{"id":4780,"date":"2022-06-20T09:22:32","date_gmt":"2022-06-20T09:22:32","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4780"},"modified":"2022-06-20T09:22:35","modified_gmt":"2022-06-20T09:22:35","slug":"ar-volkswagen-t6-en-bra-skapbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-t6-en-bra-skapbil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen T6 en bra sk\u00e5pbil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Transporter T6 \u00e4r den sj\u00e4tte generationen av VW:s ber\u00f6mda mellanstora sk\u00e5pbil. T6 gick i produktion 2015 och tillverkas fortfarande som T6.1 facelift. Genom \u00e5ren har Transporter varit ett sj\u00e4lvklart val f\u00f6r m\u00e4nniskor som vill ha utrymme, komfort, s\u00e4kerhet och bekv\u00e4mlighet. Men \u00e4r Volkswagen T6 en bra sk\u00e5pbil?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller sk\u00e5pbilar \u00e4r Transporter T6 verkligen en bra sk\u00e5pbil, vilket \u00e4r fallet med alla Transporter-modeller som kom f\u00f6re den. T6 levereras med en 2,0 l TDI fyrcylindrig dieselmotor med fyra cylindrar i olika inst\u00e4llningsstadier beroende p\u00e5 ditt effektbehov. 2,0L \u00e4r en riktigt bra motor, f\u00f6rmodligen en av de b\u00e4sta VW-dieselmotorerna som finns.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen ser Transporter ganska ny ut, s\u00e4rskilt 6.1-versionen. Inv\u00e4ndigt \u00f6verbryggar Transporter klyftan mellan ett nyttofordon f\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l och en ganska v\u00e4lutrustad bil. Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort.<\/p>\n\n\n\n

Transporter \u00e4r en p\u00e5litlig sk\u00e5pbil, men den lider av n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdem\u00e4ssigt ligger T6 i linje med de flesta av sina konkurrenter medan dess praktiska egenskaper \u00e4r stora.<\/p>\n\n\n\n

VW Transporter T6 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Transporter T6 kommer med en 2,0L TDI-motor som erbjuder mellan 90 hk, 102 hk, 110 hk, 150 hk och 205 hk. De mindre kraftfulla T6 2.0L-modellerna \u00e4r mer inriktade p\u00e5 effektivitet och \u00e4r det b\u00e4sta valet f\u00f6r dem som inte anv\u00e4nder T6:an f\u00f6r att transportera tunga laster, medan de kraftfullare modellerna \u00e4r det b\u00e4ttre valet \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Transporter levereras med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling. DSG \u00e4r en branschstandardiserad dubbelkopplingsl\u00e5da vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga f\u00f6redrar den framf\u00f6r den manuella i de flesta VW-bilar. T6 \u00e4r i f\u00f6rsta hand en FWD-bil, men du har m\u00f6jlighet att v\u00e4lja AWD 4MOTION-modellen om du \u00e4r villig att betala f\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att den b\u00e4sta T6-kombinationen \u00e4r den 150 hk starka 2,0L TDI, DSG-v\u00e4xell\u00e5dan och 4MOTION AWD eftersom denna konfiguration balanserar kraft, effektivitet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet b\u00e4st. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att de mest effektiva T6-modellerna ger cirka 45MPG medan de mest kraftfulla modellerna klarar cirka 35MPG.<\/p>\n\n\n\n

VW Transporter T6 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Transporter T6 finns i n\u00e5gra olika varianter beroende p\u00e5 vad du beh\u00f6ver av en sk\u00e5pbil. Du kan f\u00e5 den som en Multivan, en Caravelle eller den vanliga Transporter beroende p\u00e5 om du beh\u00f6ver en personbil eller en mer utilitaristisk uppst\u00e4llning. Alla dessa \u00e4r likartade med sm\u00e5 skillnader som till exempel antalet d\u00f6rrar och f\u00f6nster.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i Transporter \u00e4r snyggt utformad, vilket inneb\u00e4r att den f\u00f6ljer VW:s k\u00e4nda ergonomifilosofi. Transporter kommer med alla bekv\u00e4mligheter som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en sk\u00e5pbil med till\u00e4gg av m\u00e5nga bekv\u00e4mligheter som du bara f\u00f6rv\u00e4ntar dig att hitta i mer premiumfordon.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r Transporter styv, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r en bil som kan packa mellan 1600-2900lbs. Med tanke p\u00e5 Transporters h\u00f6ga tyngdpunkt \u00e4r det inte alls en dynamisk bil, men en sk\u00e5pbil ska \u00e4nd\u00e5 aldrig vara en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

VW Transporter T6 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Transporter har alltid varit k\u00e4nd f\u00f6r att vara en p\u00e5litlig sk\u00e5pbil, vilket inneb\u00e4r att den klarar av att st\u00e5 emot allt missbruk som h\u00f6r till omr\u00e5det. De vanligaste problemen med VW Transporter \u00e4r dock f\u00f6rknippade med EGR-ventilen, elektroniken, v\u00e4xell\u00e5dan, remap-fr\u00e5gor och eventuellt t\u00e4ndspolarna.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Transporter en av de mest tillf\u00f6rlitliga mellanstora sk\u00e5pbilarna p\u00e5 marknaden, och som s\u00e5dan b\u00f6r du inte oroa dig s\u00e5 mycket f\u00f6r att den ska l\u00e4mna dig strandsatt.<\/p>\n\n\n\n

VW Transporter T6 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW Transporter kostar mer eller mindre \u00e4n n\u00e5gon annan mellanstor sk\u00e5pbil i sin kategori. Transit Custom \u00e4r lite mer prisv\u00e4rd medan Mercedes Vito \u00e4r lite dyrare. Praktiskt sett \u00e4r Transporter ett bra val, s\u00e4rskilt som den finns tillg\u00e4nglig med n\u00e5gra olika konfigurationer.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga v\u00e4ljer Transporter eftersom de vill ha en sk\u00e5pbil som kan g\u00f6ra allt. Den \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor och kan transportera betydande last samtidigt som den ocks\u00e5 kan anv\u00e4ndas som en riktigt p\u00e5litlig personbil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Transporter T6 en s\u00e4ker sk\u00e5pbil?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Transporter s\u00e4tter ribban f\u00f6r m\u00e5nga andra sk\u00e5pbilar att f\u00f6lja eftersom den f\u00e5r de allra b\u00e4sta s\u00e4kerhetsbetygen. Det inneb\u00e4r att Transporter har alla moderna s\u00e4kerhetsfunktioner som k\u00f6rf\u00e4ltsassistent, sidoskyddssystem, sl\u00e4pvagnsassistent, sensorer f\u00f6r \u00f6vervakning av d\u00e4cktryck, adaptiv farth\u00e5llare, trafikvarnare och parkeringslots.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r naturligtvis bra, men det d\u00e5liga \u00e4r att ingen av dessa \u00e4r standard. Detta \u00e4r dock ocks\u00e5 fallet med alla andra sk\u00e5pbilar fr\u00e5n detta segment. Utan alla dessa erbjuder Transporter ocks\u00e5 ett bra krockskydd med tanke p\u00e5 att den har ett 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Transporter T6 b\u00e4ttre \u00e4n T6.1?<\/h4>\n\n\n\n

Transporter T6.1 \u00e4r en betydande uppgradering av T6 vilket inneb\u00e4r att den erbjuder en hel del mer och f\u00f6r in T6 i den moderna eran. Men med tanke p\u00e5 den pris\u00f6kning som kr\u00e4vs f\u00f6r att f\u00e5 T6.1 anses T6 av m\u00e5nga vara det b\u00e4ttre valet totalt sett.<\/p>\n\n\n\n

En sk\u00e5pbil skiljer sig fr\u00e5n en personbil p\u00e5 ett s\u00e4tt som g\u00f6r att det inte \u00e4r s\u00e5 meningsfullt att alltid uppgradera den med en nyare modell n\u00e4rhelst en s\u00e5dan kommer ut.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa VW Transporter T6?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en mellanstor sk\u00e5pbil som kan g\u00f6ra allt, \u00e4r Transporter r\u00e4tt v\u00e4g att g\u00e5. Under en l\u00e4ngre tid har T6 varit en av de mest popul\u00e4ra sk\u00e5pbilarna p\u00e5 marknaden, och det verkar som om detta inte kommer att f\u00f6r\u00e4ndras inom kort.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00e4ven ta h\u00e4nsyn till konkurrenterna f\u00f6r att avg\u00f6ra vilken som passar dina behov b\u00e4st, men om du v\u00e4ljer Transporter direkt kommer du inte att bli besviken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Transporter T6 \u00e4r den sj\u00e4tte generationen av VW:s ber\u00f6mda mellanstora sk\u00e5pbil. T6 gick i produktion 2015 och tillverkas fortfarande som T6.1 facelift. Genom \u00e5ren har Transporter varit ett sj\u00e4lvklart<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4781,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4780"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4780"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4780\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4782,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4780\/revisions\/4782"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4781"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4780"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4780"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4780"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}