{"id":4764,"date":"2022-06-20T09:15:09","date_gmt":"2022-06-20T09:15:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4764"},"modified":"2022-06-20T09:15:12","modified_gmt":"2022-06-20T09:15:12","slug":"ar-volkswagen-e-golf-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-e-golf-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen E-Golf en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen E-Golf-modellerna Mk7 och Mk7.5 fr\u00e5n 2012-2020 \u00e4r en blandning av VW Golfs praktiska egenskaper med en helt elektrisk plattform. Numera har VW sin ID. serie av elbilar vilket inneb\u00e4r att E-Golf \u00e4r mer eller mindre \u00f6verfl\u00f6dig eftersom ID.3\/ID.4-modellerna \u00e4r mer eller mindre i linje med vad E-Golf var f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att VW Mk8 Golf inte finns tillg\u00e4nglig som helelektrisk modell, utan endast som hybrid. VW avvecklade den elektriska Golf f\u00f6rmodligen f\u00f6r gott, men \u00e4r Volkswagen E-Golf en bra bil? E-Golf \u00e4r verkligen en riktigt bra bil, men den kan inte m\u00e4ta sig med VW ID.3 och VW ID.4. Detta inneb\u00e4r att E-Golf \u00e4r en bra begagnad VW elbil, men inget mer \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf kommer med tv\u00e5 olika alternativ f\u00f6r batteristorlek, och b\u00e5da \u00e4r relativt sm\u00e5 j\u00e4mf\u00f6rt med vad ID-bilarna erbjuder. Designen p\u00e5 E-Golf \u00e4r \u00f6verv\u00e4gande klassisk VW Golf-design, men n\u00e5gra specifika detaljer skiljer den fr\u00e5n resten av sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

E-Golfs chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llning \u00e4r inriktad p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet medan den praktiska anv\u00e4ndbarheten \u00e4r n\u00e5got s\u00e4mre j\u00e4mf\u00f6rt med Golf. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r E-Golf hyfsad, men en vanlig VW Golf \u00e4r det b\u00e4ttre alternativet om du inte \u00e4r h\u00e5rt ansatt av EV-plattformen.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mk7 E-Golf kommer med ett mindre 26,5 kWh-batteri som g\u00f6r att E-Golf klarar cirka 100-120 mil p\u00e5 en enda laddning. Detta batteri \u00e4r kopplat till en motor p\u00e5 116 hk, vilket mer eller mindre \u00e4r i linje med vad diesel- och bensinmotorerna i instegsutrustningen erbjuder. Mk7 kan laddas p\u00e5 cirka 8 timmar via ett v\u00e4gguttag eller 30 minuter via en 40 kW snabbladdare.<\/p>\n\n\n\n

Mk7.5 E-Golf har ett n\u00e5got st\u00f6rre batteri p\u00e5 35,8 kWh som ger en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 120-150 mil p\u00e5 en enda laddning. Mk7.5 har ocks\u00e5 136 hk, vilket g\u00f6r att den ligger n\u00e4rmare modellerna med bensin- och dieselmotorer i mellanniv\u00e5n. En vanlig laddning tar 5-6 timmar medan en snabbladdare (40kW) kan fylla p\u00e5 batteriet p\u00e5 cirka 40 minuter.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da \u00e4r uteslutande framhjulsdrivna bilar vilket inneb\u00e4r att E-Golf k\u00f6rs p\u00e5 samma s\u00e4tt som de vanliga Golf-modellerna. Visserligen \u00e4r E-Golf inte lika kapabel som vanliga bensin- och dieselmodeller n\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidd, men n\u00e4r det g\u00e4ller utsl\u00e4pp \u00e4r E-Golf den b\u00e4sta Golf som n\u00e5gonsin funnits.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den rena designen \u00e4r E-Golf n\u00e4stan identisk med den vanliga Golf. De enda skillnaderna \u00e4r sm\u00e5 designdetaljer som dimljusen, hjulens utformning och m\u00e4rkena. Inv\u00e4ndigt f\u00e5r E-Golf en n\u00e5got reviderad instrumentpanel med speciella elektriska m\u00e4tare och bilens programvara \u00e4r ocks\u00e5 omgjord f\u00f6r att rymma all n\u00f6dv\u00e4ndig information.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r E-Golf n\u00e4stan 500 kilo tyngre \u00e4n den vanliga diesel-Golf och det m\u00e4rks under k\u00f6rning. E-Golf \u00e4r inte lika smidig p\u00e5 f\u00f6tterna, s\u00e4rskilt inte den \u00e4ldre modellen som ocks\u00e5 anses vara underdrivet kraftfull av m\u00e5nga. Om du vill ha en mer dynamisk Golf med eldrift b\u00f6r du kolla in plug-in hybrid Golf GTE.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

E-Golf verkar vara en hyfsat p\u00e5litlig bil av tv\u00e5 sk\u00e4l. Den f\u00f6rsta \u00e4r att Mk7- och Mk7.5-Golfmodellerna \u00e4r ganska tillf\u00f6rlitliga till att b\u00f6rja med. Det andra sk\u00e4let \u00e4r att E-Golf \u00e4r en EV vilket inneb\u00e4r att den inte har n\u00e5gon br\u00e4nsletank, v\u00e4xell\u00e5da, avgassystem, br\u00e4nslepump och m\u00e5nga andra felaktiga komponenter.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste E-Golf-problemen \u00e4r mjukvarurelaterade, men vissa \u00e4r ocks\u00e5 elektriska, till exempel infotainmentsystemet eller elektriskt man\u00f6vrerade f\u00f6nster. Automatisk bromsning verkar vara ett av de mest bekymmersamma problemen, medan problem med laddportsl\u00e5s och effektf\u00f6rlust ocks\u00e5 \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW E-Golf tillverkas inte l\u00e4ngre, vilket inneb\u00e4r att du endast kan k\u00f6pa en som begagnad bil. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att E-Golf har en liten premie j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig bensin-\/dieselmodell och att marknadens efterfr\u00e5gan p\u00e5 E-Golf inte \u00e4r lika stor.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett har E-Golf ett n\u00e5got mindre lastutrymme p\u00e5 grund av batterierna, och VW rekommenderar inte att du bogserar n\u00e5got med E-Golf. I \u00f6vrigt \u00e4r de identiska.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa VW E-Golf?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen E-Golf \u00e4r en bra bil, men den har inget att s\u00e4tta emot VW ID-bilarna eftersom ID-bilarna \u00e4r nyare, b\u00e4ttre utrustade, mer eftertraktade och presterar mycket b\u00e4ttre p\u00e5 alla omr\u00e5den. De \u00e4r utrustade med kraftfullare batterier som ger dem st\u00f6rre r\u00e4ckvidd och kan laddas snabbare och enklare.<\/p>\n\n\n\n

Om du gillar VW Golfs plattform och inte \u00e4r villig att spendera ID. pengar \u00e4r E-Golf en bra spr\u00e5ngbr\u00e4da f\u00f6r att k\u00f6pa mer seri\u00f6sa elbilar l\u00e4ngre fram. E-Golf konstruerades inte p\u00e5 en dedikerad EV-plattform vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r lika sofistikerad som vissa EV:er \u00e4r, men det betyder inte att du inte b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde VW med E-Golf?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen slutade tillverka E-Golf eftersom det inte finns n\u00e5got behov av den. Innan VW initierade ID-serien var E-Golf den b\u00e4sta elbilen fr\u00e5n VW eftersom det \u00e4r en Golf och eftersom det var den enda elbilen i sl\u00e4kttr\u00e4det.<\/p>\n\n\n\n

Numera erbjuder VW ett f\u00e5tal ID. modeller och m\u00e5nga av dem har \u00e4nnu inte sl\u00e4ppts, det \u00e4r inte meningsfullt att investera i tv\u00e5 bilar som har samma syfte. D\u00e4rf\u00f6r var E-Golf tvungen att f\u00f6rsvinna och VW fokuserade sina anstr\u00e4ngningar p\u00e5 att hybridisera Golf ist\u00e4llet f\u00f6r att elektrifiera den helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Vilken VW E-Golf \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Mk7.5 \u00e4r den b\u00e4ttre E-Golf-modellen i alla avseenden. Mk7.5 \u00e4r troligen \u00e4nd\u00e5 den b\u00e4sta VW Golf genom tiderna eftersom den till och med sl\u00e5r den helt nya Mk8 Golf i olika aspekter. Mk7.5 erbjuder den h\u00f6gsta byggkvaliteten b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, och den beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett hur man ser p\u00e5 det tar Mk7.5 hem det, men Mk7 \u00e4r ocks\u00e5 en ganska bra bil, men inte lika bra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen E-Golf-modellerna Mk7 och Mk7.5 fr\u00e5n 2012-2020 \u00e4r en blandning av VW Golfs praktiska egenskaper med en helt elektrisk plattform. Numera har VW sin ID. serie av elbilar vilket inneb\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4765,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4764"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4764"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4764\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4766,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4764\/revisions\/4766"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4765"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4764"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4764"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4764"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}