkligen \u00e4r en riktigt bra bil vilket inneb\u00e4r att 718 Cayman T ocks\u00e5 \u00e4r en bra bil. Den kanske inte har den mest sp\u00e4nnande Cayman-motorn d\u00e4r ute, men ingen kan f\u00f6rneka de prestanda den erbjuder. Cayman T ser ocks\u00e5 lite b\u00e4ttre ut \u00e4n den vanliga instegs-Cayman.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan de tv\u00e5 \u00e4r p\u00e5 k\u00f6rningsavdelningen eftersom Cayman T verkligen k\u00e4nns mer speciell att k\u00f6ra. Den erbjuder en n\u00e5got reviderad fj\u00e4dring och l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd som g\u00f6r det m\u00f6jligt att utforska gr\u00e4nserna f\u00f6r dragkraft lite mer. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

718 T-modellen \u00e4r cirka 6 000 dollar dyrare \u00e4n den vanliga 718 T eftersom den i princip l\u00e4gger till n\u00e5gra extra tillval till den vanliga 718. Detta inneb\u00e4r att v\u00e4rdena f\u00f6r dessa \u00e4r lika starka som med den vanliga 718. Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara med en bil av den h\u00e4r storleken tack vare tv\u00e5 lastutrymmen, men det inre utrymmet \u00e4r minst sagt begr\u00e4nsat.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T f\u00e5r instegsmotorn 2.0L boxer 4-cylindrig turbomotor med 4 cylindrar som ger 299 hk och 280 lb-ft vridmoment. \u00c4ven om detta kan tyckas lite f\u00f6r svagt f\u00f6r en Porsche lyckas den \u00e4nd\u00e5 n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 4,8 sekunder, vilket \u00e4r ungef\u00e4r 0,2 sekunder snabbare \u00e4n den vanliga 718 Cayman.<\/p>\n\n\n\n

718 Cayman T finns med tv\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dsalternativ, en 7-v\u00e4xlad dubbelkopplad PDK-v\u00e4xell\u00e5da eller en manuell 6-v\u00e4xlad l\u00e5da beroende p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest, hastighet eller f\u00f6rarens engagemang. 718 Cayman T \u00e4r ocks\u00e5 strikt en RWD-bil, vilket \u00e4r fallet med alla andra 718-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Tack vare den mindre motorn kan 718 Cayman T ge en kombinerad k\u00f6rning p\u00e5 cirka 30 MPG, vilket \u00e4r en ganska hygglig siffra f\u00f6r en tv\u00e5sitsig sportbil fr\u00e5n Porsche. Topphastigheten \u00e4r ber\u00e4knad till 171mph vilket inte heller \u00e4r n\u00e5got man n\u00f6dv\u00e4ndigtvis f\u00f6rv\u00e4ntar sig av en 2,0L 4-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Endast en sann Porsche-entusiast kommer att kunna se skillnaden mellan den vanliga 718 och 718 T bara genom att titta p\u00e5 dem. Visserligen \u00e4r de som k\u00f6per de h\u00e4r bilarna v\u00e4l insatta i de enskilda modellernas alla finesser. T:n f\u00e5r speciella m\u00e4rken, valfria klisterm\u00e4rken och valfria hjulval som verkligen g\u00f6r att den sticker ut.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan den vanliga 718 Cayman och 718 Cayman T ligger i k\u00f6rupplevelsen eftersom 718 T \u00e4r l\u00e4gre till marken och eftersom den f\u00e5r Porsches PASM (Porsche Active Suspension Management) direkt fr\u00e5n fabriken. Bakhjulen \u00e4r ocks\u00e5 bredare vilket ger 718 T en bredare h\u00e5llning och b\u00e4ttre kurvtagningsf\u00f6rm\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 718 Cayman T praktiskt taget identisk med den vanliga 718 Cayman vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r hyfsat tillf\u00f6rlitlig om den h\u00e5lls i optimalt skick. De h\u00e4r bilarna kostar visserligen mer pengar att underh\u00e5lla \u00e4n m\u00e5nga andra bilar i det h\u00e4r segmentet, men det h\u00f6r till omr\u00e5det eftersom Porsche-m\u00e4rket v\u00e4ger extra tungt p\u00e5 andra st\u00e4llen.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med 718 Cayman T \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, luftkonditioneringssystemet, br\u00e4nslesystemet och krockkuddarna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 67 000 dollar, vilket \u00e4r cirka 6 000 dollar mer j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga 718 Cayman. Med tanke p\u00e5 att b\u00e5da dessa beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde riktigt bra \u00e4r det vettigt att investera i en av dem j\u00e4mf\u00f6rt med vissa andra konkurrenter som visserligen kostar mindre men som inte heller beh\u00e5ller n\u00e4stan lika mycket v\u00e4rde med \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r 718 Cayman T s\u00e5 bra som den kan vara med tanke p\u00e5 bilens storlek. Den har b\u00e5de ett bagageutrymme fram och bak och lite utrymme bakom s\u00e4tena. Inredningsutrymmet \u00e4r lite begr\u00e4nsat f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare, men f\u00f6rare av genomsnittlig storlek b\u00f6r inte ha n\u00e5gra problem med att k\u00e4nna sig bekv\u00e4m i 718 Cayman T:s interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h4>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Porsche 718 Cayman T?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa Cayman och du anser dig vara en riktig bensinfanatiker \u00e4r det vettigt att uppgradera till 718 Cayman T eftersom den verkligen erbjuder en mer engagerande k\u00f6rupplevelse. Om du d\u00e4remot bara vill ha en Cayman och inte bryr dig om de intrikata detaljerna kommer du att vara mer \u00e4n n\u00f6jd med den vanliga Cayman.<\/p>\n\n\n\n

Cayman T \u00e4r mer eller mindre en vanlig Cayman med n\u00e5gra utvalda tillvalsfunktioner som g\u00f6r att bilen k\u00e4nns mer engagerande att k\u00f6ra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 718 T rolig att k\u00f6ra, och det \u00e4r vettigt att k\u00f6pa en om det \u00e4r din kopp te.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman en fattigmans 911?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Porsche Cayman \u00e4r en separat modell som har f\u00e5 eller inga likheter med 911 f\u00f6rutom att b\u00e5da \u00e4r Porches. Till att b\u00f6rja med \u00e4r 911 strikt en bil med bakre motor medan Cayman strikt \u00e4r en bil med mittmotor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r Cayman mindre, har kortare hjulbas och v\u00e4ger betydligt mindre \u00e4n 911. Den k\u00f6rs helt annorlunda och m\u00e5nga anser till och med att Cayman k\u00f6rs mycket b\u00e4ttre \u00e4n 911 p\u00e5 grund av den mittmotoriga konfigurationen som s\u00e4kerst\u00e4ller balansen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman samma sak som Porsche Boxster?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Porsche Cayman \u00e4r i stort sett en Porsche Boxster med ett fast tak. Det finns inga skillnader mellan de tv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller drivlinan, fj\u00e4dringen och m\u00e5nga andra viktiga komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Det m\u00e5ste s\u00e4gas att Cayman erbjuds som GT4 RS som \u00e4r den kraftfullaste och dyraste 718-modellen n\u00e5gonsin medan Boxster Spyder (den dyraste Boxster-modellen) inte alls \u00e4r lika snabb eller dyr som Cayman GT4 RS.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman T \u00e4r en n\u00e5got omarbetad version av den vanliga 718 Cayman, vilket inneb\u00e4r att den tar den vanliga 718 Cayman och l\u00e4gger till ytterligare speciella detaljer f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4823,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4822"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4822"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4822\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4824,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4822\/revisions\/4824"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4823"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4822"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4822"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4822"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}