{"id":4725,"date":"2022-06-16T08:11:20","date_gmt":"2022-06-16T08:11:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4725"},"modified":"2022-06-16T08:11:55","modified_gmt":"2022-06-16T08:11:55","slug":"vanliga-problem-med-bmw-ix","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-ix\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW ix"},"content":{"rendered":"\n

BMW IX \u00e4r det senaste tillskottet i det v\u00e4xande utbudet av BMW EV:s. Den h\u00e4r bilen \u00e4r effektivare med b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd \u00e4n BMW I3. Den \u00e4r ocks\u00e5 mer tillf\u00f6rlitlig med b\u00e4ttre prestanda. Men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r notera. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW ix?<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med den elektriska SUV:n BMW ix \u00e4r Connect Drive-problem, felaktig indikatorlampa f\u00f6r fel p\u00e5 krockkuddar, komplikationer vid styrning och l\u00e5ngsam laddning. De flesta av dessa problem \u00e4r l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda och kan undvikas.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom BMW IX har funnits p\u00e5 marknaden i n\u00e5gra \u00e5r har endast ett f\u00e5tal problem registrerats. Men eftersom bilen forts\u00e4tter att l\u00e4gga p\u00e5 flera mil kan fler problem komma att registreras i framtiden. D\u00e4rf\u00f6r kan listan \u00f6ver BMW IX-problem komma att v\u00e4xa med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW IX?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktig indikatorlampa f\u00f6r felfunktion av krockkuddar.<\/h4>\n\n\n\n

Hittills har BMW gjort ett bra jobb med att skapa p\u00e5litliga elbilar. BMW IX har dock hittills haft en \u00e5terkallelse, som orsakades av en indikatorlampa f\u00f6r felfunktion p\u00e5 krockkudden som inte uppm\u00e4rksammar f\u00f6raren p\u00e5 ett problem och \u00f6kar risken f\u00f6r en skada vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

BMW utf\u00e4rdade en \u00e5terkallelse eftersom de uppt\u00e4ckte att indikatorlampan och displaymeddelandet f\u00f6r fel p\u00e5 krockkudden kanske inte t\u00e4nds n\u00e4r det finns ett problem med krockkuddekontrollen, p\u00e5 grund av felaktig programvara.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste BMW:s \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare programmera om programvaran f\u00f6r krockkuddekontrollenheten. Detta g\u00f6rs gratis eftersom det \u00e4r ett tillverkningsfel.<\/p>\n\n\n\n

Connect Drive problem<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som BMW IX-anv\u00e4ndare har rapporterat \u00e4r problem med IX connect drive. Detta problem uppst\u00e5r normalt efter att bilen har servats och programvaran har uppgraderats. Vissa anv\u00e4ndare rapporterade att informationen om ”State of Charge” och ”Vehicle Finder” slutade att uppdateras i appen. Detta ledde till att de inte kunde kontrollera bilens laddningsstatus hemma.<\/p>\n\n\n\n

I andra fall rapporterade anv\u00e4ndarna att ljudet stannade. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet m\u00e5ste du st\u00e4lla in sekretess till att inte dela data och sedan starta om ad inst\u00e4llning av delning av data f\u00f6r att l\u00f6sa problemet. Att radera appen och installera den p\u00e5 nytt l\u00f6ser ingenting. Dessutom kan det ta flera dagar eller veckor efter att du utf\u00f6rt det h\u00e4r tricket innan bilen \u00e5terg\u00e5r till det normala.<\/p>\n\n\n\n

Styrkomplikationer<\/h3>\n\n\n\n

Medan styrkomplikationerna var utbredda i BMW i3 upplever BMW ix fortfarande detta problem i viss utstr\u00e4ckning. F\u00f6rst och fr\u00e4mst har BMW skapat en udda styrning som vissa personer kanske inte gillar. Den sexkantiga styrningen \u00e4r ganska utmanande att anv\u00e4nda om du \u00e4r van vid den traditionella ratten.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom blir styrningen h\u00e5rd n\u00e4r bilen stannar, vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt att man\u00f6vrera bilen. N\u00e5gra av de problem som g\u00f6r att ratten i BMW IX blir h\u00e5rd vid vila \u00e4r l\u00e5ga niv\u00e5er av styrv\u00e4tska och l\u00e5gt tryck i framd\u00e4cken.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 innan du k\u00f6r din BMW EV ska du se till att den har tillr\u00e4ckligt med l\u00e5g styrv\u00e4tesubstans och att d\u00e4cken har tillr\u00e4ckligt tryck.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam laddning<\/h4>\n\n\n\n

Ett vanligt problem som BMW elbilar brukar ha \u00e4r l\u00e5ngsam laddning. Ja, elektriska BMW-bilar laddar l\u00e5ngsammare j\u00e4mf\u00f6rt med Tesla. Tesla Model X tar till exempel cirka 6 till 9 timmar att ladda fullt ut hemma, medan BMW IX tar cirka 11 timmar. Det \u00e4r en skillnad p\u00e5 cirka 5 timmar.<\/p>\n\n\n\n

BMW har dock f\u00f6rb\u00e4ttrat sig mycket eftersom BMW IX tar mindre tid \u00e4n BMW i3. BMW i3 tar cirka 20 timmar att ladda fullt ut hemma. Trots att BMW har en l\u00e5ngsammare laddningstid \u00e4n Tesla sl\u00e5r BMW de flesta av sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kan BMW IX ha l\u00e5ngsam laddning p\u00e5 grund av en d\u00e5lig laddare. Om du misst\u00e4nker att laddaren har ett problem kan du f\u00f6rs\u00f6ka anv\u00e4nda en offentlig laddare f\u00f6r att l\u00f6sa problemet. Och om du vill ladda snabbare kan du anv\u00e4nda en 150 kW snabbladdningspunkt med m\u00f6jlighet att ladda fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 bara 34 minuter.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW IX tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW IX \u00e4r tillf\u00f6rlitlig eftersom den registrerar f\u00e4rre problem \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. Dessutom fick BMW IX fem stj\u00e4rnor av EURO NCAP i krocktester. Detta visar att den inte bara \u00e4r tillf\u00f6rlitlig utan \u00e4ven s\u00e4ker att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW IX?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r ganska billigt att underh\u00e5lla BMW IX j\u00e4mf\u00f6rt med dess motsvarighet med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Om du \u00e4nd\u00e5 j\u00e4mf\u00f6r underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r BMW IX med dess EV-konkurrenter kommer du att uppt\u00e4cka att den \u00e4r n\u00e5got dyrare p\u00e5 grund av kostnaden f\u00f6r reservdelar och service. P\u00e5 det hela taget registrerar den f\u00e4rre problem, vilket \u00e4r ett plus.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kommer BMW IX att h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW EV:er h\u00e5ller s\u00e5 l\u00e4nge som deras batterier kan h\u00e5lla. BMW uppskattar att BMW IX-batteriet kommer att h\u00e5lla i 100 000 mil. Efter att ha n\u00e5tt 100 000 miles kommer bilen att f\u00f6rlora sin r\u00e4ckvidd men den kommer fortfarande att fungera. Om du vill att din bil ska forts\u00e4tta att k\u00f6ra effektivt m\u00e5ste du byta ut batteriet. Med det sagt kan elbilar k\u00f6ras l\u00e4ngre \u00e4n ICE-bilar, s\u00e5 l\u00e4nge batteriet \u00e4r bra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att byta ut batteriet i BMW IX?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r ganska dyrt att byta ut BMW IX-batteriet. F\u00f6r tillf\u00e4llet har BMW \u00e4nnu inte avsl\u00f6jat hur mycket det kommer att kosta att byta ut BMW IX BMW, men det kostar ungef\u00e4r 16 000 dollar att byta ut batteriet i BMW I3. D\u00e4rf\u00f6r kan den totala kostnaden f\u00f6r att byta ut batteriet i BMW IX bli dyrare.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig – BMW IX eller I3?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW IX fortfarande \u00e4r ny p\u00e5 marknaden har den visat sig vara n\u00e5got mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n BMW i3. Dessutom \u00e4r den n\u00e5got mer avancerad \u00e4n BMW i3. Hittills har IX endast haft en \u00e5terkallelse, medan BMW I3 har haft flera \u00e5terkallelser, d\u00e4r den viktigaste \u00e4r ett problem med ventilationsledningen i br\u00e4nsletanken.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW IX en av de mest tillf\u00f6rlitliga elbilarna p\u00e5 marknaden. Den registrerar f\u00e4rre problem och \u00e4r billigare att underh\u00e5lla \u00e4n vissa av sina konkurrenter. Eftersom den h\u00e4r bilen fortfarande \u00e4r ny p\u00e5 marknaden kan dock n\u00e5gra ytterligare problem smyga sig p\u00e5, men den har klarat sig bra hittills.<\/p>\n\n\n\n

BMW iX Review – Det h\u00e4r \u00e4r den, Chief<\/h2>\n\n\n\n
\n