{"id":4738,"date":"2022-06-17T08:07:42","date_gmt":"2022-06-17T08:07:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4738"},"modified":"2022-06-17T08:07:46","modified_gmt":"2022-06-17T08:07:46","slug":"vanliga-problem-med-bmw-n63-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-n63-motorer\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW N63-motorer"},"content":{"rendered":"\n

BMW N63-motorn var v\u00e4rldens f\u00f6rsta bilmotor i serieproduktion som anv\u00e4nde sig av en ”hotvee”-layout, d\u00e4r turboladdarna \u00e4r placerade i motorns ”V”. Dessutom \u00e4r det BMW:s f\u00f6rsta turboladdade V8-motor. Denna motor ersatte den naturligt insugande BMW N62-motorn.<\/p>\n\n\n\n

N63 m\u00e5 vara en kraftfull och h\u00f6gpresterande motor, men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N63-motorerna?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW N63 turboladdade V8-motor \u00e4r fel p\u00e5 br\u00e4nsleinsprutare, l\u00e4ckande ventilstamst\u00e4tningar, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, fel p\u00e5 styrkedjan, snabb batteridr\u00e4nering, d\u00e5liga t\u00e4ndstift och d\u00e5liga t\u00e4ndspolar. Den goda nyheten \u00e4r att de flesta av dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas. Dessutom kan dessa problem ocks\u00e5 undvikas genom regelbundet underh\u00e5ll och sk\u00f6tsel.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW N63-motorer?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Problemet med styrkedjan \u00e4r ett av BMW:s st\u00f6rsta problem. BMW N63-motorn \u00e4r inget undantag eftersom den ocks\u00e5 har detta problem. Icke desto mindre \u00e4r det h\u00e4r problemet vanligt i N63-motorer fr\u00e5n 2008 till 2014. Anv\u00e4ndare noterade att tidningskedjan str\u00e4cker ut sig efter en tid, vilket leder till ytterligare slitage p\u00e5 ventilsystemet och p\u00e5verkar bilens prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Tecken p\u00e5 en d\u00e5lig eller felande styrkedja \u00e4r bland annat grov tomg\u00e5ng och att motorlampan kommer. Om problemet med styrkedjan inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid kan ventilerna b\u00f6jas och leda till kostsamma reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutningsfel<\/h3>\n\n\n\n

Ett av de f\u00f6rsta problemen som du b\u00f6r vara beredd att hantera n\u00e4r du skaffar en bil med BMW N63-motor \u00e4r fel p\u00e5 br\u00e4nsleinsprutningen. M\u00e5nga anv\u00e4ndare har rapporterat att de f\u00e5tt detta problem redan vid 20 000 mil. Dessutom \u00e4r det ganska dyrt att \u00e5tg\u00e4rda detta problem eftersom du m\u00e5ste r\u00e4kna in arbetskostnader.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig eller felande br\u00e4nsleinjektor \u00e4r d\u00e5lig acceleration, motorfel, grov tomg\u00e5ng, kontrollampan t\u00e4nds och svarta avgasr\u00f6r. Byt ut de d\u00e5liga br\u00e4nsleinsprutarna f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem f\u00f6r alla BMW-modeller \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Detta problem \u00e4r kopplat till motorns utformning d\u00e4r turbon sitter i mitten av ”V” eller i motorns dal. Dessutom \u00e4r detta omr\u00e5de mycket varmt och g\u00f6r att motorn f\u00f6rbrukar mer olja, och det kan till och med leda till att packningarna torkar ut och l\u00e4cker olja.<\/p>\n\n\n\n

I normala situationer b\u00f6r 1 qt olja motsvara 1000 mil, men i det h\u00e4r fallet motsvarar 1 qt olja 600 mil. Trots detta \u00e4lskar BMW-\u00e4gare fortfarande sina bilar och fyller p\u00e5 olja var 4 000-6 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande ventilstammar<\/h3>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av den h\u00f6ga v\u00e4rmen som produceras av avgaserna och turbon i motorns dalg\u00e5ng f\u00f6rs\u00e4mras ventilskaftt\u00e4tningarna snabbare, vilket leder till l\u00e4ckor och enorma bitar av vit r\u00f6k som kommer ut ur avgaserna. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 l\u00e4ckande ventilskaft \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och vit r\u00f6k fr\u00e5n avgaserna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du byta ut de d\u00e5liga ventilstamt\u00e4tningarna mot nya. Detta \u00e4r en enkel l\u00f6sning och den b\u00f6r inte kosta s\u00e4rskilt mycket.<\/p>\n\n\n\n

Snabbt batteridr\u00e4nage<\/h4>\n\n\n\n

I ett f\u00f6rs\u00f6k av BMW att uppn\u00e5 effektivitet slutade det med att man strulade med andra delar av bilen. Ja, den h\u00e4r bilen har b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi \u00e4n de flesta av sina konkurrenter, men den t\u00f6mmer ocks\u00e5 batteriet snabbare \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. BMW gjorde N63-systemet f\u00f6r att ladda batterierna i st\u00e4llet f\u00f6r att ladda fr\u00e5n v\u00e4ndningarna i banden. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inte s\u00e4rskilt effektivt att ladda batteriet med det h\u00e4r systemet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom t\u00f6ms batteriet snabbt eftersom bilens elektroniska system f\u00f6rblir ig\u00e5ng efter att bilen st\u00e4ngts av f\u00f6r att h\u00e5lla kylsystemet ig\u00e5ng f\u00f6r att kyla turbon som var placerad mitt i V:et i motorn.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5liga t\u00e4ndstift<\/h4>\n\n\n\n

Precis som br\u00e4nsleinsprutare h\u00e5ller inte heller t\u00e4ndstift p\u00e5 BMW:s t\u00e4ndstift l\u00e4nge. BMW rekommenderar att anv\u00e4ndarna byter ut t\u00e4ndstiftet var 30 000:e mil. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 slitna eller trasiga t\u00e4ndstift \u00e4r motorfel, gamla starter och grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5liga t\u00e4ndspolar<\/h4>\n\n\n\n

T\u00e4ndspolar p\u00e5 BMW h\u00e5ller inte l\u00e4nge. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du byta ut t\u00e4ndspolarna p\u00e5 dina t\u00e4ndstift var 45 000:e mil. Tecken p\u00e5 d\u00e5liga t\u00e4ndspolar \u00e4r motorfel, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning och starter. Observera att t\u00e4ndspolar ska bytas ut tillsammans med t\u00e4ndstift.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW N63 en p\u00e5litlig motor?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, BMW N63-motorn \u00e4r en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-motorer som n\u00e5gonsin tillverkats. Detta beror p\u00e5 att anv\u00e4ndarna har rapporterat om frekventa tillf\u00f6rlitlighetsproblem som \u00e4r o\u00e4ndliga. Dessutom \u00e4r den h\u00e4r motorn p\u00e5 v\u00e4g att bli en av de minst BMW-motorer som n\u00e5gonsin tillverkats. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer den h\u00e4r motorn \u00e4nd\u00e5 att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW-modeller har N63-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Den turboladdade V8-motorn BMW N63 finns i modellerna BMW 550i, X5, X6, 650i och 750i. Dessa \u00e4r n\u00e5gra av de mest kraftfulla, bekv\u00e4ma och v\u00e4lpresterande BMW-modellerna p\u00e5 marknaden. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer N63 att prestera exceptionellt bra och h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW N63-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW N63-motorn kommer med flera problem kan den h\u00e4r motorn h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls v\u00e4l. Den kan klockan mer \u00e4n 250 000 mil om anv\u00e4ndaren f\u00f6ljer BMW:s rekommenderade underh\u00e5llsservice. Trots detta har vissa anv\u00e4ndare rapporterat att de klarar \u00f6ver 300 000 miles, vilket \u00e4r imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kraft producerar BMW N63-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Den turboladdade V8-motorn BMW N63 har en kapacitet p\u00e5 4,4 liter. Denna kraftfulla motor producerar maximalt 408 hk och 40 lb-ft vridmoment. Dessutom kan den h\u00e4r motorn hantera mer \u00e4n 25psi. I BMW 750i xDrive levererar den h\u00e4r motorn upp till 523 hk och 553 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den st\u00f6rsta skillnaden mellan N63- och S63-motorerna?<\/h4>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan N63- och S63-motorerna \u00e4r att S63 var BMW:s Motorsport-version av N63-motorn. Dessutom har S63, till skillnad fr\u00e5n N63, dubbla skruvturbullers med ett pulstunat avgasr\u00f6r som ansl\u00f6t b\u00e5da cylinderhuvudena.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW N63 turboladdade V8-motor en trevlig motor eftersom den \u00e4r kraftfull, p\u00e5litlig, h\u00e5llbar och presterar enast\u00e5ende. Men som de flesta motorer kommer den ocks\u00e5 med n\u00e5gra problem som \u00e4garna m\u00e5ste ta itu med. Om den h\u00e4r motorn sk\u00f6ts v\u00e4l kan dock de flesta av problemen undvikas och motorn kommer l\u00e4tt att klockan \u00f6ver 250 000 miles.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW N63-motorn var v\u00e4rldens f\u00f6rsta bilmotor i serieproduktion som anv\u00e4nde sig av en ”hotvee”-layout, d\u00e4r turboladdarna \u00e4r placerade i motorns ”V”. Dessutom \u00e4r det BMW:s f\u00f6rsta turboladdade V8-motor. Denna motor<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4739,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4738"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4738"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4738\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4740,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4738\/revisions\/4740"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4739"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4738"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4738"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4738"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}