{"id":4804,"date":"2022-06-23T06:35:15","date_gmt":"2022-06-23T06:35:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4804"},"modified":"2022-06-23T06:35:18","modified_gmt":"2022-06-23T06:35:18","slug":"ar-audi-a7-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-a7-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi A7 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi A7 \u00e4r en 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 A6-chassit och skapad f\u00f6r att konkurrera med Mercedes CLS och BMW 6-serie Grand Coupe. A7 \u00e4r utformad f\u00f6r m\u00e4nniskor som vill ha en bekv\u00e4m och praktisk sedan men som ocks\u00e5 vill ha n\u00e5got lite mer intressant och i\u00f6gonfallande. S\u00e5, \u00e4r Audi A7 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi A7 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den erbjuder en hel del f\u00f6rdelar och lite eller inga nackdelar. Till att b\u00f6rja med \u00e4r A7:s motorpalett fantastisk, bilen ser bra ut, den k\u00f6rs riktigt bra, den \u00e4r relativt p\u00e5litlig och praktisk, och \u00e4ldre A7-modeller representerar numera ett ganska bra v\u00e4rde p\u00e5 andrahandsmarknaden. Den kan vara lite f\u00f6r stor f\u00f6r vissa m\u00e4nniskor och prestandaentusiaster kan tycka att den \u00e4r lite tr\u00e5kig.<\/p>\n\n\n\n

Syftet med A7 var dock aldrig att vara kompakt eller sportig eftersom Audi erbjuder m\u00e5nga modeller som passar in i detta gap, s\u00e4rskilt Audi A5 Sportback som ocks\u00e5 \u00e4r en 4-d\u00f6rrars coup\u00e9, men en mycket mindre s\u00e5dan. A7 \u00e4r i f\u00f6rsta hand avsedd f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning och det \u00e4r sv\u00e5rt att h\u00e4vda att A7 inte g\u00f6r det utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r A7 en bra bil eftersom den kombinerar alla f\u00f6rdelar som du f\u00e5r fr\u00e5n en A6 sedan med ett snyggare coup\u00e9-utseende. Den kanske inte har lika mycket huvudutrymme i baks\u00e4tet, men den kompenserar f\u00f6r det med ett st\u00f6rre och mer praktiskt hatchbackbaklucka.<\/p>\n\n\n\n

Audi A7 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

A7 finns med ett f\u00e5tal bensin- och ganska m\u00e5nga dieselalternativ. De vanligaste bensinmotorerna i A7 \u00e4r 3,0 TFSI V6-motorerna med cirka 300 hk-350 hk, men Audi erbjuder \u00e4ven A7 med en mindre 4-cylindrig 2,0L TFSI-motor med upp till 250 hk. S7 kommer med en 3,0L V6 med 444 hk medan den toppmodellen RS7 f\u00e5r en 4,0L turboladdad V8 med 603 hk.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorerna b\u00f6rjar med den v\u00e4lk\u00e4nda 6-cylindriga 3.0L TDI-motorn som ger mellan 204 och 355 hk i S7-dieselmodellen. Audi inf\u00f6rlivar ocks\u00e5 mild-hybridteknik i de flesta av sina A7-motorer nuf\u00f6rtiden f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra bilens effektivitet. A7 levereras med antingen en S-Tronic DSG-v\u00e4xell\u00e5da eller en 8-v\u00e4xlad Tiptronic f\u00f6r modeller med h\u00f6gt vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

A7-modellerna i instegsniv\u00e5 har framhjulsdrift medan de h\u00f6gre modellerna har Audis ikoniska Quattro AWD-system som finns som tillval p\u00e5 alla A7-varianter. A7-modellerna med dieselmotor \u00e4r de \u00f6verl\u00e4gset mest effektiva med upp till 55MPG medan bensinmotorerna klarar 35MPG.<\/p>\n\n\n\n

Audi A7 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design \u00e4r A7 h\u00f6gt ansedd som en av, om inte den snyggaste Audi-sedanen som finns. A7 bygger p\u00e5 A6-plattformen men \u00e4r mycket smidigare tack vare en bredare h\u00e5llning och en lutande coup\u00e9taklinje. Bilen f\u00e5r ocks\u00e5 raml\u00f6sa d\u00f6rrar vilket \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet f\u00f6r alla coup\u00e9er nuf\u00f6rtiden. Interi\u00f6ren i A7 \u00e4r praktiskt taget densamma som i A6 vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktigt trevlig plats att vara p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiinst\u00e4llningen i A7 \u00e4r n\u00e4stan uteslutande inriktad p\u00e5 komfort, med undantag f\u00f6r RS7 som k\u00e4nns mycket mer dynamisk. Hur som helst \u00e4r alla A7-modeller mjuka, d\u00e4mpade och riktigt bekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

Audi A7 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

A7 \u00e4r mer eller mindre lika p\u00e5litlig som A6, vilket inneb\u00e4r att den kan vara tillf\u00f6rlitlig och p\u00e5litlig, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De h\u00e4r bilarna \u00e4r komplexa och har alla m\u00f6jliga funktioner f\u00f6r att b\u00e5de h\u00e5lla dig s\u00e4ker och roa dig.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi A7-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage\/oljekonsumtion, differentialen och eventuellt elektronik utanf\u00f6r motorn.<\/p>\n\n\n\n

Audi A7 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

A7 kostar ganska mycket mer pengar \u00e4n A6, men den har vissa funktioner som du bara kan f\u00e5 som tillvalsutrustning p\u00e5 A6. Om du \u00e4lskar A7:s utseende och tycker att A6 inte kan matcha A7 n\u00e4r det g\u00e4ller stilen, \u00e4r det vettigt att \u00f6verv\u00e4ga en A7 framf\u00f6r en A6.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett saknar A7 lite huvudutrymme i baks\u00e4tet j\u00e4mf\u00f6rt med A6 p\u00e5 grund av sin lutande taklinje, men den kompenserar f\u00f6r det med en hatchbackbaklucka som \u00f6kar det totala bagageutrymmet och tillg\u00e4ngligheten ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det meningsfullt att uppgradera fr\u00e5n Audi A6 till Audi A7?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest. Verkligheten \u00e4r att du egentligen inte f\u00e5r n\u00e5got annat \u00e4n stilen om du v\u00e4ljer A7 framf\u00f6r A6. Visst, A7 f\u00e5r ett mer praktiskt bagageutrymme, men det g\u00f6r ingen st\u00f6rre skillnad eftersom A6:s bagageutrymme redan \u00e4r tillr\u00e4ckligt stort och du kommer s\u00e4llan att sakna utrymme.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r A7 potentiellt skulle kunna vara en dealbreaker \u00e4r p\u00e5 grund av dess lutande taklinje och den tillg\u00e4ngliga huvudutrymmet i baks\u00e4tet. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r A7 inte \u00e4r en vanlig chauff\u00f6rsbil medan A6 \u00e4r det. P\u00e5 det hela taget, om du verkligen \u00e4lskar stilen och inte har n\u00e5got emot kompromissen i baks\u00e4tet, \u00e4r det vettigt att uppgradera till A7.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A7 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A7 \u00e4r verkligen en dyr bil att underh\u00e5lla, men det \u00e4r alla bilar i detta segment. Det kommer med territoriet eftersom du inte kan k\u00f6pa en avancerad teknik utan att st\u00e4ndigt komma ih\u00e5g alla potentiella kostnader som f\u00f6ljer med den.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om A7 kostar en hel del att underh\u00e5lla \u00e4r skillnaderna mellan Mercedes CLS och BMW 6-serien obetydliga. Vissa k\u00e4llor uppger att A7 kan kosta dig omkring 8 000-10 000 dollar i underh\u00e5llskostnader under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Audi A7 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A7 b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 200 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Dessa siffror \u00e4r dock bara meningsfulla om du underh\u00e5ller bilen tillr\u00e4ckligt bra. Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla, men om du g\u00f6r ditt b\u00e4sta och h\u00e5ller A7 i gott skick b\u00f6r 200 000 mil eller 10-15 \u00e5rs anv\u00e4ndning vara mer eller mindre garanterat om bilen \u00e4r tillr\u00e4ckligt v\u00e4lbyggd.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A7 \u00e4r en 4-d\u00f6rrars coup\u00e9 baserad p\u00e5 A6-chassit och skapad f\u00f6r att konkurrera med Mercedes CLS och BMW 6-serie Grand Coupe. A7 \u00e4r utformad f\u00f6r m\u00e4nniskor som vill ha<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4805,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4804"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4804"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4804\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4806,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4804\/revisions\/4806"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4805"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4804"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4804"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4804"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}