{"id":4767,"date":"2022-06-20T09:16:24","date_gmt":"2022-06-20T09:16:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4767"},"modified":"2022-06-20T09:16:28","modified_gmt":"2022-06-20T09:16:28","slug":"vilken-vw-golf-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-vw-golf-ar-bast\/","title":{"rendered":"Vilken VW Golf \u00e4r b\u00e4st"},"content":{"rendered":"\n

Sedan 1974 har VW Golf varit en av de mest popul\u00e4ra och b\u00e4sta bilarna som g\u00e5r att k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Anledningen till att Golf \u00e4r s\u00e5 framg\u00e5ngsrik som den \u00e4r, \u00e4r det faktum att den kombinerar n\u00e5gra v\u00e4rldar i ett enda paket utan att kosta mycket pengar. Golf \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor, den erbjuder h\u00f6gkvalitativa material, teknik, komfort och hyggliga driftskostnader utan att kosta mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kommer det inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att Volkswagen lyckats s\u00e4lja mer \u00e4n 35 miljoner enheter sedan starten av VW Golf. F\u00f6r ett \u00e5r sedan introducerade VW den helt nya 8:e generationen VW Golf f\u00f6r att forts\u00e4tta en av de mest popul\u00e4ra tidslinjerna inom bilindustrin. Men vilken VW Golf \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta VW Golf-modellen av dem alla \u00e4r VW Golf Mk7.5 eftersom den \u00e4r ett mer komplett paket j\u00e4mf\u00f6rt med den nyaste Golf och eftersom den \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Mk7 Golf. Den n\u00e4st b\u00e4sta VW Golf-modellen \u00e4r den helt nya Mk8-modellen eftersom den f\u00f6rde VW Golf in i en ny era.<\/p>\n\n\n\n

Den tredje b\u00e4sta VW Golf-modellen \u00e4r den vanliga Mk7 Golf eftersom den \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Mk6, men inte alls lika bra som Mk7.5 och Mk8. Hursomhelst \u00e4r Mk6 och Mk5 ocks\u00e5 riktigt bra alternativ, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer modeller efter facelift.<\/p>\n\n\n\n

2017-2020 VW Golf Mk7.5<\/h2>\n\n\n\n

Golf 7.5 introducerades 2017 som en grundligt reviderad version av den vanliga 7:e generationens VW Golf. 7.5 introducerade en m\u00e4ngd uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Mk7 som gjorde Mk7.5 mycket mer konkurrenskraftig. 7.5 Golf kommer med kraftfullare motorer, en reviderad v\u00e4xell\u00e5da och h\u00f6gre br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt fick 7-5 Golf en m\u00e4ngd uppgraderingar som LED-str\u00e5lkastare och bakljus, en mer str\u00f6mlinjeformad front och bakre design samt snyggare hjul. 7-5 \u00e4r den allra f\u00f6rsta Golf som erbjuds med ett helt digitalt m\u00e4tarkluster medan den centrala infotainmentsk\u00e4rmen och n\u00e5gra ytterligare detaljer i interi\u00f6ren \u00e4r ligor \u00f6ver den vanliga Golf 7.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 7,5 Golf b\u00e4ttre \u00e4n Golf 7 och Golf 8 eftersom 7,5 l\u00f6ste m\u00e5nga problem som drabbade Golf 7. Golf 8 \u00e4r fortfarande i sin linda, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00e5 problem, men dessa kommer sannolikt att \u00e5tg\u00e4rdas med den eventuella Golf 8.5.<\/p>\n\n\n\n

2020-nuvarande VW Golf Mk8<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2020 introducerades den helt nya VW Golf 8 som av m\u00e5nga anses vara en kontroversiell bil. Volkswagen gick inte \u00f6verdrivet l\u00e5ngt med den exteri\u00f6ra designen vilket vissa ber\u00f6mmer medan andra kritiserar. Hur som helst kan man s\u00e4ga att Mk8 Golf b\u00e5de inte ser s\u00e5 ny ut och att d\u00e5ligt specificerade modeller ser billiga ut.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r d\u00e4r det mesta av kontroversen ligger eftersom Golf 8 kommer med ett g\u00e4ng ber\u00f6ringsproblem vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r en bra sak. VW Golf har alltid varit perfekt utformad vilket inneb\u00e4r att ergonomin \u00e4r en liten del av vad som g\u00f6r en VW Golf, och om man \u00e4ndrar p\u00e5 det och g\u00f6r bilen fylld med ber\u00f6ringsk\u00e4nsliga knappar blir bilen inte lika l\u00e4tt att anv\u00e4nda som den en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r byggkvaliteten i Mk8 inte alls lika bra som i 7,5:an. VW drabbades h\u00e5rt av Dieselgate-skandalen, och det m\u00e4rks. Mk8 \u00e4r dock fortfarande den mest avancerade, kraftfullaste, mest kapabla och mest bekv\u00e4ma Golf hittills.<\/p>\n\n\n\n

2012-2017 VW Golf Mk7<\/h2>\n\n\n\n

Om vi g\u00e5r tillbaka i tiden och j\u00e4mf\u00f6r det mottagande som Golf 7 fick med det mottagande som Golf 8 fick, kommer vi omedelbart att m\u00e4rka varf\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga ber\u00f6mmer Golf 7 och varf\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga kritiserar Golf 8. Golf 7 ser tillr\u00e4ckligt annorlunda ut j\u00e4mf\u00f6rt med Golf 6 samtidigt som den ser ut som den ska, s\u00e4rskilt i R-Line-, GTI- och GTD-utf\u00f6rande.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i Golf 7 \u00e4r mer eller mindre densamma som i 7,5 minus den digitala cockpiten och den snyggare centrala sk\u00e4rmen. Anledningen till att Golf 7 \u00e4r s\u00e5 bra som den \u00e4r, \u00e4r att den erbjuder b\u00e4st v\u00e4rde f\u00f6r pengarna av alla VW Golf-modeller p\u00e5 den h\u00e4r listan, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Golf 7 nu \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra begagnade bilarna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Visst \u00e4r Golf 7.5 mer p\u00e5litlig och den ser b\u00e4ttre ut, men Golf 7 \u00e4r billigare och helhetsupplevelsen \u00e4r inte s\u00e5 annorlunda. Golf 8 \u00e4r liga \u00f6ver Golf 7 n\u00e4r det g\u00e4ller priset, \u00e4ven om den saknar byggkvalitet j\u00e4mf\u00f6rt med Golf 7.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken VW Golf-utrustningsniv\u00e5 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

VW Golf finns vanligtvis i ett dussin olika trimalternativ som Highline, Trendline, Comfortline, R-Line, GTI, GTE, GTD och Golf R. Trendline- och Comfortline-trimalternativen \u00e4r instegsalternativen eftersom de har en grundl\u00e4ggande utrustningsniv\u00e5, men kan uppgraderas genom individuella tillval.<\/p>\n\n\n\n

Trimmniv\u00e5n Highline \u00e4r mellanniv\u00e5n och \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r m\u00e5nga andrahandskunder av Golf. R-Line \u00e4r det b\u00e4sta visuella paketet f\u00f6r Golf, GTD \u00e4r den b\u00e4sta och mest kraftfulla diesel-Golf, GTI \u00e4r den mest ikoniska hot-hatch medan Golf R \u00e4r den kraftfullaste Golf-modellen och den enda AWD-prestanda-Golf som finns.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Golf GTI b\u00e4ttre \u00e4n VW Golf R?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen Golf GTI \u00e4r en konkurrent till Audi S3 medan Golf R \u00e4r en konkurrent till Audi RS3, vilket inneb\u00e4r att GTI\/S3 \u00e4r prestandamodellerna p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 medan Golf R\/RS3 \u00e4r de heta hatchbacks med h\u00f6gsta specifikation.<\/p>\n\n\n\n

GTI har vanligtvis mellan 200 och 250 h\u00e4stkrafter beroende p\u00e5 modell\u00e5r medan Golf R vanligtvis har omkring 300 h\u00e4stkrafter. Golf R har fyra avgasr\u00f6r och ett permanent AWD-system medan Golf GTI har tv\u00e5 avgasr\u00f6r och ett permanent framhjulsdrivningssystem.<\/p>\n\n\n\n

Vilken VW Golf \u00e4r den s\u00e4msta?<\/h4>\n\n\n\n

Mk4 och s\u00e4rskilt Mk4 GTI Golf \u00e4r den s\u00e4msta VW Golf av dem alla, men det \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en d\u00e5lig bil. Golf 4 GTI har aldrig riktigt erbjudit n\u00e5got speciellt eftersom den ser likadan ut som den vanliga Golf, den saknar kraft och den k\u00f6rs p\u00e5 ett riktigt livl\u00f6st s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Som sagt, tro inte att Mk4 \u00e4r en d\u00e5lig bil f\u00f6r det \u00e4r den inte, men j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra VW Golf-modeller \u00e4r den definitivt den svagaste l\u00e4nken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sedan 1974 har VW Golf varit en av de mest popul\u00e4ra och b\u00e4sta bilarna som g\u00e5r att k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Anledningen till att Golf \u00e4r s\u00e5 framg\u00e5ngsrik som den \u00e4r,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4152,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4767"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4767"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4767\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4768,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4767\/revisions\/4768"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4152"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4767"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4767"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4767"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}