{"id":4761,"date":"2022-06-20T09:14:25","date_gmt":"2022-06-20T09:14:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4761"},"modified":"2022-06-20T09:14:27","modified_gmt":"2022-06-20T09:14:27","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-e-golf","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-e-golf\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen E-Golf"},"content":{"rendered":"\n

M\u00e4rket Volkswagen har g\u00e5tt igenom en riktigt tuff period under det senaste decenniet eftersom det gick fr\u00e5n att vara det fr\u00e4msta premiumbilm\u00e4rket som faktiskt var prisv\u00e4rt och \u00f6nskv\u00e4rt, till ett ganska tvivelaktigt m\u00e4rke tack vare Dieselgate-skandalen. VW gjorde dock en anstr\u00e4ngning f\u00f6r att investera en enorm summa pengar i elbilar f\u00f6r att \u00e5terf\u00e5 sin tidigare titel.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf \u00e4r en av de allra f\u00f6rsta elbilarna fr\u00e5n VW, vilket omedelbart v\u00e4cker n\u00e5gra fr\u00e5gor om dess tillf\u00f6rlitlighet. N\u00e4r ett m\u00e4rke v\u00e5gar sig in p\u00e5 ok\u00e4nd mark brukar det indikera problem som bara v\u00e4ntar p\u00e5 att uppst\u00e5. En elbil \u00e4r dock till sin natur enklare i sin konstruktion vilket inneb\u00e4r att e Golf \u00e4r en relativt p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst finns det n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna, till exempel problem med laddningsporten, HVAC, olika elektriska problem, problem med str\u00f6mf\u00f6rs\u00f6rjning och laddning samt problem med bromsarna. Alla dessa problem g\u00e5r att reparera, men de verkar ocks\u00e5 vara vanliga p\u00e5 m\u00e5nga e Golf-modeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r e Golf en riktigt intressant bil eftersom den kombinerar alla f\u00f6rdelar med en VW Golf med eldrift, vilket g\u00f6r den till en perfekt Golf f\u00f6r den moderna eran.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf – problem med laddningsporten<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste, om inte det vanligaste problemet som e Golf lider av, \u00e4r det besv\u00e4rliga l\u00e5set f\u00f6r laddningsporten som \u00e4r konstruerat f\u00f6r att docka laddaren och l\u00e5sa den under laddning. Detta system \u00e4r utformat s\u00e5 att ingen enkelt kan g\u00e5 till din bil och koppla ur den. Ibland tenderar dock l\u00e5sen att fastna vilket inneb\u00e4r att du inte kan koppla loss laddaren.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r porten utformad s\u00e5 att den immobiliserar fordonet n\u00e4r n\u00e5gon f\u00f6rs\u00f6ker ta ut den, vilket inneb\u00e4r att din bil inte kommer att kunna k\u00f6ras och du kommer inte heller att kunna bogsera den. Det \u00e4r m\u00f6jligt att anv\u00e4nda ett vasst f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r att lossa l\u00e5sen med v\u00e5ld, men det \u00e4r ingen bra id\u00e9 att g\u00f6ra det eftersom du kan g\u00f6ra problemet \u00e4nnu v\u00e4rre.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf – HVAC-problem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga VW e Golf-\u00e4gare klagar p\u00e5 olika HVAC-problem som fullst\u00e4ndig brist p\u00e5 luftfl\u00f6de, brist p\u00e5 kall luft eller brist p\u00e5 varm luft. Detta inneb\u00e4r att systemet inte kan kyla ner eller v\u00e4rma upp kup\u00e9n vid behov, vilket delvis kan repareras med en mjukvarupatch.<\/p>\n\n\n\n

Vissa k\u00e4llor uppger dock att dessa problem beror p\u00e5 en defekt v\u00e4rmepump eller trasiga ventiler vilket inneb\u00e4r att dessa m\u00e5ste bytas ut om du vill l\u00f6sa problemet permanent. Se till att ta din e Golf till \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

VW e Golf drabbas ibland av olika elektriska problem i samband med GPS, backkamera, anslutningssystem och Bluetooth. Kameran kan kopplas ur helt och h\u00e5llet, sl\u00e5 ut eller till och med blinka, vilket g\u00f6r den helt oanv\u00e4ndbar. Det verkar som om det enda s\u00e4ttet att effektivt l\u00f6sa detta \u00e4r att byta ut kameran helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Car-Net-funktionerna \u00e4r ocks\u00e5 ett k\u00e4nt problem med m\u00e5nga VW-modeller eftersom de tenderar att sluta fungera utan n\u00e5gon uppenbar anledning. Detta problem \u00e4r oftast f\u00f6rknippat med 2015 \u00e5rs modeller vilket inneb\u00e4r att VW fixade problemet f\u00f6r 2016 \u00e5rs modeller och upp\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf – problem med str\u00f6mf\u00f6rs\u00f6rjning och laddning<\/h2>\n\n\n\n

Vissa e Golf-modeller lider av felaktiga effektstyrningsmoduler som helt kan st\u00e4lla till det f\u00f6r bilens laddningssystem. S\u00e5 mycket att du m\u00e5ste byta ut hela modulen f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta. Det positiva \u00e4r att endast en liten m\u00e4ngd bilar har f\u00e5tt detta problem diagnostiserat.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat problem relaterat till modulen eller v\u00e4xelriktaren g\u00f6r att bilen tappar str\u00f6mmen under k\u00f6rning. Det positiva \u00e4r att dessa problem fr\u00e4mst drabbade tidiga 2015-modeller medan senare modeller har f\u00e5tt detta problem \u00e5tg\u00e4rdat.<\/p>\n\n\n\n

VW e Golf – Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga Volkswagenbilar har drabbats av bromsrelaterade problem, s\u00e4rskilt problem med automatiserade frambromsar. e Golf verkar tillh\u00f6ra denna grupp av bilar som antingen inte aktiverar bromsarna n\u00e4r det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt eller aktiverar dem n\u00e4r det inte finns n\u00e5got behov av att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Systemet k\u00e4mpar i ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden, s\u00e4rskilt i kraftigt regn eller sn\u00f6 eftersom systemet \u00e4r kopplat till parkeringssensorerna. F\u00f6r 2 \u00e5r sedan kr\u00e4vdes en st\u00e4mning mot VW p\u00e5 grund av dessa problem, s\u00e5 det \u00e4r b\u00e4ttre att st\u00e4nga av systemet helt och h\u00e5llet f\u00f6r att alltid vara s\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW e Golf v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen e Golf \u00e4r ett av VW:s allra f\u00f6rsta seri\u00f6sa f\u00f6rs\u00f6k att g\u00f6ra en konkurrenskraftig och massproducerad elbil. De best\u00e4mde sig f\u00f6r att ta ett v\u00e4lk\u00e4nt Golf-chassi och sp\u00e4nna fast ett h\u00f6gsp\u00e4nningselektriskt system f\u00f6r att g\u00f6ra elbilen. e Golf \u00e4r ingen d\u00e5lig bil, men tiden har kommit ikapp e Golf vilket inneb\u00e4r att VW ID:s bilar helt enkelt \u00e4r b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan, om du kan hitta en e Golf till ett lockande pris \u00e4r den v\u00e4rd pengarna, men om du kan str\u00e4cka ut dem till n\u00e5got som en VW ID.3 eller till och med en ID.4 \u00e4r e Golf inte v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil kan VW e Golf h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

I verkligheten kan e Golf klara upp till 150 mil p\u00e5 en full laddning, vilket inneb\u00e4r att dessa uppskattningar tar h\u00e4nsyn till luftkonditionering och alla andra system som vi brukar anv\u00e4nda i bilen. Du skulle kunna str\u00e4cka den str\u00e4ckan \u00e4nnu l\u00e4ngre om du f\u00f6rs\u00f6ker, men realistiskt sett \u00e4r 150 miles max.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00e4r som nyare elbilar sl\u00e5r VW e Golf eftersom e Golf aldrig var avsedd att vara en elbil fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det att ladda VW e Golf?<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam laddning tar upp till 6-7 timmar medan snabbladdning fyller p\u00e5 batteriet fr\u00e5n 0 % till 80 % p\u00e5 cirka 45 minuter. Detta \u00e4r hyfsat med tanke p\u00e5 n\u00e4r e Golf kom den och \u00e4r anledningen till att e Golf fortfarande lyckas vara n\u00e5gorlunda konkurrenskraftig med de nyaste elbilarna.<\/p>\n\n\n\n

EV:er som har utformats med ett EV-specifikt chassi tenderar dock att vara b\u00e4ttre i verkligheten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e4rket Volkswagen har g\u00e5tt igenom en riktigt tuff period under det senaste decenniet eftersom det gick fr\u00e5n att vara det fr\u00e4msta premiumbilm\u00e4rket som faktiskt var prisv\u00e4rt och \u00f6nskv\u00e4rt, till ett<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4762,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4761"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4761"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4761\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4763,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4761\/revisions\/4763"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4762"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4761"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4761"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4761"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}