{"id":4748,"date":"2022-06-20T07:12:25","date_gmt":"2022-06-20T07:12:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4748"},"modified":"2022-06-20T07:12:29","modified_gmt":"2022-06-20T07:12:29","slug":"vanliga-problem-med-audi-s5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-s5\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi S5"},"content":{"rendered":"\n

Audi S5 \u00e4r gjord f\u00f6r personer som f\u00f6redrar b\u00e5de stil och substans, eftersom den \u00e4r snygg och elegant, men ocks\u00e5 dynamisk och snabb. S5 \u00e4r en riktig lyxbil och den lyckas \u00f6verbrygga klyftan mellan den relativt d\u00e4mpade Audi A5 och den \u00f6verdrivet aggressiva Audi RS5. S5 kan g\u00f6ra b\u00e5de anspr\u00e5ksl\u00f6s lyxkryssning och snabba 0-60mph-tider vilket g\u00f6r den till ett riktigt bra paket.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar S5 h\u00e5lla m\u00e5ttet, \u00e5tminstone de nyare modellerna. Tidigare modeller \u00e4r nu mer \u00e4n 15 \u00e5r gamla vilket inneb\u00e4r att om de inte underh\u00e5llits tillr\u00e4ckligt kommer de att lida. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5nga av dessa p\u00e5 andrahandsmarknaden har minskat mycket i v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi S5-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, fordonshastighetssensorn, utrustningen och ibland \u00e4ven elektroniken. En del av dessa problem, som till exempel elektriska problem, kan enkelt \u00e5tg\u00e4rdas via en programuppdatering medan andra, som de problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, \u00e4r lite sv\u00e5rare att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Audi S5 en hyfsat p\u00e5litlig bil, men bara om du underh\u00e5ller den. Nyare Audi S5-modeller \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga, men du kan ocks\u00e5 njuta av en \u00e4ldre S5 om du lyckas hitta en i hyggligt skick.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Audi S5-modeller som anv\u00e4nder den 4,2 liter stora V8-motorn med naturlig insugning lider av ett problem med kolbildning. Kolavlagringar bildas ovanp\u00e5 insugningsr\u00f6ret och m\u00e5ste reng\u00f6ras d\u00e5 och d\u00e5, annars blir motorn lidande. Nyare S5-modeller som anv\u00e4nder 3,0L turbo V6 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av problem med t\u00e4ndspolar.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom m\u00e5nga VAG Audi-motorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av problem med t\u00e4ndspolarelaterade problem. Detta inneb\u00e4r att problem med t\u00e4ndstift ocks\u00e5 kan uppst\u00e5 s\u00e5 sm\u00e5ningom. Det enklaste s\u00e4ttet att l\u00f6sa b\u00e5da dessa \u00e4r att ers\u00e4tta alla felaktiga komponenter med nya eftersom det tenderar att l\u00f6sa problemet i l\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre S5-modeller finns med antingen en automatisk eller till och med en manuell v\u00e4xell\u00e5da, men de flesta valde automatv\u00e4xeln. Nyare S5-modeller kommer uteslutande med Audis p\u00e5litliga S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da, men det verkar som om S-Tronic lider av problem n\u00e4r den \u00e4r kopplad till V6:an mer \u00e4n vad den brukar g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

De flesta v\u00e4xell\u00e5dsproblem \u00e4r dock inte \u00f6verdrivet allvarliga, vilket inneb\u00e4r att de p\u00e5verkar kvaliteten p\u00e5 k\u00f6rupplevelsen mer \u00e4n de p\u00e5verkar mekaniken. Det betyder att du sannolikt kommer att k\u00e4nna att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r lat, tveksam, skakig eller ibland till och med l\u00e5ngsam att reagera.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – problem med hastighetsgivare<\/h2>\n\n\n\n

Problem relaterade till avancerade aktiva f\u00f6rarassistanssystem \u00e4r relativt vanliga med S5 och vissa av dem \u00e4r v\u00e4rre \u00e4n andra. M\u00e5nga \u00e4gare har klagat p\u00e5 att S5 lider av alltf\u00f6r p\u00e5tr\u00e4ngande k\u00f6rf\u00e4ltsassistanssystem som tenderar att trycka in dig i k\u00f6rf\u00e4ltet i st\u00e4llet f\u00f6r att v\u00e4gleda dig p\u00e5 ett s\u00e4krare och f\u00f6ruts\u00e4gbart s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare har till och med klagat p\u00e5 att bilen registrerar hinder som helt enkelt inte fanns d\u00e4r n\u00e4r bilen trodde att de fanns d\u00e4r. Detta resulterade i att n\u00e5gra av dessa slumpm\u00e4ssigt bromsade utan n\u00e5gon som helst varning.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r en bil som \u00e4r fullmatad med teknik och funktioner, men vissa av dessa funktioner \u00e4r mer ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder \u00e4n andra. Till exempel \u00e4r soltaket som finns p\u00e5 moderna S5- och A5-modeller k\u00e4nt f\u00f6r att fastna, och vissa \u00e4gare har till och med klagat p\u00e5 att soltaket splittras under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom finns S5 \u00e4ven som cabriolet, och alla \u00e4r medvetna om att en mjuk cabriolettak \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder fr\u00e5n tid till annan. Andra utrustningsproblem inkluderar knarrande i interi\u00f6ren och potentiella skrammel, \u00e4ven p\u00e5 bilar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Audi S5 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste elproblemet i Audi S5 \u00e4r relaterat till infotainmentsystemet som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att st\u00f6ra eller st\u00e4nga av sig sj\u00e4lv helt och h\u00e5llet. Backkameran \u00e4r ocks\u00e5 ibland k\u00e4nd f\u00f6r att misslyckas, vilket inneb\u00e4r att omstart av den b\u00f6r l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilket programvaruproblem det handlar om \u00e4r det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra att starta om den eller till och med nollst\u00e4lla den om m\u00f6jligt. Om inget av dessa l\u00f6ser problemet kan du sedan f\u00f6rs\u00f6ka uppdatera den. Om detta inte l\u00f6ser problemet beror det sannolikt p\u00e5 h\u00e5rdvarurelaterade problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S5 en sportbil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S5 kan betraktas som en sportbil, men den \u00e4r i f\u00f6rsta hand en lyxbil och det m\u00e4rks s\u00e5 fort du kliver in i den. S5 Coup\u00e9 k\u00e4nns f\u00f6rmodligen som den sportigaste S5-modellen du kan f\u00e5 medan Sportback 4-d\u00f6rrarsversionen k\u00e4nns liknande, men inte lika fokuserad.<\/p>\n\n\n\n

Cabriolet S5 k\u00e4nns ocks\u00e5 sportig men p\u00e5 ett soft-top-cruiser-liknande s\u00e4tt. Om du \u00e4r n\u00e5gon som aldrig har k\u00f6rt en riktig sportbil kommer S5 att k\u00e4nnas som den sportigaste bil du n\u00e5gonsin har k\u00f6rt. Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid att k\u00f6ra en sportbil kommer S5 att k\u00e4nnas som en bekv\u00e4m lyxbil med en sportig pr\u00e4gel.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Audi S5 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Audi S5 \u00e4r den nyaste 2022-modellen och det \u00e4r uppenbart eftersom den ser b\u00e4ttre ut \u00e4n den pre-faceliftade 2:a generationen S5 och \u00e4r ocks\u00e5 mer p\u00e5litlig. \u00c4ldre 4,2L V8 S5-modeller \u00e4r de galnaste S5-modellerna hittills, men de \u00e4r lite f\u00f6r gamla och \u00e4r riktigt br\u00e4nslesn\u00e5la.<\/p>\n\n\n\n

Alla S5-modeller \u00e4r fantastiska, men den nyaste 2022-modellen \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta hittills.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S5 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S5 \u00e4r faktiskt en bra familjebil eftersom den \u00e4r rymlig, bekv\u00e4m och s\u00e4ker. Den sportiga kanten som du f\u00e5r med S5 \u00e4r inte alltf\u00f6r aggressiv, vilket inneb\u00e4r att den balanserar att vara b\u00e5de en lyxkryssare och en sportbil riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Sportback 4-d\u00f6rrarsversionen av S5 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta versionen du kan f\u00e5 medan coup\u00e9- och cabrioletmodellerna ocks\u00e5 \u00e4r bra om din familj har upp till tv\u00e5 babytoppar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S5 \u00e4r gjord f\u00f6r personer som f\u00f6redrar b\u00e5de stil och substans, eftersom den \u00e4r snygg och elegant, men ocks\u00e5 dynamisk och snabb. S5 \u00e4r en riktig lyxbil och den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4749,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4748"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4750,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748\/revisions\/4750"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4749"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}