{"id":4729,"date":"2022-06-16T08:12:52","date_gmt":"2022-06-16T08:12:52","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4729"},"modified":"2022-06-16T08:12:56","modified_gmt":"2022-06-16T08:12:56","slug":"ar-bmw-ix-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-ix-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW ix en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW IX ger andra toppmodeller av EV-SUV:er som Tesla Model X, Mercedes EQC, Audi e-Tron och Jaguar I-Pace en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5 en chans. Den h\u00e4r bilen \u00e4r enast\u00e5ende eftersom den erbjuder en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd, komfort, f\u00f6rstklassiga tekniska funktioner och \u00e4r snabb. Men \u00e4r BMW IX en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lvklart, ja! BMW IX \u00e4r en bra bil eftersom den \u00e4r billigare i drift \u00e4n sina motsvarigheter med ICE-teknik. Den minskar ocks\u00e5 f\u00f6roreningarna genom att minska eller inte sl\u00e4ppa ut v\u00e4xthusgaser. Dessutom \u00e4r BMW IX billigare att underh\u00e5lla, mer tillf\u00f6rlitlig och mer praktisk \u00e4n de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Liksom andra BMW EV har IX ocks\u00e5 n\u00e5gra problem som \u00e4gare eller intresserade k\u00f6pare b\u00f6r vara oroliga f\u00f6r. Trots detta \u00e4r dessa problem l\u00e4tt att hantera, och r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer att bidra till att f\u00f6rl\u00e4nga bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

BMW IX:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW IX \u00e4r en mellanstor lyxig crossover SUV tillverkad av BMW. Denna batterielektriska bil har varit i produktion sedan 2021 till dags dato. Den \u00e4r ocks\u00e5 den fj\u00e4rde modellen av underm\u00e4rket i med BMW i3 som den f\u00f6rsta modellen. Bilen k\u00f6rs p\u00e5 en dubbelmotor och ett fyrhjulsdrivet system med fem d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

BMW IX bygger p\u00e5 en skr\u00e4ddarsydd arkitektur f\u00f6r elektrisk drivlina och en rymdram i aluminium som f\u00f6rst\u00e4rker en inre kolfiberplast. Trots att den elektriska plattformen \u00e4r ny \u00e4r den med den modul\u00e4ra CLAR-plattformen.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW IX<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW IX:s utseende \u00e4r en rej\u00e4l besvikelse. \u00c4ven om BMW ville f\u00e5 den h\u00e4r elbilen att se annorlunda ut \u00e4n sina motsvarigheter med elmotor, slutade det med att man erbj\u00f6d en oattraktiv design. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r BMW IX en trevlig bil med en f\u00f6rstklassig kabin och utm\u00e4rkt finish. S\u00e5 allt \u00e4r inte f\u00f6rlorat.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda \u00e4r BMW IX ett odjur p\u00e5 v\u00e4gen. Eftersom den levereras med dubbla motorer \u00e4r den h\u00e4r bilen mycket kraftfull och \u00f6vertr\u00e4ffar de flesta av sina motst\u00e5ndare n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda. Den har tre trimalternativ; xDrive40, xDrive50 och prestandamodellen M60.<\/p>\n\n\n\n

M60-prestandamodellen \u00e4r den mest kraftfulla med maximalt 619 hk och ett vridmoment p\u00e5 749 till 811 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW IX \u00e4r rymlig med en h\u00e4rlig interi\u00f6r. Den rymmer upp till fem personer och har flera f\u00f6rstklassiga funktioner. N\u00e5gra av dem \u00e4r en stor b\u00f6jd instrumentpanel med peksk\u00e4rm, panoramasoltak, uppv\u00e4rmda elektriska frams\u00e4ten och l\u00e4derkl\u00e4dsel. Den har ocks\u00e5 ett hyfsat lastutrymme, men den saknar ett fr\u00e4mre lastutrymme som de flesta EV:er.<\/p>\n\n\n\n

R\u00e4ckvidd och br\u00e4nsleekonomi<\/h3>\n\n\n\n

En av anledningarna till att m\u00e5nga m\u00e4nniskor tvekar att omfamna EVs \u00e4r p\u00e5 grund av r\u00e4ckvidden. Trots detta har BMW gjort ett bra jobb med att ta fram tillf\u00f6rlitlig och avancerad batteriteknik. BMW X \u00e4r utrustad med ett 105,2 kWh litiumjonbatteri som ger en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 315 mil.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har den ett enast\u00e5ende EPA-v\u00e4rde p\u00e5 86 mpg i staden, 85 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen och ett kombinerat v\u00e4rde p\u00e5 86 mpg. S\u00e5 du kommer inte att spendera pengar p\u00e5 att tanka din bil eller k\u00f6a vid bensinstationen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhetsfunktioner<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r en s\u00e4ker bil eftersom den har avancerade s\u00e4kerhetsfunktioner. N\u00e5gra av de anm\u00e4rkningsv\u00e4rda funktionerna \u00e4r autonom n\u00f6dbromsning, k\u00f6rf\u00e4ltsassistans, parkeringssensorer, automatisk helljusstr\u00e5lkastare, adaptiv farth\u00e5llare och k\u00f6rf\u00e4ltsvarning.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

BMW IX \u00e4r en av de dyraste EV SUV:erna i sin klass. Den kommer med ett grundpris p\u00e5 cirka 77 000 dollar, vilket \u00e4r dyrare \u00e4n alla sina konkurrenter. Jaguar I-Pace har till exempel ett baspris p\u00e5 71 000 dollar, medan Volvo C40 har ett baspris p\u00e5 59 800 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW IX v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Om du letar efter en kraftfullare, st\u00f6rre, mer avancerad, s\u00e4krare och h\u00f6gpresterande EV \u00e4n BMW I3 \u00e4r detta ett bra val. Den \u00e4r ocks\u00e5 mer effektiv och rymlig \u00e4n BMW I3. Men om du har en liten budget eller vill ha en snyggare bil \u00e4r detta kanske inte det perfekta valet f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW IX?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW IX fortfarande \u00e4r en nykomling har endast ett f\u00e5tal problem registrerats hittills. Men n\u00e4r bilen forts\u00e4tter att l\u00e4gga p\u00e5 flera mil kan fler problem uppt\u00e4ckas l\u00e4ngs v\u00e4gen. F\u00f6r tillf\u00e4llet \u00e4r de vanligaste problemen med BMW IX felaktig indikatorlampa f\u00f6r airbagfel, komplikationer i styrningen, problem med anslutningsdrift och l\u00e5ngsam laddning.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW IX?<\/h4>\n\n\n\n

BMW IX \u00e4r supersnabb eftersom den drivs av tv\u00e5 elmotorer; en p\u00e5 varje axel. Dessa tv\u00e5 motorer producerar exceptionell kraft som g\u00f6r att bilen kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 4,0 sekunder. Dessutom ger de en topphastighet p\u00e5 124 mph, vilket \u00e4r exceptionellt och b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av dess konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Observera att topphastigheten ovan g\u00e4ller f\u00f6r BMW IX xDrive50. M60 \u00e4r mycket snabbare och kraftfullare \u00e4n xDrive50. Den kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 3,6 sekunder och har en topphastighet p\u00e5 155 mph.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW IX st\u00f6rre \u00e4n IX3?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW IX \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n BMW IX3. Dessutom \u00e4r den ocks\u00e5 h\u00f6gre och har st\u00f6rre hjul \u00e4n IX3. Dessutom \u00e4r BMW IX dyrare med b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd och effekt \u00e4n IX3. Medan BMW IX har tv\u00e5 elmotorer \u00e4r BMW IX3 utrustad med en enda elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom producerar BMW IX maximalt 326 hk, medan IX3 producerar maximalt 286 hk. BMW IX \u00e4r st\u00f6rre eftersom den har en hjulbas p\u00e5 3000 mm, en l\u00e4ngd p\u00e5 4953 mm, en bredd p\u00e5 1967 mm och en h\u00f6jd p\u00e5 1695 mm. IX3 d\u00e4remot har en hjulbas p\u00e5 2864 mm, en l\u00e4ngd p\u00e5 4734 mm, en bredd p\u00e5 1891 mm och en h\u00f6jd p\u00e5 1668 mm.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller BMW IX sitt v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta elbilar ber\u00e4knas BMW IX v\u00e4rderas snabbare \u00e4n genomsnittet. Forbes uppskattar att elbilar f\u00f6rlorar minst 5 700 dollar av sitt ursprungliga v\u00e4rde per \u00e4gar\u00e5r. Och eftersom BMW skriver av snabbare \u00e4n de flesta av sina konkurrenter kommer BMW IX inte att h\u00e5lla sitt v\u00e4rde efter fem \u00e5rs \u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW IX \u00e4r en av de b\u00e4sta EV SUV:erna p\u00e5 marknaden. Dess topputrustningar erbjuder en b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd \u00e4n till och med Tesla Model X, tack vare dess enast\u00e5ende batteriteknik. Dessutom \u00e4r den utrustad med h\u00f6gteknologiska funktioner och den har en vacker interi\u00f6r med rymliga s\u00e4ten. \u00c4nd\u00e5 har den ett h\u00f6gt utg\u00e5ngspris och utseendet \u00e4r inte s\u00e5 bra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW IX ger andra toppmodeller av EV-SUV:er som Tesla Model X, Mercedes EQC, Audi e-Tron och Jaguar I-Pace en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5 en chans att f\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4730,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4729"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4729"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4729\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4731,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4729\/revisions\/4731"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4730"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4729"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4729"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4729"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}