{"id":472,"date":"2021-04-28T11:59:33","date_gmt":"2021-04-28T11:59:33","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=472"},"modified":"2021-04-28T11:59:33","modified_gmt":"2021-04-28T11:59:33","slug":"hur-lang-livslangd-har-bmw","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lang-livslangd-har-bmw\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e5ng livsl\u00e4ngd har BMW?"},"content":{"rendered":"\n

Trots att BMW tillverkar en av de b\u00e4sta lyxbilarna har de ett rykte om sig att vara op\u00e5litliga. Beroende p\u00e5 hur v\u00e4l en BMW har servats och om den har underh\u00e5llits ordentligt kan den dock h\u00e5lla \u00e4nda upp till 300 000 mil. Vissa bilar fr\u00e5n modeller som E36 och E46 har till och med passerat 400 000 milsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

BMW:s tillf\u00f6rlitlighet och k\u00f6rstr\u00e4cka<\/h2>\n\n\n\n

Vissa modeller \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra, de tenderar att h\u00e5lla l\u00e4ngre p\u00e5 v\u00e4gen och g\u00e5r s\u00f6nder mycket mer s\u00e4llan. Att v\u00e4lja en BMW fr\u00e5n n\u00e5gon av dessa serier nedan kan ge dig en fingervisning om hur l\u00e4nge du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att de h\u00e5ller.
N\u00e5gra av de nyare modellerna fr\u00e5n 2020 och 2021 har \u00e4nnu inte granskats n\u00e4r det g\u00e4ller hur l\u00e4nge de h\u00e5ller p\u00e5 v\u00e4gen eftersom de nyligen sl\u00e4ppts.<\/p>\n\n\n\n

BMW:er fr\u00e5n 1996 – 2006<\/h3>\n\n\n\n

Modeller fr\u00e5n 1996 till 2006 \u00e4r extremt p\u00e5litliga och kan h\u00e5lla ganska l\u00e4nge om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De har en genomsnittlig livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 250 000 mil, men m\u00e5nga bilar har \u00f6verskridit 300 000 milsgr\u00e4nsen. Vissa av dessa fordon finns fortfarande kvar p\u00e5 v\u00e4garna och deras exteri\u00f6r verkar solid och intakt, precis som den p\u00e5litliga och kraftfulla motorn under huven.<\/p>\n\n\n\n

BMW:er fr\u00e5n 2006 – 2014<\/h4>\n\n\n\n

De flesta BMW-bilar fr\u00e5n mellan 2006 och 2014 \u00e4r mindre tillf\u00f6rlitliga \u00e4n tidigare modeller. De h\u00e5ller mellan 120 000 och 200 000 mil. Den nyare elektroniken som installerats i bilarna har ofta en tendens att g\u00e5 s\u00f6nder och \u00e4r mindre tillf\u00f6rlitlig \u00e4n deras gamla f\u00f6rf\u00e4der, BMW 3-serien fr\u00e5n 1996 – 2004, som \u00e4r k\u00e4nda som de mest skotts\u00e4kra BMW:erna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

BMW fr\u00e5n 2014 – 2020<\/h4>\n\n\n\n

Nya modeller fr\u00e5n mellan 2014 och 2020 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla runt 100 000 till 150 000 mil. Nyare elektronik och BMW:s nya innovationer tenderar att ibland fungera d\u00e5ligt och l\u00e4mna dig p\u00e5 v\u00e4gen.
Naturligtvis \u00e4r vissa modeller mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra och trots den nyare utgivningens stigma kring BMW:s tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r n\u00e5gra av de nyaste modellerna ganska bra. BMW X3, och 1-serien, liksom 2014 \u00e5rs BMW 4-serie och BMW 2014 X5, \u00e4r alla bra och kan h\u00e5lla l\u00e4nge p\u00e5 v\u00e4gen om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan du f\u00e5 din BMW att h\u00e5lla l\u00e4ngre?<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge bilar h\u00e5ller i allm\u00e4nhet beror fr\u00e4mst p\u00e5 underh\u00e5ll, service och k\u00f6rvanor. Det viktigaste \u00e4r att planera underh\u00e5ll minst en g\u00e5ng per 12-m\u00e5nadersperiod eller per 8 000 – 10 000 mil, beroende p\u00e5 om du k\u00f6r i stan eller p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Regelbundet underh\u00e5ll<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r mer i stadstrafik ska du planera in underh\u00e5llsinspektioner oftare eftersom det \u00e4r tuffare f\u00f6r bilen att starta och stanna i trafiken \u00e4n att k\u00f6ra p\u00e5 motorv\u00e4gen. Undvik aggressiv k\u00f6rning och h\u00e5ll alla v\u00e4tskor i r\u00e4tt m\u00e4ngd. De flesta BMW:er har antingen problem med elektroniken eller med n\u00e5gon del av kylv\u00e4tskesystemet. Problem med drivlinan \u00e4r mycket s\u00e4llsynta, s\u00e5vida inte din bil har passerat gr\u00e4nsen f\u00f6r garantik\u00f6rning.
Byt oljefilter var 3 000 miles eller \u00e4nnu oftare \u00e4n vad som rekommenderas. Gl\u00f6m inte att \u00f6vervaka v\u00e4tskor som servostyrningsjuice och bromsv\u00e4tskor. Kontrollera alltid med din tillverkare vilken tidigare olja och oljefilter som anv\u00e4nts och som beh\u00f6ver s\u00e4ttas p\u00e5 ditt fordon.<\/p>\n\n\n\n

Ta itu med bilproblem omedelbart<\/h4>\n\n\n\n

Eliminera mindre problem direkt, eftersom de kan utvecklas och bli kostsamma p\u00e5 n\u00e5gra m\u00e5nader. Om du m\u00e4rker n\u00e5gra olje- eller br\u00e4nslespill eller \u00f6verdrivna \u00e5ngor inspekterar du din BMW omedelbart, eftersom det kan betyda att det finns ett problem med motorbildningen. Problem f\u00f6rsvinner inte av sig sj\u00e4lva och ju tidigare de \u00e5tg\u00e4rdas desto b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4nd \u00e4kta BMW OEM-delar<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du byter ut trasiga och felaktiga delar av din motor eller s\u00e4kerhetssystem, se till att du anv\u00e4nder certifierade BMW-delar. Den mekaniker du anlitar ska ha en BMW OEM-certifiering (original equipment manufacturer). F\u00f6rs\u00f6k att inspektera ditt fordon minst en g\u00e5ng i m\u00e5naden. Du kan g\u00f6ra det sj\u00e4lv eller bes\u00f6ka en mekaniker f\u00f6r en snabb inspektion.
Om du inte har k\u00f6rt ditt fordon p\u00e5 ganska l\u00e4nge \u00e4r det ett m\u00e5ste att bes\u00f6ka en mekaniker innan du ger dig ut p\u00e5 v\u00e4garna igen.<\/p>\n\n\n\n

Ta hand om din bils exteri\u00f6r och interi\u00f6r<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller din BMW:s exteri\u00f6r kan tv\u00e4tt och vaxning hj\u00e4lpa till att avl\u00e4gsna dammpartiklar och f\u00f6rebygga rost, flisor och saltskador. Dessutom kan reng\u00f6ring av interi\u00f6ren bidra till att bromsa slitaget p\u00e5 mattor och kl\u00e4dsel.<\/p>\n\n\n\n

Kontrollera dina d\u00e4ck<\/h4>\n\n\n\n

Att underh\u00e5lla dina d\u00e4ck b\u00f6r vara ett m\u00e5ste. Om du k\u00f6r med d\u00e4ck med l\u00e5gt eller h\u00f6gt tryck kan det sluta med att du sliter ut dem p\u00e5 nolltid och uts\u00e4tter dig sj\u00e4lv, dina passagerare, ditt fordon och andra p\u00e5 v\u00e4gen f\u00f6r fara. Inte bara r\u00e4tt tryck utan \u00e4ven d\u00e4ckbalans och fj\u00e4dringsgeometri \u00e4r viktigt.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verstyr inte kopplingen<\/h4>\n\n\n\n

Ett problem som de flesta bilar med manuell v\u00e4xell\u00e5da st\u00f6ter p\u00e5 minst en g\u00e5ng under sin livstid \u00e4r en trasig koppling. Om du k\u00f6r p\u00e5 kopplingen f\u00f6r l\u00e4nge och h\u00e5ller den vid bitande punkt kan det slita p\u00e5 den med tiden. Anv\u00e4nd hellre handbromsen om det beh\u00f6vs f\u00f6r att ta dig fram i en brant backe. Att anv\u00e4nda kopplingen visar visserligen p\u00e5 vissa f\u00e4rdigheter, men kan faktiskt skada bilen mer \u00e4n det hj\u00e4lper.<\/p>\n\n\n\n

Undvik att br\u00e4nslet tar slut.<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r slut p\u00e5 br\u00e4nsle ganska ofta kan damm och partiklar komma in i tanken och skada botten. Dessutom kan rost samlas p\u00e5 h\u00f6g och sugas in av br\u00e4nslepumpen, vilket ytterligare skadar bilens motor.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r inga \u00e4ndringar i motorn<\/h4>\n\n\n\n

Undvik att pumpa upp och modifiera din BMW:s motor utan att ta h\u00e4nsyn till br\u00e4nsle- och t\u00e4ndningstiderna, eftersom detta kan f\u00f6rskjuta din motor och f\u00e5 den att fungera under optimala niv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en begagnad BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Generellt sett nej. Att k\u00f6pa en begagnad BMW och landa ett bra k\u00f6p kan vara en utmaning. BMW:er f\u00f6rlorar snabbt sitt v\u00e4rde av en anledning. Om du f\u00f6rs\u00f6ker k\u00f6pa en bra BMW begagnad, se till att det \u00e4r en p\u00e5litlig modell. Undvik ocks\u00e5 att k\u00f6pa fr\u00e5n bilhandlare och betala i f\u00f6rv\u00e4g en mekaniker f\u00f6r att inspektera fordonet innan du testk\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de b\u00e4sta gamla begagnade BMW:erna att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 din stil, dina preferenser och anledningen till att du k\u00f6per fordonet kan du \u00f6verv\u00e4ga 2003 E39 M5 f\u00f6r sport eller 1993-2000 E36 3-serien f\u00f6r vardagsbruk. BMW E46 fr\u00e5n 2003 och 2004 \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r vardagsbruk, liksom den nyare BMW M2-modellen fr\u00e5n 2016.
Alla dessa \u00e4r extremt p\u00e5litliga BMW som kan k\u00f6ras i hundratusentals mil om de underh\u00e5lls v\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r g\u00e5r \u00e4ldre BMW:er mindre s\u00f6nder och \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

De gamla BMW:erna var konstruerade f\u00f6r att f\u00f6raren skulle kunna underh\u00e5lla dem sj\u00e4lv med en verktygsl\u00e5da. De \u00e4r mindre komplexa och saknar komplicerad elektronik som ofta fungerar d\u00e5ligt och g\u00e5r s\u00f6nder i nyare modeller. Avsaknaden av datorer och \u00f6verfl\u00f6det av mekaniska delar gjorde det l\u00e4ttare att avg\u00f6ra problemet sj\u00e4lv.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Trots att BMW tillverkar en av de b\u00e4sta lyxbilarna har de ett rykte om sig att vara op\u00e5litliga. Beroende p\u00e5 hur v\u00e4l en BMW har servats och om den har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":473,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/472"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=472"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/472\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/473"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=472"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=472"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=472"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}