{"id":468,"date":"2021-04-28T11:57:56","date_gmt":"2021-04-28T11:57:56","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=468"},"modified":"2021-04-28T11:57:56","modified_gmt":"2021-04-28T11:57:56","slug":"ar-en-bmw-en-bra-forsta-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-en-bmw-en-bra-forsta-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r en BMW en bra f\u00f6rsta bil?"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r man letar efter en f\u00f6rsta bil \u00e4r de flesta m\u00e4nniskor glada och entusiastiska \u00f6ver att f\u00e5 k\u00f6ra. BMW:er \u00e4r utan tvekan coola och v\u00e4lpresterande fordon. De \u00e4r byggda med kvalitetsmaterial och \u00e4r ganska s\u00e4kra, men b\u00f6r k\u00f6ras med f\u00f6rsiktighet eftersom de flesta av dem \u00e4r ganska kraftfulla.
En BMW kan vara en bra f\u00f6rsta bil om du undviker de kraftfullare motoralternativen och kommer ih\u00e5g att k\u00f6ra fordonet f\u00f6rnuftigt och med respekt f\u00f6r andra f\u00f6rare p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med att k\u00f6pa en BMW som f\u00f6rsta bil<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en BMW som f\u00f6rsta bil \u00e4r det troligt att du v\u00e4ljer en begagnad BMW. Sikta p\u00e5 en som har mindre \u00e4n 100 000 mil p\u00e5 sig och som har underh\u00e5llits ordentligt. R\u00e5dfr\u00e5ga en mekaniker som kan inspektera bilen \u00e5t dig innan du k\u00f6per den.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4lj en p\u00e5litlig BMW-modell<\/h4>\n\n\n\n

De flesta ton\u00e5ringar eller nya f\u00f6rare v\u00e4ljer E36- och E46-modeller fr\u00e5n 1996 som inte \u00e4r dyra, \u00e4r h\u00e5llbara och utrustade med s\u00e5 kallade skotts\u00e4kra motorer som inte ens nya f\u00f6rare kan sl\u00e5 s\u00f6nder.
De \u00e4r kr\u00f6nta som de mest h\u00e5llbara BMW:erna genom tiderna. De enda tillf\u00f6rlitlighetsproblemen som dessa tv\u00e5 modeller har \u00e4r deras kylsystem, vilket inte b\u00f6r besv\u00e4ra nya f\u00f6rare eftersom de inte f\u00f6rv\u00e4ntas k\u00f6ra i l\u00e5nga timmar eller i h\u00f6ga varvtal.<\/p>\n\n\n\n

Du l\u00e4r dig hur man tar hand om en bil.<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du redan har f\u00e5tt din BMW ink\u00f6pt kommer den att beh\u00f6va en hel del service och underh\u00e5ll. BMW:er \u00e4r dyrare att \u00e4ga \u00e4n andra bilar, och det brukar l\u00e4ra \u00e4garen n\u00e5gra saker om hur bilar fungerar. Detta \u00e4r en bra sak f\u00f6r en ny f\u00f6rare. Man f\u00e5r uppleva hur bilar fungerar och hur man tar hand om sitt fordon direkt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rgl\u00e4dje till ett rabatterat pris<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en begagnad BMW ger den fortfarande den k\u00f6rgl\u00e4dje som nya BMW:er ger. Ja, den kan ibland kosta dig mycket i service och reparationer, men den \u00e4r kraftigt rabatterad fr\u00e5n sitt ursprungliga pris, som alla begagnade BMW:er. Om du bara vill prova en sportbil i ett \u00e5r eller tv\u00e5 kan en begagnad BMW vara ett bra val.<\/p>\n\n\n\n

BMW:er \u00e4r l\u00e4ttare att k\u00f6ra \u00e4n de flesta bilar.<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga f\u00f6rare, \u00e4ven erfarna, har rapporterat att k\u00e4nslan som BMW ger bakom ratten \u00e4r helt annorlunda \u00e4n de flesta andra fordon. Det \u00e4r mycket l\u00e4ttare att f\u00e5 kontakt med fordonet. De bakdrivna modellerna ger dig god kontroll \u00f6ver kraften i soligt v\u00e4der men b\u00f6r undvikas av nya f\u00f6rare under de kallare m\u00e5naderna. Om du \u00e4r en ny f\u00f6rare b\u00f6r du undvika att k\u00f6pa en BMW med bakdrift under vintern.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar med att k\u00f6pa en BMW som f\u00f6rsta bil<\/h2>\n\n\n\n

Kraften hos BMW:er b\u00f6r inte underskattas. M\u00e5nga nya f\u00f6rare \u00e4r ivriga att hoppa p\u00e5 v\u00e4gen och k\u00f6pa en prisv\u00e4rd begagnad BMW som ligger \u00f6ver deras k\u00f6rf\u00f6rm\u00e5ga. Det slutar med att de kraschar fordonet och ibland skadar de sig sj\u00e4lva ocks\u00e5.
Ett fordon med s\u00e5dan kraft och prestanda b\u00f6r inte underskattas. Inte ens av erfarna f\u00f6rare. Att b\u00f6rja l\u00e5ngsamt och vara s\u00e4ker p\u00e5 v\u00e4gen b\u00f6r vara din fr\u00e4msta prioritet som ny f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Kostsamt underh\u00e5ll<\/h4>\n\n\n\n

Ja, du kommer att l\u00e4ra dig att underh\u00e5lla en bil och serva den regelbundet om du vill beh\u00e5lla din BMW p\u00e5 v\u00e4gen, och det \u00e4r ett plus f\u00f6r en ny f\u00f6rare. \u00c5 andra sidan m\u00e5ste du investera ganska mycket pengar i reparationer och underh\u00e5ll. Detta \u00e4r definitivt n\u00e5got som kan st\u00f6ra en ny f\u00f6rare.
Om du har best\u00e4mt dig f\u00f6r att skaffa en begagnad BMW ska du r\u00e4kna med problem d\u00e5 och d\u00e5 och g\u00f6mma undan lite pengar ifall du beh\u00f6ver en akut reparation. De flesta reparationer kan undvikas med korrekt schemalagt underh\u00e5ll i tid, men man vet aldrig vad som kan h\u00e4nda p\u00e5 v\u00e4gen.
F\u00f6rs\u00e4kringskostnader, br\u00e4nslef\u00f6rbrukning och skatt \u00e4r alla h\u00f6gre p\u00e5 sportbilar och kan ocks\u00e5 p\u00e5verka dina utgifter. Den totala \u00e4gandekostnaden f\u00f6r en BMW \u00e4r mycket h\u00f6gre \u00e4n f\u00f6r de flesta andra fordon, s\u00e5 t\u00e4nk p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

BMW:s bakdrift kan vara knepig.<\/h3>\n\n\n\n

Om du l\u00e4r dig att k\u00f6ra en BMW som f\u00f6rsta bil och senare byter till en framdriven bil kan det k\u00e4nnas lite konstigt i b\u00f6rjan. Bakdriften k\u00e4nns fantastisk i torrt v\u00e4der men kan ibland spela oss ett d\u00e5ligt spratt p\u00e5 vintern.
Om du dessutom har l\u00e4rt dig att k\u00f6ra p\u00e5 ett annat fordon som var frontdrivet kommer det att k\u00e4nnas konstigt att k\u00f6ra en BMW i b\u00f6rjan, och du m\u00e5ste k\u00f6ra med f\u00f6rsiktighet eftersom lite tryck p\u00e5 gaspedalen kan f\u00e5 dig av v\u00e4gen, s\u00e4rskilt p\u00e5 kraftfullare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Folk tror att alla BMW-f\u00f6rare \u00e4r idioter.<\/h3>\n\n\n\n

I de flesta l\u00e4nder finns det ett stigma kring BMW-f\u00f6rare. M\u00e4nniskor kan vara mindre ben\u00e4gna att hj\u00e4lpa till om du har problem med din bil eller om du har upplevt n\u00e5got motorfel och har stannat vid sidan av v\u00e4gen. Nya f\u00f6rare beh\u00f6ver ofta hj\u00e4lp mer \u00e4n andra och ibland kan det faktiskt vara ett hinder f\u00f6r vissa f\u00f6rare att sitta i en BMW.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

G\u00e5r BMW:er s\u00f6nder oftare \u00e4n andra bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 modell tenderar vissa BMW:er att g\u00e5 s\u00f6nder mer, s\u00e4rskilt om de inte l\u00e4ngre omfattas av garantin och har k\u00f6rts i mer \u00e4n 100 000 mil. De vanligaste problemen finns i de nyare modellernas elektronik, vilket i slut\u00e4ndan kostar mycket att reparera. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r de flesta problem mindre och \u00e4r vanligtvis saker som oljel\u00e4ckage eller fel p\u00e5 kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW tillf\u00f6rlitliga fordon?<\/h4>\n\n\n\n

Modeller som \u00e4r \u00e4ldre \u00e4n 2007 m\u00e4rks ofta i mitten av tillf\u00f6rlitligheten av olika k\u00e4llor. Generellt sett \u00e4r BMW-modeller mellan 1996 och 2004 mycket tillf\u00f6rlitliga, s\u00e4rskilt modellerna E36 och E46, som har betecknats som en standard f\u00f6r en tillf\u00f6rlitlig motor.
Tyv\u00e4rr \u00e4r nyare BMW-modeller mindre tillf\u00f6rlitliga. \u00c5r 2012 fick BMW:s priser som \u00e5rets minst tillf\u00f6rlitliga bilar.<\/p>\n\n\n\n

Kan man reparera en BMW hemma?<\/h4>\n\n\n\n

Du kanske kan \u00e5tg\u00e4rda vissa sm\u00e5 problem, men om du inte \u00e4r en erfaren mekaniker ska du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n att g\u00f6ra reparationer p\u00e5 s\u00e4kerhetssystem som bromsar samt delar av bilens motor eller fj\u00e4dring, eftersom du kan \u00e4ventyra din s\u00e4kerhet. Om du upplever n\u00e5gra problem ska du se till att kontakta en BMW-certifierad mekaniker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r man letar efter en f\u00f6rsta bil \u00e4r de flesta m\u00e4nniskor glada och entusiastiska \u00f6ver att f\u00e5 k\u00f6ra. BMW:er \u00e4r utan tvekan coola och v\u00e4lpresterande fordon. De \u00e4r byggda med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":469,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/468"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=468"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/468\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/469"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=468"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=468"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=468"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}