{"id":4722,"date":"2022-06-15T06:53:42","date_gmt":"2022-06-15T06:53:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4722"},"modified":"2022-06-15T06:53:45","modified_gmt":"2022-06-15T06:53:45","slug":"ar-porsche-718-boxster-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-boxster-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Boxster en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Boxster \u00e4r den senaste tv\u00e5sitsiga Boxster-modellen fr\u00e5n Porsche som syftar till att kombinera effektivitet med sportighet genom att f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen ge Boxster en fyrcylindrig motor. Detta m\u00f6ttes av en hel del revolt fr\u00e5n Porsche-entusiasternas sida, men tack och lov beh\u00f6ll Porsche sina h\u00f6gvarviga 6-cylindriga motorer f\u00f6r toppmodellerna i 718-serien.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 \u00e4r Porsche 718 Boxster en bra bil? Ja, Porsche 718 Boxster \u00e4r en riktigt bra bil och kan utan problem framh\u00e5llas som en av, om inte den b\u00e4sta bilen i sin klass. Till att b\u00f6rja med finns Boxster med n\u00e5gra olika motorer, och den 911 GT3-k\u00e4llan med flat-6 i GTS- och Spyder-modellerna \u00e4r ren bilgl\u00e4dje.<\/p>\n\n\n\n

Bilen ser fantastisk ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut och \u00e4r packad med massor av kvalitetsmaterial. 718 Boxster k\u00f6rs b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar i det h\u00e4r segmentet eftersom Porsche vet hur man g\u00f6r en kvalitetssportbil. 718 har visserligen inget hardtoptak, men den klarar av att h\u00e5lla sig platt i kurvorna utan n\u00e5gon n\u00e4mnv\u00e4rd karossrullning.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r en tv\u00e5sitsig roadster tack vare ett bagageutrymme b\u00e5de fram och bak. Bilen kan vara lite f\u00f6r tr\u00e5ng f\u00f6r de l\u00e4ngsta m\u00e4nniskorna d\u00e4r ute, men f\u00f6rare av genomsnittlig storlek b\u00f6r klara sig utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxsters motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med den vanliga Boxstern som erbjuder en 2,0 l 4-cylindrig motor med 299 hk. Boxster S \u00e4r den andra i raden med en 2,5L Boxster 4-cylindrig motor med 350 hk. 718 Boxster T f\u00e5r ocks\u00e5 den 2,0-liters motor som finns i Boxster i instegsmodellen, vilket inneb\u00e4r 299 hk.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 GTS \u00e4r mellanstadiemodellen och f\u00e5r en 2,5L Boxster-4:a med 365 hk, men den uppdaterade GTS-motorn i mitten av cykeln fick en 4,0L GT3-k\u00e4lld platt 6-cylindrig motor med 400 hk. Toppmodellen Porsche 718 Boxster \u00e4r Boxster Spyder som ocks\u00e5 anv\u00e4nder en 4,0L platt 6-cylindrig motor med 420 hk och \u00e4r troligen en av de b\u00e4sta Boxster-modellerna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Alla Boxster-modeller har bakhjulsdrift och \u00e4r monterade i mitten av motorn. De finns tillg\u00e4ngliga med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell kortv\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da eller en dubbelkopplad Porsche PDK-l\u00e5da med startkontroll. De fyrcylindriga Boxster-modellerna \u00e4r de \u00f6verl\u00e4gset mest effektiva modellerna, men det \u00e4r den enda f\u00f6rdel de har j\u00e4mf\u00f6rt med sexcylindriga enheter.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

718 Boxster ser ut i linje med alla tidigare Boxster-modeller tack vare en igenk\u00e4nnbar siluett och ett par l\u00e4tt ovala str\u00e5lkastare. Boxstern f\u00e5r en softtop som enkelt kan dras in och d\u00e5 ser bilen \u00e4nnu b\u00e4ttre ut. Interi\u00f6ren \u00e4r fylld med h\u00f6gkvalitativa material som l\u00e4der, aluminium, kolfiber och Alcantara.<\/p>\n\n\n\n

Chassit i 718 Boxster \u00e4r sannolikt en av dess starka sidor eftersom det \u00e4r en s\u00e5 v\u00e4lbalanserad bil. Alla som k\u00f6rde 718 har sagt att bilen \u00e4r en av de b\u00e4st balanserade bilarna som finns. Fj\u00e4dringen \u00e4r styv, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att din dagliga k\u00f6rning ska bli lidande.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den lider av vissa problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. Porschar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara bilar som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll och 718 Boxster \u00e4r inte annorlunda. Men det \u00e4r ocks\u00e5 sant att Porsches reservdelar har en l\u00e4ngre livsl\u00e4ngd \u00e4n de flesta m\u00e4rken, s\u00e5 du f\u00e5r n\u00e5got i geng\u00e4ld.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Porsche 718 Boxster-problemen \u00e4r relaterade till v\u00e4xell\u00e5dan, utrustningen, lackkvaliteten, \u00f6verhettning och luftkonditioneringen. Se till att underh\u00e5lla din 718 s\u00e5 gott du kan, annars kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Boxster 2022 b\u00f6rjar p\u00e5 62 200 dollar medan den topputrustade Boxster Spyder kostar 97 300 dollar. Specialutg\u00e5van 25-\u00e5riga Boxster GTS kostar cirka 1 000 dollar mer \u00e4n Boxster Spyder. P\u00e5 det hela taget \u00e4r detta dyra bilar och vissa kanske h\u00e4vdar att de \u00e4r f\u00f6r dyra f\u00f6r sin storlek, men de beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde riktigt bra, s\u00e4rskilt de 6-cylindriga modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskheten \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5lig eftersom 718 \u00e4r en kompaktbil och den kan inte riktigt packa in mycket av n\u00e5got. Utrymmet som erbjuds \u00e4r kompakt vilket inneb\u00e4r att l\u00e4ngre f\u00f6rare kan f\u00e5 det sv\u00e5rt. Det positiva \u00e4r att 718 f\u00e5r b\u00e5de ett fr\u00e4mre och ett bakre bagageutrymme vilket ytterligare g\u00f6r bilen mer praktisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Porsche 718 Boxster \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Boxster GTS i begr\u00e4nsad upplaga med 25-\u00e5rsjubileum \u00e4r den dyraste GTS-modellen du kan k\u00f6pa, \u00e4r Boxster Spyder den allra b\u00e4sta modellen eftersom den erbjuder mest kraft och \u00e4r den roligaste bilen att k\u00f6ra. Dessutom \u00e4r Boxster Spyder \u00e4nd\u00e5 den b\u00e4sta Boxster-modellen, s\u00e5 det \u00e4r logiskt att den \u00e4r den b\u00e4sta modellen av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

25-\u00e5rsjubileumsmodellen \u00e4r ocks\u00e5 fantastisk, men den skiljer sig inte s\u00e5 mycket fr\u00e5n en vanlig Boxster GTS. Hur som helst \u00e4r alla 6-cylindriga 718 Boxster-modeller med 6 cylindrar fantastiska, och det kan knappast n\u00e5gon n\u00e5gonsin bestrida.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Porsche Boxster och Cayman?<\/h4>\n\n\n\n

Den v\u00e4sentliga skillnaden mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r att Cayman \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil med h\u00e5rt tak och Boxster \u00e4r en tv\u00e5sitsig cabriolet. Detta \u00e4r i huvudsak den viktigaste mekaniska skillnaden mellan de tv\u00e5. Det g\u00e5r dock att se att Cayman \u00e4r det styvare alternativet av de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r du kan k\u00f6pa en GT4 RS Cayman som \u00e4r den mest kapabla 718-modellen p\u00e5 marknaden. GT4 RS b\u00f6rjar p\u00e5 143 050 dollar, vilket r\u00e4cker f\u00f6r att k\u00f6pa tv\u00e5 v\u00e4lspecificerade Boxster-modeller p\u00e5 instegsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Boxster en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om de flesta tror att Boxster inte \u00e4r en s\u00e4ker bil \u00e4r den det. Det \u00e4r inte ofta som krockorganisationer testar l\u00e5gvolymbilar, men IIHS uppger att Boxster f\u00e5r ett str\u00e5lande 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg i n\u00e4stan alla kategorier.<\/p>\n\n\n\n

Ja, Boxster kanske inte verkar vara den s\u00e4kraste bilen p\u00e5 v\u00e4gen, men Porsche \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5gra av v\u00e4rldens mest \u00f6verkonstruerade bilar som l\u00e4tt kan lura \u00f6gat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Boxster \u00e4r den senaste tv\u00e5sitsiga Boxster-modellen fr\u00e5n Porsche som syftar till att kombinera effektivitet med sportighet genom att f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen ge Boxster en fyrcylindrig motor. Detta m\u00f6ttes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4723,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4722"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4722"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4722\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4724,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4722\/revisions\/4724"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4723"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4722"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4722"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4722"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}