{"id":4819,"date":"2022-06-24T08:14:33","date_gmt":"2022-06-24T08:14:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4819"},"modified":"2022-06-24T08:14:36","modified_gmt":"2022-06-24T08:14:36","slug":"vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-t","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-t\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 718 Cayman T"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman T \u00e4r en mer f\u00f6rarfokuserad version av den vanliga 718 Cayman. \u00c4ven om drivlinan f\u00f6rblir densamma \u00e4r T l\u00e4gre till marken, har mer fokuserade komponenter och f\u00e5r dessutom vissa funktioner som endast finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r 6-cylindriga 718 Cayman-modeller. Detta inneb\u00e4r att 718 Cayman T \u00e4r 718 Cayman p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 f\u00f6r purister.<\/p>\n\n\n\n

Porsche g\u00f6r ocks\u00e5 detta med sin 911-serie med i stort sett samma id\u00e9. T-modellen \u00e4r n\u00e5got l\u00e4gre, l\u00e4ttare, f\u00e5r s\u00e4rskilda tillval och \u00e4r mer anpassad till dem som \u00e4lskar Porsche-m\u00e4rket som helhet. Allt detta inneb\u00e4r att dessa T-modeller inte borde skilja sig s\u00e5 mycket fr\u00e5n de modeller som de baseras p\u00e5 och det verkar som om det \u00e4r fallet h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Cayman T lider av motorrelaterade problem, transmissionsproblem, problem med luftkonditioneringssystemet, problem med krockkuddar och problem med br\u00e4nslesystemet. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att \u00e4ldre 718-modeller \u00e4r betydligt s\u00e4mre och \u00e4r mer ben\u00e4gna att drabbas av dessa och m\u00e5nga andra problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 718 Cayman T en hyfsat p\u00e5litlig bil, precis som fallet \u00e4r med den vanliga 718 Cayman. Den kan vara lite dyrare \u00e4n m\u00e5nga andra bilar i detta segment, men de flesta \u00e4r villiga att betala f\u00f6r det eftersom Cayman \u00e4r en otroligt rolig bil att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman T anv\u00e4nder sig av instegsmotorn med platt fyrcylindrig motor med 300 hk, vilket inte precis \u00e4r n\u00e5got som de flesta Porsche-entusiaster vill ha. Den platta 6-cylindriga som finns i de h\u00f6gre modellerna \u00e4r de som f\u00e5r allt ber\u00f6m av en anledning. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan dock dessa 4-cylindriga Boxster-motorer ibland ha problem med t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r s\u00e4llsynt, men vissa \u00e4gare menar att det kan f\u00f6rekomma \u00e4ven p\u00e5 bilar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka. Dessa kan \u00e5tf\u00f6ljas av motorfel, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och att bilen till och med stannar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa motorproblem inte tillr\u00e4ckligt vanliga, s\u00e4rskilt inte p\u00e5 nyare 718-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman T lider ocks\u00e5 ibland av transmissionsrelaterade problem. 718 Cayman T finns med antingen en manuell eller en PDK-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling och b\u00e5da dessa kan ibland orsaka problem. Problem med manuella v\u00e4xell\u00e5dor beror vanligtvis p\u00e5 oskicklig k\u00f6rning, s\u00e5 var noga med att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r 718 Cayman T-modeller med en automatisk dubbelkopplad PDK-v\u00e4xell\u00e5da k\u00e4nd f\u00f6r att vara nerv\u00f6sa i l\u00e4gre hastigheter. N\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare har till och med rapporterat att PDK helt och h\u00e5llet misslyckats och inte vill l\u00e5ta dig l\u00e4gga in D- eller backv\u00e4xel. Problem som dessa \u00e4r inte s\u00e5 vanliga med nyare 718-modeller, inklusive 718 T.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – problem med luftkonditionering<\/h2>\n\n\n\n

A\/C-systemet kan ofta vara ett problem i m\u00e5nga Porsche-modeller, men det verkar som om 718-serien \u00e4r den som lider mest av A\/C-relaterade problem. Till att b\u00f6rja med \u00e4r A\/C-kondensatorn k\u00e4nd f\u00f6r att ibland g\u00e5 s\u00f6nder och bli extremt skramlande och bullrig. Detta kan inneb\u00e4ra att A\/C-systemet blir of\u00f6rm\u00f6get att kyla ner eller v\u00e4rma upp interi\u00f6ren i 718 p\u00e5 ett korrekt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kan kondensatorledningarna ocks\u00e5 slitas ut i f\u00f6rtid och g\u00f6ra hela luftkonditioneringssystemet oanv\u00e4ndbart. Hur som helst, om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en 718 Cayman, se till att alltid inspektera A\/C-systemet f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 problem eftersom dessa kan kosta ganska mycket pengar att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Problem med krockkuddar \u00e4r n\u00e5got som m\u00e5nga biltillverkare k\u00e4mpar med att f\u00e5 r\u00e4tt eftersom det helt enkelt inte finns n\u00e5got utrymme f\u00f6r fel n\u00e4r det g\u00e4ller krockkuddar. Porsche \u00e5terkallade 718-serien tv\u00e5 g\u00e5nger p\u00e5 grund av problem med krockkuddar. Den f\u00f6rsta \u00e5terkallelsen \u00e4gde rum 2016 och den andra \u00e5terkallelsen skedde 2018.<\/p>\n\n\n\n

718 Cayman-modeller som tillverkats efter dessa tv\u00e5 \u00e5terkallelser verkar ha fullt fungerande krockkuddar som inte visar n\u00e5gra tecken p\u00e5 problem. Det \u00e4r av st\u00f6rsta vikt att kontrollera om den 718 Cayman T du tittar p\u00e5 har f\u00e5tt dessa problem l\u00f6sta.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T – Br\u00e4nslesystemproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att 718 Cayman ingick i tv\u00e5 olika \u00e5terkallelser som r\u00f6rde problem med krockkuddar, men m\u00e5nga 718-modeller som tillverkades mellan 2019 och 2020 ingick ocks\u00e5 i en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av problem med br\u00e4nsleledningarna.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem \u00e4r \u00e4nnu allvarligare \u00e4n de som n\u00e4mndes i f\u00f6reg\u00e5ende stycke eftersom de l\u00e4tt kan leda till en motorbrand som kan totalf\u00f6rst\u00f6ra bilen omedelbart. Se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera om den bil du tittar p\u00e5 var involverad i denna \u00e5terkallelse.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Cayman T b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Cayman?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T \u00e4r bara en n\u00e5got mer f\u00f6rarfokuserad version av den vanliga Cayman. Det inneb\u00e4r att T-modellen \u00e4r gjord f\u00f6r dem som inte vill ha en 718 p\u00e5 instegsniv\u00e5 utan vill ha n\u00e5got med lite mer substans. T-modellen erbjuder samma effekt som den vanliga 718-modellen, men den k\u00f6rs annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r n\u00e5gon som v\u00e4rdes\u00e4tter Porsche som varum\u00e4rke och du anser dig vara en Porscheentusiast kommer du sannolikt att uppskatta 718 Cayman T. Om du inte \u00e4r en Porsche-n\u00f6rd \u00e4r det b\u00e4ttre att du tar den vanliga 718 Cayman.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar Porsche 718 Cayman T?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman T b\u00f6rjar p\u00e5 strax under 67 000 dollar, vilket \u00e4r ungef\u00e4r 6 000 dollar mer \u00e4n den vanliga 718 Cayman. Vi har redan n\u00e4mnt att dessa tv\u00e5 \u00e4r n\u00e4stan identiska och att endast Porsche-entusiaster kan se skillnaden.<\/p>\n\n\n\n

Du kan t\u00e4nka p\u00e5 Cayman T som en vanlig Cayman men med ytterligare tillval som mestadels \u00e4r skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r att ge dig en behaglig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Porsche 718 Cayman T h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet ska 718 Cayman T kunna h\u00e5lla runt 100 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Det finns dock inga anledningar till varf\u00f6r Cayman T inte skulle kunna klara mycket mer \u00e4n s\u00e5.
Genomsnittliga Porsche sportbils\u00e4gare tar hand om sina bilar ganska bra vilket vanligtvis inneb\u00e4r att dessa bilar kan h\u00e5lla l\u00e5ngt l\u00e4ngre \u00e4n de flesta bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman T \u00e4r en mer f\u00f6rarfokuserad version av den vanliga 718 Cayman. \u00c4ven om drivlinan f\u00f6rblir densamma \u00e4r T l\u00e4gre till marken, har mer fokuserade komponenter och f\u00e5r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4820,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4819"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4819"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4819\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4821,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4819\/revisions\/4821"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4820"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4819"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4819"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4819"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}