{"id":4810,"date":"2022-06-23T07:16:50","date_gmt":"2022-06-23T07:16:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4810"},"modified":"2022-06-23T07:16:53","modified_gmt":"2022-06-23T07:16:53","slug":"ar-audi-s7-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-s7-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi S7 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Om du vill ha en snygg 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 som b\u00e5de klarar av canyonk\u00f6rning och \u00e4r extremt avslappnande p\u00e5 en l\u00e4ngre resa, kan Audi S7 vara den perfekta bilen f\u00f6r dig. Den ligger mellan den snabba Audi RS7 och den mer ordin\u00e4ra Audi A7-linjen, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r snabb och bekv\u00e4m. S\u00e5 \u00e4r Audi S7 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 \u00e4r m\u00e5nga saker, men en d\u00e5lig bil \u00e4r den absolut inte. Det betyder att Audi S7 lika g\u00e4rna kan vara den s\u00f6ta punkten i hela Audi A7-serien. Hela drivlinan i S7 \u00e4r utformad f\u00f6r att vara kraftfull och rej\u00e4l, men \u00e4nd\u00e5 bekv\u00e4m, smidig och till och med hyfsat effektiv vilket inte \u00e4r n\u00e5got man kan s\u00e4ga om V8:an som finns i RS7.<\/p>\n\n\n\n

S7 ser mer sp\u00e4nnande ut \u00e4n den vanliga A7 b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, men den skriker inte lika mycket som RS7 g\u00f6r. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r m\u00e4rkbart mer fokuserad eftersom bilen sitter l\u00e4gre till marken och fj\u00e4dringen \u00e4r lite styvare men \u00e4nd\u00e5 bekv\u00e4m. Tillf\u00f6rlitligheten kan ocks\u00e5 vara god, men bara om du underh\u00e5ller dem tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 underskrider RS7 i pris med ganska stor marginal vilket g\u00f6r den till ett mer logiskt val f\u00f6r alla utom f\u00f6r dem som vill ha toppmodellen. Praktiken \u00e4r lika bra som med alla andra A7 tack vare ett stort bagageutrymme i hatchback och tillr\u00e4ckligt med sittplatser f\u00f6r upp till fyra vuxna.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7:s motorpalett best\u00e5r av b\u00e5de en diesel- och en bensinmotor och tillg\u00e5ngen till dessa beror p\u00e5 var du bor eftersom vissa marknader endast f\u00e5r bensinmodellen medan andra f\u00e5r b\u00e5da. Bensinmotorn 3.0L V8 med turboladdning ger 444hk och 443lb-ft vridmoment vilket g\u00f6r att S7 n\u00e5r 0-60mph p\u00e5 bara 4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Diesel-S7 f\u00e5r en 3,0L TDI V6 turbomotor med 350 hk, men vridmomentet anges till 516lb-ft vridmoment vilket g\u00f6r att diesel-S7 kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 5 sekunder. B\u00e5da dessa f\u00e5r Audis Quattro AWD-system som g\u00f6r att de kan l\u00e4gga ner kraften oavsett f\u00f6rh\u00e5llanden eller \u00e5rstid.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa f\u00e5r ocks\u00e5 en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare som passar bilens bekv\u00e4ma och s\u00f6ml\u00f6sa karakt\u00e4r men som inte \u00e4r lika snabb som en modern dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da. Effektiviteten \u00e4r mycket b\u00e4ttre med diesel-S7 eftersom den kan ge upp till 35MPG medan bensin-S7 kanske klarar 25MPG p\u00e5 en bra dag.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7 skiljer sig fr\u00e5n den vanliga A7 med en hel del uppgraderingar av exteri\u00f6r och interi\u00f6r. S7 f\u00e5r en n\u00e5got reviderad kaross, l\u00e5gprofilerade hjul, st\u00f6rre bromsar, fyrdubbla avgassystem, n\u00e5gra S7-m\u00e4rken och en Audi S7-specifik frontgrill. Interi\u00f6ren f\u00e5r en sportig ratt, f\u00e4rgade s\u00f6mmar och ett par fokuserade sportstolar fram.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen ligger mitt emellan den vanliga A7 och den snabba Audi RS7. Detta inneb\u00e4r att fj\u00e4dringen och chassiinst\u00e4llningen i S7 \u00e4r fokuserad, men inte alls straffande. Bilen \u00e5ker fortfarande \u00f6ver b\u00f6ljor riktigt fint, men den h\u00e5ller sig platt i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan man lugnt s\u00e4ga att S7 \u00e4r mer eller mindre likadan som b\u00e5de A7 och Audi S6\/A6. Det betyder att bilen kan h\u00e5lla l\u00e4nge, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. Bilar som dessa \u00e4r komplexa och fyllda med alla m\u00f6jliga funktioner som tyv\u00e4rr kommer att g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi S7-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage\/oljekonsumtion, el som inte h\u00f6r till motorn eller problem med bakdifferentialen. De flesta av dessa kan hanteras genom f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi RS7 b\u00f6rjar p\u00e5 n\u00e4stan 30 000 dollar mer \u00e4n S7, vilket inneb\u00e4r att du f\u00f6r priset av en RS7 kan k\u00f6pa en S7 och n\u00e4stan en Audi A3 ocks\u00e5. Vissa anser att RS7 inte f\u00f6rtj\u00e4nar en s\u00e5dan enorm pris\u00f6kning, men det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4tta en prislapp p\u00e5 en V8-motor, s\u00e4rskilt \u00e5r 2022.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r S7 samma som en vanlig A7, vilket inneb\u00e4r mycket utrymme p\u00e5 insidan, ett enormt bagageutrymme, hyfsad sikt och m\u00e5nga inv\u00e4ndiga f\u00f6rvaringsutrymmen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S7 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en person som \u00e4r van att k\u00f6ra vanliga bilar och inte prestandabilar kommer du sannolikt att vara mer \u00e4n n\u00f6jd med S7. S7 erbjuder trots allt 444 hk vilket \u00e4r en riktigt rej\u00e4l siffra, \u00e4ven i en s\u00e5 tung bil som S7. Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid att k\u00f6ra prestandabilar, s\u00e4rskilt Audi RS-bilar, BMW M-bilar och Mercedes AMG-bilar, \u00e4r S7 kanske inte lika sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla medvetna om att Audi Sport-produkter ofta kan vara lite mer d\u00e4mpade j\u00e4mf\u00f6rt med BMW M och Mercedes AMG, s\u00e4rskilt om bilen i fr\u00e5ga \u00e4r en S-modell och inte en RS-modell. Som s\u00e5dan, om du anser att S7 \u00e4r tillr\u00e4ckligt sp\u00e4nnande \u00e4r den v\u00e4rd pengarna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S7 b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes CLS 53AMG?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4nda sedan Mercedes kom ut med AMG GT 4-d\u00f6rrars tog CLS ett sidosp\u00e5r vilket inneb\u00e4r att Mercedes inte l\u00e4ngre erbjuder en CLS 63 AMG. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r den toppspecificerade CLS-modellen 53 AMG som konkurrerar direkt med S7. CLS kan vara lite lyxigare f\u00f6r de flesta och erbjuder ett n\u00e5got renare utseende b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

S7 \u00e4r dock den snabbare bilen och om du \u00e4lskar kantiga former och futuristiska utseenden kommer S7 att se b\u00e4ttre ut f\u00f6r dig. De h\u00e4r bilarna \u00e4r otroligt n\u00e4ra varandra, och vinnaren i den h\u00e4r t\u00e4vlingen \u00e4r den som tillh\u00f6r det m\u00e4rke som du v\u00e4rdes\u00e4tter mest.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S7 snabb?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S7 klarar av att n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 4 sekunder, vilket verkligen \u00e4r riktigt snabbt, \u00e4ven i dagens tid med elbilar som g\u00e5r under 2 sekunder. S7 kan n\u00e5 en begr\u00e4nsad topphastighet p\u00e5 155mph och tiden f\u00f6r en kvartsmil \u00e4r cirka 12,5 sekunder, vilket \u00e4r lika snabbt som m\u00e5nga riktiga sportbilar \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du vill ha en snygg 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 som b\u00e5de klarar av canyonk\u00f6rning och \u00e4r extremt avslappnande p\u00e5 en l\u00e4ngre resa, kan Audi S7 vara den perfekta bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4811,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4810"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4810"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4810\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4812,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4810\/revisions\/4812"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4811"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4810"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4810"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4810"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}