{"id":4694,"date":"2022-06-10T13:05:50","date_gmt":"2022-06-10T13:05:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4694"},"modified":"2022-06-10T13:10:14","modified_gmt":"2022-06-10T13:10:14","slug":"vanliga-problem-med-porsche-boxster","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-boxster\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche Boxster"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Boxster \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil p\u00e5 instegsniv\u00e5 som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som vill njuta av en \u00e4kta Porsche-k\u00f6rupplevelse utan att betala 911-pengar. Dessutom f\u00f6redrar vissa m\u00e4nniskor faktiskt Boxster-linjen framf\u00f6r 911-linjen eftersom 911:an har vuxit alldeles f\u00f6r mycket under de senaste decennierna.<\/p>\n\n\n\n

Om man kombinerar detta med en 6-cylindrig motor med mittmonterad motor och en kort hjulbas kan man till och med s\u00e4ga att vissa Boxster\/Cayman-modeller \u00e4r \u00e4nnu mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra \u00e4n en 911. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Boxster ha haft en relativt upp- och ned\u00e5tg\u00e5ende erfarenhet med vissa modeller som klarar sig mycket s\u00e4mre \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen 986 Porsche Boxster \u00e4r den s\u00e4msta n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet medan alla senare generationer \u00e4r mycket b\u00e4ttre. Hur som helst \u00e4r de vanligaste allvarliga problemen som eventuellt kan drabba den Boxster-modell du \u00e4r ute efter PDK-problem, oljel\u00e4ckage, problem med IMS-lager, \u00f6verhettning och problem med styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r de nyare Boxster-modellerna betydligt mer p\u00e5litliga, men de beh\u00f6ver ocks\u00e5 konstant underh\u00e5ll f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. Boxster \u00e4r en sportbil vilket inneb\u00e4r att driftskostnaderna \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis h\u00f6gre, men s\u00e5 \u00e4r det sp\u00e4nningen och sp\u00e4nningen med att k\u00f6ra en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster – PDK-fr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Porsche PDK \u00e4r en av de mest avancerade dubbelkopplingsv\u00e4xlarna p\u00e5 planeten, men den \u00e4r inte fri fr\u00e5n fel. Om du m\u00e4rker att din Boxster tvekar att v\u00e4xla eller g\u00f6r det grovt, s\u00e4rskilt om det \u00e5tf\u00f6ljs av varningslampor f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan, \u00e4r det troligt att din PDK b\u00f6rjar kr\u00e5ngla. De vanligaste PDK-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med den hydrauliska och elektroniskt styrda kopplingsdelen.<\/p>\n\n\n\n

Om den PDK du tittar p\u00e5 b\u00f6rjar orsaka problem och inte kan repareras m\u00e5ste du byta ut den. Att byta ut en PDK kostar vanligtvis tusentals dollar och \u00e4r den n\u00e4st dyraste utbytesdelen f\u00f6rutom sj\u00e4lva motorn. Se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera PDK:n noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster – oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som Boxster-modeller tenderar att drabbas av \u00e4r olika oljel\u00e4ckage som vanligtvis \u00e4r lokaliserade p\u00e5 antingen den bakre huvudt\u00e4tningen, ventilk\u00e5porna, t\u00e4ndstiftst\u00e4tningarna eller oljekylarens t\u00e4tningar. Vissa av dessa som den vanligaste, den bakre huvudt\u00e4tningen, kan till och med f\u00f6rst\u00f6ra en manuell v\u00e4xell\u00e5da helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut denna t\u00e4tning i en manuell bil kr\u00e4ver ibland att du tar ut hela v\u00e4xell\u00e5dan, vilket \u00e4r anledningen till att dessa kan vara s\u00e5 dyra. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du se till att kontrollera alla dessa st\u00e4llen f\u00f6r l\u00e4ckor eftersom de \u00e4r relativt vanliga p\u00e5 alla Boxstergenerationer.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster – problem med IMS-lager<\/p>\n\n\n\n

IMS-lagerproblemet \u00e4r ett av de mest omtalade Porsche 986- och 987-modellerna, s\u00e5 mycket att de bilar som f\u00e5tt en IMS-lager eftermontering nu har ett betydligt h\u00f6gre v\u00e4rde p\u00e5 begagnatmarknaden medan de som fortfarande har originalet \u00e4r mycket billigare.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att IMS-lagret faktiskt sannolikt kommer att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom och n\u00e4r det g\u00f6r det kan det st\u00e4lla till med f\u00f6r\u00f6delse. Se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera en 986 och en 987 Boxster om de fortfarande kommer med ett original IMS-lager, om de g\u00f6r det b\u00f6r du leta efter en som har ett j\u00e4mf\u00f6rbart nyare lager.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster – \u00d6verhettningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de sv\u00e5raste Porsche Boxster-problemen \u00e4r spruckna cylinderfoder som ligger djupt begravda i motorn och \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att konsumera motorkylmedel som ingen annan. Problemet h\u00e4r \u00e4r att dessa problem tenderar att uppst\u00e5 f\u00f6rst efter att bilen har k\u00f6rts ett tag vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att diagnostisera.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r s\u00e4rskilt fallet eftersom man m\u00e5ste demontera motorn f\u00f6r att se till att det verkligen \u00e4r foder som \u00e4r problemet. Detta inneb\u00e4r att det kr\u00e4vs n\u00e5got av en ombyggnad av motorn f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda liners, vilket kostar mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster – Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Porsche Boxster-modeller \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av allvarliga problem med motorns timing som potentiellt kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn om de inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid. Om du f\u00e5r en kontrollampa vid acceleration \u00e4r chansen stor att din timing \u00e4r trasig och beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Porsche har konstruerat dessa motorer s\u00e5 att de \u00e4r kompakta och t\u00e4tt packade, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste ta bort motorn helt ur bilen f\u00f6r att byta ut timing-systemet, vilket \u00e4r ett extremt dyrt jobb.<\/p>\n\n\n\n

Video: Porsche Boxster Vanliga motorproblem och motorfel<\/h2>\n\n\n\n
\n