{"id":4792,"date":"2022-06-22T08:06:55","date_gmt":"2022-06-22T08:06:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4792"},"modified":"2022-06-22T08:06:58","modified_gmt":"2022-06-22T08:06:58","slug":"ar-audi-s6-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-s6-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi S6 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi S6 \u00e4r en mellanstor Audi sportlimousin som ligger mellan den vanliga Audi A6 och den kraftfullaste och mest sp\u00e4nnande RS6-modellen. S6 bibeh\u00e5ller ett diskret utseende, men med mycket mer prestanda ombord. \u00c4r Audi S6 en bra bil? Ja, Audi S6 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil. Om du vill veta varf\u00f6r ska du se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med finns S6 med antingen en diesel V6 eller en bensin V6 beroende p\u00e5 var du f\u00e5r den. B\u00e5da dessa drivlinor \u00e4r kopplade till Audis automatiska Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r smidig, effektiv och sofistikerad. N\u00e4r det g\u00e4ller utseendet ser S6 mycket mer understruken ut j\u00e4mf\u00f6rt med RS6, men den skiljer sig fr\u00e5n den vanliga A6-utbudet.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i S6 \u00e4r kl\u00e4dd med avancerade material som l\u00e4der, tr\u00e4, aluminium, kolfiber eller svart pianoplast. S6 f\u00e5r ocks\u00e5 en massa stylinguppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A6, som alla binds ihop till ett riktigt attraktivt paket. S6 k\u00f6rs lite mer fokuserat \u00e4n den vanliga A6, men den beh\u00e5ller fortfarande den smidighet och komfort som vi vanligtvis f\u00f6rknippar med en A6.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Anledningen till att S6 \u00e4r en s\u00e5 bra bil \u00e4r att den \u00e4r snabb, lyxig, rymlig och riktigt praktisk. Du kan f\u00e5 den i antingen kombi- eller sedanform beroende p\u00e5 dina personliga preferenser och praktiska behov.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan f\u00e5r S6 antingen en diesel V6 eller en bensin V6. 3.0L TDI S6 f\u00e5r 350hk och 516lb-ft vridmoment vilket r\u00e4cker f\u00f6r att driva S6 fr\u00e5n 0-60mph p\u00e5 cirka 5 sekunder. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 8-v\u00e4xlad Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da som passar S6-karakt\u00e4ren riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Den bensindrivna S6:an f\u00e5r en 2,9 liters V6 med dubbelturboaggregat och 450 hk och 405 lb-ft vridmoment. Den tar sig fr\u00e5n 0-100 km\/h p\u00e5 mindre \u00e4n 5 sekunder och g\u00f6r det p\u00e5 ett mycket mer sp\u00e4nnande s\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rt med diesel-S6:an. Den \u00e4r ocks\u00e5 kopplad till en automatisk v\u00e4xell\u00e5da som v\u00e4xlar smidigt och utan anstr\u00e4ngning.<\/p>\n\n\n\n

Effektivitetsm\u00e4ssigt \u00e4r diesel-S6:an mycket b\u00e4ttre eftersom den lyckas ge upp till 35-40MPG medan den bensindrivna S6:an bara kan n\u00e5 max 25-30MPG. Hur som helst \u00e4r b\u00e5da dessa drivlinor sp\u00e4nnande, men \u00e4kta bensin\u00e4lskare kommer troligen att f\u00f6redra den bensinbaserade V6:an medan de som reser l\u00e5nga str\u00e4ckor kommer att f\u00f6redra den dieseldrivna S6:an p\u00e5 grund av dess effektivitetsf\u00f6rdelar.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi S6 f\u00e5r en hel del uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A6 b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Till att b\u00f6rja med f\u00e5r S6 en n\u00e5got mer sp\u00e4nnande yttre karossutrustning med bredare \u00f6ppningar, en upps\u00e4ttning l\u00e5gprofilerade hjul, st\u00f6rre bromsar, fyrdubbla avgasr\u00f6r, en S6-specifik frontgrill och ett g\u00e4ng m\u00e4rken f\u00f6r att l\u00e5ta alla veta att du inte k\u00f6r en vanlig S6.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i S6 \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4ttre utrustad j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A6 eftersom den har sportstolar, en sportratt och n\u00e5gra S-Line-m\u00e4rken f\u00f6r att p\u00e5minna dig om att du inte k\u00f6r en vanlig S6. K\u00f6rm\u00e4ssigt beh\u00e5ller S6 den komfort som f\u00f6rknippas med den vanliga A6, samtidigt som den \u00e4r mycket mer fokuserad i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet skiljer sig S6 inte s\u00e5 mycket fr\u00e5n den vanliga A6 vilket inneb\u00e4r att den klarar en relativt problemfri upplevelse om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De h\u00e4r bilarna kan helt enkelt inte h\u00e5lla l\u00e4nge utan ordentligt underh\u00e5ll och det \u00e4r ett faktum.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste S6-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elektroniken, fj\u00e4dringen och oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

S6 kostar n\u00e4stan 40 000 dollar billigare \u00e4n RS6 vilket \u00e4r en enorm skillnad. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga inte \u00e4r villiga att spendera n\u00e4stan 115 000 dollar f\u00f6r en barbent RS6. Som s\u00e5dan \u00e4r S6:an mycket mer vettig, men om du inte \u00e4r intresserad av prestandasidan kommer du troligen att f\u00f6redra den mycket billigare vanliga A6:an.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r S6 bra eftersom den finns tillg\u00e4nglig i antingen kombi- eller sedanform. Kombibilen erbjuder en stor hatchbackbaklucka som kan packa en massa saker medan sedanen inte \u00e4r mycket s\u00e4mre. Det finns massor av utrymme i baks\u00e4tet, s\u00e5 mycket att varken dina barn eller VIPs kommer att bli besvikna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi S6?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en snabb, praktisk och lyxig tysk premiumbil i mellanstorlek \u00e4r S6 ett utm\u00e4rkt val. S6 kombinerar m\u00e5nga f\u00f6rdelar som f\u00f6rknippas med sedans\/estrar med en mer fokuserad k\u00f6rupplevelse som livar upp den vanliga A6:s n\u00e5got tr\u00e5kiga karakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Vissa anser att A6 \u00e4r lite f\u00f6r klinisk, att den saknar karakt\u00e4r och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r lite tr\u00e5kig. S6 l\u00f6ser det problemet eftersom den kommer med en sp\u00e4nnande motor som kan k\u00f6ra om \u00e4ven vissa seri\u00f6sa sportbilar fr\u00e5n linjen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r kombibilen Audi S6 b\u00e4ttre \u00e4n sedanen S6?<\/h4>\n\n\n\n

Om du fr\u00e5gar Audi kommer de att s\u00e4ga att en kombi S6 alltid kommer att vara ett b\u00e4ttre val eftersom kombi- (Avant) Audi S- och RS-bilar \u00e4r en del av Audis arv. Det betyder inte att sedanen inte \u00e4r det, men Audi \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra snabba kombibilar medan alla andra i deras klass \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00f6ra snabba sedaner.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst b\u00f6r du v\u00e4lja den som du gillar mest. Kombiversionen erbjuder visserligen lite mer utrymme, men sedanen \u00e4r utan tvekan den snyggare bilen f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S6 snabb?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att S6 ska klara 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 5 sekunder, men n\u00e5gra oberoende journalister har tagit tid p\u00e5 S6 fr\u00e5n 0-60 mph p\u00e5 cirka 4,4 sekunder, vilket \u00e4r en seri\u00f6s 0-60 mph-tid.<\/p>\n\n\n\n

Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 155mph medan kvarts-milstiden ligger n\u00e5gonstans runt 12,5 sekunder vilket ocks\u00e5 anses vara snabbt av bokstavligen alla som inte \u00e4r vana vid att k\u00f6ra Porsches, Lambos och McLarens.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S6 \u00e4r en mellanstor Audi sportlimousin som ligger mellan den vanliga Audi A6 och den kraftfullaste och mest sp\u00e4nnande RS6-modellen. S6 bibeh\u00e5ller ett diskret utseende, men med mycket mer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4793,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4792"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4792"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4792\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4794,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4792\/revisions\/4794"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4793"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4792"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4792"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4792"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}