{"id":4795,"date":"2022-06-22T10:23:36","date_gmt":"2022-06-22T10:23:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4795"},"modified":"2022-06-22T10:23:40","modified_gmt":"2022-06-22T10:23:40","slug":"vanliga-problem-med-bmw-e46","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-e46\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW E46"},"content":{"rendered":"\n

BMW E46 kanske inte l\u00e4ngre tillverkas, men den \u00e4r fortfarande en av BMW:s mest ikoniska bilar genom tiderna. Bilen tillverkades mellan 1997 och 2006 och ser elegant och lyxig ut och har en utm\u00e4rkt hantering. Men den har ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndare har st\u00f6tt p\u00e5 under sitt \u00e4gande. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW E46?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW E46 \u00e4r bland annat defekta bakre underramsf\u00e4sten, problem med nedre styrarmar och bussningar, problem med drivlinan, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, problem med Vanos, PCV-fel, fel p\u00e5 oljefilterhusets packning, fel p\u00e5 kylsystemet, problem med elektriska f\u00f6nsterrutor, problem med br\u00e4nslepumpen, sliten flexskiva i drivlinan och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW E46?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med nedre styrarmar och bussningar<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de vanligaste problemen som BMW E46-\u00e4gare med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka upplever. Det h\u00e4r problemet uppst\u00e5r normalt efter att bilen n\u00e5tt \u00f6ver 80 000 mil. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 d\u00e5liga nedre styrarmar och bussningar \u00e4r klonkande eller skramlande ljud fr\u00e5n framsidan av styrningen n\u00e4r man k\u00f6r \u00f6ver sm\u00e5 gupp eller grusv\u00e4gar. Byt ut de d\u00e5liga eller felaktiga nedre styrarmarna och bussningarna.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga f\u00e4sten i den bakre underramen<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med E46 \u00e4r defekta f\u00e4sten f\u00f6r den bakre underramen. Efter att ha k\u00f6rt flera mil spricker f\u00e4stena eller blir slitna, vilket g\u00f6r att bilen skiftar under k\u00f6rning. Detta \u00e4r farligt och os\u00e4kert f\u00f6r f\u00f6raren och bilens passagerare. Byt ut de d\u00e5liga f\u00e4stena i den bakre underramen.<\/p>\n\n\n\n

PCV fel och igens\u00e4ttning<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i BMW E46-modellerna med M54- och M52-sexcylindriga motorer. PCV eller positiv vevhusventilation blir felaktig efter att ha blivit igensatt av l\u00e4ckande olja fr\u00e5n luftventilerna. F\u00f6r att undvika ytterligare allvarliga motorproblem b\u00f6r PCV bytas ut regelbundet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med drivlinan<\/h4>\n\n\n\n

BMW E46-modeller med AWD-system har m\u00e5nga problem med drivlinan. Det vanligaste \u00e4r ett totalt fel p\u00e5 framaxeln. Ett annat vanligt drivlinjeproblem \u00e4r en trasig framaxel. Om du m\u00e4rker att din AWD BMW E46 har dessa problem ska du l\u00e5ta \u00e5tg\u00e4rda dem omedelbart. Dessutom \u00e4r de ganska knepiga att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Vanos-problem<\/h4>\n\n\n\n

BMW E46-modeller med dubbla Vanos-motorer, som 320i, 325i och 330i, har m\u00e5nga Vanos-problem. De flesta av dessa problem \u00e4r kopplade till Vanos-t\u00e4tningarna, som f\u00f6rs\u00e4mras snabbare. Ett av de vanligaste tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig Vanos \u00e4r ett l\u00e4gre varvtalsomr\u00e5de och h\u00f6gre br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. Byt ut den d\u00e5liga Vanos.<\/p>\n\n\n\n

Problem med elektriska f\u00f6nster<\/h3>\n\n\n\n

Om du ofta anv\u00e4nder de elektriska f\u00f6nstren kommer de att sluta fungera efter en tid. Detta beror p\u00e5 den billiga plastskenan inuti den remskiva som kabeln l\u00f6per p\u00e5. Den kommer att lossna och inte fungera effektivt. Byt ut sp\u00e5ret f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Bristande packning f\u00f6r oljefilterhus<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem i alla BMW-modeller. BMW har svaga motorpackningar som spricker eller slits snabbare och l\u00e4cker olja. Oljefilterhusets packning \u00e4r inget undantag eftersom den ocks\u00e5 g\u00e5r s\u00f6nder efter en tid och b\u00f6rjar l\u00e4cka olja. Byt ut den d\u00e5liga packningen f\u00f6r oljefilterhuset.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Transmissionsproblem i BMW E46 \u00e4r vanliga i M3-modellerna. Detta beror p\u00e5 den sekventiella manuella v\u00e4xell\u00e5dan som de \u00e4r utrustade med. Den st\u00f6rsta boven bakom transmissionsproblemen i den h\u00e4r modellen \u00e4r den felande pumpen som aktiverar v\u00e4xlingarna. Att \u00e5tg\u00e4rda detta problem \u00e4r ganska besv\u00e4rligt och du m\u00e5ste ta bilen till en professionell mekaniker.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpfel<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om det h\u00e4r problemet inte \u00e4r s\u00e5 vanligt f\u00f6rekommer det fortfarande i den gamla BMW E46. S\u00e5 n\u00e4r din bil n\u00e5r \u00f6ver 120 000 mil b\u00f6r du \u00f6vervaka br\u00e4nslepumpen noga. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig br\u00e4nslepump \u00e4r effektf\u00f6rlust, d\u00f6d motor, l\u00e4gre br\u00e4nsleeffektivitet och sv\u00e5ra starter. L\u00f6s problemet genom att byta ut den d\u00e5liga br\u00e4nslepumpen.<\/p>\n\n\n\n

Svikande kylsystem<\/h4>\n\n\n\n

Det finns s\u00e5 m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel med BMW E46:s kylsystem. Om temperaturerna \u00e4r extremt h\u00f6ga b\u00f6rjar du uppleva samma tecken som en spr\u00e4ngd topppackning. N\u00e5gra av de vanligaste delarna som g\u00e5r s\u00f6nder i kylsystemet \u00e4r termostaten, vattenpumpen och expansionspumpen. Byt ut de skadade delarna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW E46 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Om du talar om tillf\u00f6rlitlighet n\u00e4r det g\u00e4ller begagnade BMW-modeller \u00e4r BMW E46 det b\u00e4sta alternativet. Den h\u00e4r bilen \u00e4r inte bara tillf\u00f6rlitlig, utan den \u00e4r ocks\u00e5 rolig att k\u00f6ra och ser elegant ut. Det \u00e4r det b\u00e4sta valet f\u00f6r en person som vill komma ig\u00e5ng med BMW. Sammantaget har den en genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet, vilket \u00e4r okej men inte b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW E46?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla en BMW 46 med andra begagnade BMW:er kommer du att uppt\u00e4cka att den \u00e4r ganska billigare. Men om du j\u00e4mf\u00f6r den med marknadsgenomsnittet \u00e4r BMW E46 fortfarande ganska dyr att underh\u00e5lla. Icke desto mindre presterar den h\u00e4r bilen fortfarande bra och kommer att h\u00e5lla l\u00e4ngre om den underh\u00e5lls v\u00e4l. Du m\u00e5ste allts\u00e5 spendera mer \u00e4n genomsnittet f\u00f6r att h\u00e5lla den h\u00e4r sportcoup\u00e9n p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW E46 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen. Du b\u00f6rjar f\u00e5 mindre problem redan vid 30 000 mil. Men med r\u00e4tt underh\u00e5ll kan allvarliga problem b\u00f6rja dyka upp efter att du har k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil. Och med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer BMW E46 att ge dig mer \u00e4n 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 3-serien?<\/h4>\n\n\n\n

BMW E46 \u00e4r den fj\u00e4rde generationen av BMW 3-serien. Denna serie har flera problem men de vanligaste \u00e4r oljel\u00e4ckage, felaktigt motorkylsystem, problem med bakljusmonteringen och vibrationer i ratten vid inbromsning. Trots att BMW 3-serien har flera problem \u00e4r den en av de mest p\u00e5litliga BMW-serierna.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW E46 \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga och h\u00f6gpresterande begagnade BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Men som v\u00e4ntat har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till innan de investerar i den. Icke desto mindre \u00e4r de flesta av problemen inte allvarliga och kan l\u00e4tt hanteras eller undvikas genom r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Observera att vissa begagnade BMW E46-modell\u00e5r \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga eller har f\u00e4rre problem \u00e4n andra modell\u00e5r. P\u00e5 det hela taget blir BMW E46 l\u00e5ngsamt ikonisk och den presterar fortfarande enast\u00e5ende.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E46 kanske inte l\u00e4ngre tillverkas, men den \u00e4r fortfarande en av BMW:s mest ikoniska bilar genom tiderna. Bilen tillverkades mellan 1997 och 2006 och ser elegant och lyxig ut<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4796,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4795"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4795"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4795\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4797,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4795\/revisions\/4797"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4796"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4795"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4795"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4795"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}