{"id":4783,"date":"2022-06-21T08:20:28","date_gmt":"2022-06-21T08:20:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4783"},"modified":"2022-06-21T08:20:32","modified_gmt":"2022-06-21T08:20:32","slug":"vanliga-problem-med-porsche-718-cayman","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-718-cayman\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 718 Cayman"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman \u00e4r en tv\u00e5sitsig Porsche-sportbil med h\u00e5rt tak som delar m\u00e5nga av sina delar med 718 Boxster. 718-familjen kommer med antingen relativt antiklimatiska 4-cylindriga Boxster-motorer eller \u00e4kta Porsche 911-klassiga platta 6-cylindriga motorer med precis den perfekta m\u00e4ngden kraft f\u00f6r 718:s storlek.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 718-serien relativt p\u00e5litlig, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att uppeh\u00e5lla sig vid. Till att b\u00f6rja med lider 718 Cayman av transmissionsrelaterade problem som \u00e4r vanligare i tidigare 718-modeller. 718 Cayman lider ocks\u00e5 av problem med luftkonditioneringskompressorn.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r relaterade till motorn, br\u00e4nslesystemet och eventuellt krockkuddarna. Porsche har kontinuerligt uppdaterat 718-serien f\u00f6r att l\u00f6sa m\u00e5nga av de problem som tidigare modeller har haft. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r nyare 718-modeller mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r vettigt att k\u00f6pa en 718 Cayman eftersom det \u00e4r en riktigt sp\u00e4nnande bil att k\u00f6ra. Den kan kosta mer pengar att underh\u00e5lla \u00e4n vissa av sina konkurrenter, men de flesta \u00e4r villiga att betala f\u00f6r det eftersom Caymanen k\u00f6r fantastiskt bra och har det \u00e4lskade Porsche-m\u00e4rket p\u00e5 fronten.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman brukade ha flera problem med PDK-automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Den dubbelkopplade PDK-v\u00e4xell\u00e5dan anses allm\u00e4nt vara en av de allra b\u00e4sta dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dorna i branschen, men saker och ting var inte s\u00e5 ljusa n\u00e4r PDK f\u00f6rst hittade sin v\u00e4g in i 718 Cayman- och Boxster-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga k\u00e4llor uppger att v\u00e4xell\u00e5dan i dessa tv\u00e5 brukade vara ryckig, oj\u00e4mn och ibland till och med slirig. Den begr\u00e4nsat glidande differensen var k\u00e4nd f\u00f6r att glida d\u00e5 och d\u00e5 och bilens man\u00f6vrerbarhet vid l\u00e4gre hastigheter var lite f\u00f6r h\u00e5rd och hoppig.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman – problem med luftkonditionering<\/h2>\n\n\n\n

Det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att 718 Cayman f\u00e5r ett A\/C-system fr\u00e5n fabriken, men vad som \u00e4r \u00f6verraskande \u00e4r att A\/C-systemet ibland tenderar att orsaka problem. \u00c4gare har rapporterat att A\/C-kompressorn \u00e4r lite f\u00f6r h\u00f6gljudd och skramlande medan kondensledningarna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att slitas ut i f\u00f6rtid p\u00e5 \u00e4ldre 718-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Ibland kan bilen inte v\u00e4rma eller kyla ner kup\u00e9n tillr\u00e4ckligt snabbt, vilket vanligtvis kr\u00e4ver en spolning och p\u00e5fyllning av systemet. Allt som allt, om du letar efter en begagnad 718 Cayman, se till att testa luftkonditioneringssystemet f\u00f6r att vara 100 % s\u00e4ker p\u00e5 att allt \u00e4r som det ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman f\u00e5r en uppsj\u00f6 av motorval men de flesta f\u00f6redrar de 6-cylindriga enheterna framf\u00f6r mindre 4-cylindriga enheter. M\u00e5nga 6-cylindriga motorer i 718 hade dock allvarliga problem med kopplingsst\u00e5ngen som till och med fick Porsche att stoppa produktionen av 718-modellen innan detta problem \u00e4r helt l\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem kan potentiellt leda till avst\u00e4ngning, motorskador eller till och med motorbr\u00e4nder i v\u00e4rsta fall. Bilar som levererades f\u00f6re detta stopp har f\u00e5tt sina motorer utbytta. Se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera om bilen du tittar p\u00e5 har en nyare motor.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman – problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Problem med krockkuddar \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande i dagens bilindustri eftersom m\u00e5nga bilar har dussintals krockkuddar och alla dessa m\u00e5ste vara i perfekt skick, annars kan de orsaka mer skada \u00e4n nytta. Porsche utf\u00e4rdade tv\u00e5 separata \u00e5terkallelser f\u00f6r m\u00e5nga 718-modeller f\u00f6r att byta ut defekta krockkuddemoduler.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta \u00e5terkallelsen skedde tidigt i 718-produktionen 2016 medan den senare \u00e5terkallelsen utf\u00e4rdades f\u00f6r bilar tillverkade fram till 2018. Dessa kan vara ett allvarligt hot mot ditt liv och d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste de bytas ut om de inte redan \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman – Br\u00e4nslesystemproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vissa Porsche 718 Cayman-modeller lider av d\u00e5liga br\u00e4nsleledningar som m\u00e5ste bytas ut eftersom de kan bilda l\u00e4ckor och d\u00e4rmed leda till en motorbrand. Porsche utf\u00e4rdade en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av detta och det verkar som om bilar som tillverkats mellan juli 2019 och januari 2020 \u00e4r de som lider av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att problem med krockkuddar \u00e4r ett stort problem, men problem med br\u00e4nslesystemet \u00e4r potentiellt \u00e4nnu allvarligare eftersom de kan leda till brand. Som s\u00e5dan b\u00f6r du g\u00f6ra din omsorgsfullhet och kontrollera om modellen du tittar p\u00e5 har f\u00e5tt dessa ledningar utbytta av Porsche.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Porsche 718 Cayman?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en tv\u00e5sitsig kompakt sportbil med premiumm\u00e4rke finns det inga bilar som kan konkurrera med Porsche Cayman. Den enda bil som potentiellt kan konkurrera med Cayman \u00e4r Boxster som i princip \u00e4r samma bil, men utan tak.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayman har funnits i ganska l\u00e4nge och alla vet hur bra Cayman \u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning. Den erbjuder en mittmonterad motor som garanterar perfekt viktbalans och d\u00e4rmed k\u00e4nns Cayman otroligt engagerande att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Vilken 718 Porsche Cayman \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta 718 Porsche Cayman \u00e4r den nyligen sl\u00e4ppta 718 GT4 RS. Den h\u00e4r tv\u00e5sitsiga racingbilen f\u00f6r gatan p\u00e5 \u00f6ver 140 000 dollar \u00e4r den mest seri\u00f6sa Cayman-modellen genom tiderna, inte bara i 718-utbudet. Det h\u00e4r var f\u00f6rsta g\u00e5ngen som Porsche best\u00e4mde sig f\u00f6r att ge Cayman en RS-behandling som f\u00f6rvandlade bilen till en go-kart.<\/p>\n\n\n\n

Fram till GT4 RS var toppmodellen Cayman GT4 som \u00e4r en h\u00f6gt dekorerad bil d\u00e5 m\u00e5nga biljournalister utn\u00e4mnde den till \u00e5rets b\u00e4sta bil eller den b\u00e4sta bilen som Porsche tillverkar. Detta \u00e4r en enorm framg\u00e5ng f\u00f6r Cayman eftersom 911 alltid var den som alla ville ha.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman en fattigmans 911?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Porsche Cayman och Porsche 911 \u00e4r enormt olika bilar och det \u00e4r vettigare att s\u00e4ga att VW Beetle \u00e4r en fattigmans 911 \u00e4n att s\u00e4ga att Cayman \u00e4r det. Cayman \u00e4r en bil med mittmotor medan 911 \u00e4r en bil med bakre motor.
Cayman \u00e4r mindre, smidigare och b\u00e4ttre balanserad medan 911 k\u00f6rs som en 911 alltid har gjort, annorlunda \u00e4n alla andra bilar d\u00e4r ute.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman \u00e4r en tv\u00e5sitsig Porsche-sportbil med h\u00e5rt tak som delar m\u00e5nga av sina delar med 718 Boxster. 718-familjen kommer med antingen relativt antiklimatiska 4-cylindriga Boxster-motorer eller \u00e4kta Porsche<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4784,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4783"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4783"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4783\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4785,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4783\/revisions\/4785"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4784"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4783"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4783"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4783"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}