{"id":4686,"date":"2022-06-10T10:16:37","date_gmt":"2022-06-10T10:16:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4686"},"modified":"2022-06-10T10:16:50","modified_gmt":"2022-06-10T10:16:50","slug":"vanliga-problem-med-audi-s4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-s4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi S4"},"content":{"rendered":"\n

Audi S4 \u00e4r den kompakta Audi-prestandasedanen p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som syftar till att tillfredsst\u00e4lla dem som vill ha en mer sp\u00e4nnande sedanupplevelse \u00e4n den som finns i vanliga A4-modeller, men som inte vill skrika till alla att de \u00e4ger en prestandabil. S4 erbjuder ett subtilt tilltal, men underifr\u00e5n kan bilen konkurrera med vilken heta hatchback som helst p\u00e5 gatorna.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att S4 \u00e4r lillebror till Audi RS4 som \u00e4r den verkliga prestanda-A4:an med tillr\u00e4ckligt med kraft och vridmoment f\u00f6r att konkurrera \u00e4ven med vissa seri\u00f6sa prestandasportbilar. RS4 \u00e4r lite f\u00f6r h\u00f6gljudd och den kommer med en betydande prish\u00f6jning j\u00e4mf\u00f6rt med S4, vilket \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r mer intresserade av S4 som ett resultat.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet f\u00f6ljer S4 en liknande bana som vanliga bensinmotordrivna Audi A4-modeller g\u00f6r. Det inneb\u00e4r att den lyckas erbjuda en relativt p\u00e5litlig upplevelse, men beh\u00f6ver underh\u00e5ll f\u00f6r att g\u00f6ra det. De vanligaste S4-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn och problem med \u00f6verhettning.<\/p>\n\n\n\n

S4 lider ocks\u00e5 av problem som r\u00f6r f\u00f6r tidigt slitage av bromsar, v\u00e4xell\u00e5da och \u00f6kade niv\u00e5er av oljekonsumtion\/l\u00e4ckage. P\u00e5 det hela taget kostar S4 mer pengar att underh\u00e5lla \u00e4n vad vanliga A4-modeller g\u00f6r, men skillnaderna \u00e4r inte s\u00e5 stora.<\/p>\n\n\n\n

Audi S4 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

S4 erbjuder antingen en 4,2 liters V8 med naturlig insugning eller en 3,0 liters turboladdad V6. Den 4,2L V8:an \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att utveckla kolavlagringar p\u00e5 insugningsr\u00f6ret som kan belasta motorn och m\u00e5ste reng\u00f6ras f\u00f6r att h\u00e5lla motorn s\u00e4ker. 3.0L V6 har andra problem som t.ex. problem med t\u00e4ndspolen eller problem med turboladdaren.<\/p>\n\n\n\n

Problemet med t\u00e4ndspolarna uppst\u00e5r n\u00e4r spolen inte kan omvandla batteriets l\u00e5ga sp\u00e4nning till h\u00f6gsp\u00e4nning s\u00e5 att t\u00e4ndstiftet kan inleda f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen. Detta resulterar i fel t\u00e4ndning som kan k\u00e4nnas och h\u00f6ras bakom ratten. Turboladdaren \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att orsaka problem ocks\u00e5, men dessa \u00e4r inte lika vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Audi S4 – \u00d6verhettningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Huvudproblemet med S4:s kylsystem \u00e4r relaterat till kylv\u00e4tsketemperaturgivaren (CTS) som \u00e4r tillverkad av plast och kan g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e4r den uts\u00e4tts f\u00f6r v\u00e4rme under en l\u00e4ngre tid. N\u00e4r detta h\u00e4nder kan sensorn inte skicka r\u00e4tt data till ECU:n vilket inneb\u00e4r att ECU:n som resulterar i felaktiga br\u00e4nsle- och timinginst\u00e4llningar.<\/p>\n\n\n\n

Symptomen p\u00e5 dessa problem \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, kontrollampan, grov motorprestanda och inkonsekventa temperaturavl\u00e4sningar. Dessa \u00e4r ett vanligt drag hos dessa motorer och kommer att beh\u00f6va bytas ut en eller till och med ett par g\u00e5nger under bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Audi S4 – F\u00f6r tidigt bromsslitage<\/h2>\n\n\n\n

Audi S4 \u00e4r en prestandabil, men den har inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis bromsar som alltid klarar av de p\u00e5frestningar som \u00e4r f\u00f6rknippade med prestandak\u00f6rning. Det \u00e4r inte m\u00e5nga som g\u00e4rna tar med sin S4 p\u00e5 banor, men de som g\u00f6r det uppt\u00e4cker snart att bromsarna kan bli kokta riktigt snabbt och f\u00f6rlora sin bromsf\u00f6rm\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare klagade till och med \u00f6ver att de beh\u00f6vde byta ut bromsarna efter bara 16 000 mil p\u00e5 v\u00e4gen. Vissa har rapporterat att rotorn har blivit f\u00f6rvr\u00e4ngd, vilket ofta orsakas av extrema temperaturer och of\u00f6rm\u00e5gan att svalna. Om du \u00e4r en person som \u00e4lskar prestandak\u00f6rning och trackdays, se till att inf\u00f6rliva kylningsrundor innan du parkerar bilen.<\/p>\n\n\n\n

Audi S4 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Vridmomentomvandlarboxen som finns i Audi S4 \u00e4r en relativt p\u00e5litlig v\u00e4xell\u00e5da, men den har problem med felaktiga omvandlare och tveksamheter. Orsakerna till att omvandlaren g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r f\u00f6rknippade med \u00f6verhettning, deformation, l\u00e4ckande t\u00e4tningar och l\u00e5sning.<\/p>\n\n\n\n

Om detta intr\u00e4ffar kommer du sannolikt att uppleva v\u00e4xelglidning och till och med skakningar som \u00e4r om\u00f6jliga att inte m\u00e4rka. Allt som allt \u00e4r detta problem mest f\u00f6rknippat med \u00e4ldre Audi S4-modeller och \u00e4r inte s\u00e5 vanligt p\u00e5 nyare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Audi S4 – oljel\u00e4ckage och h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Europeiska lyxbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rbruka mycket olja och Audi S4 \u00e4r ingen skillnad. Anledningen till att detta sker beror oftast p\u00e5 en sliten packning p\u00e5 grund av bristande underh\u00e5ll. Om du m\u00e4rker att din S4 avger oljelukt, att motorn har fel t\u00e4ndning eller att kontrollampan \u00e4r t\u00e4nd, se till att stanna bilen f\u00f6r att inte orsaka mer skada.<\/p>\n\n\n\n

Dessa m\u00e5ste d\u00e5 bytas ut, s\u00e5 se till att underh\u00e5lla dem n\u00e4r du g\u00f6r det s\u00e5 att detta inte h\u00e4nder igen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S4 snabb?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S4 f\u00e5r en 350 hk stark 3.0L V6 turbomotor, Quattro AWD och en momentomvandlarautomatik. Denna drivlina kan driva S4 fr\u00e5n 0-60 mph p\u00e5 cirka 4,2 sekunder, vilket \u00e4r en riktigt bra siffra. Topphastigheten f\u00f6r S4 \u00e4r begr\u00e4nsad till 155 km\/h, men du kan h\u00f6ja den till 165-170 km\/h i topp.<\/p>\n\n\n\n

Kvartsmilstiden f\u00f6r S4 \u00e4r cirka 12,8 sekunder vid 108 km\/h vilket \u00e4r ett hyggligt tal f\u00f6r en bil som S4. P\u00e5 det hela taget \u00e4r S4 verkligen en snabb bil.<\/p>\n\n\n\n

Finns Audi S4 som sedan?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S4 \u00e4r nu strikt tillg\u00e4nglig som Avant\/estatbil. Tidigare kunde du k\u00f6pa en sedanversion av S4 men Audi slutade erbjuda den till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r Avant. Det \u00e4r samma sak med Audi RS6 Avant eftersom den inte heller finns tillg\u00e4nglig som sedan.<\/p>\n\n\n\n

Audi har inga planer p\u00e5 att g\u00f6ra RS6\/S6\/RS4\/S4 tillg\u00e4ngliga som sedanversion och det verkar som om detta inte kommer att f\u00f6r\u00e4ndras i n\u00e4rtid.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S4 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S4 \u00e4r faktiskt en bra familjebil eftersom den kombinerar praktiska egenskaper, snabbhet, lyx, komfort, teknik och s\u00e4kerhet. Det \u00e4r en riktigt praktisk bil tack vare sin kombiform och eftersom den erbjuder ett enormt bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r tyst, men snabb vilket ocks\u00e5 \u00e4r en riktigt bra egenskap hos en familjebil. De flesta kommer inte ens att inse att du k\u00f6r en snabb bil n\u00e4r de ser en Audi kombi rulla f\u00f6rbi, och om du gillar den d\u00e4r under-str\u00e5lande looken kommer du att \u00e4lska S4.<\/p>\n\n\n\n

Video: Det v\u00e4rsta med att \u00e4ga en Audi S4<\/h2>\n\n\n\n
\n