{"id":4751,"date":"2022-06-20T07:13:13","date_gmt":"2022-06-20T07:13:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4751"},"modified":"2022-06-20T07:13:55","modified_gmt":"2022-06-20T07:13:55","slug":"ar-audi-s5-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-s5-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi S5 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi S5 \u00e4r en snygg bil p\u00e5 instegsniv\u00e5 som tillverkas av Audis sportdivision. S5 skiljer sig fr\u00e5n den vanliga A5 tack vare en st\u00f6rre, kraftfullare motor, en subtil uppgradering av stilen och en mer fokuserad k\u00f6rupplevelse. S5 \u00e4r t\u00e4nkt att \u00f6verbrygga klyftan mellan den snabba Audi RS5 och den mer ordin\u00e4ra vanliga vanliga Audi A5. S\u00e5, \u00e4r Audi S5 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den erbjuder det b\u00e4sta av tv\u00e5 v\u00e4rldar. Den \u00e4r bekv\u00e4m, anspr\u00e5ksl\u00f6s och elegant samtidigt som den \u00e4r snabb, dynamisk och kan krossa heta hatchbacks fr\u00e5n linjen. S5 kommer med antingen en diesel V6-motor eller en bensin V6-motor medan \u00e4ldre S5-modeller \u00e4ven kom med en V8-motor med naturlig insugning.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt f\u00e5r S5 en sportig kaross, en upps\u00e4ttning st\u00f6rre hjul, st\u00f6rre bromsar, en n\u00e5got s\u00e4nkt k\u00f6rh\u00f6jd, fyrdubbla avgasr\u00f6r, sportstolar och ytterligare n\u00e5gra stylinguppgraderingar b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. N\u00e4r det g\u00e4ller fj\u00e4dring och hantering lyckas S5 h\u00e5lla sig platt i kurvorna, men den kan inte m\u00e4ta sig med den mer fokuserade RS5 p\u00e5 den avdelningen.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 stark om du underh\u00e5ller bilen tillr\u00e4ckligt bra. Med det sagt \u00e4r det betydligt mindre sannolikt att nyare S5-modeller orsakar problem j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre modeller. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad, men bara om du v\u00e4ljer de 4-d\u00f6rrars Sportback-versionerna eftersom de 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 och cabriolet \u00e4r mycket mindre praktiska.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts i inledningen f\u00e5r S5 antingen en 3.0L diesel V6 eller en bensin 3.0L V6 och b\u00e5da dessa g\u00f6r runt 330 hk-360 hk beroende p\u00e5 modell\u00e5r. \u00c4ldre S5-modeller kommer med en 4,2L V8 med naturlig insugning som \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande men som \u00e4r mycket t\u00f6rstigare och k\u00e4nns lantlig. Alla S5-modeller levereras med Audis Quattro AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Alla S5:or efter f\u00f6rsta generationen kommer med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och de nyaste S5-modellerna med S-Tronic dubbelkopplingsl\u00e5da. Tidiga S5:or kan ocks\u00e5 f\u00e5s med manuell v\u00e4xell\u00e5da och kombinationen av en 4,2 liters V8 med naturlig insugning och manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r n\u00e5got som du inte kan hitta i n\u00e5gon annan bil fr\u00e5n denna eller ens den epoken.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r inte s\u00e4rskilt bra med n\u00e5gon av dessa bilar, utom med 3,0L diesel S5 som verkar f\u00e5 runt 30-35MPG h\u00f6gst om du \u00e4r l\u00e4tt p\u00e5 gaspedalen. P\u00e5 det hela taget erbjuder S5 en sp\u00e4nnande drivlina som kan underh\u00e5lla dig utan att skrika till alla att du har en stor motor.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

S5 f\u00e5r ett par styling-tweaks och detaljer som skiljer den fr\u00e5n den vanliga A5 och f\u00e5r den att verka mer fokuserad. Det enklaste s\u00e4ttet hur du kan uppt\u00e4cka en S5 \u00e4r att titta p\u00e5 dess avgassystem och st\u00f6rre bromsrotorer och bromsbromsar. S5 finns i alla tre karossvarianter, och de flesta f\u00f6redrar antingen Sportback 4-d\u00f6rrars eller den snygga 2-d\u00f6rrars coup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassit i S5 \u00e4r relativt of\u00f6r\u00e4ndrade, men lite styvare j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A5. Detta inneb\u00e4r att bilen inte lutar lika mycket i kurvorna, men den kan inte heller matcha RS5 n\u00e4r det g\u00e4ller hantering.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, vilket inneb\u00e4r att den borde kunna h\u00e5lla l\u00e4nge om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att tyska premiumbilar \u00e4r i behov av grundligt underh\u00e5ll eftersom de egentligen inte kan fungera utan det. Det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om med b\u00e5de nyare och \u00e4ldre S5:or.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r relaterade till motorn. \u00c4ldre S5-modeller lider av kolansamling p\u00e5 insugningsr\u00f6ret medan nyare modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland drabbas av problem med t\u00e4ndspolarelaterade problem. V\u00e4xell\u00e5dan kan vara ryckig och lat p\u00e5 b\u00e5de nyare och \u00e4ldre S5:or, infotainment kan kr\u00e5ngla i alla S5:or medan utrustning som soltak eller cabriolettak \u00e4r ett k\u00e4nt gn\u00e4ll med \u00e4ldre S5:or.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Audi S5-modeller med 4,2 liter V8 med naturlig insugning \u00e4r numera ett fynd med tanke p\u00e5 vad du f\u00e5r f\u00f6r pengarna. Nyare S5:or \u00e4r mycket dyrare och den andra generationen av S5 f\u00f6re faceliftet verkar vara den som \u00e4r mest vettig som begagnad bil.<\/p>\n\n\n\n

Den 4-d\u00f6rrars Sportback-versionen \u00e4r mycket mer praktisk \u00e4n de andra tv\u00e5, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller familjebruk. S5 saknar lite huvudutrymme j\u00e4mf\u00f6rt med A4, men kompenserar f\u00f6r det tack vare ett st\u00f6rre bakluckat bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S5 en snabb bil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r verkligen en snabb bil eftersom alla S5-generationer har Audis Quattro AWD och en motor med minst 330 hk. F\u00f6rsta generationens S5 kan n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 5 sekunder medan den nyaste och snabbaste S5 kan n\u00e5 60 mph p\u00e5 cirka 4,5 sekunder, vilket \u00e4r en riktigt stor siffra f\u00f6r en familjebil. Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 155mph i alla S5-modeller.<\/p>\n\n\n\n

S5 klarar kvartsmetern p\u00e5 cirka 13 sekunder, vilket \u00e4r en rimlig tid och passar in i bilens \u00f6vergripande sportiga framtoning. \u00c4ldre manuella S5-modeller med 4,2L V8 \u00e4r de l\u00e5ngsammaste av alla, men kombinationen av en manuell bil med en raspig V8 \u00e4r v\u00e4rd mycket mer \u00e4n en kvartsmilstid.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S5 en daglig f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r utformad med daglig k\u00f6rning i \u00e5tanke, vilket \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i den. Audis S-bilar \u00e4r utformade f\u00f6r dagliga f\u00f6rare vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att offra n\u00e5gon komfort om du hoppar \u00f6ver den vanliga A5 och v\u00e4ljer S5.<\/p>\n\n\n\n

S5 erbjuder en perfekt balans mellan komfort och dynamik och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den \u00e4r den b\u00e4sta i hela Audi A5-sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Audi S5?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en elegant, lyxig och rolig sedan\/coupe \u00e4r S5 ett perfekt val. S5 g\u00f6r allting bra vilket inneb\u00e4r att den sannolikt kommer att uppfylla dina prioriteringar. Den kan vara bekv\u00e4m, avslappnad och avslappnad samtidigt som den \u00e4r snabb, dynamisk och sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4lja mellan att \u00e4ga en 4-d\u00f6rrars Sportback-modell, en 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 eller en 2-d\u00f6rrars cabriolet beroende p\u00e5 vad du f\u00f6redrar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S5 \u00e4r en snygg bil p\u00e5 instegsniv\u00e5 som tillverkas av Audis sportdivision. S5 skiljer sig fr\u00e5n den vanliga A5 tack vare en st\u00f6rre, kraftfullare motor, en subtil uppgradering av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4754,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4751"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4751"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4751\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4753,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4751\/revisions\/4753"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4754"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4751"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4751"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4751"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}