{"id":4732,"date":"2022-06-16T08:14:06","date_gmt":"2022-06-16T08:14:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4732"},"modified":"2022-06-16T08:14:10","modified_gmt":"2022-06-16T08:14:10","slug":"vanliga-problem-med-bmw-m8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-m8\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW M8"},"content":{"rendered":"\n

BMW M8 \u00e4r en kraftfull och h\u00f6gpresterande coup\u00e9. Den finns \u00e4ven som cabriolet och 4-d\u00f6rrars gran coupe. Den h\u00e4r bilen \u00e4r ocks\u00e5 avancerad, bekv\u00e4m och s\u00e4ker. Men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M8?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW M8 \u00e4r otillr\u00e4cklig skruvning, felaktig igenk\u00e4nning av b\u00e4ltesl\u00e5s, defekt hydraulisk enhet, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, d\u00e5liga t\u00e4ndstift, felande t\u00e4ndspolar och oljel\u00e4ckage. Dessa problem \u00e4r l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda och de flesta av dem kan undvikas med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW M8?<\/h2>\n\n\n\n

Otillr\u00e4cklig skruvning<\/h4>\n\n\n\n

Trots att BMW M8 funnits p\u00e5 marknaden i mindre \u00e4n 5 \u00e5r har den redan haft en del \u00e5terkallelser. En av orsakerna till att BMW \u00e5terkallade denna modell \u00e4r otillr\u00e4cklig skruvning. Eftersom vissa BMW M8-modeller fr\u00e5n 2018 till 2019 inte har tillr\u00e4cklig skruvning kan h\u00f6gtryckspumpen lossna och orsaka att br\u00e4nsle l\u00e4cker ut.<\/p>\n\n\n\n

Som ett resultat kan detta leda till motorfel och \u00f6ka risken f\u00f6r att bilen fattar eld. BMW \u00e5terkallade de flesta BMW M8-modeller som tillverkats mellan den 18 juli 2018 och den 24 juni 2019. S\u00e5 innan du k\u00f6per en begagnad modell som tillverkats under den h\u00e4r perioden b\u00f6r du bekr\u00e4fta om \u00e4garen har l\u00e5tit \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt erk\u00e4nnande av b\u00e4ltesl\u00e5s<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat problem som fick BMW att \u00e5terkalla M8 var den felaktiga igenk\u00e4nningen av b\u00e4ltesl\u00e5set. Problemet registrerades av BMW M8-modeller tillverkade mellan 2019 och 2020. Den huvudsakliga orsaken till problemet \u00e4r en kort kabel som f\u00f6rbinder hallsensorn och s\u00e4tesl\u00e5set.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom kabeln \u00e4r extremt kort kan sensorn lossna fr\u00e5n sp\u00e4nnet, vilket leder till felaktig identifiering av b\u00e4ltesl\u00e5set, vilket hindrar fasth\u00e5llningssystemets funktion och utl\u00f6sningen av krockkudden. I det l\u00e5nga loppet leder detta till en \u00f6kad skaderisk vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Defekt hydraulisk enhet<\/h3>\n\n\n\n

BMW \u00e5terkallade M8-modeller tillverkade mellan den 14 december 2018 och den 1 februari 2021 p\u00e5 grund av en felaktig hydraulisk enhet i bromssystemet. Problemet kan leda till begr\u00e4nsat bromsst\u00f6d och \u00f6kad bromsstr\u00e4cka. N\u00e4r detta problem uppst\u00e5r g\u00f6r det att ABS-systemet inte aktiveras vid en olycka. Som en f\u00f6ljd av detta \u00f6kar risken f\u00f6r att skadas.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du t\u00e4nker k\u00f6pa en BMW M8 tillverkad mellan 2018 och 2021 b\u00f6r du se till att \u00e4garen har l\u00e5tit \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet innan du betalar f\u00f6r bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h4>\n\n\n\n

BMW-modellerna anv\u00e4nder inte bara mycket olja, utan de anv\u00e4nder ocks\u00e5 speciell och dyr olja. Eftersom BMW M8 \u00e4r utrustad med S63 twin-turbo V8-motorn med dubbelturbo f\u00f6rbr\u00e4nner den mycket olja. Detta leder till att oljan t\u00f6ms snabbare och det kan ocks\u00e5 skada delar, till exempel t\u00e4tningar och packningar, vilket orsakar oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett om din BMW M8 \u00e4r ny eller begagnad kommer den fortfarande att f\u00f6rbruka mycket olja. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att h\u00e5lla den effektiv och fungera optimalt \u00e4r att se till att oljan f\u00f6rnyas var 15 000 till 30 000 mil. Dessutom b\u00f6r du alltid fylla motorn med r\u00e4tt typ av olja.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga t\u00e4ndstift<\/h4>\n\n\n\n

T\u00e4ndstiftet fungerar som en v\u00e4rmev\u00e4xlare genom att dra o\u00f6nskad v\u00e4rmeenergi fr\u00e5n f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren och flytta v\u00e4rmen till motorns kylsystem. S\u00e5 om t\u00e4ndstiftet \u00e4r trasigt kommer det inte att fungera som avsett. Som ett resultat av detta kommer du att se motorfel, sv\u00e5ra starter, minskad bensinprestanda och grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du byta ut de d\u00e5liga t\u00e4ndstiften mot nya. Dessutom \u00e4r det viktigt att byta t\u00e4ndstift var 30 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5liga t\u00e4ndspolar<\/h4>\n\n\n\n

T\u00e4ndspolen arbetar tillsammans med t\u00e4ndstiften. Den fungerar som en transformator. S\u00e5 n\u00e4r t\u00e4ndstiften \u00e4r d\u00e5liga kommer t\u00e4ndspolarna ocks\u00e5 att bli d\u00e5liga. Tecken p\u00e5 en d\u00e5lig t\u00e4ndspole \u00e4r d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, effektf\u00f6rlust, motorfel, sv\u00e5ra starter, vibrationer och att motorlampan t\u00e4nds.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem kan \u00e5tg\u00e4rdas genom att byta ut de d\u00e5liga t\u00e4ndspolarna. T\u00e4ndspolar b\u00f6r dock bytas ut var 45 000 kilometer eller n\u00e4r t\u00e4ndstiften byts ut.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts f\u00f6rbr\u00e4nner twin-turbon mycket olja som till slut p\u00e5verkar de omgivande delarna, t.ex. t\u00e4tningar och packningar. Dessa delar slits snabbare p\u00e5 grund av utbr\u00e4ndhet. Som ett resultat b\u00f6rjar oljan l\u00e4cka vilket kan p\u00e5verka prestandan hos bilens motor, HVAC-system och kylare.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda problemet \u00e4r att byta ut skadade delar. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du ta bilen till en professionell mekaniker f\u00f6r att lokalisera problemet och \u00e5tg\u00e4rda det. N\u00e5gra av de saker som kommer att bytas ut \u00e4r oljefilter, t\u00e4tningar, packningar och p\u00e5fyllningslock.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M8 tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, BMW M8 \u00e4r inte tillf\u00f6rlitlig. Trots att BMW M8 har funnits p\u00e5 marknaden i mindre \u00e4n 5 \u00e5r \u00e4r den h\u00e4r bilen inte tillf\u00f6rlitlig. Detta beror p\u00e5 att den redan har haft \u00f6ver tre olika problem som f\u00e5tt BMW att \u00e5terkalla vissa modeller. S\u00e5 om du letar efter en bil med f\u00e4rre problem \u00e4r denna kraftfulla sportcoup\u00e9 inte det perfekta alternativet.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den h\u00f6ga k\u00f6rstr\u00e4ckan f\u00f6r BMW M8?<\/h4>\n\n\n\n

Om BMW M8 underh\u00e5lls v\u00e4l kan den h\u00e5lla \u00f6ver 250 000 mil om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen. Detta \u00e4r bara en uppskattning eftersom BMW M8 inte har funnits p\u00e5 marknaden i mer \u00e4n 5 \u00e5r. Men \u00e4nd\u00e5 \u00e4r BMW M8 utrustad med S63 twin-turbo V8-motorn med dubbelturbo, som har visat sig vara h\u00e5llbar. S\u00e5 med r\u00e4tt sk\u00f6tsel b\u00f6r bilen klara \u00f6ver 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW M8 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW M8 \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. F\u00f6rst och fr\u00e4mst har den registrerat fler problem \u00e4n de flesta av sina konkurrenter, vilket inneb\u00e4r att den har fler problem att ta itu med. Dessutom \u00e4r BMW:s reservdelar och tj\u00e4nster kostsamma, vilket leder till h\u00f6ga kostnader f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW M8 kommer med kan du investera i bilen med vetskapen om vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig i framtiden. Oavsett om du har flera problem kan de flesta av dessa problem undvikas genom att ta v\u00e4l hand om din BMW M8 sportbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M8 \u00e4r en kraftfull och h\u00f6gpresterande coup\u00e9. Den finns \u00e4ven som cabriolet och 4-d\u00f6rrars gran coupe. Den h\u00e4r bilen \u00e4r ocks\u00e5 avancerad, bekv\u00e4m och s\u00e4ker. Men den kommer ocks\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4733,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4732"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4732"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4732\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4734,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4732\/revisions\/4734"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4733"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4732"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4732"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4732"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}