{"id":4710,"date":"2022-06-14T09:03:12","date_gmt":"2022-06-14T09:03:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4710"},"modified":"2022-06-14T09:03:55","modified_gmt":"2022-06-14T09:03:55","slug":"vanliga-problem-med-audi-a5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-a5\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi A5"},"content":{"rendered":"\n

Audi A5 \u00e4r den snyggare versionen av Audi A4 och finns som coup\u00e9, cabriolet eller 4-d\u00f6rrars Sportback. Sedan lanseringen av den allra f\u00f6rsta A5 i mitten av 2000-talet har Audi lyckats s\u00e4lja massor av dessa tack vare dess attraktiva styling och hatchbackbakluckan som \u00f6kar den totala kapaciteten j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga A4:an.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r A5 mer eller mindre likadan som Audi A4 eftersom dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga delar med varandra. Det betyder att A5 \u00e4r en p\u00e5litlig bil bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. Om du misslyckas med att g\u00f6ra allt regelbundet underh\u00e5ll kommer den att orsaka problem s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Audi A5-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elen, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och problem med kylsystemet. Detta \u00e4r de vanligaste problemen som A5 lider av och m\u00e5nga av dessa \u00e4r ocks\u00e5 de allvarligaste problemen som A5 lider av.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget ska du inte l\u00e5ta dig avskr\u00e4ckas fr\u00e5n att k\u00f6pa en A5 p\u00e5 grund av dessa problem. \u00c4ven om de \u00e4r allvarliga kan de flesta av dessa f\u00f6rebyggas med ett l\u00e4gligt och grundligt underh\u00e5ll. Om du g\u00f6r det kommer A5 att vara en mycket trevlig upplevelse, oavsett modell\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi A5 levereras med ett stort antal olika motorer och de flesta av dem \u00e4r bra. De allvarligaste A5-motorproblemen \u00e4r relaterade till styrkedjan, vilket \u00e4r ett k\u00e4nt gn\u00e4ll med m\u00e5nga tyska premiumbilar. Problemet h\u00e4r \u00e4r att sp\u00e4nnaren tenderar att slitas ut efter ett tag och om du inte tar hand om det tillr\u00e4ckligt snart kan det f\u00f6rst\u00f6ra hela din motor.<\/p>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 en varningslampa f\u00f6r motorstyrning p\u00e5 instrumentpanelen \u00e4r det troligt att EGR-ventilen (\u00e5tercirkulation av avgaserna) fungerar d\u00e5ligt. Nyare A5-modeller har betydligt mer tillf\u00f6rlitliga motorer, s\u00e4rskilt de som tillverkats efter 2012.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Det allvarligaste \u00f6verf\u00f6ringsproblemet som A5 lider av \u00e4r det som r\u00f6r CVT Multitronic-v\u00e4xell\u00e5dan. Den h\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan anses allm\u00e4nt vara den s\u00e4msta automatiska Audi-v\u00e4xell\u00e5dan i modern tid eftersom den \u00e4r k\u00e4nslig. Den verkliga orsaken till att dessa tenderar att fungera d\u00e5ligt \u00e4r att m\u00e5nga m\u00e4nniskor underl\u00e5ter att byta v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska enligt rekommendationerna.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r v\u00e4xell\u00e5dorna p\u00e5 nyare A5 k\u00e4nda f\u00f6r att ibland vara tveksamma och lata, vilket \u00e4r en vanlig f\u00f6reteelse. Dessutom \u00e4r S-Tronic dubbelkopplingsl\u00e5dan k\u00e4nd f\u00f6r att vara nerv\u00f6s vid l\u00e4gre hastigheter, men det \u00e4r ocks\u00e5 en vanlig f\u00f6reteelse. F\u00f6rutom dessa \u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan p\u00e5 b\u00e5de A4- och A5-modellerna relativt tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller elektriska mjukvaruproblem \u00e4r \u00e4ldre A5-modeller mycket v\u00e4rre \u00e4n nyare eftersom de har tr\u00f6ga MMI-system som kan st\u00f6ra eller starta om utan n\u00e5gon uppenbar anledning. Dessa system, s\u00e4rskilt de i 2012-2016-modellerna, \u00e4r gamla till att b\u00f6rja med, s\u00e5 om de blir lite l\u00e5ngsammare verkar det som om hela systemet sl\u00e4par efter betydligt.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra \u00e4r att dessa kan uppdateras eller uppdateras n\u00e4rhelst detta h\u00e4nder, och det h\u00e4nder p\u00e5 \u00e4ldre A5:or. Nyare A5:or \u00e4r mycket b\u00e4ttre men \u00e4r inte helt fria fr\u00e5n alla mjukvaruproblem.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – \u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att \u00e4ldre europeiska premiumbilar f\u00f6rbrukar mycket olja, men A5 verkar vara den som leder listan enligt m\u00e5nga Audi-specialister. Orsaken till detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 oljel\u00e4ckage som ligger runt packningen eller m\u00e5nga av de t\u00e4tningar som omger systemet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r relativt vanligt att bilar med sexsiffrig k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6rbr\u00e4nner \u00f6verdriven olja, men dessa problem kan intr\u00e4ffa mycket tidigare \u00e4n s\u00e5. Vissa k\u00e4llor uppger att m\u00e5nga \u00e4gare beh\u00f6ver l\u00e4gga till en kvart olja i sin A5 n\u00e4stan varje m\u00e5nad.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 – Problem med kylsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Olja \u00e4r inte den enda v\u00e4tskan som tenderar att l\u00e4cka fr\u00e5n Audi A5 eftersom m\u00e5nga \u00e4gare har uppgett problem med l\u00e5ga kylv\u00e4tskeniv\u00e5er. Dessa problem \u00e4r vanliga p\u00e5 3.0L TDI-modellen eftersom EGR-kylaren tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder. Du kan ocks\u00e5 st\u00f6ta p\u00e5 dessa problem med 3.2L bensinmotorerna eftersom kylv\u00e4tskepumpen ocks\u00e5 tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilket, se till att regelbundet kontrollera dina kylv\u00e4tskeniv\u00e5er och din temperaturm\u00e4tare f\u00f6r att inte orsaka n\u00e5gra skador p\u00e5 din motor. Om du ser att temperaturm\u00e4taren stiger b\u00f6r du stanna bilen och \u00e5tg\u00e4rda problemet innan det \u00e4r f\u00f6r sent.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken generation av Audi A5 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest eftersom alla A5-generationer \u00e4r fantastiska, \u00e4ven den allra f\u00f6rsta. Vi kan dock s\u00e4ga att den f\u00f6rsta generationen av A5 bleknar i j\u00e4mf\u00f6relse med nyare modeller, s\u00e4rskilt faceliftmodellen som fick en mycket attraktivare upps\u00e4ttning str\u00e5lkastare och v\u00e4lbeh\u00f6vliga uppfr\u00e4schningar b\u00e5de exteri\u00f6rt och interi\u00f6rt.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av A5 kan vara den allra b\u00e4sta hittills eftersom den erbjuder n\u00e4stan allt som den andra generationen efter facelift erbjuder, men till ett mycket mer l\u00e4ttillg\u00e4ngligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Audi A5-kaross \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

A5 finns i n\u00e5gra olika former, en 2-d\u00f6rrars coup\u00e9, en 2-d\u00f6rrars cabriolet eller en 4-d\u00f6rrars Sportback-modell. Den b\u00e4sta av dessa tre \u00e4r utan tvekan Sportback-modellen eftersom den ser b\u00e4st ut och \u00e4r det mest praktiska valet.<\/p>\n\n\n\n

Den 2-d\u00f6rrars coup\u00e9modellen ser ocks\u00e5 bra ut, men Sportback-modellen k\u00e4nns mer rej\u00e4l och mer premium. Cabriolet A5 \u00e4r det nischade valet av alla och f\u00f6rs\u00e4ljningssiffrorna minskar j\u00e4mf\u00f6rt med coup\u00e9- och framf\u00f6r allt Sportback-versionen.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Audi A4 och A5?<\/h4>\n\n\n\n

Under huden \u00e4r A4 och A5 identiska bilar. De anv\u00e4nder samma motor, samma v\u00e4xell\u00e5da, samma inredning, samma fj\u00e4dringskomponenter och en stor majoritet av alla andra mekaniska komponenter.<\/p>\n\n\n\n

A5 \u00e4r den snyggare versionen som ocks\u00e5 har en st\u00f6rre baklucka. A4 erbjuder fortfarande mest utrymme n\u00e4r det g\u00e4ller den andra s\u00e4tesraden. Slutligen \u00e4r A5 lite dyrare \u00e4n A4.<\/p>\n\n\n\n

Video: 2010 Audi A5 Review – Problem efter 150 000 mil<\/h2>\n\n\n\n
\n