{"id":4667,"date":"2022-06-08T09:26:53","date_gmt":"2022-06-08T09:26:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=4667"},"modified":"2022-06-08T09:26:56","modified_gmt":"2022-06-08T09:26:56","slug":"ar-volkswagen-e-up-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volkswagen-e-up-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volkswagen e-Up en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen e-Up \u00e4r den elektriska versionen av den mycket v\u00e4lk\u00e4nda VW Up, en kompakt stadsbil med hatchback. e-Up introducerades redan 2013 vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en relativt gammal elbil med tanke p\u00e5 hur snabbt tekniken har utvecklats under tiden. \u00c4r Volkswagen e-Up d\u00e4rf\u00f6r en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up kan betraktas som en bra bil endast i det perfekta anv\u00e4ndningsscenariot f\u00f6r en s\u00e5dan bil. Det enda s\u00e4ttet som det \u00e4r vettigt att \u00e4ga en e-Up \u00e4r om du bor i en livlig stad och du kan ladda bilen dagligen. Under andra omst\u00e4ndigheter \u00e4r VW e-Up inte riktigt en bra bil och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r inte m\u00e5nga m\u00e4nniskor k\u00f6pte dem.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, i den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 p\u00e5 djupet om e-Up, vi kommer att diskutera drivlinan, designen och hur e-Up k\u00f6rs. Vi kommer ocks\u00e5 att diskutera hur v\u00e4l e-Up klarar sig p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen och erbjuder den ett hyfsat v\u00e4rde? Slutligen ska vi diskutera hur praktisk e-Up \u00e4r och om det \u00e4r vettigt att \u00e4ga en.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r e-Up inte den mest popul\u00e4ra bilen p\u00e5 marknaden av n\u00e5gra olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r nyare EV-bilar ligor \u00f6ver e-Up, f\u00f6r det andra kan e-Up helt enkelt inte leverera allt som kr\u00e4vs av en modern bil.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW e-Up erbjuder ett 36,8 kWh-batteri kopplat till en enda elmotor som enbart driver framhjulen. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att e-Up ska erbjuda 83 hk, vilket g\u00f6r den relativt kvick med tanke p\u00e5 att bilen bara v\u00e4ger 2 500 pund. Det maximala vridmomentet \u00e4r begr\u00e4nsat till 154lb-ft, vilket ocks\u00e5 \u00e4r hyggligt f\u00f6r en s\u00e5 liten stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4ldre VW e-Up-modellen levereras endast med ett 16 kWh-batteri som g\u00f6r att e-Up klarar knappt 60 miles p\u00e5 en full laddning. Men \u00e4ven VW e-Up med 16kWh-batteri erbjuder 82 hk vilket inneb\u00e4r att den verkliga anv\u00e4ndningen av dessa tv\u00e5 inte skiljer sig alltf\u00f6r mycket \u00e5t, \u00e5tminstone inte ur kraftsynpunkt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst verkar e-Up-drivlinan nu f\u00f6r svag, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 vad de allra senaste liknande elbilarna kan g\u00f6ra. Att ladda e-Up tar cirka 5-6 timmar medan snabbladdning kan ladda batteriet fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 25 minuter, vilket inte heller \u00e4r i n\u00e4rheten av s\u00e5 bra som vissa moderna bilar, s\u00e4rskilt om man bet\u00e4nker att dessa siffror g\u00e4ller f\u00f6r 16kWh-modellen.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

VW e-Up \u00e4r utformad med ergonomi och smart utrymmeshantering i \u00e5tanke vilket inneb\u00e4r att den prioriterar b\u00e5da dessa framf\u00f6r designen. Som s\u00e5dan ser e-Up grundl\u00e4ggande ut utan n\u00e5got speciellt. e-Up har n\u00e5gra sm\u00e5 designspecialiteter, men p\u00e5 det hela taget \u00e4r e-Up mer eller mindre likadan som den vanliga VW Up.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r mestadels barbone, men Up \u00e4r mycket mer sofistikerad \u00e4n de flesta bilar i detta segment. Fj\u00e4dringen och chassikonstruktionen i VW e-Up \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och tillg\u00e4nglighet. Detta inneb\u00e4r att e-Up k\u00f6rs utan ett specifikt karakt\u00e4rsdrag. Den \u00e4r bara grundl\u00e4ggande, och det \u00e4r mer eller mindre allt.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen e-Up \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil vilket inneb\u00e4r att den inte lider av s\u00e5 m\u00e5nga problem. Faktum \u00e4r dock att det \u00e4r sv\u00e5rt att korrekt bed\u00f6ma VW e-Up eftersom den aldrig s\u00e5ldes i n\u00e5got st\u00f6rre antal. Hur som helst \u00e4r det vanligaste problemet med e-Up den minskade k\u00f6rstr\u00e4ckan under vintern.<\/p>\n\n\n\n

E-Up var ocks\u00e5 en del av \u00e5terkallelsen p\u00e5 grund av felaktiga omprogrammerade sidokrockkuddar, problem med elektroniken och infotainmentsystemet. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att e-Up inte \u00e4r den typ av bil som folk tenderar att k\u00f6ra \u00f6ver l\u00e5nga str\u00e4ckor \u00e4nd\u00e5, s\u00e5 vem vet vad som kan h\u00e4nda med ett exemplar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Up – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW e-Up erbjuder ett hyfsat v\u00e4rde om du \u00e4r den typ av person som kan dra full nytta av en s\u00e5 liten bil. Om du d\u00e4remot inte \u00e4r det sl\u00f6sar du mer eller mindre bort dina pengar och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r dessa inte anv\u00e4nds s\u00e5 ofta.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r e-Up hygglig f\u00f6r en eller tv\u00e5 passagerare, men fler \u00e4n s\u00e5 \u00e4r definitivt en folkmassa. Lastutrymmet \u00e4r litet och passar ocks\u00e5 f\u00f6r upp till tv\u00e5 personer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Finns VW e-Up fortfarande tillg\u00e4nglig?<\/h4>\n\n\n\n

VW e-Up kan endast k\u00f6pas begagnad, vilket inneb\u00e4r att VW har slutat s\u00e4lja VW Up helt och h\u00e5llet f\u00f6r n\u00e4stan tv\u00e5 \u00e5r sedan nu. Up \u00e4r slut och kommer troligen inte att komma tillbaka eftersom VW fokuserar sina anstr\u00e4ngningar p\u00e5 elprogrammet ID. som ocks\u00e5 ska erbjuda en bil som liknar e-Up s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst finns e-Up tillg\u00e4nglig som bil p\u00e5 begagnatmarknaden, men det \u00e4r inte m\u00e5nga som faktiskt k\u00f6per dessa. De som g\u00f6r det anv\u00e4nder dem vanligtvis som grannskapspendlare eller leveransbilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Up b\u00e4ttre \u00e4n e-Up?<\/h4>\n\n\n\n

VW Up \u00e4r den ursprungliga Up, vilket inneb\u00e4r att e-Up \u00e4r mer eller mindre likadan som Up, med den enda skillnaden \u00e4r den elektriska drivlinan. e-Up \u00e4r effektivare och skonsammare f\u00f6r pl\u00e5nboken, men den \u00e4r tyngre och har en kortare total r\u00e4ckvidd. Den vanliga Up kan anv\u00e4ndas \u00e4ven f\u00f6r vissa l\u00e4ngre resor medan e-Up inte kan det.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r bredden av f\u00f6rm\u00e5gor som den vanliga Up erbjuder mycket st\u00f6rre, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den \u00e4r den b\u00e4ttre bilen av de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en subkompakt EV med sm\u00e5 batterier?<\/h4>\n\n\n\n

VW e-Up, den elektriska Smart eller till och med Renault Twizzy kan ofta ses i livliga stadsk\u00e4rnor d\u00e4r de k\u00f6rs som dagliga pendlare. Men \u00e4r det vettigt att \u00e4ga en s\u00e5dan \u00f6verhuvudtaget? F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r dessa bilar inte s\u00e5 kompakta l\u00e4ngre, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste hitta en s\u00e4rskild parkeringsplats f\u00f6r att ens kunna parkera bilen utan att f\u00e5 b\u00f6ter.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra kan det vara l\u00e4ttare att leva med en s\u00e5 liten bil i staden, men folk brukar leva bra med sju-sitsiga SUV:er. Med detta sagt \u00e4r det bara vettigt att k\u00f6pa bilar som dessa om man gillar dem, annars \u00e4r det meningsl\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge r\u00e4cker batteriet i VW up 2019?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen e-up! Garantin f\u00f6r litiumjonbatterierna p\u00e5 18,7 kWh g\u00e4ller i \u00e5tta \u00e5r eller 99 360 miles (eller 160 000 km). Volkswagen uppger att den ”gradvisa minskningen av h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteriernas kapacitet med tiden” \u00e4r en del av komponentens natur.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar automatiska?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r de. De har ett manuellt l\u00e4ge d\u00e4r du kan v\u00e4lja v\u00e4xlar manuellt, men de flesta m\u00e4nniskor kommer aldrig att beh\u00f6va g\u00e5 in i detta l\u00e4ge. Dessutom finns det ingen kopplingspedal heller, vilket g\u00f6r k\u00f6rningen mycket enklare.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver elbilar olja?<\/h4>\n\n\n\n

Elbilar anv\u00e4nder inte olja i traditionell mening. Detta beror p\u00e5 att deras elmotorer inte \u00e4r utrustade med olja som m\u00e5ste bytas. D\u00e4remot kan andra sm\u00f6rjmedel anv\u00e4ndas som m\u00e5ste kontrolleras \u00e5tminstone regelbundet.<\/p>\n\n\n\n

Kan baks\u00e4tena p\u00e5 VW up f\u00e4llas ner?<\/h4>\n\n\n\n

Up har baks\u00e4ten som kan f\u00e4llas ut i 60\/40-delad storlek. Detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r Hyundai i10. Framstolarna p\u00e5 den tred\u00f6rrars Up skjuts fram\u00e5t f\u00f6r att g\u00f6ra det l\u00e4ttare att komma \u00e5t baks\u00e4tet och \u00e5terg\u00e5r sedan till sitt ursprungliga l\u00e4ge n\u00e4r de f\u00e4lls ner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen e-Up \u00e4r den elektriska versionen av den mycket v\u00e4lk\u00e4nda VW Up, en kompakt stadsbil med hatchback. e-Up introducerades redan 2013 vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en relativt gammal elbil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4668,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4667"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4667"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4667\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4669,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4667\/revisions\/4669"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4668"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4667"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4667"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4667"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}