{"id":4673,"date":"2022-06-09T07:58:39","date_gmt":"2022-06-09T07:58:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4673"},"modified":"2022-06-09T07:58:42","modified_gmt":"2022-06-09T07:58:42","slug":"ar-ford-maverick-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-maverick-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford Maverick en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Ford Maverick \u00e4r Fords nya kompakta pickup som ligger under F-seriens lastbilar och under Ford Ranger-serien. Maverick introducerades f\u00f6r ungef\u00e4r ett \u00e5r sedan och har sedan dess s\u00e5lt som en galning. Anledningen till att Maverick \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r \u00e4r att Ford nu erbjuder dig en \u00e4kta Ford pickup-upplevelse med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 under 20 000 dollar. S\u00e5 \u00e4r Ford Maverick en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ford Maverick \u00e4r verkligen en bra bil f\u00f6r dem som gillar enkla och jordn\u00e4ra lastbilar som kan vara b\u00e5de dagliga f\u00f6rare och arbetsh\u00e4star. Maverick kommer med en enkel fyrcylindrig motor i linje som lovar effektivitet och tillr\u00e4ckligt med dragkraft f\u00f6r de flesta. Drivlinan i Maverick \u00e4r kanske inte den mest sp\u00e4nnande, men den g\u00f6r s\u00e4kert susen.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Maverick ut som en trevlig, enkel lastbil utan n\u00e5gra alltf\u00f6r v\u00e5gade designdrag. Det str\u00e4cker sig \u00e4ven till interi\u00f6ren och Maverick erbjuder ocks\u00e5 bra ergonomi i interi\u00f6ren. Den k\u00f6rs som en vanlig lastbil, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r s\u00e5 dynamisk, men den \u00e4r inte heller v\u00e4llustig.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara okej eftersom Ford kontinuerligt stryker ut m\u00e5nga problem som pl\u00e5gade de allra f\u00f6rsta Maverick-modellerna som kom ut. Praktiken \u00e4r inte lika bra som i Ranger eller F-serien, men Maverick erbjuder \u00e4nd\u00e5 en stor s\u00e4ng och tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r fem vuxna.<\/p>\n\n\n\n

Ford Maverick – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Maverick-sortimentet b\u00f6rjar med en 2,5 l Duratec 4-cylindrig hybridmotor med en kombinerad effekt p\u00e5 190 hk 155lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn \u00e4r standard i alla Maverick-modeller, men du kan betala extra f\u00f6r att f\u00e5 den turboladdade 4-cylindriga 2.0L EcoBoost-motorn med 250 hk och 277 lb-ft vridmoment om du vill ha mer dragkraft och inte \u00e4r ett fan av hybridmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Det finns inga dieselmotorer tillg\u00e4ngliga, vilket kan ses som en nackdel n\u00e4r det g\u00e4ller inbitna diesellastbils\u00e4gare. B\u00e5da dessa motorer \u00e4r parade med en CVT 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Maverick levereras som standard med ett FWD-system, men du kan f\u00e5 AWD-systemet som tillval om du v\u00e4ljer EcoBoost-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Maverick kan dra upp till 4 000 pund och har en maximal lastkapacitet p\u00e5 1 500 pund. Ford s\u00e4ger att Maverick kan ge upp till 40MPG, vilket \u00e4r ov\u00e4ntat f\u00f6r en modern pickup truck.<\/p>\n\n\n\n

Ford Maverick – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Maverick kommer inte att vinna n\u00e5gra priser n\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen, men den kommer inte heller att f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon. Lastbilen \u00e4r enkel med en klassisk koffert-siluett utan n\u00e5gra extrema designprylar eller stora biffiga d\u00e4ck. Den vanliga XL-trimningen kommer med st\u00e5lf\u00e4lgar och en relativt intets\u00e4gande design medan den toppade Lariat ser mycket b\u00e4ttre ut.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i Maverick \u00e4r lika enkel som exteri\u00f6ren, men du kan f\u00e5 en hel del saker med den fullt utrustade Lariat-modellen. Maverick k\u00f6rs som den ser ut – enkel. Det finns inget s\u00e4rskilt att skryta om eller kritisera. Maverick g\u00f6r sitt jobb enkelt och kommer troligen att tillfredsst\u00e4lla de flesta kunder av kompakta pickupbilar.<\/p>\n\n\n\n

Ford Maverick – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Maverick f\u00f6rst kom ut var folk relativt arga eftersom lastbilen hade en hel del problem och p\u00e5 varandra f\u00f6ljande \u00e5terkallelser. Nu verkar det som om Maverick \u00e4r mycket b\u00e4ttre och att den ska kunna g\u00f6ra sitt jobb utan att l\u00e4mna dig strandsatt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Ford Maverick-problemen \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, s\u00e4kerhetssystemen, elen och br\u00e4nslesystemet. De flesta av dessa har l\u00f6sts med olika \u00e5terkallelser, men du b\u00f6r \u00e4nd\u00e5 vara mycket uppm\u00e4rksam eftersom Maverick \u00e4r riktigt ny. Som s\u00e5dan kan vi inte riktigt s\u00e4ga hur den kommer att st\u00e5 sig p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Ford Maverick – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan b\u00f6rjar Ford Maverick XL p\u00e5 bara 19 995 dollar, vilket inte \u00e4r en syn du \u00e4r van vid. N\u00e4sta i raden, Maverick XLT, b\u00f6rjar p\u00e5 22 280 dollar och den l\u00e4gger till saker som 17-tumsf\u00e4lgar, nyckell\u00f6s port, elspeglar och det tillg\u00e4ngliga XLT Luxury-paketet. Toppmodellen Lariat b\u00f6rjar p\u00e5 25 490 dollar och f\u00e5r LED-str\u00e5lkastare, elektriska s\u00e4ten, luftkonditionering med tv\u00e5 zoner och st\u00f6rre 18-tums hjul.<\/p>\n\n\n\n

Maverick \u00e4r en relativt praktisk lastbil med tanke p\u00e5 att det \u00e4r den minsta Ford-lastbil du kan f\u00e5. Den erbjuder en hyfsad m\u00e4ngd utrymme b\u00e5de i lastbilen och i hytten. Sikten \u00e4r god och bilen \u00e4r riktigt l\u00e4tt att komma in och ut ur tack vare den h\u00f6gre markfrig\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Maverick en terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Maverick som standard \u00e4r FWD, den f\u00e5r en relativt svag 190 hk och den drar inte nytta av n\u00e5gra terr\u00e4ngegenskaper. Om du v\u00e4ljer toppmodellen Lariat och l\u00e4gger extra pengar p\u00e5 FX4-paketet g\u00f6r det Maverick till en ganska kapabel lastbil. Den levereras dock inte med en l\u00e5gt v\u00e4xell\u00e5da eller l\u00e5sbara diffar.<\/p>\n\n\n\n

FX4-paketet ger kraftigare d\u00e4ck, skyddsplattor f\u00f6r underredet, k\u00f6rl\u00e4gen f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning och n\u00e5gra grafiska extrafunktioner. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att FX4-paketet endast \u00e4r tillg\u00e4ngligt om du v\u00e4ljer EcoBoost-motorn och AWD-systemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Maverick f\u00f6r liten?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Maverick \u00e4r ungef\u00e4r en tum l\u00e4ngre \u00e4n den tre-treviga SUV:en Explorer. Visst har Maverick en stor s\u00e4ng men det skadar inte Maverickens innerutrymme. P\u00e5 det hela taget skulle du ha fel om du tror att Maverick \u00e4r f\u00f6r liten eftersom den bekv\u00e4mt kan sitta fem vuxna och det g\u00e5r att packa massor av saker i s\u00e4ngen.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r van vid att k\u00f6ra Ford F-seriens lastbilar kan du vara f\u00f6rl\u00e5ten om du tycker att Maverick \u00e4r f\u00f6r liten. Hur som helst anser de flesta att Maverick \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Ford Maverick?<\/h3>\n\n\n\n

Om du har en liten budget, men vill ha en helt ny lastbil som kan g\u00f6ra vad de flesta lastbilar kan, \u00e4r Maverick ett utm\u00e4rkt val. Det kanske inte \u00e4r den mest kraftfulla eller den mest sp\u00e4nnande lastbilen som Ford n\u00e5gonsin har tillverkat, men ingen kan argumentera f\u00f6r att Maverick verkligen \u00e4r ett v\u00e4rdeprospekt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Maverick \u00e4r Fords nya kompakta pickup som ligger under F-seriens lastbilar och under Ford Ranger-serien. Maverick introducerades f\u00f6r ungef\u00e4r ett \u00e5r sedan och har sedan dess s\u00e5lt som en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4674,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4673"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4673"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4673\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4675,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4673\/revisions\/4675"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4674"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4673"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4673"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4673"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}