{"id":4680,"date":"2022-06-09T12:44:48","date_gmt":"2022-06-09T12:44:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4680"},"modified":"2022-06-09T12:44:52","modified_gmt":"2022-06-09T12:44:52","slug":"ar-audi-a4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-a4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi A4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi A4 introducerades 1994 och har varit en popul\u00e4r bil sedan dess. Den nuvarande generationen av A4 \u00e4r en av de mest s\u00e5lda Audi-modellerna eftersom den kombinerar allt som Audi \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r med en perfekt stor sedan. A4 placerar sig mellan den st\u00f6rre A6 och den mindre Audi A3-sedanen, b\u00e5de i storlek och i lyxniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 kommer med ett g\u00e4ng motorer och alla \u00e4r sofistikerade, effektiva och passande f\u00f6r A4. Bilen finns som antingen en AWD-bil eller en RWD-bil. Nya A4-modeller \u00e4r strikt tillg\u00e4ngliga med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Designm\u00e4ssigt \u00e4r den senaste A4 inte lika sp\u00e4nnande som C-klass eller BMW 3-serie, men det kan den bli om du v\u00e4ljer r\u00e4tt alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i A4 \u00e4r d\u00e4r du hittar ett g\u00e4ng h\u00f6gkvalitativa material och \u00f6verl\u00e4gsna niv\u00e5er av byggkvalitet \u00f6verallt. A4 \u00e4r ocks\u00e5 en hyfsat p\u00e5litlig bil, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De vanligaste A4-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, utrustningen, oljel\u00e4ckage, t\u00e4ndstift, t\u00e4ndspolar, katalysator och det fruktade DPF-filtret.<\/p>\n\n\n\n

A4 verkar h\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra eftersom den s\u00e4ljer bra. Praktiken \u00e4r bra med A4 eftersom den erbjuder mycket utrymme f\u00f6r fyra vuxna och ett bagageutrymme som kan ta hand om allt bagage. Bilen \u00e4r boxad s\u00e5 sikten runtomkring \u00e4r ocks\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 kommer med en m\u00e4ngd olika motorer som b\u00f6rjar med den 4-cylindriga turbomotorn p\u00e5 2,0 liter med en effekt som varierar mellan 150 hk, 190 hk, 204 hk, 245 hk eller 265 hk. A4 kommer ocks\u00e5 med n\u00e5gra olika dieselalternativ som den 4-cylindriga 2,0L-motorn eller 3,0L V6-dieselmotorn TDI med antingen 163 hk eller 231 hk.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta Audi A4-motorerna \u00e4r 3,0L twin-turbo V6:an som finns i RS4 Avant med 450 hk och 3,0L TFSI:an som finns i Audi S4 med 350 hk. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att den europeiska marknaden f\u00e5r en 3.0L TDI i S4 som ocks\u00e5 ger 350 hk.<\/p>\n\n\n\n

A4 finns med Quattro AWD som tillval, men de toppmodellerna S4 och RS4 f\u00e5r Quattro som standard. Dessa motorer \u00e4r kopplade till en 7-v\u00e4xlad dubbelkopplad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da, utom f\u00f6r RS4 som f\u00e5r en 8-v\u00e4xlad Tiptronic p\u00e5 grund av S-Tronics vridmomentrelaterade begr\u00e4nsningar. Effektiviteten \u00e4r ocks\u00e5 stor eftersom den mest effektiva 35 TDI-modellen kan ge upp till 60MPG.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 \u00e4r den mer d\u00e4mpade bilen j\u00e4mf\u00f6rt med BMW 3-serien och Mercedes C-klass. Audi ger dig dock m\u00f6jlighet att v\u00e4lja vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest, vilket inneb\u00e4r att du kan utrusta din A4 s\u00e5 att den ser lika bra, eller till och med b\u00e4ttre ut \u00e4n de andra tv\u00e5. Detta \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt eftersom det kostar pengar f\u00f6r att A4 ska se sp\u00e4nnande ut, men n\u00e4r den g\u00f6r det ser den tio g\u00e5nger b\u00e4ttre ut.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i A4 \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 komfort, \u00e4ven i toppmodellerna RS och S. A4 \u00e4r en premium executive sedan och den placerar sig mellan C-Klass och BMW 3-serien eftersom den \u00e4r lyxigare men inte lika dynamisk som 3-serien, men samtidigt \u00e4r mer dynamisk men inte lika lyxig som C-Klass.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil vilket inneb\u00e4r att den kan h\u00e5lla l\u00e4nge om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Tyska premiumbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara p\u00e5litliga, men bara om allt underh\u00e5ll och all service har gjorts p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste A4-problemen \u00e4r relaterade till motorn, katterna, oljel\u00e4ckage, t\u00e4ndstift, O2-sensorer, utrustningen, DPF-filtret och t\u00e4ndspolarna. A4-modeller med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka verkar klara sig s\u00e4mre, men skillnaderna \u00e4r inte enorma.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

A4 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 40 000 dollar, men g\u00e5r upp ganska mycket d\u00e4rifr\u00e5n. Det \u00e4r lite till ingen mening att k\u00f6pa en A4 utan en massa utrustning eftersom bilen inte kommer att k\u00e4nnas s\u00e5 lyxig som den kan k\u00e4nnas. A4 verkar dock beh\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra eftersom det \u00e4r en riktigt popul\u00e4r bil p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett placerar sig A4 mellan den st\u00f6rre A6 och den j\u00e4mf\u00f6relsevis mindre A3 sedanen vilket g\u00f6r att A4 \u00e4r den perfekta bilen. Den har ett stort bagageutrymme och tillr\u00e4ckligt med plats f\u00f6r att fyra vuxna ska kunna sitta bekv\u00e4mt. Sikten \u00e4r bra, det \u00e4r l\u00e4tt att komma in och det finns m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner i hela A4:s kup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi A4?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en premium executive compact sedan b\u00f6r A4 st\u00e5 h\u00f6gst upp p\u00e5 din lista tillsammans med C-Klass och BMW 3-serien. A4 verkar vara en av de b\u00e4sta Audi-modellerna genom tiderna att d\u00f6ma av \u00e4garnas n\u00f6jdhetsunders\u00f6kningar eftersom A4 har en perfekt balans mellan kostnader och funktioner.<\/p>\n\n\n\n

A6 \u00e4r en stor bil och den har bara blivit st\u00f6rre det senaste decenniet medan A4 ocks\u00e5 har \u00f6kat i storlek, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att bilen ska k\u00e4nnas enorm. P\u00e5 det hela taget \u00e4r A4 en bra vardagsbil, en bra familjebil och en bra cruiser.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A4 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A4 \u00e4r en stj\u00e4rnbil med 5 stj\u00e4rnor n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet eftersom Audi \u00e4r angel\u00e4gna om att g\u00f6ra s\u00e4kra bilar sedan den allra f\u00f6rsta Audi A4 sl\u00e4pptes. Den erbjuder bra passiva s\u00e4kerhetsfunktioner, men m\u00e5nga av de aktiva mjukvarus\u00e4kerhetsfunktionerna ing\u00e5r i tillvalsutrustning.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r lite nedsl\u00e5ende eftersom en del av dessa s\u00e4kerhetsfunktioner kostar tusentals dollar. Vi har redan n\u00e4mnt att det bara \u00e4r meningsfullt att k\u00f6pa A4 om bilen har all n\u00f6dv\u00e4ndig utrustning, vilket ytterligare driver upp priset.<\/p>\n\n\n\n

Vilka tillval ska man v\u00e4lja med Audi A4?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste du uppgradera till Matrix-lampor eftersom det g\u00f6r bilen b\u00e5de s\u00e4krare och ser mycket b\u00e4ttre ut. Matrix \u00e4r ett dyrt alternativ, men Matrix-bilar \u00e4r mer popul\u00e4ra p\u00e5 begagnatmarknaden. Vidare \u00e4r uppgraderad infotainment med Audi Virtual Cockpit n\u00f6dv\u00e4ndig, liksom digital A\/C.<\/p>\n\n\n\n

Om du har r\u00e5d ska du ocks\u00e5 se till att v\u00e4lja S-Line-paketet eftersom det g\u00f6r att interi\u00f6ren och exteri\u00f6ren ser fantastiskt ut. Om du bor i USA b\u00f6r du \u00e5tminstone v\u00e4lja Premium Plus-paketet, men om du har m\u00f6jlighet b\u00f6r du v\u00e4lja Prestige.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A4 introducerades 1994 och har varit en popul\u00e4r bil sedan dess. Den nuvarande generationen av A4 \u00e4r en av de mest s\u00e5lda Audi-modellerna eftersom den kombinerar allt som Audi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4681,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4680"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4680"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4680\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4682,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4680\/revisions\/4682"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4681"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4680"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4680"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4680"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}