{"id":4807,"date":"2022-06-23T07:16:13","date_gmt":"2022-06-23T07:16:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4807"},"modified":"2022-06-23T07:16:16","modified_gmt":"2022-06-23T07:16:16","slug":"vanliga-problem-med-audi-s7","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-s7\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi S7"},"content":{"rendered":"\n

Audi S7 \u00f6verbryggar klyftan mellan den ”vanliga” Audi A7 och den mer prestationsinriktade Audi RS7. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r S7 inte lika sp\u00e4nnande som RS7, men den \u00e4r bekv\u00e4mare \u00e4n RS7. Anledningen till att S7 finns \u00e4r att m\u00e5nga m\u00e4nniskor inte vill att alla andra ska veta att de \u00e4ger en prestandasedan.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga entusiaster anser att ett k\u00e4nnetecken f\u00f6r en riktigt snabb Audi-sedan \u00e4r en sleeper-look. En bil som \u00e4r snabb och kraftfull, men d\u00e4r ingen oinvigd person n\u00e5gonsin kan se att den \u00e4r n\u00e5got annat \u00e4n en vanlig A7. S\u00e5 om du \u00e4r en av dem som vill k\u00f6ra snabbt, men obem\u00e4rkt, \u00e4r Audi S7 med 450 hk den perfekta bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet finns det dock inga perfekta bilar eftersom alla \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom, och S7 \u00e4r inte annorlunda. S7 upplever problem med v\u00e4xell\u00e5dan, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, motorn, problem med icke-motoriska elektriska delar eller differentialproblem.<\/p>\n\n\n\n

Det enda s\u00e4ttet f\u00f6r dig att njuta av en S7 i \u00e5rtionden utan att beh\u00f6va oroa dig f\u00f6r att betala enorma reparationsr\u00e4kningar \u00e4r att alltid h\u00e5lla koll p\u00e5 bilens viktiga underh\u00e5ll. G\u00f6r alla n\u00f6dv\u00e4ndiga tj\u00e4nster som beh\u00f6ver g\u00f6ras innan de faktiskt ”beh\u00f6ver” g\u00f6ras. Detta inneb\u00e4r att h\u00e5lla alla bilens viktiga system och komponenter i b\u00e4sta m\u00f6jliga skick.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7 levereras med Audis Tiptronic 8-stegs v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare som har funnits med under en l\u00e4ngre tid. Visst har Audi gjort en hel del f\u00f6r att g\u00f6ra Tiptronic till vad den \u00e4r idag, men det finns fortfarande n\u00e5gra problem som Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan ofta upplever. Till exempel kan solenoiden ibland misslyckas med att kontrollera fl\u00f6det av v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska genom v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingen kan fastna, vridmomentomvandlarens lager kan slitas ut och hela v\u00e4xell\u00e5dan kan till och med ibland l\u00e4cka olja. Detta betyder inte att Tiptronic som finns i S7 \u00e4r d\u00e5lig, utan snarare att den inte \u00e4r lika robust som i m\u00e5nga andra Audi-modeller, s\u00e4rskilt de med mycket mindre effekt och vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – \u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Eftersom Audi S7 \u00e4r en s\u00e5 kraftfull och kapabel bil, och eftersom europeiska lyxbilar vanligtvis dricker olja med tv\u00e5 sugr\u00f6r, verkar S7 f\u00f6rbruka upp till en liter olja var 2000:e mil. Audi bed\u00f6mer h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning n\u00e4r en av deras bilar br\u00e4nner en liter olja var 1200:e mil, men \u00e4ven vid 2000 mil \u00e4r det inte vanligt.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7 \u00e4r ibland k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med motorn, n\u00e4rmare best\u00e4mt knackande motor, problem med t\u00e4ndstift, t\u00e4ndspole eller problem med kolavlagringar p\u00e5 grenr\u00f6ret. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att kolavlagringar p\u00e5 grenr\u00f6ret mer eller mindre bara \u00e4r f\u00f6rbeh\u00e5llet tidigare generationers S7-modeller som anv\u00e4nde en V8-motor.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r V6-motorn som finns i den nuvarande S7 mycket b\u00e4ttre och den verkar h\u00e5lla sig riktigt bra. Den beh\u00f6ver visserligen underh\u00e5ll, s\u00e4rskilt oljel\u00e4ggning, men om du g\u00f6r allt du kan kommer den inte att l\u00e4mna dig strandsatt.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7 \u00e4r en riktigt komplex bil, vilket inneb\u00e4r att den har en m\u00e4ngd olika funktioner som \u00e4r utformade f\u00f6r att b\u00e5de h\u00e5lla dig s\u00e4ker och underh\u00e5llande. M\u00e5nga av dessa \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att kunna sluta fungera, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre S7-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med kan MMI-infotainmentsystemet ibland kr\u00e5ngla, och det kan \u00e4ven backkameran g\u00f6ra. Telefonanslutning verkar ocks\u00e5 vara ett problem med \u00e4ldre bilar. Sensorerna f\u00f6r fordonshastighetskontroll \u00e4r ocks\u00e5 ibland ben\u00e4gna att fungera d\u00e5ligt, vilket kan vara en riktigt farlig situation.<\/p>\n\n\n\n

Audi S7 – Differentialproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S7 har en f\u00f6rst\u00e4rkt sportdifferential som ibland \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, och bilen visar till och med ett varningsmeddelande om att det finns ett problem med differensen. Detta problem drabbar ocks\u00e5 fr\u00e4mst \u00e4ldre Audi S7-modeller, men det finns n\u00e5gra fall d\u00e4r \u00e4ven de nyaste A7\/S7-modellerna lider av liknande problem.<\/p>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r knackningar, dunkningar eller gn\u00e4ll under bilen \u00e4r det troligt att det \u00e4r differentialensystemet som \u00e4r orsaken. I vilket fall som helst b\u00f6r du ta din S7 till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r att g\u00e5 till botten med problemet, eftersom en defekt differential inte \u00e4r n\u00e5got du vill ha p\u00e5 en prestandabil av n\u00e5got slag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S7 ett bra k\u00f6p?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S7 kan vara ett bra k\u00f6p om du vill kompromissa mellan att ha en l\u00f6jlig RS7 med 600 h\u00e4stkrafter och en vanlig Audi A7. S7 passar perfekt in i detta gap eftersom den erbjuder 450 h\u00e4stkrafter samtidigt som den \u00e4r relativt f\u00f6ljsam. RS7 \u00e4r helt enkelt f\u00f6r vild f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor medan den vanliga A7 inte alls \u00e4r en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha den b\u00e4sta Audi A7-modellen du kan f\u00e5 och \u00e4r villig att betala f\u00f6r den \u00e4r RS7 det b\u00e4ttre k\u00f6pet. Om du d\u00e4remot bara vill ha en Audi A7 och inte bryr dig om prestanda alls, r\u00e4cker den vanliga A7:an.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S7 b\u00e4ttre \u00e4n Audi S6?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 bilar \u00e4r n\u00e4stan identiska, men det finns n\u00e5gra viktiga skillnader som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Till att b\u00f6rja med kostar S7 mer, men den \u00e4r b\u00e4ttre utrustad fr\u00e5n fabriken och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r prisskillnaden inte lika stor i verkligheten. F\u00f6r det andra skulle de flesta m\u00e4nniskor h\u00e5lla med om att S7 helt enkelt ser b\u00e4ttre ut.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 finns dock i b\u00e5de sedan- och kombiutf\u00f6rande, vilket inte \u00e4r n\u00e5got du kan f\u00e5 med S7.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Audi S7 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S7 kan h\u00e5lla minst 200 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Vissa \u00e4gare har till och med uppgett att deras \u00e4ldre S7-modeller bekv\u00e4mt trampade in p\u00e5 300 000 mils territorium. Det betyder att det \u00e4r viktigare att underh\u00e5lla bilen \u00e4n att l\u00e4sa forum p\u00e5 n\u00e4tet om hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att med s\u00e4kerhet s\u00e4ga hur l\u00e4nge en enskild bil kan h\u00e5lla, men du kan se till att din S7 h\u00e5ller s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. Om du inte g\u00f6r det kommer du inte alls att kunna n\u00e5 200 000 mil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S7 \u00f6verbryggar klyftan mellan den ”vanliga” Audi A7 och den mer prestationsinriktade Audi RS7. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r S7 inte lika sp\u00e4nnande som RS7, men den \u00e4r bekv\u00e4mare \u00e4n RS7. Anledningen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4808,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4807"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4807"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4807\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4809,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4807\/revisions\/4809"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4808"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4807"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4807"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4807"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}